Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1180 ggr
ednhlm
2018-05-16 17:47

Hjälp med foder?

Hej

Jag undrar om de finns någon där ute som är duktig på foder? Jag har en hund som har känslig mage och hud.  Han ska utredas för eventuella tarmproblem. Han har svårt att hålla vikten och blir lätt dålig i magen samt kräks. Jag har försökt läsa på en del själv men de är mycket olika åsikter om de där med foder. Jag är väl inte jätteglad i typ Royal Canin eftersom att de inte verkar ha de bästa innehållet förhållande till priset. Jag vill helst inte ge min hund majs eftersom jag hört dåligt om de (vet ju inte om de stämmer för som jag skrev så finns de ju så mycket olika åsikter), jag vill också undvika spannmål helst. Jag funderar på att fråga veterinären men dom rekommenderar bara de som säljs på deras klinik, vilket i mitt fall är Royal Canin. Skulle de ändå visa sig vara de absolut bästa för min hund så får de ju såklart bli de. Men jag vill se över lite olika alternativ först.  Jag har spanat in tre olika foder som verkar ha bra innehål och som enligt infon ska vara bra för magen. Vad tror ni om dessa? Kan ni något om olika ingredienser och vilka som gynnar magen?

Foder Nr 1: 

Ingredienser:
ris (37,5 %), lammköttmjöl (20 %), potatis (torkad), animaliskt fett, betmassa (avsockrad), risprotein, potatisprotein, linfrön, proteinhydrolysat, ärtor, jäst (torkad, med 0,1 % mannanoligosackarider, minst 0,06 % betaglukaner), fiskolja, cellulosafiber, natriumklorid, kaliumklorid, grönläppad mussla (0,1 %), cikoria (torkad). 
Tillsatser:
Näringstillsatser:
vitamin A (12000 IE/kg), vitamin D3 (1200 IE/kg), vitamin E (70 mg/kg), zink [som zinkoxid] (70 mg/kg), zink [som aminosyra- zinkkelat, hydrat] (45 mg/kg), koppar [som koppar-(II)-sulfat, pentahydrat] (10 mg/kg), jod [som kalciumjodat, vattenfri] (2 mg/kg), selen [som natriumselenit] (0,2 mg/kg).

Foder Nr 2: 

Ingredienser

Malt, torkat kycklingkött 33 %, potatismjöl 32 %, torkade, malda palsternackor, betmassa, mjölktistelfrön 5%, kallpressad vegetabilisk oljeblandning 5% (linolja, rapsolja, gurkörtsfröolja), algmjöl, laxolja 2%, torkat moorextrakt 1,5%, torkad cikoriarot 1,5%, hälsojord 1%, torkade nässlor 1%, torkade maskrosblad 1%, Yucca schidigera.

Tillsatser:
Näringstillsatser:
Vitamin A (10000 IE/kg), vitamin D3 (1000 IE/kg), vitamin E (200 mg/kg), vitamin B1 som tiamin-mononitrat (4,0 mg/kg), vitamin B2 som riboflavin (8,0 mg/kg), vitamin B6 som pyridoxinhydroklorid (4,8 mg/kg), vitamin B12 (48 µg/kg), biotin som D-(+)-biotin (252 µg/kg), folsyra (0,40 mg/kg), niacin (24,1 mg/kg), pantotensyra som kalcium-D-pantotenat (8,0 mg/kg), vitamin C som L-askorbinsyra (140 mg/kg), kolinklorid (1200 mg/kg), järn (180 mg/kg), kobolt (1,2 mg/kg) .

Spårelement:
Mangan som mangan-(II)-oxid (48 mg/kg), koppar som koppar-(II)-oxid (10 mg/kg), zink som zinkoxid (65 mg/kg), jod som kalciumjodat (1,6 mg/kg).

Foder Nr 3: 

Ingredienser: 
Kyckling (minst 45% torkad kyckling, urbenad kyckling, kycklingfett), potatis (minst 26%), betmassa, bryggerijäst, kycklingsky, torkade ägg, laxolja, mineraler, linfrön, vitaminer, yucca-extrakt, tranbär, nukleotider, mannan-oligosackarider (MOS), frukto-oligosaccharider (FOS), glulosamin, MSM, kondroitin. 

Ursäktar för ett långt inlägg och tack på förhand!

Annons:
[Wijnja]
2018-05-16 17:55
#1

Använder acana

hemul
2018-05-16 17:58
#2

Har du provat att skippa torrfoder och ge hunden "mat" istället? Många magar (och även annat) blir bättre av färskfoder eller BARF, köpt färdigt eller egenkomponerat.

Tycker egentligen inte det är så konstigt. Är väl inget problem att leva på Ekströms frystorkade rätter en vecka i fjällen, men tänk om vi skulle äta det dagligen år efter år. Förutom att det så klart skulle vara tråkigt tror jag inte det skulle vara optimalt för hälsan. Då är ändå  Ekströms säkert bättre än de flesta torrfoder för hund.

ednhlm
2018-05-16 18:11
#3

Jag har funderat på färskfoder också. De negativa med de, vad många säger i alla fall är väl att de kanske inte alltid är komplett. Inte inehåller alla näringsämnen osv. Jag skulle nog inte jämföra alla torrdoder/komplettfoder i hela världen med ekströms då de finns oändligt många olika. De är ju trots allt ett komplett foder medans ekströms grejer mest innehåller socker. Jag tänker också att i naturen så äter hundar och vargar innehållet från magsäcken på sina byten, därav får de i sig en del från växtriket och de finns i dessa jag listade. Tror mer på Acana då som i första kommentaren. Jag tror förresten inte att Ekströms har några frystorkade rätter så där brast din teori.

Någon annan som faktiskt har något vettigt svar på min fråga, som har någon kunskap om foder och känsliga magar?

[annajohannas]3
2018-05-16 18:36
#4

Kan inte veterinären tipsa dig, de har ju olika sorters hundmat för allergi/känsliga hundar. Det är lite svårt att rekommendera, det som passar en hund, passar inte en annan.

ednhlm
2018-05-16 18:40
#5

Jo jag kommer fråga veterinären om vad dom rekommenderar också. Men vår Veterinär har bara Royal Canin och jag tror de måste finnas mer än Royal Canin som funkar för känsliga hundmagar. Vill bara ha lite mer att välja på och lära mig mer så att jag kan ge så bra foder som möjligt.

[annajohannas]3
2018-05-16 18:48
#6

#5 Tänk på att det brukar ta ett tag, innan hunden vant sig. När jag hade en schäfer med foderkvalsterallergi, så fick jag prova mig fram. Veterinären sa, att det tar runt 8 veckor, innan man kan se en förbättring. Hittade ett foder som fungerade på henne. Men när man inte vet vad din hund reagerar på, så är det lite svårt att ge råd. Det finns hundar som inte klarar att äta Barf, medans andra klarar det gallant. Det beror ju lite från hund till hund. Hoppas att du får reda på vad det är, så att du kan få tag i bra hundmat. En del hundar tål  till t ex inte kyckling, nöt,lamm, fisk mm. Så det är lite svårt. Men veterinären har ju allergimat/skonkost med olika saker som är uteslutna. Så jag håller med dig, det är en riktig djungel med hundfoder. Lycka till!

Annons:
hemul
2018-05-16 19:22
#7

#3 Jag syftade generellt på frystorkade rätter som man bara behöver tillsätta vatten och värma på stormköket. Det var Ekströms som gällde på min tid, de kanske har slutat med det nu, men det finns gott om andra märken. Jag borde väl ha sagt frystorkade rätter utan att nämna nåt märke. 😎

ednhlm
2018-05-16 19:43
#8

Ja de är sant, men jag har tänkt att de kanske är dumt att prova runt för mycket om dom blir känsliga för de. Men som du säger så är de väl de sättet man hittar rätt för just sin hund. Min hund är 75% schäfer med, han har också kvalsterallergi. Tycker synd om han att han har både klåda och magbesvär, vill att han ska få de bästa för att underlätta för både hud och mage. Ja Barf funkar säkert för vissa, kanske för min hund med men nu vill jag ha ett foder som är inriktakt på just magbesvär. Får ta mig ett snack med veterinären om de med. Vad jag än hittar för foder kommer jag nog att fråga dom innan jag byter. Ja de är verkligen en djungel. Tack så mycket!

Sunflower_
2018-05-16 20:20
#9

Jag har precis bytt foder åt min hund då vi var hos veterinären och dom sa att vi skulle testa ett allergifoder. Mer rekommendation fick vi inte men jag valde att köpa Food Allergy Management CDD. Tror det var 8kg för 639 kr. ”Avvägt dietfoder för allergiska hundar med överkänslighet som orsakar dermatologiska eller gastrointestinala störningar såsom pankreasinsufficiens, diarré, kräkningar, flatulens.” är en beskrivning av fodret. Dock kan jag inte uttala mig om det är bra eller dåligt än då han bara ätit det i någon dag men det kanske kan vara något att kolla upp.

ednhlm
2018-05-16 20:40
#10

Okej de ska jag kolla upp. Låter bra, tack för tipset!

Rafflan
2018-05-17 00:55
#11

Som veterinär foder för allergi finns:
Royal Canin Anallergenic
Royal Canin Hypoallergenic
Royal Canin Sensitivity Control
Hills prescription diet D/D
Hills prescription diet Z/D
Purina pro plan veterinary diets HA

Jag skulle rekommendera att du kör ett veterinär foder tills magen blir stabil, och när magen vart stabil ett tag kan du börja prova andra foder om du vill.

Maja2
2018-05-17 10:06
#12

Jag skulle prova färskfoder om jag var du.  Jag övertog en rottweiler som hade stora problem med magen, hade opererats och en bit av tarmen fick tas bort. Hade diarré när han kom hit och kräktes mycket. Jag bytte direkt till färskfoder (pondus spannmålsfritt) och han blev bra med detsamma.   En annan av mina hundar fick diagnosen kvalsterallergi för … tror det är 7 år sedan. Hon kliade nåt enormt. Bytte från torrfoder till färskfoder och sedan dess har hon inte haft några som helst symtom på allergi. 

Veterinären här säger att det är vanligt att hundar blir bättre, både hud och mage, när man byter till färskfoder.

ednhlm
2018-05-17 17:19
#13

Okej tack för tipsen! Jag ska kolla med veterinären om dom. Kanske är bättre att börja med något vetfoder. Okej jag får läsa på lite mer om färskfoder med. Men jag kommer nog inte byta utan att vet godkänner, tror jag.

Annons:
hemul
2018-05-17 18:16
#14

Den veterinären som bara rekommenderar det han säljer vilktet är Royal Canin?

Upp till toppen
Annons: