Annons:
Etikettbeteende
Läst 1598 ggr
[hurley]
2018-04-21 12:48

vettskrämd för glassbilsmelodin och smällare

Min Coton, snart 2, har blivit livrädd för glassbilsmelodin. Det började med ett hemskt nyår, med mycket smällare, som han tillbringade flämtandes i badrummet och nu har han börjat reagera på höga ljud överlag. Han kryper ihop, flämtar, och vill gömma sig. Naturligtvis finns det ungdomar här i kvarteren som även smäller extremsmällare lite närsomhelst, så det är svårt att undvika dessa när man är ute.

Vet inte vad jag ska göra. Glassbilen kommer varje vecka och tutar omkring i ganska länge.  Jag undviker såklart att gå ut med honom dessa tider men ljuden hörs rätt bra in ändå. Jag kommer vara vid sommarstugan med honom mycket i sommar men även där kommer ju det jädra glassbilen..

Hur bär jag mig åt för att träna bort rädslan?

Hur beter jag mig när han redan hunnit bli rädd (och han skakar och flämtar) ?

Annons:
Perssoonn
2018-04-21 14:49
#1

 Kan ju förstå att det varken är kul för dig eller honom…
Hur gör du i nuläget när han får ``panikattackerna´´?
Jag är varken hundägare eller hundexpert men du är ju hans trygghet så tror det är viktigt att du finns nära honom och visar att det inte är någon fara. Hoppas det löser sig!

[IdaSoren]
2018-04-21 15:13
#2

Undrar också hur du agerar i nuläget när han blir rädd?

Han har ju lärt sig att förknippa höga ljud med en viss känsla, i detta fall rädsla, och därför bör man ju försöka förändra den känslan till att bli positiv istället. Detta lär ta lång tid och kräva att man tar allt i små steg, vilket förstås är svårt när man inte kan förutse ljuden. Tycker i alla fall att du kan läsa på om motbetingning som ett första steg.

[hurley]
2018-04-21 16:04
#3

Tack för svar. Han vill ju vara i badrummet när han får panik så jag har bäddat där inne till honom, ställt in en vattenskål, så har jag dörren på glänt. Går förbi och pratar normalt med honom ibland. Vid nyår satt jag med honom i badrummet nästan hela tiden och läste. Jag ska läsa på ännu mer om motbetingning i dessa situationer.

[hurley]
2018-04-21 16:09
#4

Funderar på om det kan fungera att få honom att förknippa en viss musikskiva med något väldigt positivt för att spela den ganska högt då när man vet att glassbilen ska komma? Det är lite värre med de oväntade höga ljuden.

Elsis matte
2018-04-21 16:36
#5

Rekommenderar: Använd dig av Adaptil (feromon) plus t.ex Trikem Maxrelax eller Zylkene (milt orosdämpande) för att försöka ta udden av oron. Sedan handlar det om att utsätta hunden för det obehagliga på en nivå där den inte blir rädd, och då förslagsvis para det med något trevligt istället. Motbetingning alltså. Men för att effektiv motbetingning ska ske måste man se till att kontrollera triggern så att den inte utlöser rädsla, och undvika att hunden blir skrämd utanför träningen. Kan du på något sätt ordna så att han under några månader inte behöver uppleva glassbilen är det bästa alternativet. Och under den tiden jobba på det under kontrollerade former. Generellt stärka hunden och "tanka positivitet" genom att göra saker som han tycker är roliga och lagom utmanande. Nosarbete, balansövningar, lek med dig eller en hundkompis.

[AnimeV4]
2018-04-21 19:55
#6

Har också idioter som smäller hur som helst här, men glassbilens rutt och tider kan man se på hemsidan iallafall för min stad, så den kan du bli mer beredd på!

Annons:
hemul
2018-04-21 23:06
#7

Först vill jag säga att jag förstår din hund. Jag HATAR hemglassmelodin! 😡

Beträffande glassbilen tror jag du ska göra tvärtom mot det du gör nu. Gå ut, men se till att befinna dig på så långt avstånd att ljudet knappt hörs när bilen kommer. Peka på bilen och hojta "Titta glassbilen, jippi!" och kasta godis till jycken. Hojtandet är mest för din egen skull, blir lättare att spela glad och positiv om man säger nåt som stämmer med den sinnesstämningen, men så klart påverkar din glada röst också hunden. Sen tar ni er gradvis närmare glassbilen. Till slut kanske du kan köpa honom en glass. 😉

Tillämpa alltså samma metod som om hunden varit rädd för t.ex. hårt trafikerade vägar, barn, stora hundar… I det här fallet är det ju lite besvärligt iom att glassbilen bara kommer en gång i veckan. Du kanske kan ringa dem, förklara problemet och be att få deras schema, så du kan hitta glassbilen på fler platser? Det kommer nog ändå att ta tid eftersom du knappast kan göra detta dagligen, men det kanske det är värt?

Beträffande smällarna, skicka polisen på dem. Smällare är förbjudna.

[AnimeV4]
2018-04-21 23:28
#8

#7 Ungefär så jag tänkte! Då kan man ju knata iväg i god tid.

Usch, hatar också glassbilsmelodin. Vissa chaufförer står och spelar och spelar och spelar, medan den senaste spelade EN vända och sen var det tyst🥵

[hurley]
2018-04-22 10:30
#9

#5 Jag hade aldrig hör talas om MaxRelax förrän nu. Har nu läst på lite om tryptofan och tycker att det låter vettigt. Jag ska absolut testa det.

Adaptil har jag provat i form av sprej men jag svårt att säga om det ger något. Fortsätter med det i alla fall.

Det du skriver låter vettigt. Jag får åka iväg när jag vet att glassbilen kommer helt enkelt.

De gånger vi har varit ute och råkat ut för höga smällar så har jag lyft upp honom under jackan och lugnt gått hemåt. Jag har inte ömkat, inte skällt ut ungdomarna, bara försökt behålla lugnet och gått hem. Det skulle kännas hemskt att inte lyfta upp honom. Är det fel tänkt?

#6 Ja det är bra att man kan se tiderna så enkelt. Jag tror man även kan få sms 10min innan de kommer.

#7 Det du föreslår tror jag får bli steg 2 som vi får jobba med på landet där man just kan höra bilen på håll. Och jag gillar ju hemglassglassen så jag få ge mig själv en massa strutar som belöning så jag inte ens behöver s p e l a glad när de kommer :P

En annan hundägare i området har varit i kontakt med polisen angående smällarna. Polis och personal från fritidsgården vet jag har haft samtal med ungdomarna. Men det är kanske läge att göra en riktig anmälan.

#8 Den är så vidrig. Jag såg något program (Ballar av stål kanske) där de åkte till något hemglasskontor men värsta högtalaranläggningen och spelade glassmelodin, om och om. igen. Det var lite kul ;)

Elsis matte
2018-04-22 11:56
#10

Nej, det är absolut inte fel att lyfta upp honom! Det är en fördom att det i sig skulle göra hunden rädd, men blir hunden riktigt skrämd är det inte främst vad du gör den bryr sig om. Vad jag har hört verkar folk få bättre effekt av Adaptil som halsband eller adapter, än i sprayform. Har du testat om han reagerar på inspelning av glassbilen på samma sätt som i skarpt läge? I så fall kan du börja så, annars får du köra på att vara på långt avstånd från bilen.

[hurley]
2018-04-22 12:30
#11

#10 Skönt att höra. Jag känner mig rätt osäker i matterollen fortfarande. Lite som jag kände med första barnet.

Det visste jag inte om Adaptil. Då blir det nog till att köpa adaptern.

Nej men det ska jag göra.

Såg precis att de börjat med hundglass :) Älgglass, laxglass och oxleverglass (kanske även något för lchf:are :)

[hurley]
2018-04-22 12:36
#12

Nu testade jag att spela upp slingan m y c k e t tyst på datorn. B reagerade direkt och blev på helspänn.

hemul
2018-04-22 14:24
#13

Jamen det är ju skitbra! Att han reagerar på inspelningen menar jag. Då kan du ju öva så till att börja med.

Annons:
Elsis matte
2018-04-22 14:39
#14

Såhär gjorde jag med min (fyrverkerirädda) hund: jag spelade då och då upp ljudet lågt och direkt hon reagerade så sade jag ett entusiastiskt "pang!" och langade fram godis. I samma stund godiset åts så stängde jag av igen. Man kan börja stort med att i början ge hunden ett riktigt godisregn, dvs slänga ut en hel handfull av det bästa den vet, och på så sätt snabbt få in kopplingen av ljudet till något positivt. Viktigt är att det inte blir i fel ordning, så att hunden får vittring på godiset eller hör något prassel precis innan glassbilen, då kan det tvärtom förknippas med obehag. Helt neutralt - ljudet - stor fest (och av med ljudet). Jag gjorde detta några gånger om dagen och kunde öka volymen rejält på bara några veckor, givetvis i mycket små steg. Sedan får man vänja hunden att klara av det i allt längre stunder, för sedan kan man ju (tyvärr) inte stänga av glassbilen när man vill.

[Forest]
2018-04-22 19:56
#15

Om jag inte minns helt fel så kan hundarna drabbas av trauma där av bli stressade dom många blir av krig. Detta går inte bort men man kan underlätta lite. Vi har en hund som inte klarar av stress vi bytte foder till helt fritt från majs det hjälpte en del. Sen har vi fått träna trän o träna. Hon fick panik av se andra hundar gå/cykla/sprang bakom så jag satt ute dagligen där folk springer med sina hundar vissa är lösa men springer med ägaren. En av alla kon tyvärr fram till oss men jag gjorden det inte till stor sak mer än såg till att den ande inte kunde hälsa på våra hund. Hon klara knte av höga ljud och vi har surround högtalare o fet bas. Så vart ha på lite lågt sen höja allt eftersom man ser att hunden inte mår dåligt. Hon var även rädd för dammsugaren så den var på från 8 till 17 (jag lr mannen hemma ) dom gånger man gjorde dessa träning ljud+dammsugaren. Idag är hon 6 år struntar blankt i springade hundar dammsugaren eller smällare. Alla våra tar nyåret med ro o det tackar jag surround o ationfilmer för :) Hoppas ni hittar eran lösning mitt tips är träna o utsätt hunden för lite lagom. Se över fodret och det kan bli bakslag ibland men bara gå på träningen där det funekade. PS glassbilensmelodi kan finnas så du kan lyssna på det inne kanske skvallerträna på den o klicka in ? :)

[hurley]
2018-04-23 09:18
#16

Tack för att ni delar med er av erfarenheter och råd. Jag känner att det här kommer vi att fixa :)

hemul
2018-04-23 09:28
#17

Tror jag med. 😉

Du kan väl berätta hur det går?

[hurley]
2018-04-23 09:35
#18

#17 Det ska jag :)

hemul
2018-09-03 02:30
#19

Trillade på tråden när jag sökte efter nåt annat och blev nyfiken. Överlevde ni sommaren? Hur gick det?

[hurley]
2018-09-03 08:35
#20

#19 Det är fortfarande ett stressmoment men i mindre utsträckning. Det är motbetingning i form av väldoftande levergodis, och tjo och tjim när vi hör glassmelodin. På landet har det gått bättre men här i innerstan är det högre ljud överlag, det ekar rätt friskt i betongen. Men vi kämpar på.

Jag kom precis på att han, på landet i början av sommaren, började reagera på liknande sätt då en fasan började låta (skrika? kackla?) i trädgården tidigt varje morgon. Då hade adaptilen i eluttaget tagit slut. Vi köpte en refill på adaptil och rädslan för fasanljudet lugnade sig betydligt.

Annons:
koppargaller
2018-09-03 13:02
#21

Gå ut till glassbilen varje gång o köp en glass till vovven.

hemul
2018-09-03 16:24
#22

Äh, det räckar om han får slicka pinnen. 😉

Schysst att det går framåt. Men en sak slog mig när du berättade om fasanen. Det kan inte vara så att han (hon?) gått och fått något öronproblem? Att gälla ljud helt enkelt gör ont i örat? Har du kollat?

[hurley]
2018-09-03 17:08
#23

#22 Tror inte det är något öronproblem men det kan vara värt att kolla upp.

#21 Då för jag sannolikt en fet och rädd vovve med diarre ;-)

Elhva
2018-09-12 00:43
#24

Jag brukar skippa att tjoa och tjimma med hundar som är rädda och stressade. Tänker att det förstärker hetsen. Vi brukar hitta en mysig plats på lagom avstånd. Vara där innan det läskiga händer och lyssna och kika på det skrämmande men vara väldigt tydlig som matte att visa att jag är lugn. Sen väntar jag på hunden, låter den bli stressad men förtydligar att jag är kolugn och pratar lite lugnt med det som är läskigt, typ ”hej glassbilen vad fin du är. Ungefär som jag pratar med hundarna när vi hänger. Man får va rädd men vi går inte härifrån innan du är lugn. Se till att du sitter ner, är still och bete dej som attdu är nyfiken och lugn. Har funkat varje gång, det föder liksom nyfikenhet istället för hets. Har aldrig haft problem på nyårsafton, har varit utomhus med allihopa,är jag lugn och trygg så litar hunden på det. Min hästrädda valp stod under magen på en häst förra veckan, de körde nos mot mule och gosade Helknasigt.

Upp till toppen
Annons: