Annons:
Etikettbeteende
Läst 761 ggr
Emmajakobsso
2018-04-21 12:40

Handhund som markerar inne

Hej! Jag har en papillonhane, han är snart 10 månader gammal, okastrerad. Han markerar väldigt mycket inomhus, mer på platser där det tidigare funnits eller finns andra hundar men även en hel del i djurlösa boenden. Han är uppkollad av veterinär, ultraljud bl.a. är gjort och han är helt frisk. Hur skulle ni träna bort detta? Vi försöker bära ut honom så fort han lyfter på benet, berömmer när han kissar ute, vi har låtit honom ha tillgång till mindre yta, gör kvällsrastningen sent och morgonrastningen tidigt - ingenting verkar hjälpa i någon utsträckning.

Annons:
JoannaLi
2018-04-21 16:25
#1

Gör han detta t.ex. hemma? 

Annars, om det bara är på "främmande platser" så hade jag tokrastat hunden innan, så att blåsan är tom. Sedan på med kisskydd och koppel när ni går in, ha hunden kopplad och låt den utforska med dig på släp. Börjar han antyda att han vill markera hade jag sagt "app-app" (inte argt) och kvickt tagit honom med mig därifrån. Rasta punktligt var 5-10e minut. Se detta som en tillfällig investering. 

När hunden börjar lära sig och komma till ro, och lära sig att försöka markera ger ingen vinst (kisskydd), så borde det försvinna. Då kan man sakta börja öka avståndet mellan rastningarna, börja utöka området han får vara på, ta bort kisskyddet och gå mindre rastningar innan.

Duvethon
2018-04-21 16:34
#2

Följer tråden. Har samma problem med min hund, vår förra hund blev sjuk fort vilket resulterade i att han kissade mycket inomhus. Därför har jag antagit att vår nuvarande markerar då han känner av detta, har ärligt inte tänkt på att det kan vara nödvändigt att kolla upp hos veterinären då han inte gnyr eller uppvisar några andra besvär. Din tråd fick mig att ifrågasätta detta, någon som vet ifall jag bör ta en tur till vet? som jag tidigare nämnt har jag antagit att kissandet inomhus beror på att han känner av vår dåvarande..

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

JoannaLi
2018-04-21 16:51
#3

#2 Det är alltid bäst att kontrollera innan man sätter krav som kan vara svåra/omöjliga för hunden att klara av :)

[Tisstassen]
2018-04-21 18:54
#4

Min första vovve kom till mig när han var ca 1,5år gammal och pinkade då inne Det hände främst i hushåll där det bodde eller hade varit en tik, eller flera hundar Hände en del i hus där de bodde hanar också Det tog nog ca 1 år innan jag helt kände att ja kunde lita på hnm i nya hus/lägenheter… så ha tålamod! Mina tips: 1. Investera i ett bra kisskydd, inte som lösning, utan för att du ska kunna slappna av när du är hemma hos folk med dyra mattor och möbler 2. Ta hunden på bar gärning, helst precis när den ska lyfta på benet, detta hjälpte i alla fall med min vovve, men alla har olika åsikter säkert (du ska självklart ej göra hunden illa eller skrämma den! Men se till att den förstår att de är fel) 3. Som tidigare nämnt så är de väldigt bra att ha hunden kopplad när den går på upptäcksfärd i nya miljöer, på så vis kan du ta den på bar gärning och lätt rycka i kopplet 4. Låt ej hunden röra sig fritt i huset hemma. Spärra av med grindar eller stäng dörrar, min hane kunde smyga iväg och kissa på soffan, när man upptäckte att han var borta så var det redan för sent…… 5. Rasta ofta är säkert bra, dock tror ja ej det är supereffektivt. Markeringen som hanarna gör är ju knappast för att de är kissnödiga så det löser nog ej problemet tror jag 6. Om du tror att de finns lukt kvar från din förra hund så ta och städa! Köp nått medel som är gjort för att täcka kisslukt (tex pissoff eller dyl) och så fort din vovve gör nån ny markering så se till att ta bort lukten!

Emmajakobsso
2018-04-21 19:08
#5

Det låter som väldigt rimliga metoder alltihop, det gäller nog att hitta något som passar honom och han är en omplacering - omplacerad av just denna anledningen så jag vet inte riktgt hur det är gjort med honom som valp. Han gör detta även hemma tyvärr (även om det är mindre) och jag tror att han har fått veta att det är fel han gör det väääldigt sällan när jag ser och som jag förstått det hade förra hemmet provat bestraffa honom. Vilket jag tror är dumt då det är en känslig liten kille, tänker att jag ska prova det här med skydd, det kan säkert vara ett bra redskap om man använder det rätt! :D

Emmajakobsso
2018-04-21 19:09
#6

Kan tillägga att jag allra helst hade kastrerat honom men uppfödaren ska om hon vill få ta två kullar efter honom så tyvärr är det inget alternativ :(

Annons:
[AnimeV4]
2018-04-21 19:58
#7

Tycker du har fått bra tips. Däremot låter det konstigt om din uppfödare ska bestämma över om du kastrerar eller ej, om ni inte har ett avtal vad gäller avel.

Emmajakobsso
2018-04-21 20:45
#8

Det är avtalat :)

JoannaLi
2018-04-21 20:59
#9

#5 Att jag rekommenderar att rasta ofta är att för min hane så funkar det så att har han tänkt tanken på att markera så har kissreflexen redan kommit igång. Så även om man avbryter den markeringen, så kan han inte släppa tanken på att markera och kan därav inte slappna av. 

Dessutom upplever jag att det riktigt befäster - "markera jättegärna, men ute". Så att det inte blir "markera inte", vilket jag upplever blir en frustration :)

[AnimeV4]
2018-04-21 21:04
#10

#8 Så bra! Hoppas att ni får ordning på det hela. Jag har själv ingen erfarenhet av detta och slipper förhoppningsvis att få det också.

[Tisstassen]
2018-04-21 22:39
#11

#9 jaa de kan absolut ligga nått i det! Om jag inte minns fel så tog jag ut min hane när jag såg att han var på g att markera inne :)

Upp till toppen
Annons: