Annons:
Etikettjakt
Läst 1072 ggr
KatarinaSt
4/22/18, 9:08 PM

Ointresserad av dummyn

Hejsan!

Nu har vi äntligen påbörjat jaktträning med vår cocker. Mest väldigt grundläggande saker som stadga, snabbt sitt och följsamhet, men även så introducerades vår hund till dummyn. Han har aldrig sett en sån förut. 

Jag blev så himla förvånad av att han ganska snabbt förlorade intresset för den. Hemma kan han trava runt flera minuter med en strumpa, sko eller annat klädesplagg i munnen utan att släppa, men dummyn vill han inte ens ta i mun!

Nu pressades han inte till nåt iofs - bara visade honom och försökte få honom intresserad och sen fick han ha den i mun en stund innan jag bad honom släppa. Detta gick bra 2-3 gånger men sen tappade han helt intresse för den. Är detta vanligt?

Fick tipset att bara träna väldigt korta stunder typ 1-2 gånger per dag och bara låta honom ha den i munnen så kort tid att han inte släpper själv utan bara när jag ber honom. Sen att trä en använd strumpa(!) i början för att öka intresset för den eftersom han verkligen gillar att bära strumpor.

Nån som har mer tips?

Annons:
[AnimeV4]
4/22/18, 11:02 PM
#1

Kanske pröva en annan dummy? Vad är det för någon?

Jag råkade köpa en "kampleksak" som var en väldigt lätt dummy och den bär min curly med glädje.

JoannaLi
4/22/18, 11:03 PM
#2

Klicka för intresse för dummy på marken. Öka kravet låångsamt, när svansen går som en propeller så fort han ser dummyn på den nivån han är. 

Lek med dummyn, sätt den på ett snöre och låt den vara en kanin. Din kanin rättare sagt. Din kanin som han inte får ta. Beröm stooort om han tar den, försök "få tillbaka den". 

Ta inte dummyn mot honom för att ta den, då blir de allra flesta "avtända". Dra ifrån och locka till intresse istället. 

Att han tappar intresse efter så få repetitioner skulle jag säga är ett symptom på att lönen inte är tillräcklig för arbetet han anser att han utför :)

peafie
4/23/18, 7:43 AM
#3

Jag har massor att skriva om detta men hinner inte nu… men lite kort: att hunden inte tar dummyn fast den bär på allt möjligt annat är inte ovanligt och har ofta att göra med att den snappar upp att dummyn är mycket mer laddad. Vi beter oss annorlunda med en dummy än en strumpa, även om vi inte märker av det själv. Om hunden tycker om att bära saker exempelvis efter maten eller när det kommer nytt folk så kan man prova att ge den dummyn då.

Bloggen     ○    Instagram

[SweetSunday]
4/23/18, 5:22 PM
#4

Min lärde sig att dummies var intressant genom att min instruktör började lattja runt med den själv och hunden "fick inte ta den", sen gömde instruktören dummien (väldigt lätt… typ tappade den i gräset) medan jag höll i hunden. Sen släppte jag min hund så att han fick leta upp dummien. Då var han jättestolt att han hittade den där dyrbara saken som han tidigare inte fick. I början hade jag inget som helst krav på att han skulle lämna den till mig utan jag gömde dummien när han såg på och sen fick han leta upp den och fick jubel och beröm varje gång han hittade den (även om han sprang iväg med den åt fel håll i början och jag fick vänta med att ta tillbaka dummien tills han tröttnade eller slänga iväg en annan leksak så han i farten släppte dummien). 

Med andra ord byggde jag upp en förväntan genom att själv visa att dummien var världens coolaste grej, satte sedan min hund att vänta och gick och gömde den och värdet på dummien ökade ännu mer för att han behövt anstränga sig för att hitta den. När han väl hade det här intresset av dummien så började jag träna överlämningar som ett klickertrick inomhus. Dvs han fick lära sig att plocka upp saker från marken framför mig och ge dem till mig (i början räckte det att han lyfte grejen och släppte den direkt igen, jag shapeade in det). Han lade själv ihop dem naturligt så när han kunde överlämningar inomhus och vi gjorde en leta-övning ute så lämnade han plötsligt tillbaka dummien till mig och fick då leksaker och beröm i överflöd som belöning. När han glömmer bort sig och inte lämnar dummien utan släpper den istället får han numera springa tillbaka och hämta den där han tappade den, men det tog lång tid innan jag började ha det kravet på honom!

Vet inte om detta hjälpte, men det var så vi gjorde 🙂

KatarinaSt
4/23/18, 9:46 PM
#5

#2 och #3 - jag tror absolut ni har rätt i att dummyn blev mer ”laddad” och jag gjorde nog tyvärr så att jag förde dummyn mot honom. När han bär saker spontant så väljer han ju själv första bästa grej han hittar. Ska leka mer med den som ni föreslår och försöka göra den mer värdefull. Har ni tips på bra bok i ämnet? För nybörjare som mig alltså

Upp till toppen
Annons: