Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 2598 ggr
Perssoonn
4/16/18, 6:23 PM

Vad tycker ni om Japansk spets

Jag och min mamma har haft funderingar på att skaffa en Japansk spets nästa sommar. Vi tycker att rasen verkar passa oss då vi vill ha en sällskapshund men både jag och mamma vill aktivera den med t ex agility (dock är inte tävling aktuellt just nu)

Jag skulle väldigt gärna vilja få bilder på era japanska spetsar om ni har några och hur ni tycker att det funkar 😃

Annons:
parsley
4/17/18, 6:33 AM
#1

Det finns en aktiv facebookgrupp som heter Japansk spets, om du har Facebook och inte får svar här. Jag har erfarenhet av tysk spets, som påminner en hel del om "jappen", eftersom den är framavlad från tyska spetsar. Tyvärr har jag ingen direkt erfarenhet av japansk spets, men det är en ras jag är nyfiken på och gärna skulle vilja lära känna bättre.

ifoundnemo
4/17/18, 7:50 AM
#2

En kompis har två tikar. Den ena är väldigt försiktig och lite reserverad (bryr sig inte så mycket om människor hon inte känner men lär snabbt känna nya människor och slutar då vara reserverad). Den andra är framåt och allmänt glad (inte dominant men tar för sig). Båda är bra med barn, bra med andra hundar, lättlärda, lekfulla, gosiga och överlag trevliga hundar. Dock har rasen lätt till skall. Pälsen är lättskött och som jag uppfattat det så är det en frisk ras överlag. Har träffat ett gäng till på utställning och pratat med deras ägare och de verkar vara ungefär som min kompis hundar, speciellt den som är lite mer framåt :)

Elsis matte
4/17/18, 8:29 AM
#3

Trevliga och "lagom" jyckar är mitt intryck! Har haft några på agilitykurs och de har varit positiva och lättlärda.

Duvethon
4/17/18, 11:24 AM
#4

Min jappe är 7 månader, han är väldigt framåt och nyfiken på omgivningen. Tuff skulle jag beskriva honom :) väldigt skällig, något jag tränar på, men han larmar gärna när någon närmar sig revir.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Emouse
4/17/18, 7:43 PM
#5

Enkla, lättlärda hundar som kan ljuda en hel del om man har otur🙂

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Perssoonn
4/17/18, 8:51 PM
#6

#1 #2 #3 #4 #5 Frågar alla 😅 vet ni hur jappen funkar i lägenhet? Vi ska flytta så vårt boende är rätt oklart så det är inte säkert att vi kommer ha tillgång till trädgård.

Annons:
ifoundnemo
4/17/18, 11:46 PM
#7

#6 min kompis bor i lägenhet, de har fått träna en del för att dämpa skallet när någon går i trappen eller när det knackar på dörren, nu skäller dem ett par gånger när det knackar så det funkar fint 😊 men man får vara beredd på att träna det direkt tror jag bara 😊 jag bor själv med keeshond i lägenhet utan problem, men har krävts träning 😊

parsley
4/18/18, 3:13 PM
#8

# 6 Trädgård är inget måste när man har hund. Vill man slippa tidiga eller sena kissrundor, så underlättar det med trädgård där man bara kan släppa ut hunden. 🙂

Fisherling
4/18/18, 3:24 PM
#9

Står inte ut med dem 😂 De skäller så in i norden!

unbreakable8
4/18/18, 4:46 PM
#10

Min mamma har en mix. Pomeranian och japansk spets.  Jäätteemycket energi och skäller, men hur söta som helst.  Krävs nog lite arbete, Positiv träning, för att få bukt med olaterna.  Men dom är ganska lättlärda, men lätt distraherade samtidigt?

Maleficum
4/18/18, 7:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#11

Passar en japansk spets. Är lite reserverad i början med nya människor men går fort över och hon är supermysig och älskar att leka och hitta på saker hela tiden! Bryr sig inte supermycket om andra hundar men vill gärna leka med min kanin och duva (och käkar gärna upp kaninens mat och godis om man inte passar henne ;)). Det jobbigaste är att hon har väldigt lätt till skall och så fort hon går upp lite i varv sätter hon igång och skäller!

Men hon bor i lägenhet (över min brorsas familj) och det funkar bra.

Väldigt enkel att ha att göra med och supertrevlig men pga skällandet är det ingen ras jag skulle välja att ha själv (och när hon fäller päls så fäller hon rejält :P men det är superenkel päls där skräp och sånt faller ur av sig självt när det torkar och känns inte smutsig i första taget).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Odietamo
4/19/18, 8:43 PM
#12

Har haft en jappe som var väldigt enkel och lugn samt hängde med på allt man hittade på. Väldigt okomplicerad och rolig hund som älskade alla hundar och människor han träffade. Han skällde aldrig, inte när någon knackade på dörren heller.

Perssoonn
4/20/18, 5:38 PM
#13

#4  #10  #12  Hur mycket kostar/kostade era jappar i månaden?
Är de olika beroende på tik/hane?
Försäkring? (vilken hade ni isf)
Foder? (-//-)
Osv…

Annons:
Upp till toppen
Annons: