Annons:
Etikettaktivering
Läst 1009 ggr
Hornslandet
4/5/18, 12:14 PM

Idéer för att springa med hund?

Såhär.. Jag vill ut och springa mer med min snart 1,5åriga hund. Inte på tråkig asfalt dvs, det är både roligare och mycket bättre för både min och hans kropp att springa  skogen/terräng.

Problem dock.. Jag har försökt testa med en bra sele och ett expanderkoppel (poängen är inte att det ska vara drag nu alltså, men jag vet att det kan bli ev. plötsliga ryck så det känns lite smidigare). Men han blir lätt lite..överexalterad. Dvs, han kan springa med mig en bit, sen vill han iväg åt nått håll.. ja tänk er själva en ung och pigg hund med en hel del energi. Jag klandrar honom ju inte för detta, men jag skulle gärna få till det så vi kunde springa tillsammans, (förutom annan aktivering). 

Såklart skulle jag helst av allt bara ha honom lös, så fick han friheten och jag slapp tänka med koppel och trassel ute i skogen, det är en del jobb.. Men tyvärr vågar jag inte det nu, vet att han kan dra på rådjur eller harar om de sprang förbi tillräckligt nära, och är väldigt tveksam på inkallningen i det läget. Särskilt när han redan är uppe i varv så att säga..

Självklart kör vi inget överdrivet, men ärligt talat kan vi inte riktigt det heller, i riktig terräng kroknar jag långt innan det blir ett problem för honom.. 

Förstår att detta kanske är svårt, men jag undrar om nån har idéer för hur man kan jobba mot att han ska förstå att detta är en löptur där man ska hålla sig någorlunda nära, inte skena iväg till höger och vänster hela tiden? Det jag har försökt är att byta riktning ofta, runda träd, upp och nerför stenar.. osvosv. Så han liksom måste "hänga på" och inte bara få upp en megafart rakt framåt. Det funkar..en del, men inte helt och hållet.

Kan tillägga att jag ibland testat lite med flexit (10m) när vi ändå är ute och går i terräng. Det känns ganska avslappnande iom att han får en större radie, men koppelhantaget i sig är väl inte det smidigaste att bära då.. och det funkar inte inne i skogen där han då skulle sno in sig i träd.

Annons:
[IdaSoren]
4/5/18, 12:45 PM
#1

Min sambo springer med Jackie och har inte haft exakt samma problem, men Jackie vill gärna stanna och lukta hela tiden vilket gör att det blir avbrott och ryck i kopplet ganska ofta. Det som har fungerat då är att han helt enkelt har övat på asfalt, helst på vägar där det inte finns några buskar att rusa in i, dvs. vägar som hon tycker är skittråkiga. Funderar på om du kunde öva in momentet "löptur" på asfalt eller ja, tråkiga vägar där det inte finns massa ställen att vilja springa till, tills han förstår vad det handlar om, och sedan flytta in i skogen så att säga?

Hornslandet
4/5/18, 12:49 PM
#2

#1 Möjligt.. Tror att det kan vara lättare på väg, mindre roliga distraktioner. Men också sämre för leder och kropp, för oss båda, och inte lika bra träning då.. Däremot kanske du har helt rätt att det borde övas in där.. hmm. 

Fast, blir det för rak väg så kan det också bli lite som att takten ökas lååångsamt men konstant tills dess att han drar i kopplet. Optimala vore ju då om vi kunde köra typ canicross, jag är dock lite orolig för just drag pga en C-höft. Och det skulle inte funka i skogen ändå.

Bra tips iaf, ska hitta nån skogsväg eller nått att testa mer på.

hemul
4/5/18, 12:59 PM
#3

Expanderkoppel, sa du. Har du det fäst i midjebälte? Skulle jag ha.

Svårt att hålla på och belöna när man springer. Mer än med rösten alltså. Du får väl köra den andra modellen och helt enkelt stanna och bli tråkig när han trilskas.

Kan han gå fint intill utan att dra när ni promenerar förresten? Har du nåt kommando på det? Om inte är det kanske där ni ska börja.

Majken!
4/5/18, 1:01 PM
#4

Köp en dragsele och låt hunden dra så är promenet löst. Alternativt att förklara på ren lydnad att "du ska springa intill mig och ingen annanstans", men varför inte utnyttja möjligheten att låta honom dra?

peafie
4/5/18, 1:05 PM
#5

Har du något kommando för när han ska gå bredvid dig  (eller var du nu vill ha honom när du springer) och undvika dofter och andra distraktioner när du går vanliga promenader?  Om inte, så skulle jag börja där. När han kan det, så höj farten och kräv samma sak.🙂 Har du inget kommando redan så kan du ju lägga till ett "nu springer vi"-kommando lite då och då på promenaderna, där han bara får röra sig inom de ramar du sätter, och sedan ge frikommando då han får gå som vanligt. Korta träningsstunder invävda i vardagen brukar ge störst effekt, tycker jag.

Bloggen     ○    Instagram

peafie
4/5/18, 1:07 PM
#6

#3 Haha, ditt meddelande hade inte kommit in när jag skrev mitt men jag gillar att jag lyckades pricka din sista mening som mina första. 😂 Great minds osv.

Bloggen     ○    Instagram

Annons:
frijoh
4/5/18, 1:07 PM
#7

Jag har sprungit med min hund lite under våra promenader, alltså små ruscher typ kanske 200-500 m som en lek, och brukar då ha långlina på. Är ju lite trassligt men tkr ändå det funkar hyfsat. När hon är äldre tänker jag köra på dragsele och midjebälte! Jag tror att om man vill att hunden bara ska springa på så får man träna korta stunder och då vara tydlig med att då ska hunden springa med dig och inte åt tusen håll, typ genom en speciell "träningssele" eller något kommando. :) är nog väldigt svårt med en unghund dock så intresserar sig så mkt för annat, hehe!

hemul
4/5/18, 1:23 PM
#8

#6 Härmis! 😡😛😃

flocken
4/5/18, 1:33 PM
#9

När jag " ökar tempot" så här jag hunden i sele o koppel. Börjar han studsa o vill leka stannar jag, visar hunden var han ska vara o fortsätter. När han gör det han ska berömmer jag. Han har lärt sig fort att det blir tråkigt när han inte är koncentrerad och gör det jag ber han om

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Upp till toppen
Annons: