Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 1637 ggr
delapimp
3/25/18, 9:01 AM

Vilken hane tycker du är lämplig till en drever?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Goddag på er i alla denna härliga vår dag!! Vi sitter här och funderar och diskuterar i familjen och vi vill höra ditt förslag. Vi funderar på att para vår drever tik, helst vill vi ha en renrasig drever hane, men vilken annan ras/raser tycker du mer kan va lämplig? (Jag många års erfarenhet av parning och valpning, så jag behöver inga mer tips eller råd mer än vilken ras?) Trevlig helg på dig önskar vi alla!!

Annons:
Fisherling
3/25/18, 9:14 AM
#1

Om er tik är registrerad, har gjort alla hälsotester som är rekommenderade för rasen och eventuellt annat rasklubben rekommenderar är det väl bara att börja gräva sig ner i uppfödarlistan och avelsdata, lusläsa släkter, meriter, veterinärresultat och välja den hane ni anser kommer ge störst chans för friska, mentalt sunda valpar. Personligen skulle jag inte heller välja en fransysk eller svankryggig drever, en med för långa öron eller utåthängande undre ögonlock. Även värt att kolla på jaktmeriter. Om ni inte ’kan’ hitta en bra registrerad hane skulle jag inte ta någon oreggad eller annan ras bara för att producera valpar. Om tiken inte är registrerad skulle jag inte avla alls. Blandrasmarknaden är översvämmad av diverse blandrasvalpar av underliga blandningar.

Honestyisdead
3/25/18, 11:24 AM
#2

#1 Fick med allt.

oh-la
3/25/18, 12:51 PM
#3

Vad är syftet med parningen? Jagar tiken? Jag kan i viss mån förstå om man vill prestationsavla för exempelvis jakt. Det finns ju en del raser i liknande storlek som jagar på samma vis. Men som sagt, då vill man veta mer om syfte, vilka egenskaper man vill få fram, vilke typ av hund man vill ha och hur valparnas egenskaper helst ska bli. Man får då ha i åtanke hur och vad drevern jagar om man väljer annan ras att blanda in. En drever driver ju ganska länge, men långsamt, ofta riktiga jaktidioter.

Upp till toppen
Annons: