Annons:
Etiketthälsa
Läst 1352 ggr
malinbernhardsson
2018-04-05 13:02

Magnussons meat and biscuite

Hej hej!
Jag har en fransk bulldog på 6 månader. 
Vi gav honom Magnussons meat and biscuite junior (efter övergång från RCs franskbulldog puppy)
Efter ett par veckor började han kräka slem flera gånger om dagen, vi tog honom till veterinären och han fick medicin för att lugna tarmen och allergifoder. Han slutade kräkas och allt var frid och fröjd. 

När vi sen började vänja honom tillbaka till M&B började han kräkas igen. Vi förstod först då att de var fodret som var problemet. 
Min fråga nu är om någon haft samma problem? Han mådde väldigt bra i magen annars på de bajset var fint och päls och hull. 
Vår tanke är nu att kanske prova Magnussons grain free i stället. Någon som har jämför de två foderna? 

Tack för hjälpen! :)

Annons:
[AnimeV4]
2018-04-05 15:22
#1

Nu var min hund valp när han testade juniorfodret. Det var helt värdelöst att försöka fasa över honom på det även om det bara var en liten tesked i hans andra foder (Eukanuba, riktigt skitfoder). Slem i bajset och kunde inte hålla sig alls på nätterna.

Efter det blev det Vom og Hundemat och alla problemen försvann. Idag äter han Real färskfoder och får en massa Magnussons Grain Free som belöning. Han bajsar ju mer än på bara färskfoder och är lite fisig. Annars är det inga problem!

malinbernhardsson
2018-04-05 15:40
#2

Ja vi har tänkt på färskfoder mycket så de kanske blir de iaf. 
Ska dock vara en del på "äventyr"  i sommar där vi inte kommer ha tillgång till frys och då behöver vi ha ett torrfoder tror jag. 

Men då kanske Grainfree kan funka. Han har inga problem med att hålla sig på natten eller slem i bajset. Men han kräks ju slemmet i stället. 

Tack för hjälpen :)

[AnimeV4]
2018-04-05 17:25
#3

Jag har en egen frysbox till färskfoder så jag förstår besväret! Hoppas att ni kommer fram till något!🙂

Rafflan
2018-04-05 18:39
#4

Frallor är en ras som är kända för att ha känsliga magar, köp ett foder för känsliga magar/allergi, finns både veterinär foder men även av andra märken :)
För endel funkar färskfoder tex vom, för andra funkar färskfoder inte alls, man får prova sig fram försiktigt :)

Men sikta på ett foder för känslig mage eller allergi skulle jag säga :)

malinbernhardsson
2018-04-06 09:41
#5

Tack för tipsen!
Ja vi hade ett allergifoder från veterinär för känsliga magar och de spydde han inte av men bajset var som en ljusbrun mousse och han fes fruktansvärt mycket av de i stället. 
Vi är helt införstådda med att de har känsliga magar :)

Rafflan
2018-04-06 12:01
#6

#5 ja jag har en mag och hud allergi hund, och provat lite olika allergifoder, och vom färskfoder funkade väldigt bra för oss, men det som funkar bäst är Magnussons Grain Free, men sånt är ju väldigt individuellt :)

Annons:
lizton
2018-04-06 23:01
#7

#2 Många färskfoder är väldigt feta och VoH är det.  Jag har läst om ett flertal hundar som fått akut  bukspottkörtelinflammation efter att de börjat med VoH. En del känsliga hundmagar tål inte hög andel fett. Om din hunds känsliga mage beror på känslig bukspottkörtel, så är VoH inte  bra. Det torrfoder din hund tidigare åt M & B Junior har högre fetthalt än vuxenfodren. Hoppas du hittar något foder som funkar för din hund!

Hiro
2018-04-07 07:45
#8

Jag testade Magnusson Meat And Biscuit till min Rottweiler efter vi bytte från valpfoder, gick bra i början men efter någon vecka (?) så började han småkräkas i munnen typ sura uppstötningar. Vi slutade med fodret och gav färsk istället, direkt slutade problemen. Vi prövade då igen med Magnusson för att bekräfta att det var något med fodret och mycket riktigt började det igen (vi tog även bort alla ben, godis, snacks mm för att endast ge honom fodret både med färsk och magnusson för att få "kontrolluppgifter"). Jag tror att för min hund behöver han mer fett än vad magnusson ger + andra kulor för magnussons kulor är väldigt väldigt spröda. Nu äter han ett annat foder utan minsta problem, han har endast visat problem med magnusson aldrig med godis eller ben (kan även tillägga att han fick proväta en måltid magnusson junior vid ett senare tillfälle då vi bytt foder och började då kräkas direkt igen).  Jag har även kontaktat dem angående detta men de sa att de aldrig hört talas om något liknande fall

Hiro
2018-04-07 07:52
#9

Kan tillägga att magnusson meat and biscuit har 12% råfett, junor har 14% råfett och det foder han äter idag innehåller 22% råfett. Foder han ätit tidigare utan problem med kräkningarna hade 16% respektive 18%

malinbernhardsson
2018-04-07 14:01
#10

Tack så mycket för era svar. Maten han äter nu som funkar bra förutom att han fiser extremt mycket har fettprocent på 20. Så de kanske är att Magnussons har för lite fett som för dig #8 för problemen låter väldigt lika. Alltså foder är verkligen en djungel 😂

Vinternos
2018-04-07 18:34
#11

Det finns torrfoder med betydligt bättre innehåll än Magnussons. Canagan, Orijen, Nutrima och Acana exempelvis. Själv ger jag mestadels råfoder, men ibland även Orijen eller Canagan.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Upp till toppen
Annons: