Annons:
Etikettraser
Läst 2330 ggr
Zepto
4/2/18, 9:58 AM

Kelpie vs Aussie

Nyfiken på båda raserna och undrar om ni som har erfarenhet skulle vilja dela med er och jämföra australian kelpie (alltså inte working kelpie) och australian shepherd med varandra. Egenskaper, hälsa, skötsel, motor, vardagslivet m.m. Bilder uppskattas alltid! ;)

Annons:
Zepto
4/4/18, 2:05 PM
#1

Ingen som vill dela med sig lite?

Frida B
4/4/18, 2:56 PM
#2

Jag har en Kelpie, men har ingen erfarenhet av båda. Men vill du höra lite om bara kelpien kan jag svara :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Zepto
4/4/18, 6:46 PM
#3

Ja man kan självklart svara bara hur ena rasen är så kan man jämföra svaren :)

Frida B
4/4/18, 10:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Min Kelpie är ju då snart 2 år. Det är fruktansvärt mycket hund i honom, så man får vara beredd på en rejäl utmaning med en kelpie de första åren. Alltså ingen hund som är enkel i vardagen till en början. Sen finns det ju alltid undantag men de har mycket energi. Denna energi måste dräneras på ngt sätt, annars hittar de på egna olater. Spår, lydnad, sök osv är dom super på och något sådant bör man syssla med. Men ack så trevliga hundar, om man hittar rätt linjer. Finns flera trevliga kelpies, men en del av kelpieaveln har gått lite snett precis som aussie, rottis, schäfer etc. Risken att få en reaktiv, socialt osäker kelpie finns så det är viktigt att hitta rätt föräldradjur och gärna längre bak i leden. Angående hälsa. Nu råkar ju jag fått ett riktigt måndagsbarn med sin neurogen kcs, sina c-höfter och känslig mage. Men som alla hundraser ska man kolla på hd/ed status samt gärna ögon. Men någonting som börjar dyka upp mer och mer hos rasen är hjärtproblem. Annars är de generellt friska och krya vovvar. De har kort, näst intill smutsavstötande päls så ingen vidare pälsvård mer än att skölja av de när dem är smutsiga krävs. De är vallhundar i grund och botten, så jag skulle väl säga att de är signalkänsliga hundar. Dock med lite skinn på näsan. Exempelvis tränar jag lydnad och agility med min. Han är van vid att följa mina händer i agilityn. En gång skulle vi träna hopp i lydnaden. Då råkade jag lyfta några cm på högerarmen, och han svängde direkt förbi hindret. Jag gjorde aldrig så igen, han har aldrig skippat hoppet. Glada som få är dessa små. Min älskar budföringen i brukset, men han kommer helst inte tillbaka till matte då den främmande människan är alldeles för rolig. Detta är som sagt min uppfattning av rasen, ställ gärna frågor om jag missat ngt!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Zepto
4/9/18, 12:14 PM
#5

#4 Tack för att du vill dela med dig! Han är väldigt fin din grabb :)

Zepto
4/13/18, 9:24 AM
#6

Inga fler? Känns som det är två relativt vanliga raser här på forumet

Annons:
Lojs
4/13/18, 9:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag har två kelpies, kan väl skriva lite kort. =)
Det finns mycket variationer inom rasen. Problem jag tycker man ska vara försiktig med är hanteringssvårigheter, rädslor, extrem förarvekhet (hundar som blir "ledsna" och inte vill jobba om de känner minsta krav på sig) och social osäkerhet i övrigt. 
Båda mina är väldigt uthålliga arbetshundar. Men den ena visar bara det i bruksarbetet, i spår och sök är hon uthållig, men på en träningsplan är hon lättdistraherad. Den andra jobbar typ hur länge som helst oavsett miljö, men nackdelen med henne är att hon älskar jobbet så mycket, så hon kan köra på med felbeteenden utan att hon får belöning, arbetet i sig är belöning för henne så hon kan vara svår på det sättet istället. 

I hemmiljö så är den ena superbra i hanteringen, vem som helst får hantera henne hur som helst. Den andra vill helst inte vara så nära och vi fick jobba med hanteringen när hon var liten (hon går med på all hantering nu som vuxen, inklusive jobbiga saker som att göra rent öronen eller rensa analsäckarna, men gillar det inte).
Båda gillar folk, men de har båda lite social osäkerhet som visar sig på olika sätt, den ena visar tydligt att hon tycker vissa människor är läskiga i början, den andra blir istället väldigt närgången med folk hon inte känner.

Inomhus så märks de inte så mycket, sover mest. De skäller om det kommer någon eller om det är höga ljud utanför, men de slutar när man säger till dem. 

Aussie har jag aldrig haft personligen, men min erfarenhet som instruktör och av bekantas hundar är att rasen är väldigt ojämn, det finns suveräna hundar, men det finns även hundar som är väldigt svåra att ha att göra med, gick på samma kurs som en som skällde ut alla som kom i närheten, både folk och hundar, och lyssnade man inte på den utan kom närmare ändå så högg den.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Zepto
4/21/18, 9:03 AM
#8

#7 Missat att du svarat! Tack, kul att få höra lite om aussie också :) Hoppas fler vill svara

Rafflan
4/22/18, 3:01 AM
#9

Jag uppfattar kelpie som en aktiv krävande hund och viktigt med rätt miljö träning, social träning, hanterings träning, mm, som valp annars får man lätt en vek osäker hund. En riktig arbetshund som behöver jobba för att må bra, viktigt med passivitets tränings som valp också. En hund som passa för alla grenar och vill jobba ihop med sin förare. 
Dem enda problem kelpie jag träffat har vart pga att dem inte fått tillräckligt med grundträning som valp och därför blivit osäkra, rädda, stressade, mm, sen är såklart visa individer lättare än andra :)

Jag uppfattar att aussie som en aktiv krävande hund, men kräver inte lika mycket som en kelpie, men aussien älskar att jobba och träna massor. Även med aussie är det extremt viktigt med miljö, social, hantering och passivitets träning, annars får du en osäker, rädd, vek och stressad hund. Jag uppfattar aussie som svårt att hitta en bra uppfödare/valp/linjer, antingen får du en hund med stora problem som behöver mycket jobb för att bli bra, eller en riktigt gudomlig tränings kompis.   Dem passar för alla grenar och vill jobba ihop med sin förare. 

Min uppfattning är att aussie kräver mindre än kelpie för att vara nöjd, kelpi har jämnar nivå på temperament mm, medans aussie varierar ganska mycket, så även om man är noga med uppfödare finns större risk att få en jobbiga aussie än en jobbig kelpie. Båda raserna är väldigt trevliga om ägaren lägger mycket focus på miljö, social, hantering och passivitets träning, mm, som valp, om dem inte får det blir båda raserna lätt pest.

Zepto
4/22/18, 12:52 PM
#10

#9 Tack så jättemycket! Kul med en jämförelse :)

Upp till toppen
Annons: