Annons:
Etikettövrigt
Läst 647 ggr
JoannaLi
4/17/18, 10:14 PM

Hunddagisfrågor

Lite frågor om hunddagis hemma. 

  1. Om man inte planerar att ha fyra eller fler (dvs 1-3 hundar), så behöver man alltså inte söka tillstånd? 
  2. Om man ändå har hunddagisföreståndarutbildning, är det en fördel att söka tillstånd för att få kunna uttrycka att det är "godkänt"? 
  3. Är det svårt att få tillstånd, är det värt att söka "utifall att", t.ex. att intresset är stort och man känner att man klarar av en fjärde? Eller är det lika bra att vara utan om man planerar att vara liten och neka? 
  4. Kan man registreras på SHF's hemsida utan tillstånd? 
  5. Ha (litet) hunddagis i lägenhet? Är det unheard of? (Givetvis kontaktar jag bostadsföreningen etc om det faktiskt skulle bli aktuellt, men känns inte så just nu. Spånar bara.)
  6. När det står ["förvarar eller utfodrar 4 eller fler hundar"](http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/tillstandforverksamhetermedhundochkatt.4.207049b811dd8a513dc8000452.html ""förvarar eller utfodrar 4 eller fler hundar"") - menar de då samtidigt, eller totalt? Kan man t.ex. ha Arne, Bertil och Calle på förmiddagen, och Arne, Bertil och Daniel på eftermiddagen (Calle+Daniel är då halvtidshundar väldigt bokstavligt)? 
  7. När det kommer till "förvarar eller utfodrar 4 eller fler hundar" - inkluderar det då min egen? Är det alltså max 2 dagishundar+min egen hund, eller räknas inte han så att man kan ha 3 dagishundar?

Planerar nu att plugga på distans, och stan jag bor i har inget registrerat hunddagis, enbart privatpersoner som tar på sig någon hund här och var. Hade varit roligt att kunna hjälpa människor, men också att eventuellt få in någon extraslant vid sidan av. 

Givetvis mejlar jag JBV, återigen om det faktiskt börjar kännas aktuellt någonsin, men tänkte att iFokus brukar ha järnkoll, så började fiska lite här.

Annons:
Jojaton
4/17/18, 10:28 PM
#1

Har inga svar på dina andra frågor, men min dagmatte har hundarna i sin lägenhet utan problem. Nu brukar de vara 2-3 inkl hennes egen hund, men hon har haft uppemot 7st samtidigt enstaka dagar. Hämtar och lämnar av hundarna utanför bostadshuset för att minska ner på skall. Men hon har god kontakt med grannar och pratar alltid med dom om det är nått särskillt och är noga med att be om ursäkt om de är extra ljudliga någon dag.

Johanna - Instagram

Lona
4/18/18, 12:18 AM
#2

Tänk också på vad som gäller med inkomst, skatt och liknande grejer. Försäkring, tex?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

JoannaLi
4/18/18, 12:55 AM
#3

#1 Det låter ju som ett bra tänk :) Har hon ett företag som hon är dagmatte igenom? 

#2 Absolut! Men ett steg i taget än så länge, tänkte jag :) (Enkla, roligare frågor först. Svåra frågor senare 😊🤐)

CayKantos
4/18/18, 8:22 AM
#4

Kan svara på 1 och 6 som jag har lärt mig. 1. Nej inget tillstånd behövs så länge det ej är över 3. 6. Samtidigt. Om du vill kan jag försöka mejla dessa frågor till en föreläsare vi har haft som har vart med att skapa vissa av dessa lagar? Kan inte lova svår dock men han sa han skulle prioritera oss ;)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Herveaux
4/18/18, 8:38 AM
#5

1. Rätt uppfattat.
2. Ju fler tillstånd och godkännanden - desto bättre brukar kunden tycka. 
3. En del av kraven man som ansvarig och som lokalen ska uppfylla verkar vara upp till inspektören att tolka in - så nja. 
Tror dock inte ett så pass litet hunddagis blir svårt att få tillstånd för från Länsstyrelsen.
4. SSHF är tydligen nedlagd. 
5. Nope hört talas om flera. Kolla med din kommun också. Här i min så går hunddagis (oavsett antal hundar) som störande verksamhet som inte får bedrivas i närheten av bostadsområden.
6. Samtidigt. Halvtidshundar kan mao dela på en plats.
7., Ja, privata hundar räknas in i totalen.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

JoannaLi
4/18/18, 1:51 PM
#6

#6 Tack, ja, är det inget besvär så hade ju det varit intressant! #7 Tack, vilket supersvar! Ville bara notera att jag menade Sveriges Hundföretagare, SHF (fd. IMMI) :) Men SSHF var ju förvillande nära 😅 Jag tycker att det känns lite underligt att privata hundar räknas in, (ifrågasätter inte, bara spånar), för man får ju ha 10 privata hundar innan man behöver tillstånd? Får inte ihop det i huvudet. Vet någon vad det är för krav som ställs på en lokal? Inte lyckats hitta det någonstans.

Annons:
Herveaux
4/18/18, 2:45 PM
#7

#6 Urk vilken tröttmössa jag är som läser fel. 😟😂

Det kanske är annorlunda hur man räknar med privata hundar eller inte när dagiset är så pass litet? Jag har bara jobbat på dagis bedrivet i egen lokal.

När det sista dagiset jag jobbade på byggde ut tittade inspektören på ytan, ventilation, ljusinsläpp, boxarnas konstruktion, säkerheten (tex vart eluttag satt och om det fanns något som hundarna kan fastna i eller skada sig på i boxarna).


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

JoannaLi
4/18/18, 3:40 PM
#8

#7 Haha, men var ju lätt gjort! Visste inte ens att det fanns ett SSHF. 

Ja, tänker att det är en sådan fråga som man kan ställa JBV om det skulle bli aktuellt :) 

Okej, men det låter ju positivt! Ljusinsläpp har vi ju definitivt :P Tror du att "vanliga" eluttag som man har hemma i nederkant av väggen skulle räknas som tillräckligt säkra?

[IdaSoren]
4/18/18, 4:20 PM
#9

Som jag har förstått det går hunddagis under de vanliga föreskrifterna för hållande av hund och katt, så du bör kunna hitta svar på flera av dina frågor här. Det är dessa föreskrifter en eventuell djurskyddsinspektör går efter vid kontroll.

Upp till toppen
Annons: