Annons:
Etikettövrigt
Läst 2093 ggr
frijoh
2018-04-14 08:08

Hur tolkar ni "lagen"?

Alltså det står ju på Jordbruksverket att det inte är koppeltvång, men att hunden ska gå max en meter ifrån ägaren om den är lös. Jag har ALDRIG mött eller sett en lös hund gå runt så nära sig ägare. Oftast springer den typ 100 m bort. Tycker att det är märkligt med den där lagen/regeln. Då kan det ju lika gärna vara koppeltvång om hunden ändå måste vara en meter ifrån ägaren? Kan man som privatperson filma en sådan händelse och polisanmäla ?(ska inte göra det utan frågar av nyfikenhet) . Min hund är GRYM på att komma på inkallning, men inte skulle hon gå en meter ifrån mig konstant om hon var lös. Jag vill ju låta henne springa lös, men låter henne inte göra det pga hur jag tolkar lagen. Långlina använder jag på hunden men jag vågar inte ens låta den släpa i marken utan håller jämt i den och då trasslar vi in oss i alla träd hela tiden, vilket är lite smått frustrerande. Tolkar jag lagen för bokstavligt eller hur tänker ni?

Annons:
Vinternos
2018-04-14 08:14
#1

”Naturvårdsverkets tolkning av lagen är att om en hund ska hindras från att springa lös måste den i de allra flesta fall hållas i koppel. Det är bara extremt väldresserade hundar som kan få gå lösa under tiden den 1 mars till den 20 augusti. I praktiken får hunden, om den är lös, vara högst någon meter ifrån dig. Du behöver ha sådan kontroll över din hund att det motsvarar ett osynligt koppel. Ordet ”kopplingstvång” eller ”koppeltvång” finns däremot inte i lagstiftningen, förutom i rennäringslagen som i vissa fall kräver att hundar hålls i band eller instängda.” https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Hundar-i-naturen/

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

frijoh
2018-04-14 08:15
#2

1# jag har läst om det där men jag undrar hur ni tolkar det personligen och hur ni gör med era hundar :)

frijoh
2018-04-14 08:17
#3

1# och förstår att det inte är någon lag men visste inte hur jag skulle förmulera mig, hehe! Regel kanske bättre ord.

Vinternos
2018-04-14 08:30
#4

#2 Så tolkar jag lagen. Mina två håller ett ungefärligt koppelavstånd när de går lösa. Ibland är dock slyngeln kopplad med långlina då hon fortfarande håller på att lära sig ”fot” när det kommer andra hundar. Dock tänker jag även att det KAN bli fel för vissa som tolkar koppelavstånd efter typ flexikoppel… det finns ju i uppåt 8m;)

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

[IdaSoren]
2018-04-14 08:59
#5

Problemet med att folk låter sina hundar springa 100 m bort är ju inte att lagen är dåligt formulerad utan att folk helt enkelt inte följer den. Troligtvis eftersom de är så säkra på att deras hund alltid kommer och aldrig skulle hitta på något dumt, men likväl ett lagbrott. Jag tolkar lagen så som texten är skriven, att hunden bör hålla sig typ 2 meter (vanligare koppellängd än 1 m?) ifrån sin ägare. Andra verkar tolka den som att hunden visst får springa lös så länge den inte skrämmer vilda djur, men det är felaktigt.

Själv har man ju en olydnadschampion deluxe när det kommer till vilt, så vi använder långlina när hon ska få vara lite mer fri.

Changrila
2018-04-14 09:05
#6

Jag förstår inte varför hunden skulle behöva hålla sig inom EN meter från mig. Det gör mina hundar aldrig någonsin, oavsett om de är i koppel eller om de är lösa, om vi inte tränar lydnad då. Hade de gått så nära som en meter, då hade jag snubblat över dem varannan sekund och de hade troligen haft brutna tår på alla tassar också eftersom jag garanterat skulle råka stampa dem på fötterna stup i kvarten.

Mina hundar stör inte vilt mer när de är lösa än när de är kopplade och de kommer på inkallning. Jag både tittar och lyssnar noga på allt runtomkring när vi är ute, oavsett om de är lösa eller kopplade, och ser till att de inte tar sig fram till andra levande varelser oavsett art. Jag nöjer mig där.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Annons:
tiger tok
2018-04-14 09:14
#7

#6 håller med dig.

Maja2
2018-04-14 09:45
#8

Egentligen borde det inte behöva finnas någon särskild lag om att hundar inte får springa lösa och störa vilt, eftersom man som hundägare ska hålla koll på sin hund året om.  Att djurlivet till stor del är skört just perioden mars-augusti är ju för att det föds ungar då, och då måste man som hundägare vara EXTRA varsam.   Själv tycker jag att det är beklagligt att såpass många har sina hundar lösa, oavsett om det är inne i stan eller ute på landet, många olyckor skulle kunna undvikas där hund är inblandad, om hundägare höll sina hundar i koppel.

Isalel
2018-04-14 09:53
#9

När jag lyssnat på ”vår bästa vän”-podden så var det en expert med där en gång och vad jag förstod (minns inte exakt) så är ju koppeltvånget till för att skydda djur som under den här perioden får ungar, inte att skydda andra människor/hundar från lösa hundar. Så egentligen känns det ju lite underligt, för i långlina i skogen har man ju inte 100 koll på alla små skrymslen och vrår där det kan finnas små djurbebisar…

peafie
2018-04-14 10:25
#10

#9 Precis, så tänker jag varje gång i mitt stilla sinne när någon påpekar att de minsann följer lagen mha en 50m lång flaggstångslina. 🤔 Mina hundar går mycket lösa men det är ju för att jag känner att jag har god kontroll på dem. C är helt viltfast och går aldrig långt ifrån mig. V litar jag mindre på och då får hon helt enkelt gå inom två meters avstånd när hon går lös de dagar jag känner att jag inte har henne ”hos mig”. Sedan släpper jag iväg henne lite längre bort andra dagar när jag känner att jag har kontroll. Det mentala kopplet är olika långt olika dagar, men jag gamblar i inte. För viltets skull men också för hundarnas skull - jag vill inte tappa kontrollen över dem.

Bloggen     ○    Instagram

Hornslandet
2018-04-14 10:37
#11

Inom 1-2meter?? Konstant med lös hund i skogen?? Ärligt, känns som det blir många små lögner när det påstås..

DoroteaC
2018-04-14 10:41
#12

För något år sedan gick jag och några vänner en promenad i ett motionsspår. Jag hade min hund kopplad då jag vet att hon sulle dra iväg om det dök upp något.

Mina vänner hade sina lösa. Små hundar, allt från chihuahua till olika blandraser.  (säger det då en del skyller på ras etc.) 

I en buske ca en meter från spåret stoppar min hund in sin nos. Och plopp springer en rådjurs bebis ut (glömt vad det heter, kid? )  Men konstigt nog har min hund nosen kvar i busken och något skriker, en bebis är kvar i busken. alla hundar springer fram och skäller och hoppar omkring.  vi får tillslut bort alla och kopplar dom och den lille sringer iväg. 

Det jag menar är att även om hunden är kopplad så finns djuren överallt och har din hund aldrig varit i en sådan situation så vet du inte hur den skulle reagera. Vem trodde att chihuahuan 10 år skulle bry sig så mycket som hon gjorde? hon lämnar aldrig sin mattes sida. 

Har du långlina på så kan bebisen vara skärmd långt innan du ens fattat att den var där…  

Och sen är jag grymt avensjuk på er som faktiskt kan ha era hundar lösa trots vilt! Jag har kämpat med det i 3år. Och fortsätter kämpa 😃

hemul
2018-04-14 12:00
#13

Men den där formuleringen gäller ju på sommaren och där det kan finnas vilt.  Inte på en gräsmatta i stan. Kanske missuppfattar, men det låter som TS menar att detta gäller överallt.

Annons:
oh-la
2018-04-14 13:18
#14

Problemet är inte bara att driva vilt, vilket ju är hemskt på sitt vis. Rådjur kastar sina ungar under stress. Där emot, som nämnts ovan, ligger det kid överallt och kid springer inte alltid. Dom ligger still, hörs inte och syns inte förrän skadan är skedd och vem vet egentligen exakt hur hunden reagerar på ett litet kid i ett buskage. Du som ägare hinner inte reagera eller se innan hunden gjort skada på ett eller annat vis. Min hund går kopplad nu överallt utom på tomten.

frijoh
2018-04-14 13:20
#15

12# vi har mkt rådjur här, och har testat att ha långlina på och göra en inkallning medan hon sprang efter ett rådjur (kunde alltså stanna henne med linan när som) och rådjuret var kanske 50 m bort, hon vände direkt och sprang tillbaka. Så inkallning har hon alltid kommit på, men tänker ändå att OM hon just nästa gång kanske väljer att inte komma, och inte har lina/koppel. Då är det ju kört. Eller vad gör man ens då? Det ska ju inte få hända, och då går det ju inte att riskera att hunden är lös? Men ändå vill jag ju att hon ska få springa av sig. Svååååårt!

[IdaSoren]
2018-04-14 14:16
#16

#15 Springa av sig/springa lös kan ju hunden få göra ändå, bara inte på ställen där det finns risk att det finns vilda djur. Inhägnade områden, kortklippta ängar, fotbollsplaner etc.

[hurley]
2018-04-14 14:22
#17

#13 Jag bor i stockholms innerstad. Många hundägare här verkar inte tro att det finns vilt här i närmsta parken, men det gör det. Massor av harar. Jag har även sett rådjur, räv och grävling här även om det kanske inte är jättevanligt. Trots att vi har en stor och fin hundrastgård i parken är det många som envisas med att ha sina hundar lösa i hela parken. De flesta verkar ha noll koll på sina hundar.

Wellcraft
2018-04-14 14:40
#18

Jag har mina hundar lösa. Nej de håller sig inte inom en meters avstånd, förutom bordern när han är lös i mer central miljö, då håller han sig vid min sida förstås. Rör mig inte på fält där det är stor risk för vilt (ungar), undviker marker där det finns gryt. Har rört mig på samma marker hela livet så har koll. Mina hundar jagar inte och lyssnar alltid på inkallning, men minimerar alltid risken för att de ska tåla stora vilt. Har dem alltid inom vettigt avstånd så jag har koll på var dem rör sig, detta även för att se till att de inte blir ormbitna.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

frijoh
2018-04-14 15:03
#19

16# ja, vi ska hägna in en stor del av tomten som blir några hektar iallafall, så lite kommer hon ju kunna springa av sig.

Fridaaaa
2018-04-14 17:31
#20

Finns ingen metersgräns. De ska gå som om de vore kopplade.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Maleficum
2018-04-14 20:45
#21

Fjant lyckades ju attackera och bita en igelkott fast han i princip gick fot bredvid mig i kort koppel. (Igelkotten låg precis bredvid en lyktstolpe i lite högre gräs där den inte syntes). Nu var det ju tur att ingen av dem skadades nämnvärt och Fjant försökte faktiskt aldrig bita en igelkott efter detta (vilket var skönt då vi har väldigt mycket igelkottar här omkring som till och med ibland smiter in inomhus om altandörren står öppen).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Vizzla
2018-04-14 23:28
#22

Mina är självklart kopplade av det enkla skälet att de kan jaga. Så de sticker om de ser en hare t ex eller får upp spår. Tycker man ska tolka lagen som ett koppeltvång. Många har en övertro på sin egen hund eller sin förmåga att styra sin hund och så har du en hund som jagar efter något vilt djur eller det räcker med att den stör djuren som nu ska para sig och föda ungar.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Upp till toppen
Annons: