Annons:
Etikettbeteende
Läst 906 ggr
frijoh
2018-04-22 11:30

Vaktar?

När vi sitter stilla hela familjen så är allt frid och fröjd, men så fort ngn ska gå så blir det ett himla liv hos min hund, hon ställer sig liksom framför och blockerar så att dom inte kan gå. På mig gör hon inte så. Hon kan också nafsa i kläderna när de fortsätter gå. Det är en bordercollie det handlar om så kanske att hon vallar? Eller vaktar? Råd på hur man kan göra för att få henne att sluta göra så utan att behöva koppla henne? Jag ska gå vallkurs med henne när hon är mogen vilket hon INTE är än enligt mig, så vallning kan hon inte få utlopp för än tyvärr..

Annons:
Hornslandet
2018-04-23 13:17
#1

Låter ju som vallbeteende väl? I övrigt så ser jag inte varför man ska vänta med vallning om man vill hålla på med det. De som har sina hundar för "riktig" vallning börjar väl med dem jäkla tidigt..

frijoh
2018-04-23 19:00
#2

1# jag tror också att det är vall! Varför jag anser att hon ej är mogen är för att hon är alldeles för impulsiv vilket vi tränar på, ( har getter hemma som hon är extremt på när vi är där och jag brukar behöva ta ut henne därifrån ganska fort ), hon klarar inte heller att åka bil utan att bli helt blockerad så åka iväg någonstans vill jag inte göra heller om inget akut händer dvs. Jag håller på att ”klicka in henne i bilen”, men hon är så pass rädd att när någon öppnar dörren till bilen så springer hon allt vad hon har så långt ifrån bilen hon kan. Alltså, vi har mycket att jobba på med vardagliga saker innan vi kan lägga till massa saker utöver. Men valla vill jag verkligen göra med henne i framtiden :)! Vet du hur jag får henne att förstå att hon inte får valla min familj, om det är det hon gör, hehe?

Rafflan
2018-04-24 01:43
#3

Hur gammal är hunden?
Bor du hos familjen?

Jag tänker spontant stress, en vallhund vill hålla ihop "flocken"=familjen så kan bli att hon är stressad när hon inte kan hålla koll på alla samtidigt. Eller förväntan "någon reser sig upp ska vi göra något nu? kul" och vallhundar har ju lätt att börja nypa när dem blir lite för glada/taggar till.

Jag tror att bor du med din familj måste din familj börja knyta an till hunden så den har respekt för dem, lyssnar på dem och lyder dem, just nu känns det mer som hunden lyder dig bara?
Sen är hunden ung skulle jag tro att det är unghunds fasoner man bara måste träna bort :)

frijoh
2018-04-24 08:37
#4

3# hon är 8 månader, och jag bor med hunden i en egen stuga på mina föräldrars tomt :). Ja dom har inte gjort så mycket med henne förutom typ att gosa, så kanske dom behöver vara lite mer med henne?

Elsis matte
2018-04-24 09:25
#5

Som vid riktigt vallarbete så är det upp till dig att styra upp henne. Bestäm hur du konkret vill att hon ska göra istället (även om du helst vill att hon ska strunta i det och bara fortsätta med det hon gjorde blir det alldeles för diffust). Bryt henne, be henne lägga sig t.ex. och beröm mycket för att hon behärskar sig. Skulle ha koppel på henne till en början ifall hon inte är mycket lyhörd för rösten.

frijoh
2018-04-25 06:24
#6

5# tack! Hon är väldigt lyhörd för röstlägen, om jag ber henne lägga sig blir problemet att om vi ska gå någonstans så kommer hon ligga kvar, haha! Men kommer nog funka om dom ska gå och inte jag så att hon har ngt annat att fokusera på!

Annons:
Elsis matte
2018-04-25 16:36
#7

Du kan istället köra fotgående i de lägen ni alla ska gå. Perfekt tillfälle att träna ligg/följsamhet med störning, om det nu är så att du vill valla ska ju hunden klara detta i närvaro av djur i rörelse!

frijoh
2018-04-25 16:54
#8

7# ja smart!!! Jo, hon har lite för dålig impulskontroll så blanda in vallning av får är lite tidigt, men vi övar!

Upp till toppen
Annons: