Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1571 ggr
ipopuma
2018-04-13 12:52

Tips på färskfoder

Är det någon här som har tips på ett färskfoder?

Om ni själva utfodrar vad tycker ni är bra och dåligt med det ni ger? Hur mycket betalar ni per kilo och vilken hundras har ni och vad väger den samt hur mycket aktiverar ni den? Hur mycket ger ni? Hur är konsistensen av fodret tex (biffar, bara mos osv) hade fungerat att träna med?

Tack på förhand

Annons:
Fridaaaa
2018-04-13 12:54
#1

Jag ger Priima NK
Ger 345 kr tror jag det är för 15 kg
Har en kines och en kines/papillon. Promenader dagligen och mental aktivering såklart, är främst det, sällskapshundar :) 

Använder inte fodret vid träning, gillar inte att ha det då

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tuulikki]
2018-04-13 14:03
#2

Min lilla 7kg sällskapsblandis på 10 år äter MUSH Vaisto, den gröna (för känslig mage).
Jag betalar 179:- för 3 kg, han får 6 bollar (140 gram) per dag. 

Trivs jättebra med MUSH (det jag tycker är negativt är att det blir rätt dyrt om man har större hund).
+ Det är färdigkomponerat.
+ Min kräsna hund tycker om det och äter ordentlig.
+ Han är bra i magen, pälsen, munnen, hullet osv. 

Han är ingen jätteaktiv hund direkt, snarare en liten soffvärmande pensionär😂 Men som sagt är han fin i hullet, äter med god aptit och är frisk, pigg och glad🙂

(edit: jag har jättesvårt för matte och kan ha räknat fel nånstans…)

guldtassar
2018-04-13 14:36
#3

Jag har gett Priima NK som är spannmålsfritt, bra pris och för att få med mannen på noterna. 
Nu kommer vi byta till Pondus då min kräsna hund äter det och en nära vän blir återförsäljare. Finns många varianter av Pondus för att de skall passa alla :)

http://nouw.com/guldtassar

[Wijnja]
2018-04-13 14:37
#4

Acana äter min hund

Maja2
2018-04-13 16:33
#5

Jag ger Pondus spannmålsfria färskfoder med 3 proteinkällor och de ligger i 500 g inplastade "korvar" Jag betalar 32.50 per kilo, och det går åt ca 1 kg per dag (4 hundar - 17 kg, 14 kg och 2 st som väger 7 kg var, staffe, podencomix, podengomix och bodegueromix)  Dagsgivan kan variera utifrån hur mycket godis de fått den dagen, men så är det ju vilket foder man än ger.

JoannaLi
2018-04-13 17:15
#6

Pndus 3XP

Om ni själva utfodrar vad tycker ni är bra och dåligt med det ni ger? 

Har inget negativt att säga om det. Alltid rött, suuuupergott, ingen direkt lukt, blöder lagom mycket. Inga kolhydrater. 

Hur mycket betalar ni per kilo 

33,5 kr/kg. 

och vilken hundras har ni

Labrador

och vad väger den

27 kg

samt hur mycket aktiverar ni den? 

En del. Kör drag, en hel del promenader, sen mest spår, sök och lydnad. Han går också i hundgård under dagarna. 

Hur mycket ger ni? 

500g. 

Hur är konsistensen av fodret tex (biffar, bara mos osv)

Fast, men inte torr. Håller sin form när man tar den ur korven, men är lätt att mosa. 

hade fungerat att träna med?

Att klicka ut - absolut. Däremot får man kanske blanda ut med lite vatten om man ska ha i Squeeze-tub. 

------

VOM nr 25, + sprint + puppy (blandning)

Om ni själva utfodrar vad tycker ni är bra och dåligt med det ni ger? 

Stinker. Inte supergott enligt labradoren. Ganska blött. Alltid åtminstone halvgrått. Billigt. Inga kolhydrater. Get's the job done. (Tänker inte köpa mer, vi äter nu bara upp lagret.)

Hur mycket betalar ni per kilo 

Betalade 15 kr/kg, gick med i en storbeställning. 

Hur mycket ger ni? 

750g

Hur är konsistensen av fodret tex (biffar, bara mos osv)

Vattnigt. 

hade fungerat att träna med?

Fungerar att klicka, och hade nog funkat i klämtub.

Annons:
[AnimeV4]
2018-04-13 17:23
#7

Jag kan bara få tag på Vom og Hundemat, Mush och Real.

Knut är en curly coated retriever som är 1 år och väger 25 kg. Han kommer att växa tills han blir ca 3 år och beräknas då hamna på 35-40 kg. Han äter just nu 700 g/dag. Alla nämnda är valpfoder, så priserna kan vara annorlunda för andra sorter.

  • Vom og Hundemat. 50 kr/kg för 500 g-förpackningar eller ca 33 kr/kg för 5 kg-korvar. Innehåller små benbitar och broskbitar, samt små fiskfjäll ibland. Smetig och kladdig konsistens tinad då det är väldigt fett av lax. Tvätt med diskmedel efter hantering krävs. Dåligt som belöningsgodis med tanke på lukten och benbitarna.

  • Mush. Har prövat bollar till katten Leo och block till Knut. 47,9 kr/kg för blocken. Konsistensen är mer som köttfärs och inte lika kladdigt som VoH. Också dåligt som belöning med tanke på lukten och benbitarna.

  • Real. Samma tillverkare som VoH. 48 kr/kg. 400 g-korvar. En mer kompakt konsistens än VoH och så gott som luktfri. Verkar vara väldigt finmalt och går säkert att torka och ha som belöningsgodis.

Jag har faktiskt inget dåligt att säga om märkena förutom att det blir ganska dyrt med en stor hund. Mush funkar inte Knut på, men de andra två är jag jättenöjd med!

I de bästa perioderna blir det drygt 2 timmars apportering, lek, trickträning med klicker, spring och nosaktivering i form av godisletande.

I de värsta perioderna blir det en dryg timme tråkiga koppelpromenader. Eventuellt någon runda lösspring beroende på hur tonårsdöv han är. Lite lite trickträning.

KatarinaSt
2018-04-13 18:39
#8

Använder Mush men har testat andra färskfoder. Alla har funkat bra och päls, mage och hull bra. För oss är det viktigast att det är köttbullar. Korvar går bort för det verkar bökigt att dela, tina i tid osv

Upp till toppen
Annons: