Annons:
Etiketthälsa
Läst 1861 ggr
[Gnagare2]
4/26/18, 5:52 PM

Ta bort min vän?

Min hund fyller 14 år i Augusti. Vi har gått igenom så mycket tillsammans. Vi har gått kurser,sovit i samma säng,delat kärlek och sorg i 13 års tid.

Idag var jag hos veterinären med min vän. Fick ett dystert besked. Hans ögon,båda två ,behöver opereras för ögonfransarna ligger mot ögonen och skaver.

Dessa operationer på båda ögonen,går på 8-9000 kr. Försäkringsbolaget betalar inte ut pengar när det gäller ögonoperationer tydligen.

Och jag befinner mig just nu i en kris i livet där dom pengarna helt enkelt inte finns. Jo,dom finns,men sedan är alla sparpengar slut,och jag går hemma sjukskriven,så pengarna växer inte direkt på träd just nu.

Vad ska jag göra? 

Jag tänker att han ändå har fått ett långt och bra liv hos mig alla dessa år. Samtidigt känns det som om slita ut hjärtat ur kroppen på mig om jag tar bort honom.

Jag vill absolut inte se honom lida,så någonstans djupt inom mig förstår jag vilket beslut jag kommer fatta,men det gör så fruktansvärt ont.

Sedan han var 9 år gammal har jag försökt förbereda mig för denna dag,men inser att det är omöjligt att förbereda sig för detta. Att ta bort sin älskade  vän.

Jag välkomnar input och tankar kring detta med att ta bort sin hund.

Annons:
[AnimeV4]
4/26/18, 7:42 PM
#1

Jag skulle kolla på hundens mående överlag och även prognosen efter operationen. Om det ser bra ut skulle jag försöka få tag på pengar på något vis.

Elsis matte
4/26/18, 8:22 PM
#2

Jag var i liknande funderingar tidigare i år angående min 14-åring (som fortfarande är kvar nu). Det blev en bra tråd med mycket kloka svar tycker jag, ska se om jag kan hitta och länka. Men först och främst, hur svårt det än är så kommer dagen då beslutet måste fattas och är din hund snart 14 år kommer det bli inom överskådlig tid. Personligen har jag en regel om att aldrig göra något stort ingrepp på en åldrig hund, utan väljer i så fall att låta den somna in - men där kan man känna olika förstås. Tänk över: - Hur mår hunden i övrigt, är det troligt att han kommer hämta sig bra och kunna få en fin och smärtfri period? - Hur pass stort ingrepp och smärtpåverkan efter? - Hur kommer din situation påverkas av beslutet?

hemul
4/26/18, 10:47 PM
#3

När det är en så pass "enkel" grej som trots allt inte kostar astronomiska summor skulle jag nog försöka få det gjort om hunden mår bra och är pigg för övrigt. Kolla runt, kanske är det några tusen billigare på nån annan klinik, Låna lite om det behövs. Ja, så skulle jag ha gjort. Skillnad om hunden haft aggressiv cancer, totalt utslitna leder eller nåt annat djävulskt.

Rafflan
4/27/18, 1:27 AM
#4

Beror på hur hunden mår, och hur du känner att hunden kommer orka en operation och påverkas av eftervården, det är inte fel att välja att ta bort en gammal hund istället för att operera om man känner att det är rätt för hunden, har du svårt att ta beslut tror jag din veterinär som träffat hunden är lättast att prata med om vilket beslut du bör ta :)

[Gnagare2]
4/27/18, 5:53 AM
#5

#2 Det verkar som att själva operationen är enkel och  han blir helt bra i ögonen efteråt.För övrigt mår han bra. Känns därför mycket frustrerande att han ska somna in för att ögonfransarna skaver på ögonen.

När han var 9 år fick han mjältomvridning och mjälten togs bort akut. Veterinären  ringde mig när han låg på operationsbordet och förberedde mig på att han kanske ej skulle överleva operationen,och jag var helt förkrossad.  Men han klarade sig den gången. 

Några år efter det,åt han något gift när han var ute på tomten,och åkte akut in med en förgiftning. Han lurade döden även då och klarade sig bra efter ett dygn på akuten.

Så det är klart att det känns mycket frustrerande att hans ögonfransar nu blir en "issue". Han har ju lurat döden två gånger innan. Och det var mycket värre sjukdomar än ett par ögonfransar.

Enda skillnaden då var att jag hade råd med hans akutbesök till veterinären. Då hade jag ett jobb. En vettig inkomst.

Nu lever jag på en sjukpenning som inte ens är hälften av min tidigare lön.

Han lider även av kvalsterallergi och hans mediciner är och har alltid varit svindyra.Behandlingen hjälper honom mycket bra,så han lider inte av allergin,men om jag skulle låta honom somna in,skulle jag slippa dessa kostnader för honom. Han har även en svindyr mat eftersom han har allergin.

Så det skulle vara en ekonomisk lättnad för mig att låta honom få somna in,men det känns förstås förjävligt att han har klarat sig så bra hittils och så ska ett par ögonfransar nu sätta stopp för hans liv.

Jag är också inne på det du skriver,att bekosta en så stor kostnad för en så gammal hund  känns inte bra och ännu värre när jag befinner mig i denna ekonomiska kris med. 

8-9000 kr är en enorm summa för mig som har det svårt ekonomiskt redan nu. 

Fy vad detta känns skit.  Börjar nästan ångra att jag skrev denna tråd,för mitt beslut känns ännu svårare att fatta nu när jag har det svart på vitt känns det som…😭

flocken
4/27/18, 6:02 AM
#6

Jag själv hade nog inte sövt & opererat en sån gammal hund. 14 år är ingen dålig ålder. Min förra skulle fylla 8. Man får inte vara egoistisk när man har djur. Jag kanske låter känslokall. Men har lärt mig den hårda vägen

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
[Gnagare2]
4/27/18, 7:33 AM
#7

#6 Nej du låter inte alls känslokall.. Jag förstår hur du tänker. Innan jag skrev denna tråd hade jag redan förberett mig för att låta honom få somna in. Det gör bara så jävulskt ont, Han har åldrats med stor värdighet och folk tror att han fortfarande är en unghund. Hans snart 14 år syns inte på honom.  Så bra mår han.

Därför känns det rent ut sagt förjävligt att behöva ta bort honom pga ett par ögonfransar.

flocken
4/27/18, 8:06 AM
#8

#7 jag säger som min vett sa till mig " en hund vet inte om den lever i 1 år eller 5 år. Den lever i nuet" Att behöva ta bort min själsfrände var det värsta jag gjort. Det är 2 år sedan i augusti. Han hade såna problem med sina leder så inga mediciner hjälpte. Men han tackade mig. Vett kom hem. Han var som din hund. En kämpe och överlevare.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

MonicaLagerquist
4/27/18, 8:37 AM
#9

Jag har själv cilier som växer in i hornhinnan. Det gör JÄVULSKT ont.En förlossning är en piss i Niagara mot den smärtan. Den går inte att medicinera bort.

Är det enstaka cilier som sitter fel kan man oftast enkelt ta bort dem manuellt utan sövning. Jag gör det regelbundet antingen själv eller hos ögonläkaren. Det gör inte alls ont det känns och är som att rycka bort ett hårstrå.

Jag har själv testat att "frysa" bort några cilier. Vilket inte alls fungerade bra. Jag fick ärrbildning där man fryst. Ärren skavde mer än vad cilierna gjorde. Det tog ca 6 månader innan ärren krympt så pass att jag inte kände av dem .

Stolt ägare till fem La permer

[Gnagare2]
4/27/18, 9:18 AM
#10

#8 Så sant att en hund lever i nuet.  Har  också funderat på att låta honom få somna in här hemma,men med alla marsvin jag har överallt,blir det svårt att få till en lugn och fridfull stund,tänker jag.

Jag förstår nu en av anledningarna till att jag skaffade marsvin.  För att inte bli helt ensam sedan när min hund ej finns mer…men alla marsvin i världen kommer inte att kunna fylla upp tomheten som kommer bli efter honom….det förstår jag nu.

Hiro
4/27/18, 9:40 AM
#11

Nu vet jag inte vad övriga skrivit men 13-14 år ingen dålig ålder. Han har ont nu, han kommer ha ont i koppling till operationen. Hur många år får du efter det med honom? Är han så frisk och kry så att du tror att han kommer leva en bra tid efter att all smärta slutat? Några år? Eller kommer han gå från operationen och sedan då vara så gammal så något annat kanske ploppat upp?

Hade det varit min hund (tog beslutet att avliva familjens hund när hon var 12 1/2 på samma tänk) så hade jag tackat för denna tid. Jag hade låtit hunden få göra det den tycker är roligast en dag om det så är att bada, träffa folk, promenader eller äta massa onyttiga saker och sedan hade jag låtit hunden somna in. Många djurkliniker är väldigt duktiga med att få till en bra sista stund och du får gå ut bakvägen efteråt så du slipper möta folk i väntrummet och allt är förbetalt så du direkt får gå därifrån

[134643]
4/27/18, 1:58 PM
#12

Kan det vara värt att kolla priser någon annanstans?

[Gnagare2]
4/27/18, 5:29 PM
#13

#12 Jag tvivlar på att jag hittar ett pris som går ner till 3-4 tusen,ett pris jag möjligen skulle kunna tänka mig att betala,någon annanstans. 

Dessutom,vi säger att jag låter honom genomgå denna operation för det billiga priset,för mer kan jag ej lägga ner,och något annat fel i hans snart 14 åriga kropp dyker upp? Då har jag utsatt honom för en operation med allt vad det innebär,plus kostnaden för mig,helt i onödan känns det som.

Han har ju trots allt inte jättemånga år kvar. Det hade varit skillnad om han hade varit en unghund. Han har trots allt levt ett mycket rikt,långt och värdigt hundliv fram till han fick dessa problem med ögonen.

Men visst. Jag har också tänkt samma tanke som du. Om priset hade varit lägre hade jag nog låtit honom genomgå denna operation. Eller? Näe,jag vet faktiskt inte.

Allt är i en enda röra i huvudet på mig just nu. Funderar fortfarande fram och tillbaka. Det är ett jättesvårt och tungt beslut.

Annons:
Elsis matte
4/27/18, 5:36 PM
#14

Du skriver att det skulle vara hemskt att ta bort honom för några ögonfransar. Jag förstår hur du menar, men om du låter honom somna in är det ju inte bara för ögonfransarna utan pga hans ålder och din situation. Men om han är väldigt pigg och fräsch i övrigt kan jag tycka att det är en annan sak, om du bara kan hitta finansiering. Lycka till med ditt beslut!

MonicaLagerquist
4/27/18, 7:48 PM
#16

#14 Har du haft sår på hornhinnan?Som ständigt kommer tilbaka?Vet du hur det känns?

Stolt ägare till fem La permer

Maja2
4/27/18, 9:47 PM
#17

Det är bara Du som kan fatta beslutet. Som jag tolkar det du skriver så lutar det åt avlivning. Styrkekramar

[Gnagare2]
4/27/18, 10:04 PM
#18

#17 Jag fick med ögondroppar hem från veterinären. Droppar som han får flera ggr per dag tills jag bestämt mig hur jag ska göra. Jag tänkte att dom där dropparna gör väl ingen nytta för honom,men jag har fortsatt att ge honom medicinen flera ggr per dag sen jag kom hem från veterinären.

Jag kanske överdriver och lägger alldeles för mycket hopp i detta,men jag tycker mig se en positiv förändring med hans ögon efter han fick dessa ögondroppar?

Om det fortsätter se såhär bra ut,vill jag såklart inte låta honom somna in. Plus länkarna jag fick från #15.  Detta ger mig hopp om livet?

Eller ännu svårare för mig att fatta ett beslut….😭

Elsis matte
4/27/18, 10:43 PM
#19

#16 Varför frågar du mig det??

MonicaLagerquist
4/28/18, 8:22 AM
#20

#19 Du verkar inte förstå hur jobbigt hunden har det. Att ha sår på hornhinnan är "inte bara några hårstrån" Det gör djävulskt ont.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
hemul
4/28/18, 11:12 AM
#21

Det var inte Elsis matte som "sa" det. Eller det gjorde hon ju, men hon citerade Gnagare2 när hon gjorde det.😉

Jag tycker det låter som du redan bestämt dig för att avliva innan du började tråden, Gnagare2. Vad är poängen liksom?

MonicaLagerquist
4/28/18, 11:17 AM
#22

#21 Oftast har man redan bestämt sig och tråden är en form av bearbetning av hela processen .

Stolt ägare till fem La permer

Elsis matte
4/28/18, 11:40 AM
#23

#20 Du har inte läst ordentligt! Jag har inte på något sätt ifrågasatt hundens smärta eller diagnos, utan att ägaren tyckte att det var fel att ta bort honom "på grund av ögonfransarna". Det jag ville få fram är att beslutet om operation vs avlivning ju blir olika beroende på hundens ålder, hälsa och ens livssituation. Jag har INTE föreslagit att hon ska strunta i problemet, och jag ser inte hur du kan läsa in det i mina inlägg?

MonicaLagerquist
4/28/18, 11:54 AM
#24

#23 Sorry. Ber om ursäkt om jag missuppfattade dig.

Stolt ägare till fem La permer

Hornslandet
4/29/18, 10:46 AM
#25

Problemet verkar vara ekonomin och inte huruvida operationen är värd/möjlig att göra eller ej, om jag förstår det rätt? Och med det menar jag inte att det måste vara ett sämre skäl.. verkligheten är som den är. Men jag hade nog i en sådan situation undersökt precis alla möjligheter jag kunde till finansiering först innan jag tog beslutet. 

Jag undrar lite om marsvinen..kostar inte de också en hel del i månaden? Är det nått att tänka över?

[Gnagare2]
5/1/18, 6:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Jag tänkte uppdatera tråden och berätta hur det gick sedan,för er som vill veta.

Uttalandet från den första veterinären  löd ju att antingen opererar du eller så tar du bort honom.

Fick ingen bra känsla av det utlåtandet så jag åkte tolv mil till ett djursjukhus istället för jag ville ha deras utlåtande också,innan jag fattade det slutgiltiga beslutet.

Och där fick jag ett helt annat besked. Så länge ögondropparna hjälper,vilket dom gör,så behöver jag varken operera eller ta bort honom.  Och hans smärtpåverkan beror helt enkelt på stela leder eftersom han är så gammal,plus att vi går rätt långa promenader varje dag.  Fick beskedet att låta honom ta det lugnt några dagar och inte gå så långa promenader med honom i en vecka framöver nu.

Jag är så glad över att jag åkte dom tolv milen med honom för att få detta besked.

Så allt har gått bra och min vän finns fortfarande hos mig.

Magi-cat
5/1/18, 7:57 AM
#27

#26 Det var verkligen roligt att höra! Så bra att du tog med honom till en annan veterinär och fick ett annat utlåtande som du kan basera ditt beslut på! 🌺 
Önskar er många glada dagar tillsammans. ❤️🐶


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Zadeira
5/1/18, 2:37 PM
#28

#26 Vad kul att höra! Det var riktigt skönt.

Dock tänker jag, om han nu har ont pga stela leder och är gammal och ni går mycket långrundor så kanske det är dags att dra ner på långrundorna mer än bara en vecka.

[Gnagare2]
5/1/18, 3:01 PM
#29

#28 Jag har alltid haft sträng uppsikt över hur mycket han orkar när vi är ute,och han har alltid varit väldigt pigg ,aktiv och motionssugen så då har jag tänkt att "han klarar ju detta",men efter detta får jag väl inse  att han faktiskt inte är en unghund längre🙂 och dra ner på långpromenaderna .

Som jag skrev i  inlägg nr #7 så är han i väldigt god form för att vara så gammal,då är det lätt att man låter sig luras av hans goda kondition och låter honom springa för mycket och för långt.

Sara87
5/1/18, 3:19 PM
#30

#26 Har du provat att stretcha din hund en gång varje dag, förslagsvis efter en promenad då han är varm? :) Mycket uppskattat av min hund som hade Spondylos och ont i hela kroppen.

[Gnagare2]
5/1/18, 4:10 PM
#31

#30 Det låter som en toppen ide´. Ska testa detta. Tack för tipset🙂

hemul
5/1/18, 4:17 PM
#32

Vad bra. Så det lönade sig alltså att "kolla runt" i alla fall. 😉

[Gnagare2]
5/1/18, 9:49 PM
#33

#32 Ja jag är så oändligt tacksam mot mig själv att jag inte köpte den första veterinärens utlåtande. Ett tydligt bevis på att man alltid ska lyssna till sin magkänsla och agera utefter det. Känns helt oslagbart nu efteråt👍

Upp till toppen
Annons: