Annons:
Etiketthälsa
Läst 1750 ggr
Sara87
4/10/18, 2:57 PM

Autoimmun sjukdom

Hej

Nu var det lääängesen jag var aktiv på iFokus överhuvudtaget men nu är jag tillbaka en stund… Ursäkta långt inlägg ;)

Vår hund Lucie (snart 7 år) sträckte sej för ett par veckor sedan och haltade och hade problem att röra sej..  Vi satte in Rimadyl på eget bevåg för att underlätta för henne då hon mått bra på det vid ett tidigare tillfälle. Efter en knapp vecka blev hon dålig med diarré och kräkningar. Vi avbröt kuren med Rimadyl. Två dagar senare verkade magen ok men hältan var värre än i början och vi fick akuttid hos veterinären. Misstänkt sträckning och Onsior utskrivet samt att diarrén var tillbaka så en medicin mot magkatarr fick hon också. Hon blev ordentligt dålig med mer diarré och kräkningar natten därpå och vi avbröt onsior och inväntade en stabilare mage. Två dagar senare satte vi in Onsior igen men ingen förbättring alls hos hunden utan hon fortsatte att bara ligga still och inte dricka självmant (vi gav henne via spruta i munnen). Dagen därpå fick hon feber (39 grader), jag ringde veterinären som tyckte vi skulle avvakta då detta var sent i söndags kväll. 

Igår morse hade febern ökat till 39,4 grader så jag ringde igen. Fick en ny akuttid.
Prover togs, hon röntgades och kändes igenom. 
Sänkan låg på över 100 (ska ligga under 30), hon var trött och hade ännu högra feber när jag kom dit med henne. Så hon blev inskriven och skulle få starkare smärtstillande och dropp.

Idag ringde en annan veterinär som känt igenom henne och så nu på förmiddagen och sa att Lucie verkar ha en Autoimmun sjukdom…alltså att kroppens immunförsvar angriper kroppens egna celler..i hennes fall lederna. Så det var ingen sträckning. Hon är sjuk. Det kan liknas vid reumatism. 
Hon blir kvar på djursjukhuset ytterligare en natt med kortisonbehandling som vi alla hoppas hon ska svara på och bli piggare av för hon hade fortfarande feber och var väldigt trött och hängig. 

Nu till min fråga. Är det någon här som har erfarenhet av autoimmun sjukdom hos hund och då framför allt den reumatiska delen, den som sätter sej på lederna?

Annons:
peafie
4/10/18, 4:23 PM
#1

Usch, så tråkigt. Jag har haft en hund med en annan typ av autoimmun sjukdom (och har reumatism själv, om det räknas 🤔) men min hund var aldrig lika illa däran som det låter som att din är och hon har klarat sig ganska bra på kortison livet ut. Hon finns fortfarande kvar, nu 11 år gammal, men är nog på sluttampen av sitt liv nu för sjukdomen börjar ta ut sin rätt.

Jag tror inte jag kan bidra med så mycket, men jag hoppas att ni hittar en behandling som funkar!

Bloggen     ○    Instagram

Sara87
4/11/18, 11:51 AM
#2

Ja det känns hårt men jag är ändå glad att vi nu vet vad det är för fel på henne så hon kan få rätt hjälp. Vi har inte hört något från veterinären ännu idag, väntar spänt på besked om hur hon mår idag och om hon svarat på kortisonet. 

Vilken typ av autoimmun sjukdom fick din hund? Och hur påverkade kortisonet henne, tänker viktuppgång och så? Krävdes foderbyte?

Changrila
4/11/18, 12:55 PM
#3

Jag har inte själv någon erfarenhet av autoimmun sjukdom på hund, men vill bara säga att det är jättebra om du kontaktar uppfödaren om det här. Autoimmuna sjukdomar brukar vara ärftliga och därför är det bra om uppfödaren får veta om det här, så att det inte avlas vidare på hundar som kan nedärva problemen.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Sara87
4/12/18, 11:00 AM
#4

#3 Uppfödaren är meddelad, dock har jag inte fått något svar av henne.

peafie
4/12/18, 1:07 PM
#5

#2 Jag minns faktiskt inte vad den heter… det var ju 10 år sedan hon diagnostiserades och mina föräldrar har henne nu. Men den angriper trampdynor, nos, öron på det sättet att de blir torra, frasiga och med små utväxter. Sedan har hon tråkig päls- och klokvalitet och är svullen men jag tror det har att göra med kortisonet. Hon äter ett lightfoder nu, vilket jag inte tror hon gjorde innan. I övrigt är det bara kortison varannan dag som gäller för henne.

Hon är pigg och glad, om än till åren kommen, men det syns på henne att hon är lite härjad och svullen. Tror du kan se henne här , den vitaste hunden. Pga. kortisonet har hon gått upp i vikt, som du säkert ser på bilden, men så länge hullet är bra på henne verkar hon inte påverkas så mycket av det.

Bloggen     ○    Instagram

Sara87
4/12/18, 6:41 PM
#6

#5 Okej det låter inte som polyartrit som min hund verkar ha då den påverkar lederna och inte visar sej utanpå kroppen så som du beskriver om jag hittat rätt info.. finns egentligen inte supermycket info att tillgå.

Nu är hon iaf hemma med kortison utskrivet som vi ska börja med imorrn och återbesök om ca 2 v :)

Annons:
peafie
4/12/18, 11:43 PM
#7

#6 Lycka till! Hoppas hon svarar bra på behandling nu!

Bloggen     ○    Instagram

Upp till toppen
Annons: