Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 2186 ggr
Travis D
2018-05-13 15:52

Aidi

Hej!

Jag är lite nyfiken på Aidi hundar och undrar om ni kanske kan berätta lite om dom? :)

Annons:
Sugar Mist
2018-05-13 16:01
#1

Finns inga aktiva uppfödare i sverige vad jag kan hitta och fick det till ungefär 60 registrerade individer i sverige så långt man kan se, dvs avlidna som levande. Tveksamt om någon på forumet har någon information annat än det som står på skk, skulle tippa på att du hittad bättre information i internationella facebook-grupper. Men tassar ändå för nyfikenhet

-

Travis D
2018-05-13 16:05
#2

#1 Attans 😕

Får leta vidare efter information :)

Rafflan
2018-05-13 16:33
#3

Då det finns få ägare av rasen så kommer ni troligen behöva importera en valp, och då det även verkar vara en svår och krävande hund med mycket vakt i sig kanske det är bättre att kolla på någon annan ras, som är lättare att få tag på, beroende på vad ni vill ha hunden till :)

Travis D
2018-05-13 16:38
#4

#3 aa efter att letat i 30 minuter så hittade vi ingen kennel inte äns i norge /finland eller i danmark! (vet inte om det var något fel på den sidan eller om dom inte finns någon stans xD) 

Så vi får nogleta vidare efter raser :) Vi har hittat 3 raser men ingen av dom är vanlig / hittar inga kennlar i sverige / som är aktiv ;( (vi kollade på: Aidi, karabasch (anatolisk herdehund) och akbash)

ipopuma
2018-05-13 17:22
#5

Finns i Frankrike o i Monaco. Är riktigt intresserad av en i framtiden! Så ska själv försöka knåpa ihop ett brev på franska o skicka iväg, det har dock inte blivit av o en aidi känns inte relevant Förräns om några år

Rafflan
2018-05-13 17:26
#6

#4 vad är det som gör att ni kollar på dessa raser?

Alla 3 raserna är svåra och krävande hundar med mycket vakt i och kräver oerhört mycket kunskap och tid från sin ägare, annars finns risken att dem blir svåra att hantera. Det är även en ras som är svår att hålla i Sverige, dem passar inte i stadsmiljö, villa område eller lägenhet pga att det är så mycket vakt, dem passar bäst på en gård ute på landet långt ifrån grannar, dock då det är så mycket vakt i dem är det naturligt att dem morrar eller attackerar folk man möter ute eller om folk kommer in på eran gård, och då "strikt hundägaransvar" gäller är det ni som får ta smällen om hunden attackerar någon och i värsta fall tvingas hunden avlivas fast den gör ett beteende den är avlad för.

Vill ni ha en krävande vakthund är: Rottweiler, dobberman, hovawart, dalmatiner, leonberger, berner sennen, briard, rhodesian ridgeback, schäfer, malle, m.fl bättre raser att titta på då det fortfarande är mycket vakt i dem men inte avlade för att attackera lika lätt som dem raser ni kollar på :)

Annons:
koppargaller
2018-05-13 17:31
Travis D
2018-05-13 17:39
#8

#6 Pappa hade en karabash när han var ung och vill ha en igen :)

Travis D
2018-05-13 17:40
#9

vad är en malle?

Rafflan
2018-05-13 17:45
#10

#9 Malle = malinois (belgisk vallhund)

https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/belgisk-vallhund-malinois/

En väldigt aktiv, krävande hund med mycket skärpa och rejält med vakt i :)

jenmjao
2018-05-13 20:39
#11

Tycker då inte leonberger och bernersennen är krävande vakthundar?

Malle är högenergisk "damp"hund som biter först tänker sen, Dom gillar att stänga av hjärnan när dom biter också.

Rottisar är häftiga hundar men lite sega, Inte sega som i att "dom inte orkar", men väldigt lågsamma och sega jämfört med en malle.

Schäfer är pratglada och jag tror alla träffat en schäfer någon gång i livet.. Bruksvarianten är mycket mer intensiv dock.

RR är väl ändå en jakthund? inte vakt? Samma med dalamtin?

Aidi var jag intresserad av förut, men det är pga utseendet inget annat då jag aldrig träffat eller umgåtts med rasen.
Vad är du ute efter TS? Vad för typ av aktivering vill du syssla med? Vad för typ av hund vill du ha? En allvarlig som snabbt slår över, en lugnare som är lite långsammare i reaktionerna, en som accepterar misstag lite mer eller en som lär sig bra och dåligt på 3 sekunder, En hund som är lite mer clowning eller kanske en hund som bara är fäst vid dig (enmanshund t.ex).. Osv osv osv, finns så mycket "detaljer" att peta in när man väljer ras.

Rafflan
2018-05-13 21:22
#12

#11 det enda TS verkar vara ute efter är vakthund om man kollar på dem raser dem kollar på, så gav lite alt på olika raser som alla kan vakta om någon bryter sig in eller om någon attackerar en när man är ute och går, men sen är raserna väldigt olika i vad dem kräver för övrig fysisk motion, mental stimulans och hur svåra och krävande dem är för ägaren att ha.
Då TS enligt en tråd på katt.ifokus bor i lägenhet centralt också är det även värt att tänka på i val av hund

Travis D
2018-05-13 23:24
#13

#12 centralt skulle jag nog inte säga. Vi bor ju knappast inne i stan :) Vi bor inte centralt mer som om man skulle bo i ett vanligt hus med skog, vatten och äng runt om fast större lägenhet :)

Annons:
Lona
2018-05-14 00:59
#14

Aidi är verkligen inte en "lägenhetshund", vare sig man bor centralt eller inte. Den typen av hund bör man vara mycket erfaren för att ha och dessutom bo ute i tjotahejti.
I en barnfamilj mitt i ett bostadsområde - nej!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Rafflan
2018-05-14 03:22
#15

#13 som bilden såg ut bor ni enligt mig inte tillräckligt lantligt för att ha en sån skarp vakthund som Adid, finns betydligt mer lämpliga raser att ha när man bor i lägenhetsområde, även om man har nära till naturen :)

Och #11 ställde väldigt bra frågor för att lättare avgöra vilken ras som kan passa er: 
"Vad är du ute efter TS?  Vad för typ av aktivering vill du syssla med?  Vad för typ av hund vill du ha? En allvarlig som snabbt slår över, en lugnare som är lite långsammare i reaktionerna, en som accepterar misstag lite mer eller en som lär sig bra och dåligt på 3 sekunder, En hund som är lite mer clowning eller kanske en hund som bara är fäst vid dig (enmanshund t.ex)"

Lona
2018-05-14 10:29
#16

#11, RR är ursprungligen en jakthund för främst lejon, ja, men användes även som vakthund. Tror attman fortfarande har den till det i bla Sydafrika. (Däremot har de INTE någon form av nedärvd aggressivitet mot mörkhyade som en del påstår! Rappakalja sen apartheidstiden, även om jag tror att RR mest användes av privilegierade vita på storjakt.)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Travis D
2018-05-14 10:54
#17

Pappa vill inte ha schäfrar då han inte gillar den aveln (bakbenen är korta som på en hyena)

vad är en RR? Är det rottweiler eller? 

#11 Jag gillar nog mest deras utseende antar jag (tycker det är liksom "äkta hund" utseende om ni fattar hur jag menar liksom gillar att dom inte ser så "avlade" ut och känns naturliga även fast jag helst av allt har en Chinese crested dog hahah men pappa tycker inte likadant) Har aldrig träffat en utan har bara läst och kollat på bilder om dom så känner inte riktigt rasen heheh

Fisherling
2018-05-14 11:15
#18

#17 Det dummaste man kan göra är att köpa hund efter utseende eller för att någon man känt någon gång haft en X som var så trevlig. 

Om du vill ha ett trevligt, bekymmersfritt och glatt liv med hund så bör du fundera på vad du faktiskt vill göra med hunden, i vilka situationer hunden måste fungera (t.ex om den måste funka att ha på dagis, funka med barn, andra hundar, familjeträffar, hänga på fik ect), vilken aktivering du vill syssla med, hur mycket du kommer vilja vara ute med hunden, vilken storlek och vikt du vill ha, om du kan tänka dig pälsvård, dammsuga, fixa med solkräm eller torka dregel och så vidare.

Sedan när du har listan på hur du vill att ditt liv med hund ska se ut, då kan du fråga efter vilka raser som skulle passa dina önskemål.

Ett exempel på en sån 'lista' skulle kunna vara något sånt här;
"Jag vill ha en hund att cykla och springa regelbundet med. Jag gillar att träna lite enkla saker, så som tricks och vardagslydnad men mest vill jag ha en kompis att vara fysiskt aktiv ute i naturen med. I veckorna kommer hunden gå på dagis så det behöver vara en ras som inte normalt sett har problem med andra hundar eller att hanteras av främmande. 
Vi har en stor familj med barn så det bör vara en ras som tål att det är mycket som händer och mycket ljud utan att bli stressad eller rädd. 
Jag vill helst att hunden är mellanstor, typ labbe. Ingen päls som måste klippas eller trimmas."

Typ så. Då får folk en bild av hur hundens liv kommer se ut, vad dina önskemål är och föreslå raser som faktiskt kommer trivas med livet som ni erbjuder.

Travis D
2018-05-14 12:03
#19

#18 ja det var en anledning till att jag frågade er om den rasen men här är en "lista" :)

Jag vill ha en mellanstor hund ungefär som en labbe. Pälsvård spelar absolut ingen roll för mig men helst inte fälla, inte så mycket iallfall. Inte vara så avlad som t.ex. Gran Danios som kan få höft problem. Inte folkskygg, inte skälla. Lätt lärd inte till trix utan mer sitt, vänta kom och sånt- mer lydnad. I familjen är vi 3 pers, den ska kunna bo med barn som är 12 år och äldre. Väldigt lugnt hemma, gilla att kela. Den behöver inte vara lekfull (inte hoppa runt liksom) men det skadar inte om hen är lite lekfull. Gärna Kunna gå lös. Inget krav men skulle vara kul om den kunde följa med när vi rider ut men somsagt inget krav. Gilla att gosa och mysa i sängen/soffan (även fast det antagligen kommer vara soff förbud). Kommer aktiveras mycket, långa promenader, förhoppnigs vis agility om hen tycker det är kul. På somrarna åker vi ut på landet till ett stort hus med världens trädgård (där brukar jag träna agility med min fasters nakenhund) VI kommer gå på promenader i skogen, ängar leka i trädgården. Vore kul om han gillade att bada men jag gillar inte det så inget krav hahah. Hoppas detta hjälper 😃

JoannaLi
2018-05-14 13:12
#20

#19 Till det där skulle jag säga retriever? Kanske en leonberger eller en dalmatiner eller dyl, men med leonberger är det mycket fällning och en stor hund. Ser egentligen inget behov av en skarpare hund? Eller?

Annons:
Travis D
2018-05-14 13:19
#21

#20 vet inte riktigt anledningen till att vi kollat på Aidi, karabasch m.m är p.g.a pappa vill ha en hund som liknar den han hade när han var ung (han hade en karabasch super lydig och fin o.s.v)

jenmjao
2018-05-14 14:49
#22

Med den beskrivningen skulle jag stryka alla arbetande raser.
En hund som är lättlärd är en hund som är ett helvete, Lär dom sig si lätt så lär dom sig så lätt och pang så förstörs allt.
Ingen ras kan gå lös ifrån början (och egentligen ska man inte ha hundar lösa på det viset).
Det du ger är lite av en allmän beskrivning, Du vill ha en hund som duger när du vill ha den men inte är för intensiv när du vill ta det lungt så som jag uppfattar det.. Vilket jag upplever att typ alla vill (om de inte är intresserade av mer än sällskap).
Men t.ex En leonberger är stor, lufsig, väldigt människokär, inte intensiv, hoppig osv. Dom är lugna men aktiva, dom älskar att vara med och dom brukar tycka om barn, Deras reaktionsförmåga är ju inte den snabbaste, Vilket väl är positivt.
Retriever hundarna är väldigt glada, sociala, intensiva och dom gillar oftast den mesta aktiveringen, dom fungerar med barn och liknande.
Pudel finns också, Storpudel eller mellan tänker jag då, Storpudel av vad jag upplever verkar lite mer "dampiga", väldigt fel ord, men typ sprätter i benen och studsiga lite "vet inte hur stor jag är jag älskar livet" ungefär.
Sheltie är en av mindre typen men skulle kunna passa in på det du beskriver, Samma med spetsarna (eurasier, lapphund, japansk spets m.m.)

Fälla kommer hunden att göra och förmodligen väldigt intensivt 2gånger om året; om det inte är en pudel eller bichon eller liknande ras som då har lockig päls(inte alla raser med det som är fällfria heller). På tal om det, Kanske en perro de agua espanol skulle passa? Eller kanske en lagotto?

Elsis matte
2018-05-14 15:07
#23

#19 Travis D, är du samma person som Majtassen? Varför två nicks i så fall?

Travis D
2018-05-14 15:31
#24

#22 gillar Leonberger hundar väldigt mycket 😃

väldigt fina "naturliga" i kroppen och mycket fin päls (älskar att sitta och borsta / tvätta dock så uppskattar inte pappa fällning heheh men det hör ju till att ha hund 🙂)

jenmjao
2018-05-14 15:34
#25

Gillar du leonberger finns det även Pyrenéerhund och New foundland 😃

Travis D
2018-05-14 15:36
#26

#23 nope Majtassen är inte mitt konto har ett eller två andra konton (dock bara aktiva på 2) p.g.a jag slarvade bort lösen till det gamla men nu har jag fixat det men redan skapat detta men Majtassen är inte mitt :)

Fisherling
2018-05-14 17:31
#27

Berner Sennen finns också som alternativ, tyvärr drabbas de rätt mycket av cancer så det gäller att göra sin hemläxa med linjer. Men finns väl ingen stor, tung ras som inte dras  med diverse problem.

Annons:
Hornslandet
2018-05-15 15:53
#28

Pyreneer är nog inte fel om ni vill ha en stor trevlig lufs till familjehund som är social och inte hyperaktiv eller överenergisk..så har jag förstått dem. Eller Landseer. De känns som "hund-hundar" för en familj. 

Labrador är fin allroundhund men kräver nog en del mer träning och aktivitet (som ni kanske kan förse den med dock!).

Men tänker ni agility så mindre hund förstås. Kanske en kromfohrländer?

Travis D
2018-05-15 16:11
#29

#28 vi kollade faktiskt på pyreneer vi tycker dom är super fina vi kollade upp en kennel men dom har inga valpar just nu Landseer var också jätte fina älskar det där ansiktet och den pälsen. Egentligen kör jag mest agility för det är ett gemensamt intresse för mig och Dolly (ccd hunden) och bara för att ha något roligt att göra :) 

Hade tänkt gå in på wikipedia / skk och läsa lite om dom :)

Travis D
2018-05-16 08:46
#30

Vad är "lättast" att hantera?

Tik eller Hane?
(Tänker att med hästar är ju valacker lättare än ston, stona har ju mer vilja och är mer bestämda är det typ så med hundar också?)

Fisherling
2018-05-16 09:38
#31

#30 De kommer med olika svårigheter. Det beror även helt på vilken typ av linjer du köper ifrån.

T.ex är hanhundsaggressivitet jättevanligt bland labradorer av utställningslinjer, men jag har knappt någonsin hört talas om det bland jaktlabradorer. Det beror på prioriteringar i aveln. Vill man ha supermaskulina hanar för de imponerar på utställningsdomare så kommer det med 'sideffekter'. Vill man däremot ha jakthundar som kan arbeta med andra hundar utan problem (så som retrievers behöver kunna arbeta) så avlar man för det.

Lojs
2018-05-16 10:52
#32

Tik eller hane handlar mest om vad man själv trivs med, jag skulle inte säga att det ena könet är lättare eller svårare än det andra generellt, mer än att hanar i vissa raser har jobbigare "tonår" än tikarna. 

Jag är personligen en tikmänniska, tycker hanar är för buffliga och inte lika "fundersamma" som tikar och jag uppskattar inte att vissa hanar är så besatta av "smaskiga" kissfläckar, illa nog med mina tikar som gillar kissfläckar när de löper. Jag uppfattar hanar som lite gladare och flummigare, tikar ofta lite mer seriösa, men det är så olika mellan ras till ras med.  
Andra som gillar hanar tycker ofta att det är jobbigt med löp, att hanar är "ärligare" och/eller att tikar är för "bitchiga". Visst, mina tikar har blivit riktiga kärringar på äldre dagar, men jag ser ändå charmen med det. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Upp till toppen
Annons: