Annons:
Etikettuppfödning-och-valpning
Läst 1298 ggr
anonymtjejen
2018-05-05 18:06

Vilka regler gäller?

En hypotetisk fråga. Vilka regler gäller ifall en uppfödare inte håller vad hen lovar till en annan uppfödare när det gäller att tinga och skriva ett avtal på en valp som redan är tingad?

Annons:
Jojaton
2018-05-05 18:17
#1

Vad menar du? Att uppfödare A får en kull och uppfödare B tingar en valp ur kullen, men uppfödare A drar sig sen ur?

Johanna - Instagram

anonymtjejen
2018-05-05 18:25
#2

Ja och nej. Om att uppfödaren A får en kull och att uppfödaren B tingar en valp och har skrivit på ett avtal, och sedan så kommer en privatköpare och tingar en annan valp, och inte är ”nöjd” med valpen, då kan man väl inte lova den privatpersonen den tingade valpen som uppfödaren tingat? Om det blev otydligt, men jag försöker att förklara det så gått som det går.

Drakellen
2018-05-05 18:37
#3

Jag har inte koll på exakta regler mellan uppfödare, men något liknande hände oss. Det var typ så att uppfödaren hade lovat oss en valp om det blev fler än två tikar. Det blev fyra tikar och uppfödaren sa att vi ändå inte skulle få en valp trots att, en vecka tidigare,  hon sa att vi lät som superbra hundägare. Inte superkul tyckte vi. Så nej, jag tycker att det skulle vara riktigt dåligt. Samtidigt så vet ju jag inte all info och det kanske finns något i denna situation som rättfärdigar det.

Lona
2018-05-05 18:51
#4

Om man skrivit på ett "tingningsavtal" på en specifik valp från båda sidor (dvs mellan uppfödare A och B) så är det nog svårt för uppfödare A att dra sig ur.
Dock gäller inte konsumentköplagen mellan näringsidkare, som uppfödare anses vara, så jag är lite osäker på vad som gäller där.
Privatpersoner har ofta större skydd gentemot näringsidkare än tvärtom.

Om uppfödare B har betalat en tingningsavgift så kan uppfödare A inte dra sig ur.

Sen beror det väl lite på om A är en SKK-ansluten uppfödare. Svensk lag står givetvis över SKKs regler, men SKK kan ju ha synpunkter på hur deras uppfödare agerar.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

anonymtjejen
2018-05-05 19:44
#5

Ok.

Upp till toppen
Annons: