Annons:
Etikettraser
Läst 2006 ggr
mrkes
5/15/18, 4:04 PM

Hundras? Hjälp mig hitta rätt (IPO, Hv etc.)

Jag letar efter hund nummer två, men kan inte enas med mig själv om en ras. 

Jag i dagsläget en schapendoes, fantastisk hund, men lite för hispig och inte tillräckligt dådkraftig för min "smak".  Sedan är det ju min (vuxna) bebis och det är vi två, så trots att han inte blev den träningshunden jag hoppades har vi hittat en fin träningsbalans utan att utmana hans stressproblematik (han är ett dåligt exemplar, men kanske världens bästa dåliga exemplar). 

Vad jag vill göra 

- IPO
- Spår/Sök 
- Ev. blivande patrullhund 

Jag har kikat på följande raser…

Malle - aah, jag har verkligen en weak spot för mallarna. Glöden! Bitet! Men, jag har har hört så mycket skräckhistorier att jag är rädd att jag skulle ta mig vatten över huvudet om jag skaffade en mallen. Vad kräver de egentligen? Vad mer konkret krävs av mig som förare för att få en behaglig hund? Om jag har en stressig period (1-3 veckor) och träningen kanske blir lidande, river hunden mitt hem? 

Schäfer - mentalt kan jag inte hitta något som inte tilltalar mig, men jag är bekymrad över hälsan. Hört att schäfern dras med en hel del hälsoproblem och jag vill ha en hund som har potential att bli 13 åtminstone, hur många schäfrar når den åldern trots att det är stenhårt tränade hela livet? 

Labrador - rädd att den är för vek + rädd för hälsobekymmer likt schäfern.

Andra raser jag har kikat på är vit herdehund, de övriga belgarna, hovawart, beacureon men jag är inte lika insatt i dessa raser.

Hjälp mig!

Jag vill ha en förarvek hund, gärna inte för liten (större en schapendoesen), någorlunda stabil mentalitet - inräknat att hunden blir tränad och uppfostrad, självklart.

Annons:
Hornslandet
5/15/18, 4:18 PM
#1

Jag hade kikat på Riesen antagligen om jag var du! Vissa uppfödare avlar rätt fokuserat mot just bruks och IPO, det är mer racer-varianten.. ("svarta mallar"?). Men jag har ändå uppfattningen att de är något mindre hardcore än just malle.

Men allt handlar väl om huruvida du tycker träningen inom områdena är det roliga (med förstås att du även kan tävla och ha roligt med det hela) eller om du vill pressa er till att bli så bra som möjligt och verkligen tävla. ?

För nog sjutton kan du köra allt du vill och nämner med typ alla brukshundsraser utan problem? Men säkerligen inte på samma nivå eller med samma resultat, och absolut inte lika "enkelt".

Jag hade om jag var du ringt och åkt runt och hälsat på uppfödare av ett gäng olika av bruksraserna, så du får en bild av vad det egentligen är för hundar.. Det finns folk som kör allt du nämner med tex Briard också, men du kanske inte alls gillar deras sätt eller mentalitet? Menar så bara.. Och vissa av de mindre vanliga bruksraserna kan ha somliga uppfödare som försöker satsa på arbetshundar, medans andra värderar utställning högre - med en viss skillnad på hundarna de säljer som resultat.

mrkes
5/15/18, 4:37 PM
#2

Jag vill tävla. Ambitionen är att komma långt.

flocken
5/15/18, 6:26 PM
#3

Mallen tycker jag passar. Den jag känner är hur go som helst. Mkt, mkt hund. Skulle kunnat gå hur långt som helst men pga en svår olycka förändrades hunden. Schäfern hade jag lagt åt sidan. Nervösa, stressade, pipiga. O aveln ska vi inte tala om. Kanske jag mött dåliga exemplar. Men är min erfarenhet. Riesen verkar vara något xtra. Aldrig mött någon.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Magrat
5/15/18, 7:47 PM
#4

Om ambitionen är att komma långt skulle jag kika på Mallen. Även vissa schäfrar är värda att kika på? Jag vet inte om kennel entre har lagt ner. Annars hade ju dem väldigt arbetsvilliga hundar.

Min morfar har en schäfer därifrån och det är ett jäkla driv i honom. De har börjat med skyddsträning och han är duktig på det. Han är i och för sig duktig i vad han än tar för sig. Så en bra schäfer är inte heller helt fel.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Sugar Mist
5/15/18, 11:04 PM
#5

#3 Och jag har träffat få nervösa tyska visselpipor och desto mer trevliga schäfrar mer mycket tryck under tassarna. 

Vill man ha en förarvek hund är ju schäfern bättre än en malle, även om den generella hälsostatusen på mallen är bättre än schäfern.
Finns en del uppfödare inom schäfern som har friska sådana, men det krävs ju en hel del timmar på  att leta, kolla upp och jämföra, men det är värt det. 

Labradoren får du ju inte ens tävla i skyddet, så den går ju bort där om tanken är att ta sig långt inom ipo.

-

Majken!
5/16/18, 9:19 AM
#6

Om det är viktigt att hunden är förarvek så är det på individnivå du behöver kolla, det går inte att säga en ras eftersom skillnaderna inom raserna också är gigantiska när det kommer till hårdhet.

Beroende vilken nivå du syftar till när du menar att dina mål är att komma långt så har du nog egentligen bara två alternativ, malle eller schäfer. Huruvida det kommer fungera för dig i vardagen handlar mest om hur pass van du är vid hundar med mycket intensitet som ligger högt i drift, de är inte alltid helt enkla att fostra.

Det finns många för- och nackdelar med både malle och schäfer, du får göra en lista för dig själv och fundera på vilka egenskaper som du absolut inte vill ha och vilka som du kan tänka dig trots att de inte är helt önskvärda. Själv väljer jag schäfer före malle alla dagar i veckan på grund av de sociala bitarna, får därför in lite ljud i min hund men den nackdelen tar jag mycket hellre och den går att kontrollera.

Annons:
mrkes
5/16/18, 9:28 AM
#7

Tack för svar!

Erfarenheter av Riesen?

Hornslandet
5/16/18, 10:16 AM
#8

Då låter det ju som malle eller schäfer som är det "rätta" valet, om ambitionen är att tävla och komma så långt som möjligt. Men tja.. jag personligen hade nog gillat Riesen mer, tror de kan vara något lättare i vardagen (den jag engång hade var extremt lätt i vardagen, men var heller ingen riktig "racer-riesen" iofs). Mycket snack kring det där med "olika" riesens.. jag har definitivt sett stor skillnad mellan de mindre mer ferrarri-aktiga ena, och de större mer kanske…"klassiska". Tror dock nog alla går att jobba med..men nog kan det vara skillnad i lynne kan jag tro.

ipopuma
5/16/18, 2:12 PM
#9

Har riesen av "arbetartypen", kan dock säga på rak arm att de inte är lätta i vardagen och du kan inte förvänta att få en lätt hund om du köper en arbetarriesen. Det är en stor skillnad på utställning och arbetartypen. Har du några frågor är det bara att ställa dem.

mrkes
5/16/18, 2:41 PM
#10

#9 På vilket sätt är det inte lätta i vardagen? Hur förarveka är de? Hur stor dos will to please finns det? Finns det "terrier" över dem? Är det en ras som mognar sent? Dras det med några rasbundna hälsoproblem?

ipopuma
5/22/18, 7:47 PM
#11

#10 det är en arbetande hund med mycket drifter i. Skulle inte säga att en riesen är förarvek MEN en bra avlad riesen är förig ( . Dock ojar de inte men de ska avlade till att alltid göra sitt bästa och viljan att arbeta ska finnas i alla lägen. De är envisa både till sin för och nackdel. Är en hund som hoppar först och tänker sen utan självbevarelsedrift. Har dock aldrig ägt en terrier så kan inte yttra mig om de är lika terriers, men jag tror nej. De är ja, envisa och enmanshundar men ska också vara föriga och vilja mycket. Ja den mognar sent. Googla på det sista så får du ett mer exakt svar :) Men nä inte mer än andra hundar skulle jag väl säga :) 

Det är mycket hund. Den är otroligt förig men vill du ha en förarvek hund, nej. Sedan vill du komma långt är du tvungen köpa en hund med mycket tryck i och då kommer den ha mycket drifter i sig vare sig det är en malle, schäfer, rottis, riesen osv. Man arbetar väl bara med hundarna på olika sätt. Ingen ras är sämre än den andra eller "lugnare"

Upp till toppen
Annons: