Annons:
Etiketthälsa
Läst 3257 ggr
MonicaLagerquist
2018-04-13 19:20

Kostnader hos vet.

Vad tycker ni är dyrt hos veterinären.

Var med min hund till veterinären idag.

Han var halt på ett framben.

Veterinären kollade igenom hunden och hittade på det stället jag trodde felet satt en tagg .Taggen fick skäras ut och sen fick hunden ett bandage runt tassen. Det kostade 660 kronor vilket jag tyckte var hyfsat billigt. Det tog ca 20 minuter med undersökning och borttagande av tagg.

Är jag luttrad djurägare eller?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
[Wijnja]
2018-04-13 19:39
#1

Det beror på vart man går fick betala 900 för en dålig mage

Aleya
2018-04-13 19:41
#2

Det var billigt. Bara avlivning brukar gå på över 1000 för katt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Wijnja]
2018-04-13 19:44
#3

Då ingår det väl inte kremeringen 1200 för både avlivning kremering för ett marsvin

CayKantos
2018-04-13 19:46
#4

Fick betala 1050 (ca) för att få ett finger stoppad in i rumpan på lill-killen😅😂

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Grodan
2018-04-13 19:46
#5

Jag var hos veterinären för undersökning häromdagen. 

Jag var bara där och visade upp en "nybildning" så att veterinären kunde se den och så bokade vi tid för operation. Det hade tagit 5 minuter om inte veterinären börjat hålla ett litet miniföredrag om sövning… (jag vill inte söva för detta enkla ingrepp i o m att min hund inte är säkerställd frisk i hjärtat!)

Jag kände mig klart lurad på nästan 800 spänn.

Nu oroar jag mig för att operationen kommer att bli mycket dyrare än jag väntat. 

Jag är ingen mjölkko som kan producera pengar. Jag måste nu plocka alla pantburkar jag hittar…

Det som är jobbigt med att allt blir dyrare är att lönen inte höjs. Kronan förlorar värde och priser höjs, men lönen höjs inte automatiskt i o m att kronans värde sänks… Så jag är lite bitter över det faktiskt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Aleya
2018-04-13 19:47
#6

#3 jo samt urna. Jag minns att det var över 1000 men kan inte svara exakt hur dyrt det var.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
[Wijnja]
2018-04-13 19:48
#7

Man får betala för återbesök

JMW
2018-04-13 19:49
#8

Det lät inte som mycket pengar. Jag var i februari hos vet med Elsa med misstänkt UVI. Vet analyserade hennes kiss (hade med mig kissprov) och konstaterade UVI. Hon skrev ut recept och sen åkte vi hem. Fakturan som kom från JBV gick på strax under 1 800:-.  Sen tillkom mediciner för nästan 600.

[Wijnja]
2018-04-13 19:50
#9

Fick röntga ta prover sen avlivning det gick på 5000 kr

MonicaLagerquist
2018-04-13 19:51
#10

Jag är så glad och nöjd över den klinik jag går till med mina djur. Som kattuppfödare har jag 25 % på kattkostnaderna och de är alltid trevliga och kunniga. Ringde om tid igår och då fick jag välja om jag ville komma in igår eller idag.

Stolt ägare till fem La permer

[Wijnja]
2018-04-13 19:52
#11

Vart går du med dina katter

[Tilde]
2018-04-13 19:53
#12

Låter jättebilligt tycker jag! Men det beror ju också på om man går till större företag eller privat veterinär. I Danmark brukade min veterinär dra av kostnader för medicin och göra saker gratis (rensa tandsten, klippa klor, osv.) medan jag betalar för allt och lite till här i Sverige. 🤔

MonicaLagerquist
2018-04-13 19:54
#13

#11

Enköpings djurklinik .

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
[Wijnja]
2018-04-13 19:55
#14

Jag går på mälarens små djurs klinik

JMW
2018-04-13 19:58
#15

Jag går till Distriktsveterinären. Vi har inga privata kliniker i närheten. För två år sedan när Elsa fick livmoderinflammation så blev det djursjukhus 12 mil bort.

flocken
2018-04-13 20:29
#16

Jag tycker det är billigt om det går under 10,000. När det närmade sig 45,000 började vi fundera på hur vi skulle ha råd

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Chinesecrestedlover
2018-04-13 20:51
#17

ALLT 😃 Tycker det brukar vara rätt dyrt oavsett vad man gör egentligen, men jag tyckte det var rejält dyrt när jag var med Cain (som hade alla möjliga sjukdomar och besvär…och lite till, fick förövrigt avlivas 2016 p.g.a. ytterligare sjukdomsbesvär) för att han hade ramlat ihop medvetslös. De kollade då lite saker (kommer inte ihåg exakt, många år sedan nu) och så fick han ha en liten EKG apparat på sig under 24h (fick åka tillbaka med den dagen efter). Det landade på 8000 kr på en dag (fick säkert tillbaka lite från Agria sen men ändå). Det visade förövrigt ingenting, haha. Så 8000 kr för att få reda på att det inte visade nåt = de gissade att det rörde sig om någon slags epilepsi. 

En annan gång kostade Cains veterinärvård runt 5-6000 kr/tillfälle…flera dagar i rad, det kändes också rätt dyrt (speciellt med tanke på att de besvär han fick behandling för då hade ORSAKATS av veterinären!). Lång historia gjord aningen kortare: Cain hade klåda m.m. = allergi. Skulle genomgå allergiutredning. Han fick då specialmat (hemlagad enligt det veterinären sa, som enligt uppgift är en av Sveriges bästa allergi/hud veterinärer…måste säga att jag håller inte med, vederbörande höll på att kosta min hund livet!!) vilket resulterade i att Cains mage pajjade fullständigt, han gick ner så mycket i vikt att han såg ut som han precis kommit ut från Auschwitz. Han hade konstant diarré och tvingades ha blöjor (bajsade ca 12-15 ggr/h i genomsnitt och det bara rann ur honom, han visste inte att han bajsade). Han fick sen dropp vilket gjorde att förutom att han hade diarré hela tiden så kissade han på sig konstant. Jag var övertygad om att jag skulle tvingas avliva honom, men så blev jag tipsad (av en person vars hund gått igenom exakt samma sak!) om en annan veterinär som skulle vara expert på magar. Fick rådet av denna veterinär att ge honom ett specialtorrfoder (sojabaserat hypoallergenic) och han blev nästan omedelbart bättre; både gällande mage och klåda och gick upp i vikt igen och min lilla skrutt fick vara med flera år till. Evigt tacksam för att denna veterinär hade verklig kunskap (inte bara sån som såg bra ut på pappret) och som räddade min fina killes liv.  

Sookie käkade en halv avokado med örtsalt på en gång = åkte till veterinären där hon fick medicin för att kräkas. Notan hamnade på ca 3500 kr…det var en redigt dyr avokado 😂 Annars har hon tack och lov sluppit veterinärbesök, förutom vaccinationer och kastrering…och ett besök för att kolla hennes märkliga tänder (mjölktänder trots att hon är vuxen som lätt går av/tappas = hon har inte många tänder kvar). Ianto har bara kastrerats, vaccinerats och undersökts för att se om det var något medicinskt eller bara ohyfs som gör att han markerar inne = resultat: ohyfs, vilket vi jobbar på, haha.  

I mitt fall är det utan tvekan Cain som stått för de dyrare kostnaderna gällande veterinärbesök men så hade han ju epilepsi, allergi, förhöjda levervärden (från och till), besvär med ostabila leder, hjärtfel, aggressionsproblem/extrem osäkerhet (vilket han fick medicin för) m.m. Hans veterinärkostnader uppgick till såna nivåer att jag inte ens vill tänka på det. Pappa kallade honom "Världens dyraste hund". När min fina kille tillslut fick somna in (när han inte kunde besegra de nyaste besvären, kunde plötsligt inte längre stå), så sa min pappa "Såklart skulle han kosta lite till innan han dog" (undersökning, avlivning och separatkremering/urna kostar ju också pengar). Han sa detta skämtsamt och med kärlek så ni inte tror att det var menat som något annat. Min första hund kostade massa pengar och många gråa hår och tårar (problemhund så in i…) men han var trots allt (trots att han bet mig och var extremt jobbig m.m.) hela familjens älskling (även min hundrädda storasyster gillade honom…fast han var totalt galen och fruktansvärt opålitlig). 

/Chinesecrestedlover

Grodan
2018-04-13 21:03
#18

För 10 år sedan operade jag bort en hörntand på min dåvarande Dobbis. Total kostnad för det blev 17000. Givetvis försäkrad osv, men ändå… 

Tyvärr fick jag ingen ersättning för den skada veterinären orsakade i hans nacke och han fick leva på kortison för svår Wobblers (hade mild innan operationen, men hon slet och kämpade med tanden, vilket orskade mycket svårare Wobblers efter det) i sina resterande 3 år…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Magrat
2018-04-13 21:03
#19

Tja.. 50000:- för operation av moagomvridning plus dropp ett halvt dygn. Hunden kom in runt tre, fyra en söndagsnatt och vi hämtade henne vid tretiden på måndagen. Alltså sammanlagt typ 12 timmar hos veterinären. Inte en chans att det är rimligt. De frågade till och med hur mycket hon var försäkrad för och jag som var lite trött och virrig råkade säga 50000 istället för 60000 som var det korrekta.
Tur var väl det.
De vägrade dessutom att tro på att det var magomvridning när jag kom in, trots att jag sa att hon uppvisat alla symptom på det. Så de röntgade henne först och konstaterade ju att det var just magomvridning. Sedan tillkom ju medicinkostnader. Först Remadyl som hon inte tålde (vilket de borde ha märkt där) och sedan något morfinpreparat.
Noll förtroende för Bagarmossen!

När vi sedan gick till en annan veterinär så fick vi något köttlim gratis och en förfärad veterinär som undrade varför de bara sytt halva såret och släppt iväg hunden utan att se att hon åt. Vi höll med henne. Det besöket kostade väl typ 800, det är ju rimligt, om än dyrt.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Rafflan
2018-04-14 01:00
#20

Jag tyckte också 660 kr var ett bra pris :)
Hade ut veterinär till min häst då den hade fått ett sår och behövde smärtstillande, veterinären kollade och sa "det är inget som behövs sys"(vilket jag redan visste), skrev ut smärtstillande (metacam), gav stelkrampsspruta (skulle ha ny sån i sommar) och la bandage. Inte fått fakturan ännu  men gissar att det kommer kosta ca 3,500-5,000 kr för att få medicin på recept, stelkrampsspruta och bandage xD

#14 jag älskar mälarens smådjursklink, helt okej priset, och bäst av allt, kunniga på ovanliga djur som gnagare :D

#17 " 8000 kr för att få reda på att det inte visade nåt" fast egnetligen visade den massor, den uteslöt ju massor av hjärtproblem. 
Min kompis har också använt sån där väst på sin huns, dyrt ja, men enda sättet att utesluta visa hjärtproblem :)

Annons:
Rafflan
2018-04-14 01:04
#21

#19 fast dem måste ju ta en röntgenbild innan dem kan operera en magomvridning? 🤔

Sugar Mist
2018-04-14 03:25
#22

Betalade 1600 för att sitta i ett rum i 40min, så att veterinären skulle komma in och säga till mig att getingstick är inte farligt om det inte är i munnen. Dom kände inte ens igenom honom :)

-

Magrat
2018-04-14 05:40
#23

#21 Jag har full förståelse för det. Vad jag inte har full förståelse för är en veterinär som framstår som helt okunnig, säger att det absolut inte är magomvridning och börjar yra om att det kanske är livmodern. Då tappar man rätt rejält förtroende då hon inte visat ett dugg att det skulle vara problem med livmodern utan visat upp alla textbokssymptom på magomvridning, vilket det också var.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

KatarinaSt
2018-04-14 07:24
#24

#22 Den måste känts sur!! 🤬Ifrågasatte du vad priset var baserat på? TS - 6-700 spänn för besök och behandling låter extremt billigt!! Är du säker på att du inte missat en nolla?! 😉

[kinjelooo]
2018-04-14 08:53
#25

Förmtvå år sedan när jag skulle ta bort två brutna mjölktänder på valpen så ringde jag runt lite. Blå Stjärnan i Gtb skulle ha MINST 8000kr men det berodde på… Lerums Djurklinik tog 1500kr så vi opererade där. De tog 4 tänder, klippte klorna och vi fick massa råd ang.valpuppfostran samt utfodring på köpet. Inget extra för de två övriga tänderna. Så ja, jag tycker att priser för djursjukvård är i dem flesta kliniker helt åt helvete orimligt höga.

MonicaLagerquist
2018-04-14 09:20
#26

#24 Jag hade faktiskt fört över 6000 till hundkontot för att kunna betala hos veterinären eftersom att jag inte visse om vi skulle behöva göra en RTG och ev söva Vic. Nu behövdes ju inte det och glad är ju jag över det.

Jag hade en katt som vi maxade försäkringen på efter en dräktighet som gick på tok. Det första dygnet på Ultuna gick på 43 tusen. Efter två månader var vi uppe i 58 tusen.

Så det kan dra iväg snabbt.Tack och lov så finns det ju försäkring som tar den dyraste smällen.

Stolt ägare till fem La permer

[Wijnja]
2018-04-14 10:43
#27

Bagarmossen är akut sjukhus då blir det dyrare

Annons:
Sugar Mist
2018-04-14 15:03
#28

#24 Tja, misstänker att det var en akuttid. 
Men när jag ringde dom så tyckte dom att det var bra att komma in, förstår nu i efterhand inte riktigt varför.

-

JoannaLi
2018-04-14 15:28
#29

Hos oss har motsvarande kostat 550 kronor 😍

Hatar att jag flyttar härifrån :/ Hade lätt plockat med mig hela kliniken och satt den hemma om jag kunnat. Exakt 0 förtroende till veterinärerna hemma, som allt som oftast är svindyra dessutom.

[Wijnja]
2018-04-14 15:44
#30

Fick betala 1800 för få hjälp en kväll efter 18.00 då blev det akut i stället på Bagarmossen

Ambrose
2018-04-15 15:15
#31

Det lät billigt och bra! Jag fick betala 1300kr för att de skulle svabba min tik och kolla i ett mikroskop för att bekräfta att hon "troligtvis löpte". (Väldigt kort tid mellan sina 2 första löp så jag blev orolig)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

ipopuma
2018-04-15 15:25
#32

Fick betala 730 kr för ett sjukintyg för tävling o försäkring.!Ringde in o berättade skadan o veterinären upprepade hela tiden att det inte var hennes område. Och det hon konstaterade var att min hund gick "orent" när hon haltade. Blev lite förbannad för priset o undersökningrn. Liksom hon kunde ju i alla fall fråga om det är något annat vi undrar över eller gå genom hela hunden. Kanske räckte inte kunskapen eller något. Annars ge mig en veterinär som kan skadan som jag bokar tid för! Blev ett litet har inlägg här känner jag hahaha. Veterinärer är klurigt tkr jag! Hemskt om man inte kan känna sig säker på deras bedömning. Så ja jag tycker det var billigt 😁

Itchy
2018-04-16 04:16
#33

Vincent skar upp en flik på ena trampdynan i somras efter att ha trampat på glas på gräsmattan, och jag fick betala 800:- + smärtstillande, för veterinären att titta på såret och säga att "det är bara att hålla rent och se till att han inte slickar på såret (tratt)

kände mej helt grundlurad efter att jag betalat, för jag kunde ha lagt de pengarna på ngt mer behövligt :/

You can't spell Bitchy without Itchy

[Wijnja]
2018-04-16 09:26
#34

Det kostar ha djur

Annons:
Lojs
2018-04-16 09:39
#35

Det är ju väldigt olika vad det är för veterinärkliniker och vilka omkostnader de har. Jag uppfattar det som att de inte tar de höga priserna "för skojs skull" generellt, utan även om man bara gör smågrejer så hjälper man till att betala för deras moderna teknik osv.
Personligen gör jag så att för smågrejer som vaccinering, årlig koll på allergihunden, tömma analsäckar osv så går jag till den lilla lokala veterinärkliniken med lägre priser. Men om det är något allvarligare, som juvertumören vi tog bort på ena hunden i december så åker jag iväg till närmsta djursjukhuset som har nattpersonal om hunden behöver läggas in, all teknik som kan behövas osv.

Det kan absolut vara värt att kolla runt på olika veterinärkliniker och kolla både priser och om de har all teknik som krävs om något skulle gå fel under operation osv.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

tk1971
2018-04-16 10:27
#36

Jag brukar säga att det kostar, lågt räknat, minst 500 kronor att öppna dörren till veterinären. Jag har tvingats använda deras tjänster mycket tidigare när jag hade en kroniskt sjuk hund. A och O är att ha en bra försäkring även om den naturligtvis inte täcker allt. Jag var förresten på djursjukhuset förra veckan. Det var bara en vaccination mot kennelhosta så jag kom billigt undan, 370 kronor. Men djurskötaren som vaccinerade tyckte att min hund började få mycket tandsten och rekommenderade starkt en munsanering "inom några månader". Då lär det kosta betydligt mer, och inte går det på försäkringen heller.

Frida B
2018-04-18 22:21
#37

Alltså, till alla som säger att det vart dyrt för att "vet bara tittat". Alla kliniker och djursjukhus har en grundavgift, som läggs på bara du kommer in egentligen. Spelar ingen roll vad veterinären gör wller inte gör, den läggs på. Fyi :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Tisstassen]
2018-04-20 23:06
#38

Jag vaccinerade min 12 veckors valp, och passade på att fråga om fästingmedel. Fick recept och för ett litet knapptryck på datan kunde veterinären ta 130kr extra 😃 kanske skulle man blivit veterinär som drömmen var? 😎

Frida B
2018-04-21 07:35
#39

#38 haha jadu… veterinärer tjänar tyvärr inte mycket de heller. Inte gentemot den stress de utsätts för, både fysisk och psykisk ansträngning. Precis som allt inom vården. Kan ju säga direkt att de 130:- inte gick direkt till veterinärens lön 😂

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

MonicaLagerquist
2018-04-21 08:35
#40

Jag betalade också 130 för receptet och undersökningen innan. Hon kände igenom hela hunden och lyssnade på lungor och hjärta. Vi hade inte beställt tid utan vara bara in för att väga hunden och då passade jag på att fråga angående fästingmedel så då fixade de det på en gång. Billigt och enkelt för oss.

Eftersom att vår hund var lite överviktig när vi fick honom så var vi och vägde honom en gång i veckan i början.

Stolt ägare till fem La permer

[Tisstassen]
2018-04-21 18:41
#41

Ja det va ju inte så farligt, självklart kan ja ju inte få hennes expertis och recept gratis liksom :) Fast veterinärer tjänar rätt bra så nu vet ja inte riktigt va du menar……….. själv pluggar man till sjuksköterska, känns inte som de är så synd om veterinärer? ^^

Annons:
Upp till toppen
Annons: