Annons:
Etikettaktivering
Läst 1151 ggr
frijoh
2018-03-30 12:55

Hjärngympa

Någon som vill ge tips på roliga lekar/övningar där hunden verkligen får kämpa för att lösa det. Helst utan godis, då typ alla övningar jag läst handlar om att leta/ söka efter godis. Saker vi gjort är att leta efter leksaker/godis eller leta upp mig, "hämta ved", klickerträning såsom gå slalom mellan benen, sitt/ligg/stå/tass och sånna enkla saker, brukar låta henne få balansera på stockar och stenar. Håller också på att lära in henne lite kommandon inför vallning och drag också, men får inte till "stopp". Sitt och stanna kvar kan hon galant så länge det inte är alltför mkt störning. Brukar också gå promenader i skogen men det är ju inte så mkt hjärngympa liksom.

Annons:
Misterfox
2018-03-30 12:59
#1

Kan hon lägga sig pang på liggkommando? Det är ju väldigt användbart i vallningen, tror det är lättare för dom att "stanna" om det finns något dom ska göra i själva stoppet ☺

frijoh
2018-03-30 14:12
#2

1# håller på att träna på det! Ja det blir ju ett stoppkommando, kanske man kan använda i vardagssituationer då också! Hon har lättare för att sätta sig än lägga sig lek men hoppas på att det sätter sig snart :D

Majken!
2018-03-30 21:11
#3

Spåra.

Lojs
2018-03-30 22:03
#4

Börja träna nosework? Är ju suverän hjärngympa och du belönar som du tycker passar bäst. =)
En variant om du inte har preparat hemma kan vara att träna hunden att söka efter en viss sorts te, så kan du göra det svårare senare genom att även gömma fel sorters te, men hunden måste markera bara rätt sort. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Maja2
2018-04-01 13:37
#5

Jag håller med #4, nosework!  Det finns nog inget som tröttar ut en hund mer mentalt, än nosjobb. Gömma godis är alls ingen dum aktivering, man kan ju göra det svårare och svårare, tex på instabilt underlag, gömma såpass högt att hunden måste klättra upp på något för att nå, och senare, att man måste lyfta hunden för att den ska nå.

Upp till toppen
Annons: