Annons:
Etikettaktivering
Läst 1973 ggr
DoroteaC
4/2/18, 5:28 PM

Vad hunden behöver...

Jag har tänkt en del på det här med aktivering. Det pratas om att hunden behöver aktiveras mentalt och fysiskt etc. vilket jag  är tycker är bra, absolut!

Men när vet man att sin hund är ''lagom aktiverad''?

Är det en hund som, inte gör utfall mot andra hundar/bilar/människor etc? Som inte är rädd för höga ljud? som klarar  av stressande miljöer etc? 

Och olika raser behöver olika mycket aktivering. Och har man en viss ras så SKA man tävla?  

Jag är bara nyfiken vad ni tänker , när vet ni att era hundar är ''nöjda'' med aktivering. Den fysiska biten kan man ju anatgligen känna och se hyfsat bra. Men är det en hund som blir trött och ''helt slut''?  Det får man ju ofta höra om man träffar någon av hundarnas kompisar på promenaden och man släpper dom och dom får leka en stund. Då får man ofta höra, ''åh va bra, nu kommer hon/han bli trött sen!'' 
(som att hunden aldrig är trött och vilar?)  

Och hur vet man om ens hund är över/understiulerad? 

För en del kanske det är helt självklart, men jag tror för många så är det inte de.

Har man problem med sin hund får man ofta höra: Gå längre promenader, träna lydnand, spår eller någon annan aktivering. Men är det verkligen så? Att bara hunden får rätt aktivering så blir allt bra?

som jag skrev så är jag bara nyfiken och kanske har jag helt fel i allt jag skriver och ingen håller med om att det här 🤐

Annons:
Herveaux
4/2/18, 6:29 PM
#1

Problembeteenden och hög stress kan vara tecken på under, eller överstimulering, men kan också vara att hunden har ett knepigt lynne eller att den helt enkelt inte har fått lära sig vett och etikett runt folk och fä.

Ökad, minskad eller annan typ av aktivering kan lösa problem, men det beror ju helt på vad själva problemet rotar sig i. 
Min hund har svårt för små svarta hundar efter att ha blivit påhoppad av "svarta faran" som bor här i närheten. Att öka på hans aktivering hjälper inte med rädslan för små svarta hundar men om jag ser till att han får det han behöver för att vara en harmonisk hund så har han dels lättare att kontrollera sig i möten med små svarta hundar och han kan fokusera på vad jag vill att vi ska göra istället för att försöka skrämma bort den mötande hunden.

Oh ja, olika raser kan ha väldigt olika krav på vad dom behöver (både när det kommer till vilken typ av aktivering och hur mycket) för att vara en lycklig hund.

Ingen ras kräver att man tävlar med den. Tror inte hunden får ut mer av en spårslinga som jag har ordnat kontra samma spårslinga under en elittävling.
Man kan utöva samma gren som om det vore tävling i höga klasser, utan att delta på tävling, om du förstår hur jag menar?
Sen vill såklart en del uppfödare att hunden ska meriteras i tävling, dels för att det hjälper uppfödaren i dennes avel och är ett bra krav för att säkerställa att valpköparen är medveten om vad rasen kräver.

Jag har också hört (och säkert sagt själv) att det är skönt att hunden får rusa av sig med ett par kompisar så han sover gott sen. 
Det jag menar (och som jag tolkar andra) är att det är smidigt att hunden får röja ur sig utan att jag behöver vara den som tömmer ut energin. 
(Fy, vad lat jag lät nu…😇)

Jag märker på min hund när han har fått för lite aktivering. Då blir han rastlös, vaktar och är extra stökig när vi möter andra hundar.
Får han däremot det han vill ha så är han en lugn och go heffaklump som ockuperar soffan inne och ute så har vi inte alls lika stora problem med hundmöten. Vissa hundar är dock döläskiga - vi jobbar på det och det går framåt.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

JoannaLi
4/2/18, 7:24 PM
#2

#1 Säger mycket bra. 

Jag tror att många problem kan lösas, eller åtminstone drastiskt minskas, med korrekt aktivering och stimulans till sin individ, och att vi till mångt och mycket aktiverar, stimulerar och motionerar våra hundar för lite, överlag. Men att bara öka på viss variant av aktivering/stimulans/motion, istället för att öka på ett balanserat sätt, eller öka på den korrekta varianten för en viss individ (t.ex bara gå mer promenader för en hund som behöver problemlösa, eller bara träna mer lydnad med en hund som måste få utlopp för sitt jaga-fälla-byte-behov) hjälper nog sällan. Och att hitta just den variant av aktivering/stimulans/motion som sin hund behöver, det är det som är svårt tycker jag. 

Min hund är relativt enkel att bedöma om han fått nog. Han sover djupt, men inte tungt, har "mjuka" ögon, ger mig vissa specifika beteendemässiga svar på stimulans, etc. Men det går inte att ge generella nycklar, anser jag, utan var hund måste få ha sina egna nycklar. 🙂

hemul
4/2/18, 11:21 PM
#3

Tror det där är jättesvårt att avgöra. Något jag tänkt på är att det i vissa fall nog kan bli för lite "bara vara-tid" för vissa. Och hunden kanske kan vara både över- och underaktiverad på en gång.

Så här. Ägaren jobbar. Hunden är ensam eller på dagis under dagen. Ägaren är ambitiös, så på kvällar och helger promeneras, tränas och aktiveras det. Men dygnet har bara så många timmar och det ska lagas mat, tvättas, handlas o.s.v. också. Den här hunden kanske får tillräckligt med aktivering, men den har  kanske skittråkigt på dagarna och hur mycket tid har den som den bara får vara med sin människa utan en massa krav?

peafie
4/2/18, 11:31 PM
#4

Jag tror att aktivering kan lösa många problem. Inte bara att hunden får utlopp för uppdämd energi, utan det är ju också stärkande för relationen mellan hund och människa. Utan motion och aktivering är mina hundar i princip som vanligt. De ligger och chillar i soffan, de förstör ingenting, och de sysslar inte med någon typ av felbeteende. Eventuellt blir de lite brötiga med varandra och startar mycket lek inomhus, men annars är det lätt att tro att de nöjer sig med ingen aktivering alls. Men. När de har fått vara på jakt eller prov en hel dag, eller fått gå några riktigt tuffa spår och verkligen fått jobba med kropp och knopp, då är de nöjda på riktigt. Det märks på alla möjliga sätt; de luktar mycket godare, de blir mycket mer gosiga och kärleksfulla, och i skogen håller de sig nära och blir mycket förigare och lydigare.

Bloggen     ○    Instagram

Fisherling
4/3/18, 8:14 AM
#5

Understimulering på Tinja är rätt enkelt att märka. Hon hittar på egna små 'jobb', försöker sätta igång lek, börjar vakta genom att boffa på ljud utifrån vilket hon normalt sett inte gör och hon är allmänt rastlös.

När hon är nöjd, som när hon fått valla, kört sökt eller jaktapportering, då behöver hon inget mer än korta rastningar resten av dagen. Hon är helnöjd och sover som en stock inne, lyfter knappt på ett öra om det så skulle sprängas ute.
Hon är även nöjd efter ett intensivt pass lydnad eller agility, eller ett långt spår, men då behöver hon en långpromenad utöver det. Då är hon också sådär härligt nöjd. Mysig, gosig, ännu mer följsam än vanligt, lugn och harmonisk.

Jag tror väldigt många av problemen folk har med sina hundar skulle kunna lösas av rätt aktivering. Men vet man inte hur en hund ser ut och beter sig när den är sådär fulländat nöjd, då tror jag det är svårt att förstå att ens hund inte är det.

DoroteaC
4/5/18, 10:34 AM
#6

Tänkte nästan att jag skulle få kloka svar härifrån! 😃

En av anledningarna till att tankarna på det här var för att jag läste en bok skriven av Mervi Kärki ''Det goda hundägarskapet - från desperation till inspiration''

Och om jag fattade det hela rätt så hade hon en hund med problem beteenden som försvann, och hon fick råd att aktivera mer, gå kurs etc.  Men att det hjälpte inte utan det var när hon började jobba med ''hundenspråk'' och ''tyst signaler'' som allt blev bra (och då la hon ner mindre tid på aktiveriong och motion) . Typ, jag kanske misstolkar. 

Jag själv tror på aktivering, mina hundar älskar när vi kör ett lydnads pass, trickträning ,agility + långpromenader och cykla/drag. 

Och jag har en hund som reagerar en del på andra hundar och om vi har en paus i aktivering under en längre tid så stressar hon upp sig mer både inne och ute..

Och #1 jag har nog också tyckt det varit skönt när hundarna fått ''busa  av sig'' med någon hundkompis någon gång.

Och det tycker jag är något man också märker, att efter dom fått ur sig den här 'överskotts energin så går ju träningen så mycket bättre, 30 min promeand och sedan lydnad på de är ett vinnande koncept här hemma 😂

Jag har haft en lite jobbig tid nu under de kalla månaderna då jag kännt mig lite kass som hundägare och har nog tvivlat lite väl mycket på min egen kunskap och relation till mina hundar.  Vi har även varit mycket sjuka i familjen vilket har gjort att vi fått mindre tid till hundarna och dom har fått nöja sig med långpromenader som både motion och aktivering. Men vi är påväg mot bra tider igen! ☀️

Annons:
Hornslandet
4/5/18, 10:54 AM
#7

Kan lätt jämföra med mig själv. Får jag inte träna tex så blir jag mer lättretlig, sämre humör, inte lika allmänt avslappnad… Då kan energin ta sig uttryck på fel sätt. Lite så.

hemul
4/5/18, 10:57 AM
#8

Den där boken verkar ju intressant! Har fått jättebra omdömen på Bokus också. Och finns på bibblan så jag kan låna den. Tack för tipset!

DoroteaC
4/5/18, 2:27 PM
#9

#8 Hon har en podd också, Tror den heter podden hundkomunikation.

Handlar mycket om hur vargar komunnicerar och så. 

Jag blir sååå förvirrad då några hunpsykologer säger att hundar inte är som vargen och hon menar att vi ska vara en trygg ledre som ledar vargen.

hemul
4/5/18, 2:33 PM
#10

Behöver ju inte vara någon motsats (säger jag utan att ha läst eller lyssnat). Jag menar, Hallgren säger att vi ska vara snälla mot hundarna och vara som föräldrar för våra hundar. Men en förälder är ju en ledare. Ivf tills ungen fyller 15.😉

Att vara ledare behöver ju inte betyda att man ryter och gormar och kräver absolut lydnad annars… Men trots allt är det vi som bestämmer hur snälla vi än är, det är ju ofrånkomligt. Och om man visar, vägleder, uppmuntrar det som ungen/hunden gör bra är man också en ledare. Det är vi som visar hur det ska gå till, inte tvärtom.

Fast det kanske inte är så hon menar. Det vet ju inte jag. Återkommer när jag läst. Tyvärr finns inte boken som e-bok, så det kan ta ett tag.🤫

hemul
4/5/18, 2:37 PM
#11

Hittade den här podden med namnet du sa, men det stämmer inte.
http://hundkommunikation.se/om-podden-hundkommunikation/

hemul
4/5/18, 2:40 PM
#12

Jo, det är den. De skriver bara hennes förnamn. Trodde båda hette Vienne i efternamn. De håller ju på med sån där Amichien Bonding, som jag tycker verkar lite skumt.

Jag har städdag så det passar fint att ha nåt att lyssna på. Tackar! 😃

DoroteaC
4/5/18, 2:44 PM
#13

#10 Hon är absolut inte för att an ska vara elak. Utan att (som jag fattar det) ska vara en trygg punkt. Men att man tex ska ignorera hunden när man kommer hem om de blir väldigt glad för då frågar den vem som är ledare, eller att om hunden kommer med en leksak så testar den ledarskap och att en hund som drar i koppel och testar och inte följer dig utan det blir du som följer Även hundar som matvägrar testar ledarskap. Om du förstår vad jag menar?

Det är hennes podd ja, http://hundkommunikation.se/  

Hon och en till tjej som pratar :)

Annons:
DoroteaC
4/5/18, 2:46 PM
#14

#12 Ja va bra! haha, jag tycker också det är skumt, eller ja, jag vet inte vad jag ska tycka då en del låter så vettigt men är så emot vad man lärt sig på kurser etc. Haha som sagt, jag är förvirrad 🤐

Fisherling
4/5/18, 3:11 PM
#15

#13 Låter som rent nonsens.

hemul
4/5/18, 3:33 PM
#16

Låter ju som det gamla ledarskapssnacket. Typ Cesar Milan. Fast snällare! 😜

DoroteaC
4/5/18, 7:35 PM
#17

#15 #16 Ja, det känns så onaturligt för mig att tänka så… jag kanske helt missuppfattat, men från hennes podd så säger hon ofta att hunden ''testar''. Igenom att be om uppmärksamhet och sånt.

Lyssnade idag på ett avsnitt och då berättade hon att när hon utbildar så visar dom filmer på vargar och att ledar vargen är lugn så alla följer den och vi ska vara som ledar vargen typ. 

Känner att allt det här blev lite o.t men intressant att höra vad andra tycker 🙂

Fisherling
4/5/18, 7:56 PM
#18

#17 Fast vargar har ett flytande familjesystem, där olika individer i flocken är 'ledare' över olika uppgifter. Någon är bäst på att passa valpar, en annan på att spåra, en tredje på att attackera byten och så får de ta ledarrollen i det. Det är ju en familj som består av ett föräldrapar och deras avkommor, inte en flock ledd av två alfor med en statisk hierarki. 

Jag tycker du ska skippa den där. Du kommer antagligen inte lära dig något vettigt utan bara fylla hjärnan med utdaterad information och gamla myter.

DoroteaC
4/5/18, 8:14 PM
#19

#18 Du har helt rätt, .. !

Jojaton
4/5/18, 8:25 PM
#20

Jag lyssnade på ett par avsnitt av den podden, och det kändes otroligt omodernt. Typ att anledningen till varför man kollade på vargar är för att de delar så mycket dna att om man parar en hund och en varg så är valparna inte sterila (till skillnad från häst/åsna, lejon/tiger osv) Men vargar och hundar lever heeelt olika liv så fattar inte varför man tycker att det är logiskt… Finns massa hundpoddar som är mycket, mycket bättre!

Johanna - Instagram

Annons:
Fisherling
4/5/18, 8:27 PM
#21

#20 Dessutom härstammar hunden från en asiatisk utdöd vargart, så inte ens gråvarg som man blandar in i vissa raser…

DoroteaC
4/5/18, 8:40 PM
#22

#20 #21 Efter att slaviskt följt ''vår bästa vän'' så blev jag totalt förvirrad när hon drog upp vargarna och hundarnas likheter. 

Jag har också fattat det som att det är skillnad på vargar i fångenskap och i det fria?

Jag tänkte bara att det lät så konstigt allt. Kan en hund och en varg ens kommunicera? Om inte, varför ska vi människor vara som vargar då?

Fisherling
4/5/18, 9:52 PM
#23

#22 Med tanke på att det faktiskt händer att tikar kommer hem och föder varghybrider så kan de nog absolut kommunicera 🤪

hemul
4/6/18, 4:18 AM
#24

Det finns nog väldigt stora likheter, men även signifikanta skillnader.

Läste om nån studie där de fött upp varg- och hundvalpar under exakt samma förhållanden, men skilda åt alltså. En sak man kunde konstatera vara att vargarna var snällare! Lät ofta anda dela maten och så. Det gjorde inte hundarna.

Lyssnade också lite på podden. Irriterade mig på den andra kvinnan som pladdrade en massa. Ska fortsätta lyssna tills jag fattar vad det går ut på i alla fall.

hemul
4/6/18, 7:47 AM
#25

Men gud vad hon mal, den där andra tanten! Hon pratar ju bara om sig själv. Är väl inte jag intresserad av. 😡

hemul
4/6/18, 8:05 AM
#26

Mää! Fattade fel. Det är Mervi som är den jobbiga ju. Nu vet jag inte om jag vill läsa boken. 😮

DoroteaC
4/6/18, 2:14 PM
#27

#23 Jaha, är det sant? :o Bara hört om vargar som typ attackerat hundar och ätit upp dom? Haha kanske inte sämmer de heller.  Kanske är från hund till hund och varg till varg? Jag är verkligen inte insatt så jag ska inte utala mig egentligen :P
Man undrar ju hur de som hybriderna blir i vardagen dock? :o

#26 Det tar lite tid att vänja sig, jag tycker dom är svåra att förstå… Vad dom menar? Om du förstår mer så får du gärna säga till haha😂

Annons:
hemul
4/6/18, 5:23 PM
#28

Nä, jag gav upp. Hörde en 6-7 avsnitt. De talade ju inte om vad de verkligen gjorde. Bara en massa flum typ "då får man visa att det är människan som har ansvar för situation". Jamen jättebra, hur gör man det då? Har läst för många hundböcker som är sådär också. Den västa var en tjock (och dyr en) där författaren hela tiden upplyste att ville man veta mera fick man gå en kurs. Behöver väl inte nämnas att hon själv håller kurser… 😎

Snackat om dominans och att hunden liksom försöker sticka upp när den skäller, drar i kopplet o.s.v. blev tjatigt också.

Upp till toppen
Annons: