Annons:
Etikettövrigt
Läst 849 ggr
Sunflower_
2018-05-16 20:06

Hund i varm bil

Jag vet att man inte ska lämna hundar i bilen under sommaren då värmen stiger markant, men hur är det med en öppen bil? En bil som står i skugga (garanterad skugga) och bagageluckan på vid gavel och hunden i bur i bagageutrymmet med vatten. För mig känns det som att värmen borde vara nära densamma som utomhus då det är som att hunden ligger ute fast med vindskydd. Eller drar bilen till sig jättemycket värme trots vidöppen lucka i skuggan? Jag planerar inte på att lämna min hund i bilen är mest nyfiken då jag inte hittar någon information om detta.

Annons:
JoannaLi
2018-05-16 20:09
#1

Alltså, lite varmare blir det ju iom att det blir vindskydd som alstrar värme, men tycker inte att det är särskilt hemskt att lämna hunden så. 

Har man en kylfläkt i bagaget så att man får ordentlig cirkulation även inne i bagaget, eventuellt även en silverfilt över bilen så då är det ju helt lugnt.

Chinesecrestedlover
2018-05-16 20:56
#2

Hej! 

Vet inte hur varmt det blir…men det finns tyvärr fall där hundägare lämnat hunden precis som TS beskriver och sedan kommer en idiot förbi och stänger bakluckan vilket resulterar i en sjuk/döende/död hund. Personligen skulle jag inte våga göra det. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Sunflower_
2018-05-16 21:05
#3

#2 Ja usch, läste om en sådan historia när jag försökte hitta information om detta, så hemskt. Nej jag förstår att det alltid finns risker och saker som KAN hända men ville bara veta ifall, bortsett från alla ”what if”s, det var ett ok sätt att lämna en hund på.

peafie
2018-05-16 23:28
#4

När vi är iväg på WTn så får de sitta så, plus att jag lägger på en silvershadeduk över bilen. Det brukar nästan vara svalare i bilen än ute när den är på. Om man vill förhindra att folk smäller igen luckan så kan man hänga en vädringskrok i bakluckan, utan att kroka fast den, och sedan låsa. Då går det inte att stänga. :)

Bloggen     ○    Instagram

Hornslandet
2018-05-17 09:20
#5

Ännu bättre med silvershadeduk ja, det ska jag skaffa. Men i övrigt så sitter de flesta träningshundar så mellan varven på sommaren tex.. Öppnar du fönstrena så cirkulerar luften bättre också. I sån situation är jag än mer rädd att nån ska jävlas med bilen/hunden, så det är under nån slags uppsikt .. fast oftast för min del är detta vid träning, dvs vid bruksklubb, eller i skogen med andra som tränar osv..

SaraBe
2018-05-17 10:30
#6

Enklast är kanske att mäta med en termometer? Kanske med en termometer som har ett minne så att du kan se hur temperaturen har förändrats under en tid. Intressant då att också jämföra med utetemperaturen.

-Frank Zappa “Without deviation from the norm, progress is not possible.”

Annons:
Hornslandet
2018-05-17 10:50
#7

Alltså.. undrar lite hur det ska kunna bli märkbart varmare i en bil med öppna fönster&baklucka som står i skuggan.. än om man helt enkelt sitter i skuggan utan bil? Luften cirkulerar och ingen sol ligger direkt på. Det jag kan tänka mig är att om man har bur så kan hunden inte sträcka ut sig eller röra sig på samma sätt kanske.. 

Däremot, en lösning som kunde göra bilen bättre än utomhus vore om man höjde upp buren/golvet i bagaget något och det var perforerat på nått sätt så luft kunde röra sig under. Ungefär som de här svala hundsängarna  man har inomhus som ser ut som studsmattor. Typ sån här:

https://www.vidaxl.se/e/4018653067437/kerbl-hundbadd-for-alla-arstider-105x68-cm-beige-81283?utm_source=vidaXL_Shopello&utm_medium=price_comparison&utm_term=4018653067437&utm_campaign=SE_Webshop&utm_content=Husdjurstillbehor

Upp till toppen
Annons: