Annons:
Etikettraser
Läst 1169 ggr
Kiwi2024
2018-04-15 11:13

Hund nummer 2

Hej igen! Nu har Polly hunnit bli 8,5 månad och familjen vill ha en till hund. Hunden ska som ni kanske har förstått bli min hund men är fortfarande hela familjens ansvar. Jag har helt tänkt om nu och har insett att jag inte kommer kunna ha en !väldigt! aktiv hund. Därför har jag lite nya ”krav”. Hundrasen ska vara i ungefär samma aktivitetsnivå som en flatcoated retriever eller möjligtvis lite mer aktiv. Får inte vara lika flamsig, vill ha en hund som är mer fokuserad på ägaren. Jag vill inte ha en envis hund utan en hund som vill vara till lags. Hunden ska kunna gå lös (träningssak) men alltså så lite viltintresse som möjligt. Inte mycket pålsvård, borsta 1-2 ggr vecka och kanske klippa men sax 1 gång i månaden ungefär. Jag vill gå på kurser i lydnad (är det jag vill fokusera mest på) och hunden kommer tränas i lydnad, alltså inte vardagslydnad utan ”riktig” lydnad ca två-3 ggr i veckan. Vill även testa på agility och skulle vilja träna det också men vet inte hur mycket än då jag är ny inom sporten. Sedan vill jag gå spårkurs då det verkar väldigt roligt för både människa och hund och om det är något hunden och jag skulle fastna för kanske det skulle bli spår ca 1 gång i veckan, eftersom att det ändå tar tid att lägga spår om jag minns rätt. I allmänhet blir det varje dag trickträning, godissök, leta människa och leksak i skogen, vardagslydnad och hoppa upp på stenar m.m. Samt 3-4 mer seriösa träningar. Minst en långpromenad på 1-1,5 timma plus rastningsrundor. Krav är att hunden ska vara smidig och inte upplevas som tung gärna lättare än en flatte men för övrigt spelar storlek ingen roll. Ej flamsig. Hoppas jag fick med allt nu. Raser jag tror passar med den aktivering är corgi, sheltie, Pumi och västgötaspets men tar gärna emot alla möjliga olika raser. Tack på förhand :)

Annons:
Lojs
2018-04-15 12:10
#1

Jag skulle rösta på sheltie, men kolla upp släktingarna noga först, det är väldigt olika hur arbetsvilliga de är. 

Det jag skulle tipsa om i övrigt är dock att vänta ett par år med nästa valp. Jag har själv 1.5 år mellan mina kelpies och det är tråkigt med risken att de dör snart efter varandra. Men det är väl kanske skillnad om första hunden är familjens och den andra är din. :)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Drakellen
2018-04-15 12:11
#2

Jag min sambo ska hämta hem en corgivalp om några veckor och baserat på den research jag har gjort (som innebär besök hos uppfödare, påläsning och mycket klappande av corgis på stan) så tror jag att en corgi hade kunnat funka. Men det är viktigt att vara medveten om att de är en SPORTIG sällskapshund och därför behöver betydligt mer än, säg en yorkie. De är vallhundar så har inte mer jaktinstinkt än någon annan, men de är heelers (vilket innebär att de vallar genom att nafsa i hälarna på boskap) och de kan nafsa på människors fötter, något man måste träna bort tidigt. Men de är riktigt härliga hundar, så jag rekommenderar rasen om man vet vad den behöver.

tiger tok
2018-04-15 15:30
#3

Jag har en Västgötaspets, och han hade nog trivts mer än väl med vad du beskriver. Så satsa på Västgötaspets du, men se till att ta en uppfödare som avlar på hundar med godkända höfter och armbågar (vissa avlar t.e.x på c höfter). Riktigt härliga hundar, i smidig förpackning men ändå robusta.

Kiwi2024
2018-04-15 22:50
#4

#1 Ja precis jag har förstått att det är viktigt att kolla upp linjer på shelties. Och sen ja tanken är att jag ska ta med hunden när jag flyttar hemifrån så då spelar det ingen roll om de går bort samtidigt ungefär. #2 Vad kul för er! Ja jag har förstått att de inte bara är sällskapshundar och det är inte bara det jag söker hos en hund så det är bra. Får jag fråga om du upplever stor skillnad mellan cardigan och pembroke? #3 Okej får fundera.. tycker du att de är sammarbetsvilliga?

Lona
2018-04-15 23:42
#5

Apropå ålder och att förlora hundarna samtidigt så tänkte jag också så i början. Hur det gick?
Hundarna med 3,5 års åldersskillnad dog med två månaders mellanrum, dock när de var gamla.
Nästa par hundar var båda födda 2008 och dog även de med två månaders mellanrum - när de var bara sju år.😕
Ur just den synpunkten skulle jag inte bry mig om åldersskillnad mellan hundarna.
Däremot kan det bli ganska jobbigt att ha två valpar/unghundar samtidigt. Det är betydligt lättare att ha en relativt "färdig och självgående" hund när nästa hund kommer in i flocken. Annars kan man ge sig tusan på att de hamnar i krångliga utvecklingsfaser samtidigt och drar med varandra på diverse hyss.
Fast om ni är flera i familjen kan ni ju dela upp hundarna vid behov och träna dem separat.👍
Ett tips om tanken är att du ska flytta hemifrån med din hund så småningom är att du redan från början vänjer den vid att klara sig utan den andra hunden.
När ni börjar ensamhetsträna och så vidare så var noga med att den nya hunden även lär sig att vara helt själv.🙂

Av de raser du nämner så tycker jag att pumi är mer aktiv än de andra och att de kräver mer träning och stimulans även om de andra gärna ställer upp på det du vill.
De kan också vara rätt knepiga mentalt, som jag har förstått det. Där tror jag att västgöten och corgin ofta är betydligt mer stabila - på gott och ont. De är robusta helt enkelt, både fysiskt och mentalt.
Sheltie är annars den perfekta ungdomshunden, tycker jag! Men det är samma sak där, mentaliteten svajar.
Skulle du bli heltänd på agility så är sannolikt pumi och sheltie mer lämpade, men för att träna och tävla utan storsatsning funkar absolut även en corgi eller västgötaspets.

Mittelspitz kan också vara värt att kika på, eventuellt även dvärgschnauzer?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lojs
2018-04-15 23:45
#6

#5 Att jag nämner det med åldersskillnaden är för att det är något jag mått väldigt dåligt över själv, nu när ena kelpien är 10.5 och den andra 12 år. Hade jag inte kunnat skaffa valp nu så hade jag fortsatt att oroa mig om att plötsligt stå utan hund.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Lona
2018-04-15 23:54
#7

#6, Jo, det kan jag förstå.
Jag kanske lät lite väl anti vilket inte var meningen.❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Kiwi2024
2018-04-16 17:20
#8

#5 Ja jo jag har också tänkt på det med två unghundar samtidigt men förmodligen skulle det inte bli valp innan sommaren villet skulle göra att Polly kanske blivit lite lite mer ”klar” eller vad man ska kalla det. Okej då får jag tänka på det tack. Vet inte hur mycket du vet om pumis men tror du att en Pumi klarar sig på den aktivering jag har att erbjuda om man inte tänker på lite ojämn mentalitet?

Fisherling
2018-04-16 18:38
#9

#8 Tänk på att flattar är senmognade hundar mentalt. Runt 3-4 år. Och runt 1-2 kan alla hundar bli riktigt jävliga av hormoner så ni kan få det riiiktigt fullt upp med en hormonstinn unghund som glömt allt vad lydnad heter och som tycker allt och ingenting är läskigt. Lägg till en valp på det och det kan bli väldigt överväldigande.

Bara en tanke. Jag känner folk som skaffat hund när deras första var runt ett år, och ingen av dem skulle göra samma sak igen, av lite olika anledningar. 

Det finns säkert massvis med folk som tycker det fungerat asbra, men det är bra att vara medveten om att det kan bli väldigt jobbigt. :)

Kiwi2024
2018-04-18 20:45
#10

#9 Ja vi vet att de är senmogna men tack för svaret vi får ha det i åtanke :)

Upp till toppen
Annons: