Annons:
Etikettaktivering
Läst 2362 ggr
KatarinaSt
3/26/18, 8:02 PM

Nosework - hydrolat luktar olika?

Hej.

Nu är datum bokat för doftprov NW1. Vi har tränat hemma mestadels och det lilla pälsmonstret är väldigt säker här. 

Men på senaste träningskvällen med instruktör så tog det låång tid innan han lokaliserade doften. De flesta andra hundar hade samma problem. Det visade sig att instruktören använde ett hydrolat av annat märke än vi har. Efter att hon bytt så gick det bättre för samtliga hundar. Det hon bytte till var också annat än det vi har hemma.

Nu sitter jag och är nervös för doft-provet. Tänk om de använder ett hydrolat som min lille gosse inte känner igen? Finns det inget "officiellt" hydrolat som används på prov och tävlingar? Verkar ju så himla skumt att de kan skilja sig så.

Annons:
Haifa
3/26/18, 8:52 PM
#1

Du ska göra doftprov 1 vilket betyder att din hund ska leta efter eukalyptus doften. För att lättast handskas med doften blandar man den med vatten (därav hydrolat). Finns två dofter till som används vid de andra två proven lagerblad och en jag tappat namnet på. Även de två är hydrolater (blandade med vatten). Med andra ord så har hydrolat inget med saken att göra utan det är doften som gäller. 

Lukta i flaskan, luktar det eukalyptus så är det rätt och du behöver inte oroa dig. Är det något annat så är det fel, mejla då din instruktör för att få rätt. Skulle du vara orolig så prata med instruktören för den borde veta hur ett doftprov går till och kan hjälpa dig med hur du ska träna. Annars finns det en del videos på youtube du kan kolla på :)

Vad jag fått veta så är doftproven till för att visa att hunden kan hitta och markera doften utan att fördärva eller flytta på lådorna.

Det kommer gå bra, kan min hund som inte förstod poängen med det hela klara av det så kan nog din det med :)

CayKantos
3/26/18, 9:06 PM
#2

Bäst är att träna med massa olika märken så att hunden lär att söka efter dom liknande komponenterna. Dom flesta hundarna kan generalisera av sig själv eller med sådan träning, men i vissa fall kan hunden inte det. Alla gör oljerna olika, men det är fortfarande flera likheter än olikheter. Så det brukar gå bra med lite användning av olika märken :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

KatarinaSt
3/26/18, 9:13 PM
#3

#1 Tack för svar. 

Jo, jag vet att det är Eukalyptus hydrolat vi pratar om här. Lagerblad och Lavendel har vi inte börjat med än, bara testat lite. 

Det jag var/är orolig för att Eukalyptus hydrolat (och Lagerblad/Lavendel) kan lukta olika beroende på tillverkare. Det hydrolat som instruktören använde kom från Tiba (Teba?) medan den jag tränat på köptes via en kurs (står tyvärr inget tillverkarnamn på etiketten).

Men jag hittade faktiskt alldeles nyss ett träningskit på https://www.nosework.pro/index.php?option=com_virtuemart&view=productdetails&virtuemart_category_id=4&virtuemart_product_id=32&Itemid=242 med tre olika Eukalyptus hydrolat från tre olika leverantörer. 

Jag är ganska säker på att min hund kommer reagera lite olika på dessa, men att han kommer fatta att alla är lika "rätt" när vi tränat lite.

Ambrose
3/28/18, 10:02 AM
#4

#1
En hel del felaktiga påståenden i det inlägget..

Hydrolat är inte blandat med vatten(så som du uttrycker det), man har kokat doftämnet och hydrolatet skapas av ångan som bildas vid kokningen. Så kallad ångdestilering, vilket gör att doftämnets egenskaper bibehålls på ett skonsamt sätt. (Till skillnad från om man t.ex. skulle pressa eukalyptus och blanda det med vatten, eller koka eukalyptus och behålla "avkoket")

Olika hydrolat(alla eukalyptus) kan lukta olika. Vissa är ekologiska, från olika länder, kanske lite olika tillverkningsprocess etc.
Om vi säger att eukalyptushydrolat 1 är uppbyggd av doftmolekylerna ABCXY
och eukalyptushydrolatet 2 är uppbyggt av CDEXY så kommer man att få problem om hunden har valt att specifikt söka efter molikylerna A & B, eller enbart ABCXY som kombination och inte som de olika beståndsdelarna. Lyckas jag förklara på ett vettigt sätt? :)
Därför är det bra att träna hunden på lite olika eukalyptushydrolat innan man går ut och tävlar :)

Man kan inte ens nästan jämföra vårat luktsinne med hundens. Det spelar ingen roll om du tycker att det luktar Eukalyptus, hunden känner doften på molekylnivå, och kan därför ha lärt sig att söka efter bara vissa av de molekylerna som bygger upp doften Eukalyptus.

Gällande doftprov, hunden får absolut flytta kartongerna(men inte göra sönder dem), och den behöver inte markera. Det räcker med att du som förare ser att hunden har hittat doften genom att den t.ex. vifftar lite mer på svansen vid rätt låda. Då räcker du upp handen, säger "markerat" och visar domaren vilken låda.

#TS Det finns inget officiellt hydrolatmärke som används, utan det är ditt ansvar som förare att träna på lite olika märken. Oftast förstår hunden väldigt snabbt att "Jahaaa du menade dessa doftmolekylerna generellt!" och markerar då alla sorters Eukalyptushydrolat :)
Något som man som förare bör kolla av innan doftprovet är dock att man inte har råkat lära sin hund att söka på t.ex. möbeltass, tops(doftbärare) eller människodoft innan man gör doftprov. Detta kan du kolla av genom att använda engångshandskar när du preparerar doften, och att droppa den direkt i en kortong(utan bärare) och sedan slänga den kartongen efteråt(så att den inte smittar ned resten av dina behållare).

Lycka till på doftprovet, det går säkert jättebra!

//Blivande NW instruktör och doftprovsdomare

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

CayKantos
3/28/18, 10:32 AM
#5

Oj sorry. Skrev oljer menade hydrolat! Stort misstag av mig😱😵

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

KatarinaSt
3/29/18, 12:09 PM
#6

#4 Jättetack för tydligt och utförligt svar. 

Jo, på träningstillfället vi var på var det uppenbart att flera hundar var osäkra eller inte ens reagerade på ett av Eukalyptus hydrolaten som instruktören använde. Trots att några av dem redan gjort doftprovet. Så det stämmer nog - vill man vara säker på att ens hund ska förstå vad man är ute efter så är det bäst att träna på dofter från olika fabrikat. Väntar med spänning på att få nya flaskor jag jag beställt. Hoppas bara de kommer i tid.

Annons:
Upp till toppen
Annons: