Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1057 ggr
sjokas
2018-03-28 09:40

Bichon Frise

Hej!

Jag funderar på att skaffa en Bichon Frise. Har inte haft någon hund tidigare. Är Bichon Frise en bra ras att ha om man som jag är oerfaren? Jag har också kikat runt på lite olika annonser på blocket och hittat en annonsör som säljer Bichon Frise-valpar för 15000 sek. Är det ett rimligt pris? Är blocket ett bra forum för o köpa hundar eller ska man istället gå direkt till en kennel?

Annons:
tiger tok
2018-03-28 09:50
#1

Bichoner brukar vara trevliga, men det är mycket viktigt att kolla mentaliteten på föräldrarna och längre bak i släktet också, som med alla raser. Jag tycker att det är bäst att gå direkt till en uppfödare/kennel. De är oftast mer seriösa i sin avel och lättare att ställa krav på och kolla upp.

parsley
2018-03-28 09:56
#2

En del kennlar annonserar ut sina valpar på Blocket, så se vem som fött upp valparna. Bichonen har blivit väldigt populär de senaste åren, så jag kan tänka mig att det finns en del som tar valpar av den anledningen. Är du på jakt efter valp så titta även på rasklubbens hemsida och SKK:s sida köpa hund.  Ev finns det också någon sida på Facebook för rasen där du kan få tips. 15 000 för en rasren valp med hälsotestade föräldrar känns som ett rimligt pris.

Elsis matte
2018-03-28 16:32
#3

Bara du är beredd på omfattningen av pälsvården så kan det absolut vara ett bra val (med förbehåll att vi inte vet vad du vill ha för hund och har att erbjuda den). Börja med att gå in på rasklubbens hemsida, där kan du dels läsa mer om rasen, se hälsostatistik mm. Där brukar även finnas uppfödarlista och valphänvisning. Köper du valp från uppfödare med i rasklubben vet du att denna uppfyller reglerna. Rekommenderar även att du ser till att träffa flera individer ur rasen innan du bestämmer dig. Rasklubben kan ha olika träffar och aktiviteter, annars kan en utställning vara en möjlighet.

Duvethon
2018-03-28 16:40
#4

Känner bara en Bichon, den är hur trevlig som helst. Snäll hund, lätthanterlig, hänger med på allt! Helt fantastisk hund :)

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Drakellen
2018-03-28 21:23
#5

Jag har både gått ut med en och har en farmor som har en och det är trevliga hundar. Lätta och smidiga. Men en sak som jag stör mig på är att jag tycker att de är lite opersonliga och tråkiga. Nu har jag bara träffat hannar, men båda två har haft noll personlighet, även upp i åren. Men det beror säkert på hur man är som ägare också

Duvethon
2018-03-28 22:25
#6

#5 Förstår vad du menar! jag har också den uppfattningen. en lätt och smidig hund men saknar 'personlighet' som många andra hundar har, men tror säkert det kan variera… men annars helt underbara😂

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
Upp till toppen
Annons: