Annons:
Etikettlydnad
Läst 2776 ggr
Lejonflapp
4/6/18, 10:38 PM

Apportbock

Hej jag och min hund har problem med apport bocken! Vi har försökt med omvänt lockande men jag klickar när hon nosar på den men hon verkar inte förstå vad hon ska göra. Vi har testat leka fram intresse för apporten men hon verkar mest tycka jag är konstig😂 hon har inte så stort intresse för saker. Kom jättegörna med tips.

Annons:
Doodlemom
4/6/18, 10:53 PM
#1

När jag har haft problem med att hunden inte vill ta apportbocken har jag gjort det hela till en lek. Alltså belöna med apportbocken och lekt med den. I början tänkte jag att jag inte ville göra så då jag ville att hunden skulle veta exakt sin uppgift när apportbocken kommer fram. Dock gjorde det bara min hund osäker och tyckte att det blev tråkigt (trots belöning) vilket ledde till tuggande. En lek som funkat bra för mig är att jag kastar ett föremål åt gången som hon ska hämta till mig. Tex en boll, en pinne med doft och då en apportbock däremellan. Då blir inte hunden förvånad över ett stort tungt föremål utan det är hittandet i sig som är grejen. Dock kan det vara svårt om hunden inte har föremålsintresse.

Lejonflapp
4/6/18, 10:57 PM
#2

#1 ja det blir lite svårt efter som hon inte är intresserad av bollar,pinnar och sånt

Doodlemom
4/6/18, 11:03 PM
#3

Kanske smörja in den med typ mjukost?😃

Lejonflapp
4/6/18, 11:48 PM
#4

#1 ja det kanske vore nått hon är ju väldigt mat intresserad iallafall

Lejonflapp
4/7/18, 7:45 PM
#5

Någon som har något tips?

hemul
4/7/18, 8:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#6

Ingen egen erfarenhet (på den nivån), men det står i Canis bok om lydnadsträning att man ska börja med andra föremål än apportbocken. Det är avsnittet 12.2 som jag avsåg att fota. 😉

Hela kapitlet handlar om grundfärdigheten "Hålla fast". De har en massa grundfärdigheter som senare ligger till grund för olika lydnadsmoment.

Annons:
hemul
4/7/18, 8:45 PM
#7

Förresten står det tidigare i kapitlet att "hålla fast" kan vara ett av de svåraste beteendena att lära in. Speciellt om hunden inte diggar att bära saker i munnen. Och att anledningen är att tajmingen är svår. De utgår så klart från klickerträning.

Lejonflapp
4/7/18, 8:51 PM
#8

#6 tack så mycket😊

hemul
4/7/18, 9:04 PM
#9

Det är en skitbra bok. Säger jag som inte har nån praktiskt erfarenhet av mer än hobbylydnad/vardagslydnad och t.o.m. saknar hund nu. ☺️

Men jag är väldigt intresserad. Fattade snabbt att det är denna bok som gäller. Den är tjock som en bibel och dyr. När jag väl bestämt mig för att punga ut (lånade den först på bibblan) var den slutsåld och nån ny upplaga ligger inte i pipelinen. P.g.a. det här med ändrade regler inom lydnad. Fick tack på en helt ny antikvariskt. Jag förstår hur de menar när jag läser, och det är inte ofta. Och jag kan se vilka fel jag gjort med tidigare hundar och hur de (kanske) reagerat om jag gjort som de beskriver istället. Min nästa hund kommer att bli ett lydnadsmonster! 😃

Låna den du också så kan du läsa mer än jag orkade fota. Inte lätt att hålla sidorna plana på den där tegelstenen. 😉

Lejonflapp
4/7/18, 9:12 PM
#10

Ikväll tog hon apporten självmant ochbar den flera meter!!! Också greppade hon den flera gånger då jag tränade med den nu ikväll!!😁😃😄

Lejonflapp
4/7/18, 9:13 PM
#11

#9 jag ska låna den på bibblan på torsdag om den finns😄 Tack så mycket för tipsen😊

hemul
4/7/18, 10:32 PM
#12

Vad gul med framsteg! Även om det knappast kan bero på texten jag plankade. 😃

Lejonflapp
4/7/18, 10:45 PM
#13

#12 ja det är roligt😄 Men tack för boktipset iallafall🤣😊

Annons:
hemul
4/8/18, 9:30 AM
#14

Här är länk till boken så det blir rätt.
https://www.adlibris.com/se/sok?q=lydnadstr%C3%A4ning+i+teori+och+praktik+%3A+fr%C3%A5n+grundf%C3%A4rdigheter+till+t%C3%A4vling

Ingen idé att reservera. Den kommer inte i nytryck. Möjligtvis en ny reviderad bok så småningom, men det kommer i så fall att dröja enligt Canis.

Lejonflapp
4/8/18, 11:33 AM
#15

#14 Tack så mycket för länken

hemul
4/8/18, 12:30 PM
#16

Jag försöker lära mig om klickerträning, för det är nytt för mig. Jag kunde ha skippat alla andra böcker jag läst, t.o.m. Canis egen, för den här innehåller information om det också, från grunden.

Upp till toppen
Annons: