Annons:
Etikettaktivering
Läst 1630 ggr
CayKantos
3/23/18, 5:58 PM

Aktivering valp

Nu när jag äntligen ska bli med valp börjar jag ju att höra en massa olika saker.. gör såhär.. gör inte såhär.. nästan så att man ligger snurrig på golvet ;) jag e relativt säker hur dom första månader kommer se ut med aktivering. Men efter allt detta blev jag nyfiken på hur mycket ni håller på eller höll på med eran valp. Jag tänker ifrån 8veckor och han kommer hem upp till typ 1 år. Gjorde ni jättemycket med miljöträning, passivitetsträning etc med vanlig aktivering och träning ovani? Eller försökte ni spreta ut det? Gjorde ni kanske ingenting alls? Ni kanske la massa grunder inom eran favosport? Berätta allt och så noga som ni orkar! Superkul ju! Kan ta några varv på golvet till😂

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Lojs
3/23/18, 6:29 PM
#1

Vår valp är 4 månader. Vi gör inte så mycket, går promenader och chillar. Belönar beteenden jag gillar. Börjat med den viktigaste träningen, vilket för mig är att hantera belöningar, vänta på varsågod och inkallning. Vi har precis börjat valpkurs så vi får väl se vad vi får med oss där med. 
Hon får följa med till lite olika ställen, så det blir ju miljöträning, men inget jag tänker så mycket på.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

CayKantos
3/23/18, 7:27 PM
#2

#1 kul! Gillar sånt tänk. Man måste ju njuta också😊

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Hornslandet
3/23/18, 7:42 PM
#3

Alltså, nästa gång jag har valp så kommer nog "aktiveringen" vara till absolut största del miljöträning. De blir trötta, och man vinner så mycket på det sen i längden. Förutom det hade jag nog börjat träna spår direkt, men det är eftersom jag gillar det och gärna hade haft en unghund nu där det "satt"..

I övrigt det #1 sa. Inkallning, passivitet (men det hade jag gjort iom miljöträningen) och att vi hade lekt mycket förstås. Super att ha en bra lek-belöning sen!

peafie
3/23/18, 8:42 PM
#4

Jag bygger mest en relation de första månaderna. Lägger lite grunder, men det är saker som jag bygget in i vardagen, så vi tränar inte så mycket alls i början. För mig är det viktigaste lugn och trygghet och en fungerande inkallning. Miljöträning efter vad individen klarar av.

Bloggen     ○    Instagram

Changrila
3/23/18, 9:06 PM
#5

Med senaste valpen var jag i skogen. That's it. Sedan lekte vi mycket på så olika sätt som möjligt (för att ha bra grund till olika belöningar i framtiden) och tränade inkallning. Jag har aldrig medvetet miljötränat någon hund, utan de hänger med på vardagliga saker så som hundar gör hos mig. Jag har inte heller börjat träna tricks eller lydnadsmoment förrän jag känner att jag kan variera belöningarna.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Fisherling
3/23/18, 9:40 PM
#6

När jag väl får hem en valp kommer första prioriteringen vara att skapa band med mig och de som står mig nära som jag vill att valpen ser som en del av 'flocken'. Mig, min familj, mina vänner, deras hundar, kaniner, bebis ect.  Då kommer den få träffa flertalet hundar av olika färger, åldrar, storlekar, pälstyper och raser som jag dessutom vet är trevliga, stabila hundar med bra hundspråk. 

Miljöträning och passivitetsträning räknar jag lite kommer med på köpet. Den kommer få följa med till olika träningshallar och öva både lek och fokus på mig samt passivitet medan jag tränar Tinja, den kommer hänga med hem till vänner och därmed åka buss, tåg och bil, den kommer antagligen hänga med på ett antal tävlingar och få lära sig om den miljön..

Samtidigt är allt det där en otroligt liten del av all tid tillsammans, och den kommer nog mestadels spenderas ute i skogen och ute i skärgården, med mycket lek och kanske lite grundläggande övningar inför sök, agility, lydnad ect. Men på lek liksom, med fokus på glädje och viljan att göra saker med mig. 😃 Och hantering! Kommer öva mycket hantering.

Annons:
frijoh
3/24/18, 1:40 PM
#7

Jag fokuserade mest på vår relation med min unghund när hon var valp, och liksom få henne att komma in i mina vardagsrutiner. Saker jag tränade på var inkallning, rumsrenhet och hitta en lek som hon tyckte om. Sen ju äldre hon har blivit så har jag lagt till koppelträning, balanslekar, klickerträning, leka lite med andra hundar (som jag känner).

Upp till toppen
Annons: