Annons:
Etikettdrag
Läst 685 ggr
Emouse
4/23/18, 7:34 PM

Dragfrågor

Dragmänniskor, se hit!

Jag har två hundar, Keera (American Wolfdog blandis) på 3 år som är väl inbiten på drag (barmark, löpning) sedan innan. Zip (Border collie) som blir 1 år om några dagar har fått hänga på när vi springer och han varit lös och tänkte börja ha honom kopplad i den dubbla tolklinan bredvid tiken, han är van med dragselen och har dragit en del i skritt och en del trav ensam. 

Hur mycket vågar man träna draget "på riktigt" med unghunden? Alltså alla gångarter (självklart i den utsträckning som han orkar såklart) bredvid den vuxna? På vilket underlag/sträckor/gångarter sliter minst/mest på leder osv i och med att han inte är röntgad ännu?

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
JoannaLi
4/23/18, 7:40 PM
#1

Korta bitar, börja t.ex. på en kilometer i början. Hur invand är han med dragdressyren? Halter, svängar, gå på rätt sida av vägen, komma in på sidan, olika tempon? Annars är ju det ett naturligt sätt att begränsa distanserna. 

Minst slitande är ojämt underlag, där musklerna aktiveras och får arbeta ordentligt (och aktivt skyddar lederna), mest slitande är asfalt - skulle jag säga. Men med en ordentligt uppvärmning, gärna i kuperad terräng så att du proaktivt aktiverar musklerna, så skulle jag rekommendera t.ex. sandväg, eller smågrusväg. (Ev skogsväg). Gärna halvmjukt, men inte alltför tungsprunget.

Emouse
4/23/18, 7:50 PM
#2

#1 Han kan inte allt men han springer på fint och fokuserat, kan stanna, sakta ner, öka på och komma in till sidan. Han har dragit i skritt väldigt mycket (inte legat i hela tiden) som högst närmre milen och han har bra kondition och koll på vad som krävs av honom. 

Har svårt att avgöra hur mycket jag kan jogga och löpa med honom🤔 Skritta kan han göra hur långt som helst utan att bli speciellt fysiskt påverkad.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

JoannaLi
4/23/18, 7:56 PM
#3

#2 Jag skulle satsa på att värma upp ordentligt, köra honom 10 minuter i trav i selen, och sedan låta honom t.ex. galoppera i en kilometer om han vill det. Sedan kyla av i trav i selen, och sedan lösspring. Så hade jag börjat :)

Emouse
4/23/18, 7:59 PM
#4

#3 Det låter som en ganska bra plan! Ska springa med honom själv ett pass och sedan sätta in andra hunden, men tror att jag kommer behöva korta av passet lite när båda är med då dem triggar varandra en del och tar i lite mer än vad de gör när de kör ensamma😃

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

JoannaLi
4/23/18, 9:49 PM
#5

#4 Ett angenämt problem senare när han är invand 😉😇

Upp till toppen
Annons: