Annons:
Etiketthälsa
Läst 1134 ggr
frijoh
4/20/18, 1:42 PM

Hur skulle ni göra?

Jag har turen att kunna vara hemma på heltid men är utomhus i princip jämt. Min hund kan vila ute, men absolut inte sova! Inne sover hon superbra och verkar inte ha några separationsproblem. Frågan jag har är om ni skulle låta hunden vara med ute men då kanske inte få den sömnen som hunden behöver eller låta hunden vara ensam några timmar per dag för att sova och vara med ute resten av tiden? Känns så onödigt att hon ska vara ensam när jag har möjlighet att låta henne vara med men vill ju att hon ska få tillräckligt med sömn också. Har provat båda varianterna och tkr att hon verkar bli övertrött att vara med mig hela dagarna än alternativet att få sova själv ca 2-3 timmar inne uppdelat på 2 tillfällen. Så ja, hur skulle ni ha gjort? Hunden är ca 8 månader och är av rasen bordercollie :)!

Annons:
Elsis matte
4/20/18, 4:08 PM
#1

Om du märker att hunden mår bättre av att få vara inne och sova ut så tycker jag absolut att hon ska göra det. Sedan är det fullt möjligt att hon på sikt kan slappna av mer och sova även ute.

CayKantos
4/20/18, 4:15 PM
#2

Jag försöker så smått lära Kantos att även sova utomhus. Startar med canvasbur och att han sitter fastbunden på en filt han ofta sover på. Så smått börjar han kunna vila och ta det lugnt. I canvasburen somnar han ganska fort :) Så det är ju oxå en form för träning

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Isalel
4/20/18, 5:43 PM
#3

Hur stort är området ute? Går det att begränsa intrycken? Sen är det väl superbra om hon kan sova inne ett par timmar om dagen :) är väl ingen nackdel för någon egentligen om hon inte har separationsångest?

frijoh
4/20/18, 7:22 PM
#4

3# gissningsvis ca 1 hektar där hon kan springa lös, men brukar koppla henne/sätta in henne i en liten hage ute så att hon ska sova men hon ligger bara och vilar/spanar. Nej precis, alltså det funkar ju bra med att jag leder in henne så att hon sover ordentligt, men känns ändå så onödigt samtidigt när jag egentligen vill att hon ska hänga med mig hela tiden, haha!

Elsis matte
4/20/18, 8:37 PM
#5

Nyfiken, vilar du något utomhus då eller är du alltid igång och fixar? Ett steg kan ju vara att du och hon ibland tar en gemensam tupplur (du behöver förstås inte sova) i gräset, så att hon lär sig att den möjligheten finns.

Hornslandet
4/21/18, 4:40 PM
#6

Hade varit ute med hunden jag. Om den ligger och spanar är det väl ingen fara, blir den trött nog kan den nog sova en stund också.. Men jag hade lämnat den ensam inne då o då som träning bara. Ser inte att en hund ska kunna må dåligt att få vara med ute om dagarna sålänge det inte är hets hela tiden.

Annons:
frijoh
4/21/18, 6:58 PM
#7

5# ja, jag brukar tex sitta ute och äta och då sitter jag ju i kanske en halvtimme. Då brukar hon ligga och spana och ibland gräver hon i marken. Så hon sover ju ingenting. När hon var pytteliten valp så sov hon i en vagn ute, men inte djupt liksom, utan vaknade av minsta lilla. 6# jag tycker också att en hund borde klara att vara med en hel dag ute. Men hon är så extremt ljudkänslig att hon inte kan varva ner ordentligt ute. En vanlig dag är jag ute från 7 på morgonen till typ 19 på kvällen, och 12 timmar känns lite väl länge att vara vaken i sträck.

Rafflan
4/22/18, 3:10 AM
#8

Svårt, när jag jobbade i stall sov min hund aldrig, han var med och sprang på gården hela dagen, utom när jag tränade häst då satt han i lina, box eller var med någon i stallet, när vi hade fikapaus och lunch vilade han, men han sov ju aldrig, och sen när vi kom hem sov han, så han var vaken 9-10 timmar och såg aldrig något problem med det.
Om du när du själv tar paus vilar ihop med hunden tror jag vila räcker, behöver dem sova på riktigt och är trygga i miljön kan dem sova om dem vill :)

Hornslandet
4/23/18, 1:16 PM
#9

#7 Fast.. hon vilar ju ? Eller? Sover säkert som en stock om nätterna då också kanske? Tycker det låter som ett fint hundliv jag…förstår inte riktigt den här grejen med att alla hundar skall sova x timmar om dagen (dagtid). Hon ges ju chans att vila.

frijoh
4/23/18, 7:05 PM
#10

9# alltså hon ligger ner, kopplad. Om hon är okopplad så brukar hon vara aktiv. Och hon slumrade till en kort stund igår, men vaknar av typ allt som låter. Sen är hon ju bara 8 månader, antar att en unghund behöver sova mer än en vuxen hund? Och ja, hon sover som en stock på natten, hehe! Hon låter som ett popcorn när hon pratar i sömnen. Om jag tar in henne så däckar hon på mindre än 1 minut och sover fram tills jag kommer och hämtar henne igen. Så himla svårt tycker jag. Vill vara med henne hela tiden, men vill inte att hon ska bli helt sönderstressad och få sömnbrist liksom.

Rafflan
4/24/18, 1:31 AM
#11

#10 är hunden trygg i miljön kan den sova vid behov, så då skulle jag vara nöjd om den vilar under dan och sover på natten :)

hemul
4/24/18, 9:00 AM
#12

Men nog går ni väl inne mer än timmarna du sover? Sover hon inte då? Jag menar innan du går och lägger dig. I så fall borde det ju bli en hel del timmar per dygn ändå.

frijoh
4/24/18, 2:53 PM
#13

12# ja jag är inne typ from 19/21 någon gång på kvällarna sommartid, och då blir det ju max 12 timmars sömn inomhus om hon skulle vara med ute hela dagar.

Annons:
frijoh
4/24/18, 2:54 PM
#14

Hon brukar somna direkt när vi kommer in, spelar ingen roll om vi precis innan lekt med bollar, hon har extremt lätt för att gå ner i varv inomhus.

Elsis matte
4/24/18, 5:38 PM
#15

Låt hunden sova inne dagtid, det att hon däckar direkt låter ju som att hon behöver sova. När hon är vuxen kommer hon med stor sannolikhet klara av att koppla av på ett annat sätt ute (tycker att det är stor skillnad bara mellan 8 och 18 månader). Du klarar väl dig utan hunden några timmar under dagen, och hennes mående måste komma före detta önskemål?

Hornslandet
4/24/18, 6:14 PM
#16

Alltså… Jag bara tycker inte man ska haka upp sig så jäkla mycket på att en hund MÅSTE sova x antal timmar. Verkar hon må bra i övrigt?  Rimligtvis får hon riktigt bra sömn om nätterna, plus eventuell vila då o då om dagarna. Det enda jag skulle göra vore att jag skulle lämna henne inne nån timme då o då åtminstone vissa dagar för ensamhetsträningens skull så att säga, kanske behöver du lämna henne då o då sen i livet..lika bra hon är van vid det.

Såå.. lägg in henne nån timme ibland du. Och rationalisera det för dig själv med att du gör henne van vid att vara ensam eftersom det kan behövas sen.. så slipper du tänka att det är dumt när hon egentligen KAN vara med :)

hemul
4/24/18, 10:11 PM
#17

Tycker det låter som ett bra förslag. Om du gör så ibland lär du ju också märka om det är någon skillnad på hur hon verkar må de dagar hon får ta en tupplur och de dagar hon är med hela tiden.

Men om hon inte verkar övertrött frampå eftermiddan, typ stirrig eller hur hon nu brukar bli, skulle nog inte jag heller oroa mig.

Upp till toppen
Annons: