Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 3307 ggr
Ludde3
2018-05-10 23:03

Hund som ALDRIG blir rumsren.

Hej, nu börjar min bägare rinna över. Jag vet inte vad jag ska göra nu. Vi har en papillon på 3 år, han har aldrig blivit rumsren, jag börjar tro att han inte har hjärnkapacitet nog att lära sig. Han kollades igenom av veterinär och kastrerades pga detta problem vid 1 års ålder, det hjälpte inget, precis som veterinären sagt att det nödvändigtvis inte behöver göra och som vi också redan visste. Han kissar och bajsar nästan 90% av sina behov inne. Vi har testat allt som går att prova, han rastas precis som en valp, efter varje mål mat, varje tupplur, varje lekstund ja ni vet ju. Han går nästan aldrig på toa utomhus, när han väl gör det så är det beröm och godis för hela slanten, samt ser vi att han går på toa inne så lyfter vi upp honom knäpptyst och sätter honom utomhus. Han kissar på ALLT nytt i huset, alla nya möbler, så fort vi sätter ner en pantkasse på golvet och glömmer bort att ta bort den. Alltså inte direkt som vid markering, utan han tar allt som är nytt och gör sina behov på när han väl behöver gå. Vi har bytt golv i 3 rum, i ett av rummen har vi behövt byta det 2 ggr pga honom, benen på vårat matbord var så äckliga och fula att vi fick byta ut det med, träet hade nästan börjat ruttna, soffan har vi köpt ny 3 ggr på 3 år samt 2 sängar på 3 år. Nu har vi grindar överallt, skitfult och tråkigt men vi vill inte lägga några mer pengar på att göra fint om det ändå pissas ner direkt. Vi har satt grind till matrummet, alla sovrum, vardagsrummet och övervåningen, så han får bara vara i köket, hallen och badrummet. Det är ju supertråkigt att han bara får vara där, de andra hundarna kan och får vara överallt i huset eftersom dom såklart kan sköta sin blåsa och rumpa, men får tyvärr nu också endast vara i hallen nattetid för att sällskapa med ”lilla odågan”. Det spelar heller ingen roll om vi är ute en hel dag för oftast har han kissat någonstans inom en timme från det vi kommer hem. Mest vanligt är det att vi kommer in från promenad och han vandrar direkt till toan och kissar mot tvättmaskinen, ser jag att han är påväg in dit så tar jag på koppel igen och går ut en vända till, men jag vet ju att så fort vi kommer in så blir det tvättmaskinen oavsett. Sambon jobbar kväll och jag jobbar dag, han tas ut ca följande tider, 05:00 när jag går upp (går upp 2 timmar för tidigt bara för att han ska få rastas i 2 timmar), 07:30 innan jag kör dottern till förskola, 10:00 ställer sambon ett alarm endast för att gå ut med honom, ut sen igen vid 12:30-13:00 när sambon vaknar, ute igen vid 15:30 när sambon hämtat dottern från förskola, ut 17:30 när jag kommer hem från jobbet, ut 19:00 innan sambon åker till sitt jobb, ut 20:30 när jag nattat dottern, ut 23:30 innan jag går och lägger mig, ut ca 02-04:30 när sambon kommer hem från jobbet. Han gör även detta hos andra, ni kan ju tänka er hur lätt vi har att få hundvakt till honom… Jag är helt matt, jag orkar inte torka kiss 4 ggr/dag längre, jag orkar inte se golvlister ruttna och tapeterna bli gula och förstörda, jag orkar inte vara konstant irriterad på den där hunden längre, jag vill ha tillbaka mina hundar att sova i sängen, att sitta i soffan och mysa framför tvn, jag saknar att faktiskt kunna lämna hemmet någon timme utan att gå ut med hunden i 2 timmar innan jag ska åka. Snälla, vad ska jag göra? Blöja för alltid? 😭

Annons:
Novachan
2018-05-10 23:34
#1

Erfarna hundägare får gärna komma med bättre lösningar och förslag, men om andra metoder inte fungerar kanske det bästa är att försöka få hunden att gå på låda? (Som sista utväg, andra metoder kan testas först) Jag vet att det ogillas av många hundägare men om inget annat verkligen inte fungerar kanske det ändå är värt att testa?

Hur är hans psyke? Finns det andra problem hos honom (vad gäller beteende)?

JoannaLi
2018-05-10 23:53
#2

Har ni provat kisskydd inne? Också bara en brandsläckning, men kan i alla fall skydda hemmet från en del tills vidare.

Hoppas att någon kan hjälpa! 

Tycker också att #1 har ett tips som kan vara användbart under tiden så att säga!

hemul
2018-05-11 00:54
#3

Tycker inte heller låda behöver vara dåligt. Frågan är väl om han skulle använda den. Han har ju redan sina ställen och gillar nya saker också.

Är detta nåt som hundpsykologer har kunskap om eller faller det utanför deras område? Kanske värt att kolla upp ivf.

Känner verkligen med dig. Låter som ett rent h-e!

Rafflan
2018-05-11 01:37
#4

Hur långt rastas hunden? om hunden rastas så att den tömmer sig borde det inte bli mycket kiss på 1 timme.
Har man tagit urinprov, blodprov och ultraljudad urinblåsan så man vet att hunden är frisk?

Ludde3
2018-05-11 07:31
#5

Han är hur go och glad som helst utöver kissandet, funkar klockrent i psyket annars. Kisskydd har vi alltid när vi ska bort med honom, har testat hemma också men de andra hundarna hjälper honom att ta av det. Jag tror det skulle vara svårt med låda, han skulle säkerligen kissa vid/i den i början, hur lär man en hund gå på låda liksom? 🙄 Han rastas alltifrån små 5 min kisspauser till att vara ute hela dagarna. Men alltid 1,5-2 timme nästan konstant gående varje morgon. Jag minns inte exakt vad som gjordes på veterinärkontrollerna han var ett. Jag minns att dom bad om ett urinprov och att de tog blodprov i varje fall , och efter svaren kom så var det inget konstigt. Mycket mer än så minns jag faktiskt inte, inga värden eller så iallafall.

Novachan
2018-05-11 09:24
#6

Kan vara värt att ta nya prover nu för att utesluta kroppsliga problem.

Jag känner bara till två metoder där man lär hunden göra sina behov utomhus. Ena som bygger på att man går ut med valpen/hunden ofta och den andra att man använder peepads/kissgolvskydd som hunden gör sina behov på och så flyttar man den närmare och närmare ytterdörren och sedan utomhus. (Exempel: http://www.zooplus.se/shop/hund/valpar/traaning/250118)

Jag vet inte om det finns fler varianter av metoder med att gå ut med hunden.

Antar att man lär en hund gå på låda som man lär dem andra kommandon? Finns instruktionsvideos på youtube hur man kan lära dem gå på låda.

Annons:
Hornslandet
2018-05-11 11:33
#7

Kan det kanske vara värt (om möjlighet finns) att under en period kämpa så att hunden helt enkelt inte KAN gå inomhus alls? Dvs, ta ut och rasta hunden (förhoppningsvis gör den sina behov)..men inomhus ha hunden konstant precis vid er med konstant uppsikt och övervakning så den inte kan smyga iväg och kissa på saker? Tänker att man kanske måste kämpa en del för att bryta mönster…

Rafflan
2018-05-11 12:19
#8

Kan ni prova går 30-45 min var 2-3 timme och se vad som händer? för jag tror att rastas han längre regelbundet blir han tom så även om han försöker kissa inne kommer det bara komma små droppar :)

hemul
2018-05-11 12:51
#9

Jag tror det kan vara svårt med låda/pee pads/tidningar i det här läget. Skillnad med en valp. Då lär man ju in från början att det är på tidningen/lådan den ska kissa och bajsa. Som Novachan beskriver gjorde man ju förr med valpar, fast med tidningar då. De brukar fatta direkt. Men det är skillnad på att lära nytt och lära om. Men försöka duger! Det är ju billigt och enkelt och det kan ivf inte göra det värre.

Ludde3
2018-05-11 12:52
#10

Att flytta en peepad har jag faktiskt inte prövat eller ens vetat om att man kan göra, ska nog köpa sådana och lägga där han kissar som mest och flytta den närmare och närmare dörren, tack! Under de tiderna dottern inte är hemma gås det ordentliga promenader, runt halvtimmen-timmen långa, när hon är hemma (hon är bara 1,5) så kan vi inte gå så långt, vi bor på landet och har bara skogsstigar att gå på, tyvärr inga grusvägar utan bara 80kmh landsväg, så när dottern är hemma och andra föräldern jobbar blir det mest tomten och närliggande skogsdungar tills dottern tröttnar, nu sommartid så är hundarna ute på tomten nästan jämt också. Han rastas ju i stort sett var 2-3 timme, förutom på natten där det kan gå upp till 5 timmar mellan 2 rastningar. Ursäkta om jag inte svarar på alla frågor, Det verkar inte funka helt klockrent att läsa och skriva här på forumet via telefonen.

Haztparken
2018-05-14 00:53
#11

Jag är inne på #7 spår. Ge inte hunden möjlighet att gå iväg och göra ifrån sig. Om det behövs, sätt koppel på han så ni vet vart ni har han så han inte kan smyga iväg. Mönster är svåra att bryta därför måste man vara konsekvent. Fortsätt rasta lagom ofta, inte för ofta för man vill ju vänja av honom vid småkissandet, och så koppel på inomhus. Så hade jag gjort. Det kanske inte är lösningen men man vet inte förrän man provat :)

Lona
2018-05-14 01:07
#12

Tänk också på att många hundar ogärna gör ifrån sig i den egna trädgården. Våra gör det om de måste, men de bajsar och kissar betydligt mer "effektivt" om de får lämna tomten en liten sväng.
De kan ha varit ute i trädgården hela förmiddagen, de är ändå nödiga när vi går på promenad. Dock kanske er hund inte har det problemet, men det är värt att ha i bakhuvudet.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

MonicaLagerquist
2018-05-14 07:03
#13

Ingen av våra hundar skulle någonsin bajsa på tomten. Kissa i nödfall men de vill ut utanför tomten för att kissa och bajsa.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Skivling
2018-05-14 10:07
#14

Det låter verkligen jobbigt. Det låter för mig som att det ändå kan vara att han markerar? Såå nödig kan man väl inte vara..? Kanske en hundpsykolog kan hjälpa, om han fastnat så i ett felaktigt mönster, tänker att det måste till något nytt för att börja om? En bekants hund var rumsren, men gick genast och kissade på soppåsen om den stod framme. Kanske någon känner till någon duktig hundmänniska? Börja kanske med en utredning av vet för att utesluta fysiska problem. Hoppas att det går att lösa!

hemul
2018-05-14 13:43
#15

Ja, jag tror också att nu behöver hjälp. Beteendet verkar så inrotat. Som jag sa tidigare vet jag inte om hunspsykologer sysslar med sånt här, men ringa och fråga är gratis. Kanske kan de ivf tipsa om någon som kan hjälpa.

Det ni gör funkar ju uppenbarligen inte och vi här verkar inte komma på mycket annat heller, så försök få hjälp från ett proffs. Har ni förresten pratat med uppfödaren?

Ludde3
2018-05-22 23:32
#16

Tack så hemskt mycket för era tips och svar! Vi har hållit koll på honom extra noggrannt i några dagar nu, då när han får vara med i matrummet så går han under bordet medan vi äter och kissar på ett tomt stolsben, blev varse det då det rann så foten blev blöt. Sedan dess har vi ställt en stol i ett hörn i matrummet och faktiskt satt fast honom med koppel i stolen medan vi äter. Dock så kissar han ju fortfarande när vi sover. Jag ska testa en fuling med att ta bort vattnet efter sista kissrundan på natten och köra ACn under natten så det inte blir så varmt inne. Ska även prata med min veterinär om att eventuellt ta nya prover. Uppfödarens telefonabonnemang är avstängt, jag skulle tro att hon kanske har gått bort, hon var väldigt gammal när vi köpte Ludde och jag kan inte hitta henne på tex Ratsit heller.

Hornslandet
2018-05-23 09:41
#17

#12 #13 Känner igen det där härifrån å. Min kissar i trädgården (men betydligt mer sällan än om han får promenera). Bajsar i nödfall.

Upp till toppen
Annons: