Annons:
Etiketthälsa
Läst 7464 ggr
[Tisstassen]
2018-04-20 22:55

Simparica mot fästingar

Någon som testat Simparica på sina vovvar? veterinären rekommenderade det till mina vovvar på 2,2kg

Annons:
odie
2018-04-23 12:42
#1

Simparica Bravecto Nexgard är nervgifter som gör att fästingar och loppor dör. Kan vara ok till större hundar men jag skulle inte använda det till små raser. Har dålig erfarenhet av Bravecto på min Malterser som vägde 3 kg 😢 Han fick spasm och konstiga anfall… Bif en länk tyvärr på Engelska http://www.dogsnaturallymagazine.com/bravecto-nexgard-simparica-oral-flea-tick-preventives-safe/ Har provar bärnsten Halsband som tyvärr inte funkar på Malteser eftersom den INTE har underpäls, enl experten . Samma gällde Tick clip … Hittade en bra spray från washbar Nordic Flea daily Spritzer på Zoogiganten Naturliga ingredienser 👍 Numera sprayar jag magen, svansen och tassarna innan vi ger oss ut och det funkar bra .. hittar enstaka fästingar nån gång när vi kommer hem men dom har ej borrad ner sig så enkelt att ta bort 🤗 Mvh

[Tisstassen]
2018-04-23 19:01
#2

Men åh… nu funderar jag på om jag missförstod veterinären… jag var tydlig med att jag inte ville ha bravecto, så hon föreslog frontline, hon sa att de hade varit ute på marknaden länge och inte hade så mkt biverkningar osv… och att jag då kunde välja mellan dropp i nacken eller simparica som skulle vara tablettform… jag trodde simparica var typ namnet på tablettformen………. nu blir jag fundersam Som du skriver så är jag nojjig pga hundarnas storlek (dock är ju dosen så klart för 1,5-2,5 kg typ)

SuperLimm
2018-04-24 14:16
#3

Har du provat frontline? Fördelen med droppar är ju att det är enkelt att tvätta bort om hunden skulle reagera på det.

Mvh Linn

[Tisstassen]
2018-04-25 07:47
#4

Jo men planen är ju att vovvarna ska få bada en delni sommar…

hemul
2018-04-25 09:53
#5

Tog och kollade i fass. Verkar som nexgard och simparica tar fler fästingarter än bravecto. Om det nu spelar roll. Vet inte vilka arter som finns här. Kan också vara luddigt skrivet.

Biverkningar likartade. För nexgard och simparica står att de neurologiska biverkningarna i allmänhet är kortvariga och övergående. Det står det inte för bravecto. Men det kan ju också vara en miss.

https://www.fass.se/LIF/product?nplId=20130105000057&DocTypeID=4&ProductName=Bravecto%20f%C3%B6r%20mycket%20stora%20hundar%20(%3E40-56%20kg)
https://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=20121204000024
https://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=20141223000065

[Tisstassen]
2018-04-25 12:26
#6

Ja jag försökte läsa på fass jag med, verkade som att biverkningar generellt var ovanligt i alla fall!

Annons:
hemul
2018-04-25 13:58
#7

Det jag oroar mig för är effekter efter lång tids användning. Vad vet man om hunden påverkas efter ett helt livs knaprande? Som jag sa tidigare tror tror jag knappast man kollat.

Plus miljöpåverkan förstås. Det stod nånstans att de bajsar ut det i oförändrad form, inte kissar som jag trodde. Vi förpestar vattnet med våra mediciner som det är liksom.

Men som sagt, vad ska man göra? Jag har själv haft en sjukdom man kan få av fästing (inte så jag fick det men ändå). Det förstörde mitt liv. Jag vill inte vara med om det igen, varken för mig själv eller min hund. Ego-tänket vinner över miljötänket. Sån är jag.

[Tisstassen]
2018-04-25 23:31
#8

#7 ja du har rätt… sen är ju typ inga läkemedel utan risker… men man blir ju orolig för sina små <3 Men med miljön i tanken är de väl bra om de skiter ut de? För då plockar man ju upp och slänger :)

SuperLimm
2018-04-26 14:38
#9

#4 Då är ju tablett bättre faktiskt. Jag började med bravecto för några år sen just utav den anledningen. Hunden badar mycket på sommaren och då försvinner effekten av frontline som hon hade tidigare. 

Idag finns ju andra tabletter än bravecto så kanske skulle det vara värt att prova någon sån sort?

Mvh Linn

hemul
2018-04-26 14:59
#10

#8 Du vet vad de gör med rötslammet som är slutresultatet på reningsverken va? De gödslar åkrarna med det. What goes around comes around…

SuperLimm
2018-04-26 15:23
#11

#10 jag vet inte riktigt hur du plockar upp hundbajs men jag tar det i en plastpåse och kastar i en soptunna som sen åker och bränns så vitt jag vet. Har inte hört talas om någon människa som plockar upp hundbajs och kastar det i toaletten. Sen har jag heller aldrig hört talas om att de gödslar åkrarna med människobajs. Har hört folk som tycker att man borde göra det men inte att det faktiskt gjordes. Just för att slippa få ut alla läkemedelsrester som finns där i.

Mvh Linn

SuperLimm
2018-04-26 15:27
#12

Efter lite läsande hittade jag detta https://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/slam-fran-ditt-avlopp-blir-godsel-pa-akern Så visst sprids det. Ser dock ändå inte hur hundbajset kommer dit..

Mvh Linn

hemul
2018-04-26 17:26
#13

Jag sa ju det. 😛

Men du har så klart rätt om hundbajset. Tänkte inte på att det bränns. Säkert det man slänger i "hundtunnor" också.

Annons:
SuperLimm
2018-04-26 18:37
#14

#13 Ja, jag har svårt att föreställa mig att någon står och öppnar alla bajspåsar och tömmer innehållet någon annanstans 😂

Mvh Linn

hemul
2018-04-26 22:49
#15

Rent hypotatiskt kan en maskin göra det. Som med komposterbart.😛

[Tisstassen]
2018-04-27 14:55
#16

Hahaha spännande ^^ Men som sagt står de ju att det är få biverkningar, och de som finns är både sällsynta och övergående… så varför är ni så emot simparica?

hemul
2018-04-28 01:41
#17

Vet inte om jag tycker nån är så väldigt emot just simparica i den här tråden? Som jag redan sagt är jag själv skeptiskt till systemiska bekämpningsmedel i allmänhet, jag tror inte man testar särkilt genomgripande och långvarigt när det gäller medicin för djur och de här preparaten har inte funnits länge nog för att man ska ha fått kunskap om långtidseffekterna "den hårda vägen" och jag oroar mig också för negativa miljöeffekter.

Men, som sagt, vad ska man göra? Jag kommer antagligen att ge nåt av de här preparaten till min nästa hund om det någonsin bli av att skaffa någon.

[Tisstassen]
2018-04-28 18:21
#18

#17 jag menade inte att vara otrevlig! Jag är bara nyfiken! Men nu förstår jag att det är den långvariga effekten ni vill veta :D

hemul
2018-04-29 02:46
#19

Men jag tyckte inte du var otrevlig heller! 😃

Vet inte med de andra, men jag oroar mig för långtidseffekter och miljön.

odie
2018-05-03 09:58
#20

http://www.atl.nu/lantbruk/fastingmedlen-som-ger-mest-biverkningar/ Undrar om du har bestämt dig ? Läste denna artikeln och själv skulle jag inte ge dessa medecinen till mina små malteser 😔

Annons:
Upp till toppen
Annons: