Annons:
Etikettbeteende
Läst 641 ggr
Lona
2018-05-16 16:55

Åskrädsla - thundershirt?

Någon här som har erfarenhet av Thundershirt eller liknande vid ljudrelaterad rädsla?
Har det funkat?
Nikka har tyvärr blivit rädd för åska och jag försöker hitta olika sätt att hjälpa henne. Tycker att hon blir lite lugnare av att ligga under mitt tyngdtäcke så jag tänkte att det kanske skulle vara bra med en Thundershirt?
I nuläget kör vi med Stesolid vilket visserligen funkar bra men jag kanske åtminstone kan minska dosen med hjälp av andra metoder.

Hon är för övrigt sju år, helt frisk (kollad av veterinär + hundfysio) och i övrigt en trygg och glad hund. Åskrädslan kom i samband med att grannarna drog av ett sjuhelvetes fyrverkeri för 1,5 år sedan, men det är först nu som det blivit ett påtagligt problem.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
hemul
2018-05-16 17:05
#1

Min granne köpte en sån. Inte mot åskrädsla, men hunden var väldigt osäker och gjorde utfall (skällde, inte bet), vrålade när det gick i trappen o.s.v. Jag vet inte om de fortsatte använda den, de flyttade, men de märkte ingen påtaglig effekt i början ivf.

Men har ju läst om att det funkar för en del. Å andra sidan kanske ditt täcke är ännu bättre, då får hon ju gömma sig också och kanske ha matte bredvid sig därunder. Fast det är ju svårt att använda om ni inte är hemma förstås.

Lona
2018-05-16 17:12
#2

#1, Tack för ditt svar! Man skulle ju faktiskt kunna sy ett litet, "transportabelt" täcke till henne som både är lättare att ha med sig och även att hantera hemma. Har jag inte ens tänkt på tidigare!👍


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

hemul
2018-05-16 18:04
#3

Ja, vad smart! Tor på det där att hon kan krypa under och gömma sig. Nu slog det mig att den Cavalier jag hade när jag var liten var åskrädd. Han försvann in på toaletten och kröp in bakom toan som stod trångt i ett hörn och klämde in sig ovanpå "kröken" där bakom. Första gången hittade vi honom inte, trodde han gått upp i rök! Så ja, gömma sig vill de nog.

Västen de köpte vara rätt fin ivf. Satt som en smäck och materialen verkade bra och hållbara. Kanske kan du ha både och (om det funkar)? Västen förebyggande om det är åska i luften och ni går ut och täcket om det blir panik.

Upp till toppen
Annons: