Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 5917 ggr
frijoh
2018-04-13 09:58

Bravecto

Jag bor vid en sjö vilket gör att spot-on preparat inte funkar, därför kollar jag nu på bravecto. Men jag läser om så många läskiga biverkningar! Någon som använder bravecto på sin hund här i forumet?

Annons:
[IdaSoren]
2018-04-13 10:15
#1

När vi tog hem Jackie hade hon fått Bravecto. Hennes uppfödare använder det på alla sina hundar och ingen av dem har fått några biverkningar. Kommer troligtvis använda det på Jackie denna sommar också, det blev en tydlig skillnad för oss när det slutade verka vid början av hösten, antalet fästingar gick från 0 till flera stycken varje gång vi hade varit i skogen.

MonicaLagerquist
2018-04-13 10:19
#2

Vi använder det. Fungerade bra förra året och vi kommer att ha det i år med.

Stolt ägare till fem La permer

emeliiiiieee
2018-04-13 10:35
#3

På våran fungerade det bra. Inga biverkningar

Maleficum
2018-04-13 10:44
#4

Har använt det på två gamlingar utan problem (och den ena har då tidigare fått problem av scalibor halsband). Planen är att använda i sommar igen troligen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

peafie
2018-04-13 11:45
#5

Haft det i två år utan problem. :) tror majoriteten av de läskiga historierna mest är skrämselpropaganda.

Bloggen     ○    Instagram

parsley
2018-04-13 11:48
#6

Använder, bl a för att jag har en långhårig, svart hund. Har inte märkt några biverkningar.

Annons:
JoannaLi
2018-04-13 12:51
#7

Kommer köra det igen iår. Supernöjd.

Hornslandet
2018-04-13 13:10
#8

Det finns skrämselhistorier, men jag ser inte helt och hållet trovärdigheten i dem. Klart det kan finnas biverkningar, men vilka "biverkningar" har inte fästingsjukdomar då? Jag tror nog jag ska köra det eller nexgard i år, hade scalibor-halsband förra året och jag tyckte inte det hade så mycket effekt..hunden fick ett gäng fästingar ändå som inte ens dog.

guldtassar
2018-04-13 14:35
#9

Mina har fått bravecto i år med, 3de året nu.

Biverkningar finns med allt, precis som med oss människor! Alla kan inte tåla allt, rådprata med din veterinär om det känns bättre :)

http://nouw.com/guldtassar

frijoh
2018-04-13 14:38
#10

Åh tack alla ni för svaren och vilken tur att era hundar inte fått några biverkningar :D. Har pratat med vet och hon föreslog bravecto så kommer antagligen köra på det.

Elsis matte
2018-04-13 16:32
#11

Det finns läskiga, ovanliga biverkningar men så är det även med övriga fästingmedel, och även mediciner generellt. Tredje året med Bravecto, varav en gammal hund med dåligt hjärta, den enda biverkning jag märkt är ökad fällning.

[AnimeV4]
2018-04-13 16:59
#12

Ska nog själv köra Bravecto när hunden börjar få fästingar.

peafie
2018-04-13 18:13
#13

#12 Du vet att det är en tablett för hundar va? 😎

Nä, förlåt.😃

Bloggen     ○    Instagram

Annons:
KatarinaSt
2018-04-13 18:17
#14

Av samma anledning som TS har vi också valt Bravecto. Skulle inte funka med halsband eller droppar pga alla bad. Han fick en tablett för en vecka sen. Inga biverkningar vad vi märkt

[AnimeV4]
2018-04-13 19:27
#15

#13 Åh nej. Typiskt min tur nu på fredag den 13:e😟😉

Rafflan
2018-04-14 00:47
#16

Jag kör själv inte bravecto då jag har en epilepsi och allergihund så håller vi oss till samma fästingmedel vi vet funkar ;)
Men vet många i min omgivnings som kör bravecto, inga problem eller biverkningar, den vanligaste biverkningen är att dem blir dåliga i magen när dem får tabletten, och dålig mage + sommar och varmt leder snabbt till uttorkning, om ägaren inte söker veterinär i tid då kan hunden bli väldigt sjuk, men har man koll på sin hund är det ingen fara :)

Vinternos
2018-04-14 08:33
#17

Min hane har ätit det vid två tillfällen, sista gången fick han diarré i flera dagar. Åt skonkost, regelbundna besök hos veterinären. Bör väl tillägga att han har benägenhet att vara känslig. Nu kör vi giftfritt, är själv allergisk mot spot-on preparat så det finns inget annat alternativ.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Haztparken
2018-04-14 09:03
#18

Vi kör NexGard till våra hundar. Skulle egentligen haft Bravecto men eftersom den ena har känslig mage så föreslog våran veterinär denna istället. Är supernöjd! Gillar också att den är snällare mot magen och om det skulle vara något så går den ur kroppen snabbare.

[AnimeV4]
2018-04-14 18:23
#19

#18 Är den som Bravecto i övrigt? I sådana fall skulle det kännas bättre att sätta Knut på det då det blir första gången!

Frida B
2018-04-14 21:08
#20

Haft bravecto på min varje sommar, funkar super :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Ambrose
2018-04-15 15:16
#21

Använt på min flera år. Funkat effektivt och felfritt :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Jojaton
2018-04-15 16:09
#22

Gav NexGard till Sam i onsdags. Han blev dålig i magen och var slö i torsdags, men är jättepigg sen i fredags, fortfarande något lös dock.

Johanna - Instagram

frijoh
2018-04-15 17:53
#23

Verkar iallafall som att de flesta är nöjda med bravecto! Så jag kan kanske vara hyfsat lugn när jag ger henne det :D!

Belimas
2018-04-18 00:42
#24

#19
Jag gav mina Nexgard förra sommaren och jag kan inte minnas att de fick en enda fästing, valde Nexgard just för att det är lite snällare än Bravecto. Bor nära havet och det finns gott om fästingar här.

CayKantos
2018-04-18 07:51
#25

Vi har PetWise på uppfödarens order.. Men har redan hittat 5 fästingar på gubben.. Men finns säker fler då dom är SVÅRA att hitta!.. nästa år blir det nog Bravecto

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

peafie
2018-04-18 07:56
#26

#25 Jag har för mig att du kan ge bravecto till valp om du skulle vilja ha det redan i år.

Bloggen     ○    Instagram

Jojaton
2018-04-18 08:02
#27

#25 jag är också nästan helt säker på att du kan ge Bravecto/Nexgard från 8v :)

Johanna - Instagram

Annons:
CayKantos
2018-04-18 08:02
#28

#26 ja men eftersom han redan har lite magproblem och jag inte känner han bra nog vill jag inte sätta på ngt så starkt o giftigt ifall han får biverkningar.. blir svårt att se vad som är pga bravecto och vad som är hans egna problem :/ så väntar tills nästa år :|

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

frijoh
2018-04-18 13:31
#29

Anses bravecto som giftigt? Alltså jag tycker sånt här är så svårt, som typ vaccin. Vaccin KAN ju medföra vissa problem, men oftast inte lika stora problem som sjukdomen man vaccinerar emot, är fästingmedel typ samma grej tror ni? Att medicinen kan ge problem, men inte lika stora som fästingarna?

peafie
2018-04-18 14:09
#30

#29 Alla läkemedel kan ge biverkningar men just Bravecto har faktiskt ovanligt låg biverkningsfrekvens och majoriteten av biverkningar är väldigt milda, främst övergående magproblem. Fästingsjukdomar är långt värre och jag tycker att det är rent ut sagt korkat att köra på giftfria alternativ…

Det du gör när du vaccinerar dig är ju att spruta in en liten, liten dos med antingen levande eller avdödad patogen och därmed är det inte konstigt att man ibland får små reaktioner. Det är ju faktiskt det du är ute efter, för du vill att immunförsvaret reagerar på patogenen för att bygga upp en immunitet.

Bloggen     ○    Instagram

hemul
2018-04-18 14:46
#31

Nej, det är inte som vaccin.

De här preparaten är systemiska bekämpningsmedel. D.v.s. de de distribueras inom hela organismen, det verksamma ämnet kommer att finnas i alla hundens vävnader.

Miljöeffekter ska man kanske också tänka på. Jag antar att hundarna kissar ut det verksamma ämnet så sakteliga. De har ju till slut kommit fram till det biodlarna länge misstänkt, att det är ett systemiskt bekämpningsmedel som är orsaken till den s.k. bidöden, CCD. Miljö och sidoeffekter av de här medlen är ofta väldigt dåligt undersökta.

Inte heller kan man veta särkilt mycket om de långsidiga effekterna på hunden. Man känner till akuta biverkningar, men jag tror knappast man vet om effekter kan uppstå efter ett helt hundliv med detta i kroppen.

Detta sagt, jag kommer antagligen att använda nåt sånt här själv när jag väl får hund egen. Vad ska man göra liksom?🤔

Hornslandet
2018-04-18 16:23
#32

Problemet är ju att inget alternativ är 100% perfekt. Halsbanden är giftiga med risker för biverkningar de också. Dessutom har de  (i min erfarenhet) en rätt dålig effekt (scalibor). Han fick ett gäng fästingar oavsett, med risk för sjukdom förstås. Dessutom om man har en rejält pälsad hund så är det ett helvete med tovor från det halsbandet som sitter på som en gummisnodd hela tiden.. Och bada blir svårt och krångligt.

jenmjao
2018-04-19 19:05
#33

Jag använde bravecto ett år, inga vidare biverkningar (diarré på ena hunden). Men inte använt det igen, Använde b-vitamin förra året och gör det i år igen.
Hundarna är alltså inte skyddade emot fästingsjukdomar (eller ens fästingar för den delen) det är bara det att fästingarna dör när dom bitit sig fast och bravecto är i kroppen på hunden. Dom kan alltså fortfarande sprida sjukdomar, hoppa på hundarna och hoppa över till dig eller andra djur. JAG fick en fästing för första gången i hela mitt liv när mina hundar åt bravecto.

MonicaLagerquist
2018-04-21 14:59
#34

I morse plockade vi den första fästingen så nu har Vic fått Bravecto.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
MonicaLagerquist
2018-04-25 08:54
#35

Inga biverkningar och inga fästningar .

Stolt ägare till fem La permer

Hornslandet
2018-04-25 15:56
#36

#33 Stämmer inte helt, men delvis. Hundarna får ett relativt bra skydd mot fästingsjukdomarna eftersom fästingarna dör relativt fort efter de biter, oftast behöver de sitta längre för att överföra sjukdom. De kan förstås sprida sig till dig eller i hemmet, men den risken kommer alltid finnas oavsett vad man gör.

Upp till toppen
Annons: