Annons:
Etikettövrigt
Läst 3234 ggr
ifoundnemo
2018-04-12 17:23

Hundnamn hjälp!

Hej! Vill ha hjälp med namn till en isländsk fårhund (hane). Vill gärna ha ett 'vetenskapligt' namn med två stavelser/vokalljud. Vi gillar namn som Kelvin, Helix, Vektor, Curie….några förslag? :)

Annons:
hemul
2018-04-12 17:27
#1

Tesla. Inte bilen utan mannen den är döpt efter.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nikola_Tesla

Men förutom drömbilen finns även en hårdrocksgrupp och ett datorspel. Så ett namn som kan få folk att fundera lite. 😉
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tesla_(olika_betydelser)

Maria
2018-04-12 17:27
#2

Vår ena hund hette Higgins🙂

Tänkte på Higgspartikeln.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

peafie
2018-04-12 17:33
#3

En kompis har en tik som heter Pi. Det tycker jag är sjukt sött. Inte tvåstavigt och kanske inte till en hanhund dock… en annan kompis har en katt som heter Kvark. Också roligt tycker jag.

Sinus, Newton, Radar, Gamma, Platon, Pavlov😃, Sputnik, Helix, Nitro, Darwin, Watson, Higgs, Nano….

Bloggen     ○    Instagram

Galaxy86
2018-04-12 17:33
#4

Twix, Dexter, Felix, Pontus, Lotus, Lucky, Ceasar, Cash, Lufsen, Ludde, Robin, Alvin, Xander, Fly, Boss, Chance, Melou, Oreo, Filip, Foopa, Shadow, Ivar, Pokemon, Dash, Melvin, Merlin, Arthur, Ash, findus, Fido, Rover, Fanta, Pepsi, Oliver, Mario, Gizmo, Ozzy, Molle, Charlie, Mark, Lexus,

Pokemon hundar och konst

[134643]
2018-04-12 17:46
#5

Einstein såklart ;) Newton, Darwin, Hawking, Maxwell, Dalton, Atom, Kraft, Delta. Planeter? Stjärnor som Spica, Pollux, Castor, Naos osv. Krom, Titan eller Volfram från periodiska systemet? :) Edit, var lite långsam så ber om ursäkt för upprepningarna haha.

Zadeira
2018-04-12 18:02
#6

Lite hämtade från periodiska systemet Kobolt, Neon, Nickel, Xenon, Kisel, Titan.

Annat: Newton, Darwin, Tycho (efter tycho brahe), Celsius, Kalkyl, Hawking

Annons:
tiger tok
2018-04-12 21:39
#7

Njord, Viking.

Herveaux
2018-04-12 22:21
#8

Pascal, Edison, Morse, Nobel, da Vinci, Ampère, Kepler


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Magrat
2018-04-13 11:45
#9

Jag slår ett slag för Tesla, det heter vår tik, och hon är döpt efter uppfinnaren. Enda nackdelen är väl att ingen kan stava till det avnågon konstig anledning, hon heter ofta Tezla eller Tessla när man varit hos veterinären =P

Och ja, du skulle få frågan om han är döpt efter bilen.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Lona
2018-04-13 11:55
#10

Skulle det funka med ett namn som mer är förknippat med stor kunskap/vetenskap? Det finns många isländska namn med olika betydelser och det är väldigt vanligt att islandshundar heter något isländskt, precis som hästarna :-) . Kul med en isländsk fårhund, varifrån kommer han? <3


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

ifoundnemo
2018-04-13 17:02
#11

Tack för alla fina förslag! :D Tesla gillar vi men vi tycker båda att det låter som en tik så av den anledningen tycker vi inte det passar, en bekant har en tik som heter det dessutom. Kom gärna med fler förslag! :) Vi har inte bestämt det temat utan mer att det hade varit roligt då vår keeshond heter Kelvin :) #10 då det inte är helt 100 än så skriver jag i pm :)

ifoundnemo
2018-04-13 17:23
#12
hemul
2018-04-14 12:54
#13

Tänkte på det, att det slutar på A. Men jag tycker faktiskt inte det låter som ett flicknamn. Kanske därför att jag genast tänker på mannen Tesla när jag hör det.

Annons:
ifoundnemo
2018-04-14 18:04
#14

#143 hade jag inte vetat om tiken som heter det så hade jag kanske också tänkt så, men nu tänker jag ju på henne och därmed känns det som ett tjejnamn :p Lutar åt Vektor just nu :)

[hurley]
2018-04-15 12:56
#15

Det latinska namnet för bly: Plumbum! Skulle vara kul namn på en isländsk fårhund. Det låter lite fluffigt och mysigt 😘

Upp till toppen
Annons: