Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 8948 ggr
apportbocken
5/19/18, 10:59 AM

Hur mycket korv kan jag ge min hund?

Lök är ju giftigt för hundar och vanlig varmkorv innehåller lök (och diverse andra grejer som inte är så bra och naturliga) men det rekommenderas ofta som godis vid träning. Hur mycket korv kan jag ge min hund på ca 25 kilo? En hel sammanlagt i veckan eller mer? Vad tycker ni? Och jag vet att det finns bättre och mer naturligt godis att göra själv men nu undrar jag hur mycket korv jag kan ge min hund utan att han uppvisar symtom på förgiftning.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Annons:
Fridaaaa
5/19/18, 11:02 AM
#1

Så lite som möjligt.
Det kan ta lång tid innan hunden uppvisar symtom på förgiftning, och då kan det vara för sent. 

Så kan du ge annat som godis - ge det :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
5/19/18, 1:07 PM
#2

Går inte att svara på.

Frågan är varför man medvetet ger något som är farligt när det finns tusen andra saker att ge. Det är inte annat än dumhet.

Hornslandet
5/19/18, 1:39 PM
#3

Med tanke  på hur många som ger olika sorters korv så undrar man HUR farligt det är. Men det är självklart inte bra. 

Mitt råd är.. Köp billiga köttprodukter, finns oftast i större coop, ica, mfl.. Jag köper och kokar hjärta, lever, njure, biffsenor, tunga mm mm. Kostar typ 20-30 kr/kg, där jag handlar finns det dessutom ofta bitar till halva priset med korta datum.  MKT billigare än allt hundgodis, och rent kött liksom..Perfekt.

frijoh
5/19/18, 1:53 PM
#4

3# nyfiken, hur gör man? Torkar man i ugnen?

JoannaLi
5/19/18, 2:06 PM
#5

#4 Jag brukar antingen torka i ugn, om det är låg fetthalt. Annars kokar jag, eller så fryser jag in det i småbitar och plockar upp så mycket småbitar som jag behöver, om det är hög fetthalt. T.ex. har jag gjort så med ost. Man får bara vara noggrann med att tvätta händerna efteråt :)

Hornslandet
5/19/18, 2:21 PM
#6

#4 #5 Jag har torkat nån gång.. men brukar inte orka/ha tid. Så jag bara kokar i hela stycken och skär upp det i små tärningar sen. Lägger i burk/plastpåsar och fryser in, eller har i kylen om jag ska använda snart. De frysta bitarna tinar i fickan på väg till/under träningen.

Annons:
apportbocken
5/19/18, 2:28 PM
#7

Tack för alla svar! Håller på att koka kyckling nu, det ska vara nyttigt och uppskattat få vi får se. Ville egentligen ha lever eller hjärta men det fanns ej i butiken. Men än en gång var min frågeställning hur mycket korv som faktiskt är farligt i och med att det är ett så pass populärt godis. Håller massa hundmänniskor på att döda sina hundar i och med att de ger korv? Var går gränsen? Dock har ni rätt i att det inte är det bästa och bör undvikas, så jag förstår er poäng och kommer som sagt försöka ge annat godis som är bättre för hund, plånbok och miljö.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

hemul
5/19/18, 2:52 PM
#8

Det ska nog till ganska mycket - om du inte har en japansk spets. 😉

Här står lite mängder.
http://www.torslandadjurklinik.se/artiklar/forgiftningar-hos-hund-och-katt/

Men man kanske ska tänka på att det säkert inte är så nyttigt även om hunden inte får i sig så mycket att den blir förgiftat. Vanlig korv, typ varmkorv, tror jag dock inte innehåller några stora mängder.

Odd
5/19/18, 3:31 PM
#9

Har för mig att just "giftet" i lök (eller det som hundar inte tål av lök) byggs upp i kroppen över tiden, om jag minns rätt samlades det i levern. Så även om du ger lite korv då och då kan förgiftningen ske när hunden är äldre och lagret har byggts upp för mycket. Vår toypudel har fått både köttbullar och korv under hela sin livslängd, 12 år, eftersom jag inte lärde mig om lök förrän jag fick Bobby, han har aldrig visat några symptom på förgiftning, men han har fått problem nu på senare år som man kan undra om han hade sluppit om han fått bättre kost från början.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

hemul
5/19/18, 4:32 PM
#10

Tyckte det lät konstigt med tanke på vad allicin är. Svårt att googla upp nåt, men här hittade jag en veterinär som ivf delvis bekräftar det du säger (svaren i kommentarerna). Hon säger iofs inte direkt att allicinet anrikas i kroppen. Kan också mena att hunden blir känsligare efter flera exponeringar. Men resultatet blir ju detsamma - flera låga doser kan också vara farligt.

FWIW.
https://wagwalking.com/condition/onions-poisoning

Frida B
5/19/18, 6:51 PM
#11

Aldrig någonsin hört om en hund som blivit korvförgiftad…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Honestyisdead
5/19/18, 6:54 PM
#12

#11 Det beror ju på att det är löken som förgiftar och inte korven.

Frida B
5/19/18, 6:59 PM
#13

#12 ja. Men har fortfarande aldrig hört om det. Eller ja, visst om man har gjort egen korv och haft massa lök där.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Honestyisdead
5/19/18, 7:04 PM
#14

#13 Att du inte har hört om det förändrar inte det faktum att lök är giftigt för hundar.

hemul
5/19/18, 7:10 PM
#15

Kan inte se att Frida B har sagt att det inte är det.

Honestyisdead
5/19/18, 7:12 PM
#16

Jag kan inte se att jag har påstått det heller.

Frida B
5/20/18, 7:58 AM
#17

#14 nej, har inte sagt det heller.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Ambrose
5/20/18, 10:19 AM
#18

Jag har i ett par års tid gett min hund 1-2 paket korv i veckan beroende på hur mycket och vad vi tränat. Aldrig några som helst problem, så för att en hund ska bli riktigt dålig av korv så får de nog ha en typ av överkännsöighet. (Passade en sådan hund under några månader, hon blev kass i magen på vanlig korv så gav henne falukorv i spåret istället). Min hund väger 32kg och i väldigt fin fysiskt hälsa.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Honestyisdead
5/20/18, 12:45 PM
#19

#18 Nej det krävs inye överkänslighet.

Förstår inte varför man ger korv. Det är inte bara löken som är dålig. Korv innehåller massa salt och andra onyttiga tillsatser.

Så varför ge något som faktiskt är farligt när det finns så mycket annat man kan ge?

Joyous
5/20/18, 1:41 PM
#20

Genom åren har det helt klart blivit en del korv som belöning och har aldrig märkt något negativt. Men med tiden har jag förstått att lök kan vara skadligt och därför vill jag inte längre ge sånt som innehåller lök. Känns väldigt onödigt när vi idag vet att det inte är bra. Får absolut ingen panik om någon ger min nuvarande hund några små korvbitar men inget jag aktivt skulle ge som regelbunden belöning. Är heller inte förtjust i att köpa billigt kött, kött ska inte vara billigt, men kan tipsa om att kolla nötdisken efter kött med kort utgångsdatum. Brukar försöka hitta sånt som går ut samma dag då det oftast är rejält prissänkt, slänger in det i frysen och gör iordning när jag har tid. Ibland blir det färs och då gör jag egna köttbullar till vovven. Kan också tipsa om Four friends samt PrimaDog som har ”korvar” (våtfoder) med helt okej innehåll. Skivar upp, lägger i ugnen och torkar några timmar. Brukar torka så att det fortfarande är lite mjukt och segt.

Annons:
apportbocken
5/21/18, 9:53 AM
#21

Tack för ytterligare svar! Chester uppskattade kokt kyckling så jag kommer inte behöva oroa mig för den farliga korven mer, snipp snapp snut, så var sagan slut. Jag drar slutsatsen att korv inte är gift (i måttliga mängder), men att det är onödigt.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Ambrose
5/21/18, 12:08 PM
#22

#19 Enkelt, billigt, praktiskt, gott…. vill du ha fler anledningar? Med tanke på allt min hund sätter i sig, både medvetet och när man inte har stenkoll, och hur hårt hon tränas, tävlas etc… så tvivlar jag mycket starkt på att det är korven som kommer döda henne när det väl är dags. Det finns ingen anledning att rulla in hunden i bubbelplast, speciellt inte om det påverkar livskvalitén.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Hornslandet
5/21/18, 1:20 PM
#23

#22 Fast det är knappast att "rulla in hunden i bubbelplast" att man inte vill ge den skräpmat som godis heller.  Och färdig korv är just skräpmat. Visst jag kan också ha gett det vid tillfälle, men det är fortfarande skräpmat.

Billigt är lever,hjärta, senor, mm också. Eller div. färskfoder (jmf med "hundgodis"). Och gott.. Inte särskilt opraktiskt heller med stora bitar kött man kokar hela och skär upp. Men visst,lite lättare är det ju att skiva en hotdog liksom.. 

Oavsett, det är inte att rulla in hunden i bubbelplast att man vill ge den kvalitet på mat och tränings-"mat".

Ambrose
5/21/18, 2:08 PM
#24

#23 När man reagerar så som Hera verkar göra.. att hunden dör om man ger den korv för att det är livsfarligt och giftigt så anser jag att det är att rulla in hunden i bubbelplast :P Äter ingen här någonsin skräpmat själv? Kan alla här stå och koka 300g kött varje gång man ska iväg på träning eller lägga ett spår? Jag är noga med min hunds huvudföda och ger spannmålsfritt eller helst färskfoder för att jag ser att hon mår bra av detta. Vad hennes godis beträffar så tror jag inte att det gör någon som helst skillnad i det långa loppet. Däremot skulle jag aldrig ha korv, matrester, tårta (som foln inte kan låta bli att ge henne), ostbågar eller något liknande som huvudföda….

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

peafie
5/21/18, 2:34 PM
#25

#24 Tårta och ostbågar som huvudföda låter ju amazeballs 😍 Jag tror att det kan vara bra för dem att få i sig lite all möjligt ”skit”, att magen lär sig hantera det liksom. Naturligtvis ska de inte äta något som är väldigt farligt men i övrigt är jag inte så brydd om vad de får i sig.

Bloggen     ○    Instagram

Ambrose
5/21/18, 9:42 PM
#26

#25 Precis! Sedan kan man ju fundera lite.. känns som att fler och fler hundar får allergier eller blir överkännsliga. Skulle det eventuellt kunna(i alla fall till en viss del) bero på att deras foder har blivit så enformigt? Förr åt väl hundarna precis vad sjutton som helst.

Självklart finns det en lämpligt balans där emellan. Man bör inte köra på allt eller inget.

Angående tårtan. Är med i ett helt fantastiskt träningsgäng där alla älskar att "sabba" för varandras hundar.. så man matar med allt möjligt, gärna direkt från bordet, eller varför inte lära hunden hoppa upp på bordet?  Skälla? Klättra på folk? Leka med kopplet?  Knäppa loss hundarna när matte inte är beredd? Vi retas, bråkar och hämnas på varandra hela tiden. Det absolut bästa är när någon skaffar valp. Alla underbara dumheter man kan lära dem! 😍
Låter kanske hemskt men syftet är bra. Hundarna vågar verkligen blomma ut och ta för sig i alla situationer!
Kommer ihåg när en snubbe matade Nita med små tårtbitar från bordskanten… hon hystade sig förbi hans hand och åt upp hela hans tårta direkt från tallriken 😂 Karma!

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Frida B
5/21/18, 10:26 PM
#27

#26 eller lära hunden att slicka på folks händer…………

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
MonicaLagerquist
5/22/18, 7:59 AM
#28

Jag skulle vara mer orolig för saltet i korven.

Stolt ägare till fem La permer

Odd
5/22/18, 9:54 AM
#29

#24 Fast hade jag inte haft någon kontroll över min egen mat utan hade någon som serverade den till mig skulle jag föredra hälsosam mat över skräpmat, och särskilt mat som jag tål, jag äter det jag äter eftersom jag är lat. Man märker ju att man mår dåligt på det, varför utsätta hunden för samma sak "bara för att"? Bobby föredrar definitivt ett saftigt ben eller kyckling istället för tårta, eller ett fräscht, köttigt godis över kryddig korv. Men alla gör ju sina egna val, det jag tycker är viktigt är att sprida kunskapen att lök, som finns i korv, köttbullar och de flesta andra "färdigrätter", faktiskt är farligt för hundar och att sån mat i allmänhet inte är nyttig, då kanske man kan börja se färre överviktiga hundar med ledproblem och sjukdomar gå omkring på gatorna med ägare som inte förstår någonting eftersom lilla Fido får ju bara lite sånt "då och då". Människor har ofta en dålig uppfattning om vad som är en lagom mängd.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

peafie
5/22/18, 10:31 AM
#30

#29 Jag tror faktiskt mina hundar skulle välja tårta över köttigt godis (de går genom eld för pannkakor med glass) men så är de ju uppfostrade av en vegetarian också.😃

Alltså, i sak håller jag med dig, men jag tycker ändå att det handlar om lite olika saker. Låter man sin hund bli överviktig på grund av felaktig utfodring har man nog ett större problem med sin syn på djur i allmänhet, och att Fido då får korv/köttbullar/bullar/vad det nu kan vara i såpass stor grad att det leder till övervikt och ledproblem skulle jag nog snarare tro är en bieffekt av det. Att husse eller matte har med sig en korv till brukshundsklubben tänker jag inte är någonting att hetsa upp sig för.

Bloggen     ○    Instagram

Odd
5/22/18, 10:58 AM
#31

#30 Jag tror att du missade poängen lite med mitt inlägg, hela grejen med sista stycket var just att poängtera att folk som har problem med sin syn på djur borde få det ingnuggat i ansiktet att saker som är milt skadliga egentligen nästan är dödligt i stora mängder, just för att förhoppningsvis få fram budskapet =P Jag hetsar inte upp mig över att folk ger korv som belöning till sina hundar, som sagt är det upp till var och en. Det jag vill få fram att börjar man bortförklara saker som KAN vara skadliga är det de hundar med ägare som inte vet vad de håller på med som blir lidande, och det tycker jag är onödigt. Då kan man lika gärna ta det säkra före det osäkra och påpeka att det inte är bra att mata hundar med allt för mycket lök

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

peafie
5/22/18, 11:02 AM
#32

#31 Näe, jag missade inte poängen alls. Min poäng var att jag inte tror att det gör varken från eller till att gnugga in det i ansiktet. Deras problem är större än så, så att säga. Det är bara att gå in på den största labbegruppen på fb och beskåda eländet…

Som jag sade så håller jag med dig i sak, men jag tycker att det blir så överdrivna reaktioner så fort ett ämne som detta tas upp.

Bloggen     ○    Instagram

Odd
5/22/18, 11:07 AM
#33

#32 Okej, då missade jag din poäng ;)

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

peafie
5/22/18, 11:13 AM
#34

#33 😃

Bloggen     ○    Instagram

Annons:
Ambrose
5/23/18, 12:46 PM
#35

#31 Men.. allt kan missbrukas i fel händer och av folk med dålig kunskap… foder, motion, träning, inlärning, avel… precis allt.

Om man ger sin hund korv som träningsgodis eller inte(vilket var poängen med hela denna tråden) gör ju varken bu eller bää i det stora hela om det görs med måtta, ansvar och utefter individen i fråga.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Odd
5/23/18, 2:05 PM
#36

#35 Det håller jag med om =) Men personligen tycker jag att det är onödigt att rekommendera korv som träningsgodis, när man nu vet att lök kan vara skadligt och det finns andra alternativ att ge. Men det betyder inte att du måste tycka som mig, eller att jag måste tycka som dig.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Upp till toppen
Annons: