Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 3037 ggr
[BergThor]
2018-04-19 14:27

Familjehund?

Hej! Jag och sambon har pratat om att skaffa hund i flera år nu, vi båda har växt upp med hundar (flera olika raser) så erfarenhet finns redan, men när jag sedan blev gravid så la vi den tanken på hyllan ett tag. Nu är dottern 16 månader och vi har tagit upp diskussionen igen. Vi båda gillar stora hundar så det är att föredra. Vi har nära till naturen, grönområden (precis utanför dörren), skog och vatten (en å bakom huset och flera sjöar en liten bit bort). Nu till frågan. Vilken ras skulle passa oss? Vi vill ha en hund som är så barnvänlig och familjekär som möjligt. Självklart så förstår jag att det ändå är olika från individ till individ, men om man går på någon slags generell standard/erfarenheter av rasen. Vi har även hundar i släkten, hos våra föräldrar samt andra släktingar, så vår hund måste kunna gå bra ihop med dom andra hundarna då vi hälsar på hos dom andra mycket. Så en hund som är väldigt lugn och stabil i psyket, som fungerar bra med barn och andra djur. Vad tror ni? Erfarenheter, tankar, idéer, tips?

Annons:
Fisherling
2018-04-19 14:53
#1

Berner Sennen, Leonberger? Lugna, stora hundar. Var dock noga med linjer och se till att det är en släkt där majoriteten röntgats för HD/ED.

Herveaux
2018-04-19 15:25
#2

Irländsk varghund går under smeknamnet "den snälla jätten" och är generellt sett väldigt fin med barn och mild och stabil i sinnet. 

Men med vargisarna får man ju dock räkna med jaktlusten som all vinthundar har.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

hemul
2018-04-19 17:45
#3

Jag skulle också säga Berner Sennen (som jag haft). Men, rasen är så sjuk, så jag vill inte rekommendera den till någon. De blir ofta inte mer än runt 6 år (cancer).

Vad tycker ni om labrador eller golden?

MonicaLagerquist
2018-04-19 18:11
#4

Irländsk varghund är ju en trevlig hund.Men jag vet inte om jag tycker att den är så bra som familjehund.Ska man ha ungar barnvagn och hund med sig får man ha en rejält  stor bil.

Stolt ägare till fem La permer

[IdaSoren]
2018-04-19 18:47
#5

Men, vad betyder familjehund? Det känns svårt att rekommendera en ras utifrån att den ska vara stor, lugn och gilla barn. Vad ska ni göra med hunden? Vilka egenskaper ska den ha? Vad kan ni erbjuda för liv/vardag?

[BergThor]
2018-04-19 19:38
#6

Sambon är inne på schäfer/alaskan malamute, och jag tycker också väldigt mycket om dom raserna och tycker mycket om labrador också så har läst på en del om den. Jag har en stor bil som sväljer mycket så det är inga problem med en stor hund där i iallafall. (Tror det ska funka bra i sambons bil också.) Och vi har bara ett barn, inga planer på fler, så plats finns. #5 Ja jag vet, hehe, kanske blev lite luddigt skrivet där. Tanken är väl att vi ska ha hunden som sällskapshund, ingen avel och inga utställningar. Vi tänkte träna på sök med den, t.ex. personsök eller nosa efter kantareller i skogen och liknande. Ha med hunden ut när vi fiskar och ja, är utomhus rent allmänt liksom. Vill ju träna med den på något vis, riktigt vad det är spelar inte så stor roll, vi kan anpassa oss en del efter hunden också liksom.

Annons:
hemul
2018-04-19 19:49
#7

Tror både schäfer och malamut kräver för mycket för hur ni tänkt er livet med hund.

Basunen
2018-04-19 20:04
#8

Tycker vår Leonberger har ett fantastiskt tålamod med barn. Men det krävs att man har rätt mkt tålamod med Leonbergern också…. iaf de första åren (de blir ju vuxna sent och kan vara envisa som tusan).

[BergThor]
2018-04-19 23:09
#9

#7 Okej. Skulle du säga att en labrador passar bättre då eftersom den är mer för det där med sök och att den är en så kallad ”vattenhund” som gillar att simma och apportera i vatten? Finns ju inget som säger att vi måste ha just en viss ras, men just dom jag nämnde (schäfer och alaskan malamute) är dom som sambon har erfarenhet av och dom raserna som finns på hans sida av släkten. Det är inget som säger att vi måste skaffa någon hund precis nu heller. Det var nu diskussionen kom upp igen och då tyckte jag att det skulle vara kul med flera personers erfarenheter och tips. Det kan lika gärna bli så att det inte blir någon hund förrän om flera år heller och då kanske livet ser annorlunda ut. Dottern växer ju så allt blir enklare ju äldre hon blir iallafall. Jag ska ha alla eras kommentarer i åtanke när vi diskuterar vidare. :)

hemul
2018-04-20 00:22
#10

Ja, jag tror det. Men inte för det där med vatten och de flesta hundar gillar nog sök även om en del gillar det mer, utan som jag sa att jag tror schäfer och malamut kräver mer än det du nämner att må bra. Ivf om du får en energisk individ.. Skulle tro att de flesta schäfrar vill jobba på nåt sätt varje dag och malamuten vill väl få springa och dra.

tiger tok
2018-04-20 08:50
#11

Leonberger Någon mastiff? Grand Danios?

MonicaLagerquist
2018-04-20 09:02
#12

Labben är ju en trevlig hund.Lite lagom stor.

Stolt ägare till fem La permer

[BergThor]
2018-04-20 11:09
#13

#10 Ja, en energisk individ kan det ju bli oavsett vilken ras man tar. Alla hundar är ju olika precis som oss människor. Men man kanske kan kolla på föräldrarna och längre bak i ledet för att se så hunden kommer från lugna individer? Det är ju dock ingen garanti men borde ändå höja chanserna lite. #11 Jag tycker mycket om Grand Danois och har pratat en del om den men min sambo vill absolut inte ha en sån av någon anledning.. :( Jag är annars lite inne på att ta en omplaceringshund till att börja med. Då är hunden redan vuxen och ”man vet vad man får” liksom eftersom man redan vet personligheten och sådär då. Valpar blir ju alltid sålda, så kommer det alltid att vara, medan vuxna hundar som förtjänar en andra chans och som i dagsläget kanske inte har det så bra eller kanske inte kan bo kvar hos sin ägare, dom glöms bort tyvärr.

Annons:
hemul
2018-04-20 11:35
#14

#10 Javisst, men det är generella skillnader mellan raser också. Det är väldigt olika raser du funderar på.

tiger tok
2018-04-20 11:53
#15

#13 omplacering låter väl toppen! Kanske en bullterrier/bullhunds korsning?

[BergThor]
2018-04-20 12:24
#16

#15 Ja om det blir en omplaceringshund så har rasen inte någon direkt betydelse över huvudtaget, utan då gäller det att veta att man kan tillfredsställa hundens behov och det ska klicka mellan hund och människa. Men om man hittar en hund som inte alls har det bra så skulle jag kunna ta med mig den hem oavsett vad egentligen. Man blir ju så blödig när det kommer till djur (och barn) så man vill ju hjälpa så gott det går.

Herveaux
2018-04-20 12:37
#17

#16 Att ta sig an en hund man inte kan tillfredsställa sluta sällan bra, spec. inte om man har (små) barn med i bilden.☝️


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[BergThor]
2018-04-20 13:33
#18

#17 Nej precis, och det var därför jag skrev att ”då gäller det att veta att man kan tillfredsställa hundens behov”. Så är det väl med alla hundar, oavsett omplacering eller inte, man måste ju veta att man kan ge hunden ett bra liv. Logiskt.

Magrat
2018-04-20 13:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Alltså, jag funderar på Borzoi. Det är underbara hundar med lite hälsoproblem (man får se upp med magomvridning dock). Vår tjej älskar barn, och har missat att det står reserverad i rasbeskrivningen. Däremot så måste man se till att de kan springa av sig på en säker plats och vara medveten om att det finns en stor jaktinstinkt hos rasen.
Men Borzoier är otroligt trevliga hundar. Tyvärr så kommer vi nog i fortsättningen välja bort rasen så länge vi inte har körkort, för det är lite krångligt med kollektivtrafik och stor hund. Dessutom har jag inte riktigt kommit över min första hunds bortgång.

Men överlag en riktigt trevlig, lite kattlik ras. Mindre hälsoproblem än hos Irländaren, men också något mindre.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Lona
2018-04-20 13:47
#20

En omplacerad bullhund skulle jag, ärligt talat, inte rekommendera om det inte var till någon med STOR hundvana och dessutom inga barn! Majoriteten av de hundarna är köksavlade "shitbulls" och de som omplaceras har ofta en del skit i bagaget, så att säga. De förtjänar definitivt ett kärleksfullt hem de med, men då ska det vara RÄTT hem - annars riskerar de att hamna i omplaceringskarusellen igen. TS; jag tänker labbe eller golden av showlinjer, alternativt någon vänlig moloss. Ganska lugna hundar som ofta trivs med familjeliv och lite extra aktivering.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
[BergThor]
2018-04-20 13:57
#21

#19 Ja, en borzoi är ju väldigt lik greyhound och whippet som är dom raserna som jag har växt upp med (plus en dobermann). Tror dock att den har lite för mycket jaktinstinkt i sig, men en fin hund överlag! :) #20 Jag förstår vad du menar med t.ex. bulldoggs och bullterriers som har farit illa i början på livet eller som kanske har avlats fram helt utan tanke på gener/temperament/hälsa. Man skulle kunna argumentera både för och emot, jag säger också att en hund blir vad man gör den till. Är en hund elak så är det ägarens fel, inte hundens. Men ja, den rasen är nog inget för oss. Labrador och golden retriver är verkligen underbara raser som jag tycker så mycket om, ska försöka prata mer med sambon om dom och se vad han tycker. Vi har en golden retriver i grannhuset som är så fin och lugn i temperamentet.

tiger tok
2018-04-20 14:31
#22

Ny kom jag på det! Newfoundland eller Landseer! De tror jag skulle passa er utmärkt, otroligt trevliga hundar!

[BergThor]
2018-04-20 22:08
#23

#22 Ja det är riktigt gosiga fluffbollar. Ett berg av päls. Haha. Är inte så jättebra på raserna i sig så måste läsa på lite om dom isåfall. Tack för tipset!

Herveaux
2018-04-21 07:53
#24

#18 Det jag reagerade på i ditt inlägg var: 
"Men om man hittar en hund som inte alls har det bra så skulle jag kunna ta med mig den hem oavsett vad egentligen."


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

parsley
2018-04-21 08:02
#25

Har ni funderat på eruoasier om ni vill ha en lite större hund som både fungerar som familjehund och lämpar sig för friluftsliv?

[Tisstassen]
2018-04-21 22:55
#26

Min mormor har haft 2 st flat coated retrivers förut, snällaste vovvar jag träffat! De man får tänka på om man väljer sånna raser är att man måste ge dem förutsättning för att vara så där snälla och goa! Samma gäller ju tex golden också som är den rasen ja tror många tänker på när de tänker familjehund! En Flat kräver en hel del stimulering, både fysiskt och psykiskt, pch de ger 100ggr tillbaka! Underbar arbetsvilja, outtröttlig uthållighet och kärlek i mängder! Dessvärre har de en del hälsoproblem, men va jag vet har de inte mer än andra hundar i samma storlek, utan de är nog mest artros tror jag… båda mormors hundar strök med pga det… :( tror de blev ca 9år gamla båda två Den ena hunden levde fortfarande när yngsta kusinen föddes. Hunden lät den lilla bebisen kravla, dra i örat, stoppa handen i matskålen osvosv! Genomsnäll och pålitlig <3 De är ju också vattenapportörer :) brukade kasta sig ut från vår brygga och hämta pinnar! :)

[AnimeV4]
2018-04-21 23:32
#27

Jag tror på någon härlig retriever. Ras beroende på aktivitetsnivå. Min curly skulle ha varit nöjd med utedagar med familjen så länge han fick använda nosen och hjärnan.

Annons:
[BergThor]
2018-04-21 23:51
#28

#24 Ja men såklart är det ju så att man måste veta att man kan ta hand om hunden också. Jag menade mer att det är känslan liksom, att man vill hjälpa och finnas till, men det måste ju som sagt funka också. Jag förstår att man inte bara kan ta vilken hund som helst även om hjärtat skulle vilja ibland. Förstår du hur jag menar? Lite svårt att uttrycka sig i text ibland, men hade du hört mitt tonläge så hade det varit lättare. :) #25 Det var faktiskt en hund som jag inte hade tänkt på. Läste lite snabbt om den nu och det lät ju bra iallafall. Måste kolla lite mer noga sen. Tack för tipset! Har inte ens tänkt på spetshundar över huvudtaget. #26 Dom lät väldigt mysiga din mormors hundar. Härliga! Får ta och läsa på lite mer om dom också. Tack för tipset! (Dock så kanske dom är lite för aktiva?) Jag är ju inne väldigt mycket på golden retriever just nu när jag har läst lite mera men sambon propsar på en schäfer fortfarande. Jag försöker se till familjens bästa, att det ska vara en hund som passar in hos oss och att vi vet innan till 100% att vi klarar av att tillfredsställa alla hundens behov. Men han har liksom bara bestämt sig, redan innan vi träffades tror jag, så det blir en process att behöva mjuka upp honom först och främst. Diskussionen fortsätter. To be continued. Kan slänga ut en annan fråga så länge då. Hane eller tik? Jag är inne på hane, sambon också tror jag, mest för att tikarna kan få hormonsvängningar och bli deppiga i samband med löp. Vad har ni för erfarenheter?

[AnimeV4]
2018-04-22 01:53
#29

#28 Angående kön är det jätteolika. Det finns en hel del "hane eller tik?"-trådar, så om du söker på just det på Hund iFokus lär du hitta en massa! Sökfunktionen hittar du högst upp på sidan, under bilden med hundarna.

Rafflan
2018-04-22 03:23
#30

Dessa raser tänker jag på :)
Engelsk springer spaniel, Flatcoated retriever, Golden retriever, Labrador retriever, Stor Pudel eller någon form av Vinthund :)

Rafflan
2018-04-22 03:28
#31

#28 det går ju att ha schäfer och barn, och dem är ju snälla hundar, men ska ni ha hund och han envist vill ha en sån är det stort ansvar på honom att aktivera, träna, motionera, mm då du sagt att du vill ha en mindre aktiv hund än honom så får han ta på sig det extra anser jag :)

[kinjelooo]
2018-04-22 08:36
#32

” jag säger också att en hund blir vad man gör den till” TS, där har du fundamentalt fel! Avel och rasegenskaper existerar av en anledning. Därför blev du avrådd både schäfer och malamute, för att de har rasegenskaper som du, utifrån din beskrivning, inte kommer kunna tillfredställa. Om en hund är ”elak” som du benämner det, beror på ofantligt mycket fler faktorer än den uppfostran hunden får. Skulle starkt avråda en bullhund, oavsett omplacering eller valp, med din inställning. För mycket kan gå fel.

oh-la
2018-04-22 10:41
#33

Jag skulle nog säga att om man ifrågasätter om en flat kräver för mycket ska man nog tänka både en och två gånger extra kring schäfer. Schäfer är en brukshund som ska kunna arbeta 5 dagar i veckan med glatt humör och jämnt prestation i 8 timmar. Jag har jobbat lite med tullverkets schäfrar och då får man verkligen respekt för vad dom faktiskt kan prestera. Självklart behöver kanske inte alla schäfrar den mängden aktivering, men det är milsvid skillnad på det rasen är byggd för, och det ni kan ge. Du skriver också att det hänger på ägaren ville hund man får, och att alla hundar kan bli farliga i fel händer. Fel händer är inte bara tuffa förortskillar som vill ha en ball och farlig hund. Det är även barnfamiljer som tar på sig fel ras för syfte. Är man ute efter en sällskapshund ska man inte titta på brukshundar. Även där riskerar man att göra hunden en hemsk otjänst som i värsta fall ger en understimulerad hund som hittar på otrevligheter. Man måste titta på sina egna förutsättningar och utgå därifrån, annars är man inte bättre än förortskillen med en farlig kamphund i mina ögon. Med det sagt förstår jag ditt dilemma. Min man har helt insnöad på dobermann som han växt upp med. Vi har inte möjlighet att ha en brukshund. Jag vill träna och eventuellt tävla lite, men mest ville jag ha en hund att testa lite kurser Med, träna hemma, hänga i skogen och bara ha gott hundliv med. Inte rätt mot en arbetsnarkoman. Det blev därför staffe. En aktiv hund som hänger med på allt, älskar att träna lika mycket som hon älskar att släppa i soffan. En aktiv sällskapshund helt enkelt. Kan ni kompromissa med mankhöjden är staffe en grymt härlig ras som hänger med på det mesta.

[BergThor]
2018-04-22 10:52
#34

#29 Då ska jag kolla dom trådarna, tack! :) #30 #31 Ja jag håller med dig helt, då är det upp till honom att ta det största ansvaret över hunden och se till att aktivera den ordentligt. Även jag kan vara ute med den självklart men att det är han som har sista ansvaret och det har jag sagt så han vet om det och håller med så det är ju bra iallafall. :) #32 Tror att jag i en annan kommentar även sagt sen att den rasen inte är något för oss så du kan vara lugn. ;) Jag förstår även att ”rasegenskaper” och sånt spelar in i hur en hund är men den blir ju inte direkt snällare av att en människa är dum mot den.

Annons:
[BergThor]
2018-04-22 12:29
#35

#33 Jag håller med dig, man måste vara helt ärlig mot sig själv om vad man klarar av och det är därför som JAG har sagt ”inte schäfer” och pratat om andra hundar men sambon är liksom fast besluten eftersom enligt han själv ”det är bra hundar och dom är lättlärda och bra vakthundar”. Då försökte jag förklara att det finns även andra raser som är lättlärda och som kan ”vakta sin familj” men som samtidigt inte kräver lika mycket i aktivering/stimulans. Han är optimist och känner att han inte har några problem med en brukshund medan jag försöker vara realist och se till familjens och framtida hundens bästa. Jag har mer vett innanför pannbenet än vad det kanske framgår i den här diskussionen, det är ju mycket vi pratar om också som inte hörs här, men det är sambon som är motstridig och bestämd. Jag försöker verkligen få honom att inse hur situationen ser ut men det är inte så lätt, det är husfriden som tar stryk när vi båda är så envisa. Men jag försöker! (Hoppas att fler läser detta nu så ni förstår situationen lite mer och att det inte bara är mig felet/problemet ligger hos.)

Rafflan
2018-04-22 12:47
#36

#35 är din sambo uppväxt med schäfer så han vet vad dem behöver? 
är han villig och har tid att gå upp varje morgon cykla/jogga/träna med den så den är tillfreds under dagen när han jobbar? så du bara behöver rasta normala promenader under dan.
Och orkar han sen när han kommer hem från jobbet att aktivera den mer? och träna seriöst i form av spår, lydnad eller liknande minst 5 dagar/vecka?

För är han bekant med rasen, vet vad dem kräver, och har själv tid och ork att lägga det lilla extra på den, så du bara behöver ta den mysiga familjehunds biten med den så ser jag inge problem i att skaffa den rasen :)
Men har han noll koll på vad rasen kräver utan tror att den funkar för det du vill ha, då är han helt fel ute :P

[BergThor]
2018-04-22 14:33
#37

#36 Ja men precis, hans familj hade flera renrasiga schäfrar under hans uppväxt så det är dom han har erfarenhet av samt en blandras alaskan malamute+american wolfdog. Den sistnämnda är fortfarande i livet och bor med sambons mamma och en annan schäfer. Det finns även fler hundar på hans sida av släkten som är blandras schäfer+alaskan malamute och liknande. Vi träffar dessa hundar varje vecka då vi är iväg och hälsar på och det är otroligt fina och trevliga hundar som dessutom är snälla och bra mot vår dotter. Så sambon har ju erfarenhet och verkar veta vad det är han isåfall ger sig in på. Han säger att han vet vad som krävs och att han kan tillgodose det så jag måste ju tro på honom då. Men samtidigt är det så att om man verkligen vill något så försöker man ju att se positivt på allt bara för att man i slutändan ska kunna få den där ”grejen” som man suktade efter. Jag är rädd att han kanske tar sig vatten över huvudet och inser längre fram att det inte funkade så bra som han hade trott och då kommer det belasta mig och jag får skit för det och så kommer ansvaret att hamna mest på mig fast han sagt att det inte blir så. Alltså nu bara spekulerar jag här. Det kan ju lika gärna bli hur bra som helst också. Ingen av oss skulle någonsin kunna leva med att man själv är orsaken till att ett djur mår dåligt eller far illa, så därför om han säger att det är genomförbart så måste han verkligen mena det och vara 100% säker på det. (Kom ihåg att det är svårare att uttrycka sig i text så om någon läser detta eller tidigare inlägg och tycker att något låter konstigt så ber jag den personen att ta det med en nypa salt. Jag försöker så gott jag kan att lägga fram det hela på ett sätt så att det inte ska misstolkas, men alla är olika och vad jag menar och vad någon uppfattar kan vara olika ibland.)

Herveaux
2018-04-22 18:10
#38

#37 Vet du hur mycket av ansvaret han hade för hundarna han växte upp med?
Hur mycket av deras aktivering han hjälpte till med tex? 
Tänker att det är en sak att ha en hund i familjen som andra aktiverade och en heeelt annan att vara den som sen ska aktivera en hund av samma ras till största delen själv. 

Det går inte att sälja in argumentet att det är bättre att ta en ras som går att växla upp än en ras som är svår (eller omöjlig….) att växla ner? 
Om det är så att han är helt tokig i att träna och aktivera hunden så kan ju alltid hund nummer 2 vara av en mer krävande ras.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[BergThor]
2018-04-22 20:41
#39

#38 Ja men exakt, jag har också tänkt så. Om det var så att föräldrarna hade största ansvaret och såg till att hundarna blev aktiverade och han bara tog ut dom på promenad ibland och busade lite hemma på gården så är det ju en helt annan grej än att ha hela ansvaret själv. Jag vet dock inte hur det såg ut för vi har inte pratat om den saken än, så jag har ingen aning alls. Ska ta upp det när tillfälle ges. Jag ska försöka prata mer med honom. Diskussionen är ju långt ifrån över. Dock så bad han mig idag att kontakta en uppfödare av golden retrievers som jag hittat så han kanske börjar mjukna liiite iallafall. (Uppfödaren har ingen kull just nu utan det var mer att kolla läget och prata mer allmänt än så länge så ingen tror att vi ska köpa hund typ imorgon liksom..)

Lona
2018-04-23 15:34
#40

#38, Exakt! Dessutom, att bo hemma är en piece of cake även om man hjälper till med diverse sysslor. När man sen själv ska sköta allt, inklusive jobb och familj, så har man plötsligt inte lika mycket tid och ork… Det är dessutom lätt att man tänker sig en "idealhund" och hur en "idealvecka" ser ut, utan att räkna in oväntad övertid på jobbet, sjuka barn och en bil som plötsligt får för sig att krångla. Vardagen ser sällan ut helt som vi VILL att den ska se ut. TS, jag tycker att du resonerar riktigt. OM det blir en schäfer trots allt så välj inte en extremt avlad brukshund utan en lite mindre krävande typ. Jag tycker visserligen att en bruksras ska vara just en BRUKShund och ingen sällskapsfierad version, men bättre att ni väljer en mindre rastypisk/mindre krävande schäfer än en högpresterande tjänstehund, så att säga. Vit herdehund har sitt ursprung i schäfer men är numera ganska olik till sättet. Kanske värd att kolla upp? Annars så står jag fast vid någon retriever, inte av jakttypen då förstås. Där är det dock viktigt att tänka på att även en showavlad retriever behöver stimulans för att må riktigt bra, annars blir de lätt passiva och slöa.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[BergThor]
2018-04-23 19:49
#41

Men om vi skulle säga såhär då att mankhöjden inte är så viktig, att det inte måste vara en stor hund liksom utan kanske gå på något mera ”mellanting”, vad skulle ni säga då? Generellt så känns det som att det finns mer raser av mindre typ som är lättare att ha som familjehundar och som inte kräver lika mycket. Är jag helt ute och cyklar eller..? Vad skulle ni med erfarenhet säga då? Vad skulle jag kunna lägga fram för förslag på ras och argument till sambon? Försöka få honom att kanske börja tänka helt i andra banor liksom och kanske kunna hitta en helt annan ras som passar oss bättre. Har kollat lite i Grupp 9, sällskapshundar, tyvärr så är det inte så många raser där som jag skulle kunna se mig själv med och jag vet att sambon inte alls gillar dom. Heh.. Är vi för kräsna? Jag vet att man inte bara ska gå på utseende utan mer på egenskaper/temperament och vad som passar oss, men ja.. (Ska tillägga dock att jag lätt skulle kunna ha en fralla iallafall, fransk bulldogg, tycker dom är sjukt fräna! Men har inte hunnit läsa så mycket om rasen än, vet dock att dom kan få en del hälsoproblem..?) Jag försöker tänka på allt här nu för att det ska bli så bra som möjligt. Kommer vi dock inte överens om en ras tillslut så blir det ingen hund, inte än på länge iallafall, utan då får man avvakta och ta upp diskussionen om några år igen när dottern är äldre och det kanske ser annorlunda ut.

Annons:
oh-la
2018-04-23 21:16
#42

Som sagt, staffordshire bullterrier?

[BergThor]
2018-04-23 22:26
#43

#42 Ja det är en fin hund, men tyvärr så förknippar man ju sånna hundar med lite ”hårdare” tillvaron än hos en barnfamilj. Men jag läste på SKK’s hemsida och blev faktiskt positivt överraskad över deras info kring mentalitet osv. Där så låter den som en mysig hund, dock så sa sambon direkt ”sånna kräver ju lika mycket som en schäfer”. Någon här som har erfarenhet av rasen och som kan komma med motargument? Några fler förslag från andra?

[BergThor]
2018-04-23 23:05
#44

Slänger ut en tanke här. Whippet. Mina föräldrar hade två whippetar redan innan jag föddes så jag växte upp med dom och dom blev som mina storebrorsor. (Det var två hanar från samma uppfödare, dom hade samma pappa men olika mammor så det var från olika kullar.) Världens mysigaste och finaste hundar. Jag saknar dom än idag trots att det snart är 20 år sedan dom gick bort. Jag har sett en tant gå runt med en whippet här i stan, tanten är ganska gammal, halt och lite överviktig, så min tanke blev ju att ”Klarar hon att ta hand om en whippet så kan vi också det!” Någon som tycker annorlunda? (Okej, det kanske var lite fördomsfullt, jag vet ju egentligen inte hur hennes förutsättningar eller vardag ser ut, men jag behöver inga PK-poliser som kommer här med sina pekpinnar nu. Tack men nejtack.)

[134643]
2018-04-23 23:56
#45

#44 Jag tog över en whippet när jag var yngre. Enligt min erfarenhet så behöver de få springa av sig rätt så ofta för att må bra. På grund av jaktinstinkten kan det dock vara svårt att ha de lösa. Min kille var klockren, men de flesta tror jag behöver ha nära till en inhägnad rasthage :) Annars är de fantastiskt mysiga hundar som främst ligger och sover inne. De är inga hundar man ska satsa på om man vill träna mycket. Vi fick till lite tricks, lite fortgående och liknande, men de är inte så motiverade och den är den bilden jag har av andra whippets också.

[BergThor]
2018-04-24 00:10
#46

#45 Nämen åh! Vad underbart. Ja vi har bra möjligheter här för att låta hunden (vad det än blir) få springa av sig ordentligt. Att träna mycket är inget måste utan det anpassar vi efter hunden isåfall, om någon kräver mer så får den såklart mer men om det är en ras som inte vill ha så mycket så måste den inte. Dock så blir det ju en del lydnadsträning iallafall men sånt är ju självklart. Ja dom är ju småvilt-jägare så man får isåfall hålla koll på omgivningen och så. Kanske tänka efter en extra gång innan man släpper hunden. Om du har någon bild på grabben så får du väldigt gärna skicka den någon gång när du har tid och berätta lite mer om honom. :D

[134643]
2018-04-24 00:39
#47

#46 Jag förstår vad du menar! Men samtidigt så tänker jag ändå att vi faktiskt har lyxen att välja en hund som passar oss, istället för att anpassa oss efter hunden. Jag förstår att det är mycket att samsas om, men jag tror att det skulle gynna er om ni lyckades komma fram till hur en perfekt vardag skulle se ut hos er. Vad vill ni allra helst göra med hunden? Och vad är faktiskt realistiskt? Vill din sambo lägga ett par timmar om dagen för att träna hunden eller skulle han egentligen hellre ligga i soffan? Som sagt, jag vet att det är svårt och jag hoppas verkligen inte att du tar illa upp, jag vet bara att man lätt fastnar i tänket att bara man får en hund så löser sig allt, istället för att fundera över vad man faktiskt vill. Jag pmar dig imorgon med lite bilder och så! :) Jag kan också lägga till att de staffar jag träffat har varit några av de gladaste hundar jag mött! Alltid viftande svansar och blöta pussar haha. Jag funderar därför över om de kan vara för intensiva med småbarn, men det är såklart en träningssak också och jag har ingen erfarenhet av det själv. De är i alla fall bra mycket enklare att aktivera än en schäfer, så det kan du säga till sambon ;) Alla brukshundar ligger ju på en helt annan nivå, även om staffarna absolut behöver få röra på sig och tänka de också. Jag har funderat lite på schapendoes också, som är ”min” ras. De är aktiva sällskapshundar som är med på det mesta med som också är väldigt anpassningsbara. Men de kan uppfattas som lite flamsiga och clowniga, så jag vet inte om de kan kontrollera sig runt småbarn haha. Har ni funderat på pudel?

[BergThor]
2018-04-24 01:15
#48

#47 Nej gud, jag tar inte alls illa upp. Jag förstår precis vad du menar och håller helt med dig! Jag har också tänkt på det där att ”hur vill vi att livet med hund ska se ut?” och har även frågat sambon vad han vill ha hunden till, vad han ser framför sig och vad han hoppas på att kunna åstadkomma men får inte något riktigt svar så måste försöka prata mer med honom om det. Samma det där också med att man måste vara realistisk, man måste vara ärlig mot sig själv och kunna inse vilka begränsningar man har. Det där med att man har lyxen att välja hund själv, det håller jag med om, men samtidigt så kan man läsa på om olika raser, välja en, välja ut en valp och sen när den växer upp så kan den bli helt annorlunda mot vad man hade tänkt sig. Så det är ju liksom ingen garanti, man får gambla lite. Ja vi har ju inte träffat några staffar (vad jag vet) nu med dottern så vet inte riktigt hur pass intensiva dom kan bli. Men samma där, alla är olika. (Så kan man säga till allt känns det som och så kommer man tillslut ingen vart. :P ) Inte för att vara den som är den, men pudel gillar jag faktiskt inte. Inte sambon heller. Så sånna är vi inte intresserade av. Hehe.. (Pudel-ägare ska INTE ta åt sig här för alla tycker vi olika och jag respekterar andras beslut och preferenser.)

Annons:
JoannaLi
2018-04-24 05:41
#49

#43 Nä, jag skulle säga att staffar är mjukisar, skulle inte säga att de behöver en "hårdare" tillvaro. Och visst är de aktiva sällskapshundar, men är inte ens i närheten av en schäfer. De jag känner är rätt nöjda mentalt efter lite spår, nose work eller rallylydnad då och då och trickträning :)

ifoundnemo
2018-04-24 08:09
#50

Keeshond? Vår hane är fantastisk med barn! Vi har inge barn men när jag var barn hade vi en keeshond som också var hel underbar med barn 😊 trevlig ras som hänger med på mycket men inte kräver allt för mycket! Dock har de lätt till skall vilket såklart beror på individen mm men kan dämpas med träning 😊

oh-la
2018-04-24 08:45
#51

#43, jag äger själv staffe, just för att det är en aktiv sällskapshund. Staffen största prioritet är ni som ägare och dom älskar allt som ni gör. Är det ett träningspass med dig älskar den det och är det en dag på soffan (eller en vecka) älskar den det. De är mjuka, absolut inte hårda och avlade för att vara vänliga mot människor i alla lägen. Höjer du rösten mot en staffe blir den helt knäckt för den vill inte göra fel. Dom hatar regn, glöm långa promenader ute då! Då vill staffen ligga nerpackade och mysa. Sedan är det en terrier, viss mer och andra mindre, så vilö du träna med den här den världens motor om du bara kan ha tålamod och humor. Vår staffe bör med mig och min man och vår 1-åriga dotter. Hon är verkligen en underbar sällskapshund som både ger allt när vi tränar. Dom kräver absolut inte som en schäfer, eller ens en Golden. Staffen har inte avlats för något speciellt arbete på många år. Läs mer om den, för det låter lite som du gått på alla myter om staffen som finns typ. Den är tvärt om mot det du skriver och skulle nog pricka allt ni önskar hos en hund, minus storleken :)

[BergThor]
2018-04-24 11:57
#52

#50 Den rasen har jag inte läst så mycket om men det är väldigt fina hundar. Ska leta reda på lite mer info om den. Tack för tipset! :) #49 #51 Ja alltså av någon anledning så har man ju fått upp en bild av hur staffar är men det känns som att dom är raka motsatsen. Och på det ni beskriver så bekräftas ju det, att dom är snälla och fina och bra sällskapshundar. Det som du, oh-la, beskriver låter ju helt underbart. Att ha en hund som ogillar dåligt väder lika mycket som en själv, haha. Måste verkligen prata mer med sambon om den rasen. Tack så mycket för era erfarenheter/tankar. :D

oh-la
2018-04-24 13:09
#53

#52 min tik kissar på första grästuva hon ser när det regnar, och bajsa får man släpa ut henne och göra :) Det är snabbt ut och sedan in och det är verkligen ingen nackdel. Hon hatar promenader när det regnar, och det gäller alla staffar till den grad att det är stående skämt i staffegruppen på Facebook. Sedan är hon världens gulligaste mot dottern och oss och alla andra för den delen också. Nackdelen är väl att de är rätt klumpiga och flummiga. Dom tänker inte alltid heller. Det är en flummig, clownig hund som älskar människor Och avgudar sin familj. Mjuka, lättlästa men ibland lite ivriga. De kan ha problem med andra hundar. Min har sina kompisar som hon älskar, men har inget behov av att hälsa på alla hundar hon ser. En staffe lever livet och mår bäst om den får vara nära sin familj, om det så är en lydnadstävling, fjällvandring eller slapp dag på soffan när man max orkar gå ett varv runt området. Det finns lute sjukdomar, som allergier och hudproblem man ska vara uppmärksam på.

[BergThor]
2018-04-24 22:41
#54

Sambon har hittat en kull med blandraser och har kärat ner sig totalt i dom nu. Såklart så råkade det ju vara just dom raser som han tycker mest om. Jag försöker få honom att förstå att det kanske inte funkar, försöker lägga fram argument, ställer frågor om hur han tänkt sig och har pratat mycket om ”tänk om…” för att täcka allt i förväg liksom. Då blev han skitsur och satte sig på tvären så nu säger han att vi inte ska ha någon hund alls över huvudtaget. Så ja, problemet med rasfrågan är väl löst, antar jag.. Tyvärr. (Det här är vanligt beteende för honom. Han blir alltid så j*vla sur hela tiden för allt möjligt.. suck.) Tack till alla som skrivit och delat med sig av era erfarenheter och som kommit med tips/råd och förslag!

Herveaux
2018-04-25 09:54
#55

#54 Fy vad tråkigt med en sån reaktion när du bara tänker på både er familjs och kommande hundens bästa. 
Bra att du inte vek ner dig!🌺

Bara för att han beter sig som en barnrumpa måste ju inte du lägga ner allt som har med hundintresse att göra. Eftertraktade uppfödare kan ha lååånga vänteköer på att få köpa valp så man kan sällan vara för tidigt ute. 
Sen kan du ju hålla ögon och öron öppna om det finns någon i era kretsar med en passande ras som behöver hundvakt. 
Att få umgås med hundar brukar kunna tina upp den mest vrånga själen.😉


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
[BergThor]
2018-04-25 12:38
#56

#55 Ja men vi är lite lika han och jag, när man väl har bestämt sig för något så blir det lite tunnelseende tills man får det där som man längtat efter liksom. Jag är nästan övertygad om att han kommer ångra sig inom en snar framtid. Vi har ju som sagt hundar nästan överallt i släkten och vi träffar dom ofta så hundhjärtat kommer nog börja sukta efter en egen rätt snart för honom. Frågan är bara om han kommer stå på sig eller inte. Jag hade faktiskt hittat en whippet-valp, helt underbart söt och enligt uppfödaren den lugnaste i kullen. Ja jag kontaktade uppfödaren och pratade en del om hunden och berättade hur vi bor, vad jag hade tänkt mig att få ut av hunden och hur vardagen skulle se ut. Hon tyckte att det lät väldigt bra och vi hade första tjing på valpen om vi ville. Allt kändes rätt. Men sambon sa nej. Han tycker inte riktigt om den rasen, ”för smal” säger han.. suck. Så tillslut fick jag lov att med gråten i halsen tacka nej till uppfödaren. Så vi kommer ju uppenbarligen inte överens om vad vi ska ha och då blir det ingen alls istället. Ingen av oss kan tvinga på den andra en hund och ingen är direkt beredd att ge sig heller och ”kompromissa”. Så ja nej. Men vi får se hur snabbt det går innan han ändrar sig igen. Hehe..

[IdaSoren]
2018-04-25 12:43
#57

Skulle det hjälpa om ni kunde åka till några uppfödare (av raser som har nämnts här i tråden, exempelvis) och träffa hundar på riktigt istället för att läsa/kolla bilder? Det låter som att din sambo har ganska mycket fördomar om många av raserna du har föreslagit för honom och han kanske skulle ändra på en del åsikter om han fick träffa raserna på riktigt.

[BergThor]
2018-04-25 12:49
#58

#57 Ja kanske det, det är ju lätt värt ett försök iallafall. Väldigt bra idé, tack så mycket! Ska bara lyckas övertala honom om att ens åka iväg först och främst. Han vill ju bara åka till en uppfödare som har blandras schäfer+American wolfdog.. En släkting till honom ska åka och hämta sin tredje hund här om ungefär en månad och dom vill att vi ska följa med dit och kolla, såklart så tycker ju dom att det vore kul om vi hade ett kullsyskon till deras hund liksom. Det är blandras alaskan malamute+American wolfdog. Åker han dit så vet jag att det kommer hem en sån så jag försöker hindra honom.

Rafflan
2018-04-26 02:43
#59

Jag känner om han bestämt sig för att ha en sån ras, och vet var det innebär, och är beredd att ta det extra ansvaret, varför vägra? 
Har han sagt att han är beredd att gå promenader/cykla ett par timmar/dag innan och efter jobbet? har ni pratat om va han vill träna med hunden, tex spår, lydnad, drag, mm? 
eller har han sagt att en sån blandras inte alls kräver så mycket motioner och träning som folk tror? (=vilket då bevisar att han inte har koll på raserna och deras behov)

[BergThor]
2018-04-26 10:41
#60

#59 Jag tror att han är ganska medveten om vad en sådan ras kräver, men jag är ändå rädd att han ska ta sig vatten över huvudet och känna att det blir för jobbigt i det långa loppet. Han börjar jobbet kl.06 på morgonen och han är sååå trött så jag tvivlar på att han kommer orka med en långpromenad varje morgon innan han åker hemifrån. Som sagt, han är optimistisk och vill bara ha ha ha. Jag är rädd att han inte tänker efter tillräckligt mycket innan bara och därför försöker jag prata med honom och fråga en massa men då blir han sur..

Rafflan
2018-04-26 12:09
#61

#60 för om han säger "jag vill ha denna ras annars blir det ingen hund alls" kanske ni kan få låna en av familjens hundar så han får bevisa att han orkar ta hand om hunden?
Och känner du att du vill ha en annan ras, och möjlighet/ekonomi/tid finns för 2 hundar, så kan ju kravet vara att han får sin hund nu, och om 1-2 år får du skaffa din ras, om han kan bevisa att han kommer ta hand om sin hund.

[BergThor]
2018-04-26 13:25
#62

#61 Ja det låter ju också som en idé. Ska försöka prata med honom och se vad han säger. Jag tycker ju dock att vi kanske ska skaffa ”min” ras först som är lugnare så får han bevisa där att det funkar och att han är engagerad och sen efter 1-2 år så kan han få ”sin” hundras. Men ja, det där med att låna någons hund eller vara typ hundvakt ett tag skulle kanske funka. Dock så vet man ju då att det bara är tidsbegränsat och då kanske man orkar ”offra” sig och anstränga sig mer för man vet att man får vila sen istället. Jadu, det kan bli hur som helst. Jag bara spånar här nu. Kanske låter väldigt negativ, värsta pessimisten, men jag försöker bara tänka på allt i förväg, är så rädd att det blir fel och man inte kan ha kvar hunden när den redan är en del av familjen…

Annons:
Herveaux
2018-04-26 13:40
#63

#62 Tycker det låter som att du försöker tänka och planera realistiskt.👍


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Rafflan
2018-04-27 00:50
#64

#62 allt för många tar på sig hundar dem egentligen inte orkar med, så det är bra att vara noga i valet av ras då det är ett ansvar varje dag, året runt, dem närmaste åren :)

Tänkte mer om ni lånades en hund fick din sambo känna vad som skulle krävas av honom och själv kunna känna om det är rimligt eller ej :)

[BergThor]
2018-04-27 01:48
#65

#63 Tack! :) #64 Jo jag förstod vad du menade. Det är helt klart en bra tanke/idé så jag ska nog prata mer med honom om det och se vad han säger. Försöka göra upp någon form av plan. :)

Luna28
2018-04-29 19:50
#66

Grand Danois

 Dalmatiner

Boxer 

 Golden retriever 

Newfoundland

Leonberger

Finsk lapphund

Bullmastiff

Dvärgpinscher

Keeshond

Enförvirradsjäl
2018-04-30 19:30
#67

Skulle inte ni skaffa råttor och ,guldhamster?

[BergThor]
2018-04-30 22:49
#68

#67 Nu är du ganska off topic men okej.. Vi har pratat om många djur. Vad spelar det för roll? Ingen som sagt att det blir något av något.

Enförvirradsjäl
2018-05-01 10:28
#69

#68 Vad jag vet så köpte ni tillbehör till råttorna

Annons:
oh-la
2018-05-01 11:16
#70

#69, spelar det någon roll? Kan man bara ha ett djur åt gången? Om familjen känner att de har tid och plats för både råttor och hund, kan man inte skaffa båda?

tiger tok
2018-05-01 11:30
#71

#67 på vilket sätt är det ett problem? Jag har haft både häst, hund, hamster och kanin samtidigt.

Enförvirradsjäl
2018-05-01 12:42
#72

#71 Jag skrev inte att det var ett problem. Herregud vad folk är lättkränkta

[BergThor]
2018-05-01 15:36
#73

#69 Alltid bra att ha grejer hemma och vara förberedd. Om inte annat så får jag väl sälja det vidare och gå med vinst eftersom jag köpte det så billigt. Råttor verkar det inte bli än på väldigt länge för det finns inga att köpa just nu. Och vi har bestämt nu att hund blir det inte för vi kommer inte överens om ras. Så det blir inget djur nu, så du behöver inte oroa dig.

Enförvirradsjäl
2018-05-01 15:52
#74

#73 jag oroar mej inte sluta vara så lättkränkt

Herveaux
2018-05-01 16:04
#75

#67 Vad TS med familj planerar att köpa för husdjur har inget med tråden att göra.
Varför ens ta upp det här?

#73 Vad trist att hundplanerarna får läggas på is.
Lär dock inte vara ett ovanligt problem när man ska bestämma ras tillsammans.😈
Uppdatera gärna sen om ni kommer överens om en ras eller hittar en passande äldre omplacering! *nyfiken i en strut här*


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

tiger tok
2018-05-01 16:30
#76

#72 jag är inte lättkränkt, men tycker det är lite konstigt att bara byta ämne så där, iom att det inte är ett problem. Vad tråkigt att det inte blir någon hund TS!

Annons:
[BergThor]
2018-05-01 19:41
#77

#74 Jag är inte lättkränkt. Jag förklarade bara situationen på ett lugnt och sansat sätt. Förstår inte hur du kunde misstolka det? Isåfall är det du som är lättkränkt som tar åt dig. Det du undrade över har inte ens med tråden att göra men du fick svar iallafall så vi kan väl bara lägga ner diskussionen nu istället? :) #75 #76 Ja det är tråkigt, men man vet ju aldrig vad framtiden har att ge så det slutar nog bra ändå förr eller senare. :)

Herveaux
2018-05-01 20:34
#78

Låser tråden då TS har fått svar på sina frågor.🙂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: