Annons:
Etikettövrigt
Läst 1578 ggr
Travis D
2018-03-23 17:06

Om hunden gör utfall- mitt fel?

Hej jag sköter ibland om min kompis hund som är lite lätt stressad- man måste lära känna henne och vinna henne förtroende. Hon är super söt och så. Men hon ogillar (blir ganska stressad) när någon går fram och börjar klappa på henne direkt. (det är u svårt att motstå för hon ser ut som ett litet lamm) Men det händer att små barn kommer springandes (har hänt att 2-4 st) och sätter sig ner och klappar henne direkt på huvudet- utan att fråga. Jag förstår att dom kanske inte tänker på det då dom ofta är under 6 år men då backar hon undan och kan skälla till. Då brukar jajg säga att hon inte vill hälsa och att man måste hålla fram handen. Men då och då händer det att hon gör små utfall och visar tänderna- för hon antagligen känner sig "kvävd" när det sitter 4 barn runt henne och klappar. Men när hon gör utfall kan det också hända ibland att hon träffar med någon tand (inte med flit dock) och ungarna blir såklart ledsna och går springer iväg /backar undan och går iväg. 

Men är det mitt fel att ungarna tar skada när dom springer fram och klappar utan lov? Tänker att det är ju jag som tar hand om hunden för det tillfället och jag som tar ansvar för henne och det hon gör, Men dom springer fram utan att fråga och sånt.. Vad tycker/ tänker ni om detta? (hon är kopplad så det är inte så att hon springer fram till någon)

Annons:
Emo
2018-03-23 17:11
#1

Ryt till de ouppfostrade ungarna, så de förstår att de gör fel. Bry dig inte om ifall de och deras lata vårdnadshavare tar illa upp när det är deras fel att ungdj''''rna bär sig illa åt.

Det är ditt ansvar att skydda hunden från dem och även att skydda dem när de bär sig illa åt. Tyvärr är lagen sådan.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Herveaux
2018-03-23 17:11
#2

Har man en hund som lätt blir trängd får man ligga ett steg före och hindra folk innan dom hunnit fram.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Maria
2018-03-23 17:18
#3

#1 Menar du på allvar att du kallar barn under 6 år för ungdjävlar? De "lata vårdnadshavarna" kan ju vara dagispersonal som inte har koll hela tiden och knappast barnens fel. Det är inget barns fel att en hund är aggressiv överhuvudtaget och är de inte vana vid hund så är de ju bara kärvänliga och inget annat.

#0 Ja det är ditt ansvar och jag förstår att det kan vara en jobbig situation men försök att ropa innan det händer att de ej får klappa hunden. Det är du som får säga ifrån om ingen annan är närvarande. Ofta lyssnar barn och är förstående om du förklarar att hunden är rädd.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Turast
2018-03-23 17:28
#4

Jag ryter i när det kommer barn. Hellre att de blir ställda/rädda/ledsna för att jag ryter än att min hund blir trängd och i värsta fall känner att den måste försvara sig. Att uppfostra andras ungar är inte mitt jobb. Jag vill inte ha barn och vill inte bli någon anonym lärare åt någon random unge. Kan inte föräldrar uppfostra sina ungar att inte springa fram till främmande hundar eller visa djur respekt så får de helt enkelt räkna med att någon ryter ifrån.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Majken!
2018-03-23 17:32
#5

Strikt hundägaransvar gäller i alla situationer, alltid.

Emo
2018-03-23 17:36
#6

#3 Jo, det menar jag på allvar. Min hund blev så skrämd av ungarna är hon var ung, att hon aldrig kom helt över det. Ansvaret och felet var de lata vårdnadshavarnas. Det var deras fel att de små uppförde sig som dj'''ar och ställde till elände för min oskyldiga hund. Ungarnas uppförande var dåligt för att de lata kärringarna hellre snackade med varandra än fullgjorde sina skyldigheter mot barnen och oss.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Maria
2018-03-23 17:52
#7

En av mina hundar har också blivit trängd och skrämd av småbarn men inte är det barnens fel att de vill klappa den söta hunden. Det är mitt ansvar i alla lägen att ha en hund som går att lita på. Om inte, så ha uppsikt och säga till vänligt. Vilket språk du har mot dina medmänniskor…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
2018-03-23 18:02
#8

Ditt ansvar ts. Och det är väl du som ska ha koll på om folk kommer i närheten och säga stopp. Du får säga till i tid. Och kan du inte ha den enkla uppsikten så kanske du inte ska passa hunden mer om du är rädd att den ska hoppa på barn.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

JoannaLi
2018-03-23 18:02
#9

Ja, det är ditt ansvar. Men inte med att du har ansvar för att skydda barnen från din hund, så anser jag också att du har ansvar mot hunden att skydda denna från barnen som den upplever obehagliga. Så jag hade helt enkelt stoppat och hindrat. "Min hund vill inte bli klappad, eller hälsa!" Så har man avstyrt mycket. Annars får du ryta i mot barnen.

[kinjelooo]
2018-03-23 18:47
#10

#4 jag tänker precis i samma banor! Det är inte mitt jobb att uppfostra andras barn, precis som de inte ska behöva lägga sig i min hunds uppfostran. Jag har inte skaffat egna barn av en anledning och jag köper inte det där med ”att det krävs en hel by”. Har man skaffat barn så får man se till att de respekterar andra människor och inte tar allt för givet som en allmän egendom - inklusive djur, hur gulliga de än är. Det är ju knappast så att jag springer fram till främmande folk och sticker in händerna i barnvagnar, men hade jag gjort det så hade det varit ett jäkla liv! Varför ska vi med hund stå ut med det? Jag ryter ifrån på avstånd och förklarar ingenting, fortsätter min väg. Det får mamma och pappa förklara varför man inte springer fram till hundar.

MonicaLagerquist
2018-03-23 19:06
#11

Varför vara så ilskna  och aggressiva.

 Varför inte förklara för barnen hunden är lite blyg och inte vill hälsa.

Stolt ägare till fem La permer

Aleya
2018-03-23 19:19
#12

#11 fast blyg låter ju lite dumt att säga. Då kanske ungarna tror att dom kan göra hunden oblyg och ska försöka ändå klappa. Det är bättre att säga att hunden vill inte hälsa. Inget mer och inget mindre. Inte blanda in saker som människor är. Som blyg, ledsen och vad för andra känslor man kan komma på.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

MonicaLagerquist
2018-03-23 19:23
#13

#12 Det har fungerat bar för mig och min hund,Barnen stannar upp och sen får hunden själv avgöra om den vill hälsa eller inte. Barnen får samtidigt lära sig att man inte bara går fram till främmande hundar.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Aleya
2018-03-23 19:41
#14

#13 som jag har sett det är det bättre att rakt av säga: hunden vill inte hälsa på personer den inte känner. Inget otrevligt i det. Då lär det inte heller bli så att barn ska klappa hunden. För det verkar ju vara det ts vill undvika.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Hornslandet
2018-03-23 19:45
#15

Kanske hjälper att jag har en stor hund. Men alla barn som närmat sig oss någonsin har varit väldigt duktiga och försiktiga, de brukar stolt deklarera att "man ska inte springa fram till hundar, man ska vara snäll mot dem och låta dem komma fram till en!" Haha :D

Men TS, säg helt enkelt till barnen vänligt men bestämt att de inte får omringa eller tränga sig på hunden. Barn lyssnar på oss vuxna om vi bara berättar för dem.

MonicaLagerquist
2018-03-23 19:46
#16

Fast att skrika något högt och aggressivt visar  ju för hunden att barn är ju något farligt. Varför inte ta det lite lugnt?

Stolt ägare till fem La permer

Aleya
2018-03-23 19:59
#17

#16 hur får du det till att jag menar att man ska skrika att inte vill bli klappad av folk den inte känner? Det är bara säga till i vanlig ton. Har inte pratat nått om skrika.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Elsis matte
2018-03-23 20:11
#18

Inte behöver man ryta i åt små barn? Min strategi är att hålla upp handflatan och säga ett bestämt "stopp!". Hittills är det ingen unge som ignorerat detta, och har man bara fått stopp på dem så går det utmärkt att sedan förklara läget (på en nivå de förstår). Upplever att barn är väldigt följsamma för instruktioner, det är värre med vuxna…

peafie
2018-03-23 20:35
#19

Jag har också förklarat det som att mina hundar är lite blyga och upplevt att barnen förstår det jättebra. Ibland har barn kommit fram både till mina hundar och hästar jag haft för att klappa och då brukar jag prata med dem och förklara hur man hälsar på dem och att alla inte vill att man hälsar på dem. Barn är fantastiska på att snappa upp sådana instruktioner. Värre är det med vuxna som tränger sig på och som blir kränkta när man säger ifrån…

Bloggen     ○    Instagram

Travis D
2018-03-23 21:05
#20

#8

Är inte rädd att hunden ska hoppa på. Barnen får gärna bli av med ett finger för mig. Men för mig är problemet att dom gör hunden nervös. Har hänt flertal gånger att barn blivit träffade av henne men känner personligen att om jag säger att "hon är lite nervös" och "om du vill klappa så får du hålla fram handen" men då om dom sätter handen direkt på hennes huvud eller rumpa och överraskar henne skrämmer dom ju henne, är det inte vårdnadshavarnas ansvar att barnet inte tar skada när de gör fel?  Tycker det är deras fel när dom inte lyssnar men det är ju mitt ansvar att hunden inte blir nervös p.g.a klantiga vårdnadshavare. Dessutom om ngn frågar säger jag nej till att klappa.

Annons:
Spectabile
2018-03-23 21:13
#21

Jag skulle inte ryta åt barnen. Det ger ju även hunden "dåliga vibbar", gör man det så lär man ju hunden att de där "små människorna" är farliga/hemska. Då har man gjort saken så mycket värre. Bättre att säga stopp, stopp till barnen redan på avstånd när dom kommer och säga att den här hunden vill inte bli klappad av någon den inte känner. Så kom inte närmare nu är ni snälla.

Rafflan
2018-03-23 21:50
#22

Ta kontroll över situationen, se till att få din hund bakom dig så du hamnar emellan barnen och hunden och säg att hunden inte vill bli klappad helt enkelt, och om barnen ignorera dig hindrar du dem att ta sig fram till hunden genom att ta emot dem innan dem når hunden :)

Grodan
2018-03-23 22:22
#23

Min hund är osäker på barn och lite rädd, så jag håller honom undan barn. Här i byn frågar de oftast och då säger jag nej. Inte på ett otrevligt sätt, det går utmärkt att säga nej på ett trevligt sätt.😃

Kommer familjer hem till mig, stänger jag in min hund i vardagsrummet (eller köket) med en grind, så att inga indicier inträffar. Han har blivit skrämd av en unge ute och jag fick då noga prata med barnet för att ta reda på att hon inte var skadad eller blivit vettskrämd. Jag förklarade så gott jag kunde att hunden inte menade att vara elak på något sätt utan att han kände sig trängd och att hon tittat honom i ögonen vilket inte hundar uppskattar… Hon såg inte så övertygad ut (hon kanske inte förstod?), men jag ville försäkra mig om att inte bli anmäld - vilket jag inte blev… (hunden gjorde ett utfall)

Det har varit väldigt svårt att få folk att förstå att min hund inte vill hälsa, varken på barn eller vuxna. Han har sin flock och några människor han lärt känna (tagit lång tid) som han litar på och han är nöjd med det. Han har inget utbyte av att hälsa på folk… Och det borde gälla för många hundar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Aleya
2018-03-23 22:29
#24

#20 jäkla konstigt resonemang du för. Det är du som har ansvar för hunden då du är ute. Det är inte din hund men du struntar i om någon förlorar fingret för att DU är ignorant? Du kanske inte borde ha hand om din kompis hund. För det är ju den som lär bli avlivad om den attackerar någon.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Grodan
2018-03-23 22:35
#25

Ja det är ju så tyvärr. Hundar har inga rättigheter, det är vi ägare/vi som håller i kopplet som är ansvariga för att inget händer. Och händer något tas hunden ifrån oss…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Travis D
2018-03-23 22:48
#26

#24

Det är väl jäkligt konstigt om en lite unge springer fram och stressar och tränger in hunden så blir det dens fel eller? Vissa kanske tycker det är helt normalt men inte jag. Jag kanske är lite ignorant för ungen om den stressar hunden bryr jag mig mer om att hunden inte tar skada än om ungen gör det. Föräldrarna ska ju ha uppsikt av sitt barn och se till att den inte blir skadad så hur blir det mitt fel om ungen gör en överrasknings attack på hundens huvud? Och du kanske inte uppfattat texten rätt men hon anfaller inte. Hon är en snäll hund ingen galning. Men om Hon blir inträngd eller överraskad av en unge som springer fram så gör hon utfall. Tänk att ett stort monster skulle springa fram till dig och slår dig i huvudet, skulle du bara stå där då? Nej förhoppningsvist inte.

Rafflan
2018-03-23 22:56
#27

#26 nej det blir ditt fel, hur kunde ens ungen springa fram och tränga hunden? vart fanns du? varför hindrade du inte det? börja ta kontroll så inge ungarna kommer fram till hunden…

Annons:
[134643]
2018-03-23 22:56
#28

#26 Vad du tycker och tänker spelar inte så stor roll i lagens ögon. Hunden är ditt ansvar och det är du och hunden som råkar ut för konsekvenserna om hunden gör illa någon, oavsett hur illa barnet betett sig.

Duvethon
2018-03-23 23:29
#29

I Sverige råder strikt ägaransvar. Ett barn kan gå fram och medvetet trigga ett hugg, vad du tycker kommer inte spela någon roll i sammanhanget. Detta är jätteviktigt att veta när man har hund. Faktum är att det är hunden som kommer straffas i slutändan. Så som svar på din fråga - nej, det är inte barnets fel enligt lagen. 

Om ett barn kommer fram skulle jag bestämt säga "nej, han gillar inte att bli klappad" eller varför inte "nej, han bits?", tror inte att många barn känner sig manade att klappa då. Nu har barn kommit fram ett fåtal gånger och om barnet är lugn och sansad har den fått hälsa på min hund, har även svarat på frågor etc… förstår inte riktigt, vad händer om du avböjer barnets förfrågan, slänger sig barnet på hunden ändå?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Emo
2018-03-24 06:15
#30

Du går med din rottweiler i kort koppel i en lång kulvert under en järnväg.  På andra sidan kommer små barn hoppandes långt framför två vuxna, som är inbegripna i ett samtal. Du går lugnt med din hund när ungarna snabbt ändrar riktning, hoppar mot hunden och tränger sig på den. Hur ska man hinna förklara något för barnen när allt sker så snabbt och för hundägaren så oförutsett? Hunden lärde sig då att barn kan vara farliga.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Aleya
2018-03-24 07:09
#31

#26 jag har inte sagt att det är normalt. Men detta är dels inte din hund. Men du har ansvaret för den då du är ute med den. Och det är du som ska ha koll på omgivningen. Hur svårt kan det vara för dig att förstå att du har ansvaret att hålla uppsikten? Jo visst har föräldrarna ansvar över sina barn. Men du har ansvar för hunden. Men du kanske skiter i om din kompis hund blir avlivad för att den eventuellt biter någon. För det är så ditt resonemang verkar gå.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

MonicaLagerquist
2018-03-24 07:20
#32

#17 Jag har inte sagt att du skriker men många i tråden tycker tydligen att det är okej och bra att gorma och skrika åt barn när man är ute med hunden.

Stolt ägare till fem La permer

Aleya
2018-03-24 07:22
#33

#32 bara undrade så det lät som att du svarade till mig men hade glömt märka.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
2018-03-24 07:25
#34

Jag tycker det är förfärande att många verkar ha så oberäkneliga och osäkra hundar.

En trygg hund ska väl klara att barn kommer och hälsar?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
MonicaLagerquist
2018-03-24 07:27
#35

#34 Instämmer.

Stolt ägare till fem La permer

Travis D
2018-03-24 08:13
#36

#34 Hon är en omplacering som inte haft ett schysst hem innan och inte blivit bra behandlat av sin förra familj. Därför är hon mycket osäker på nya personer. #31 Jag har inget problem med att hålla uppsikt på henne. Men grejen är det att ibland vill hon hälsa lite men då vill hon att man håller fram handen. Vilket många barn inte kan / förstår och då om någon sätter handen direkt på hennes huvud eller vqrt man nu börjar klappa så blir hon överaskad och "rädd" . Kanske är svårt att förstå när man inte känner henne.

JoannaLi
2018-03-24 08:36
#37

#34 och #35 Ska och ska… Min hund är min hund, och i mitt liv finns det inget krav på att han ska "klara av" att barn kommer fram och klappar. Jag har inga barn, och är vi kring barn är han antingen bortstängd eller under min kontroll, och interagerar då bara med barn som jag känner och som alltid frågar innan så att jag hinner förbereda honom. 

Därför finns det inget som säger att min hund "ska" klara av att barn kommer fram och klappar, och därför är det väl inget måste. Om någon annan har en annan situation där det finns mer barn så kan det väl vara bra om den hunden klarar av att barn klappar - men varför ska en sak gälla för alla hundar överlag? 

Min hund har andra kvalitéer som gör att han passar mig fantastiskt, varför skulle jag byta ut honom bara för att alla hundar ska klara av att bli klappade, när det inte på något sätt är livsviktigt för varken barn eller hund (eller mig)? Om man som förälder vill att sitt barn ska få klappa en hund kan man antingen söka inom bekantskapskretsen eller lägga ut en annons på t.ex. Ica eller Facebook, så kan den som har såna hundar svara :)

Elsis matte
2018-03-24 08:37
#38

#36 Ja, det är klart att ett random barn inte vet hundens bakgrund och kan läsa av den. Det är ju där du kommer in och innan något går fel berättar för barnet hur det ska göra. Men om du nu bara passar hunden och hon har denna problematik så skulle jag inte låta barn hälsa alls, för att inte riskera något.

Emo
2018-03-24 09:43
#39

#38 Du förutsätter att hundägare inte råkar ut för det jag berättade om i #30

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

MonicaLagerquist
2018-03-24 09:53
#40

#39 Hade jag en hund som reagerar starkt på barn hade jag vänt och gått åt andra hållet helt enkelt.

Vi hade tidigare en hund som hatade en viss hund i vårt område och det enklaste för att undvika problem var helt enkelt att vara lite förutseende och vända och mötas på ett bättre ställe.

Stolt ägare till fem La permer

JoannaLi
2018-03-24 10:00
#41

#38 Munkorg, t.ex. när man går i områden där man riskerar att möta folk nära inpå, och såklart vända och gå, eller kliva åt sidan och ställa sig framför hunden eller annat :)

Annons:
Emo
2018-03-24 10:03
#42

#40 Hade jag kunnat se in i framtiden, så hade jag kunnat undvika anfallet.
Då hade min hund inte fått denna skrämmande erfarenhet.

Håller med dig att om man vet något i förväg, kan man undvika en hel del.

Min hund reagerade inte starkt på barn innan hon så fick lära sig att barn är farliga. Tur att hon inte högg. Det hade väl varit en naturlig reaktion när man blir anfallen.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Maria
2018-03-24 10:19
#43

#42 Menar du att barnen anföll hunden? Det låter ju helt otroligt men det beror kanske på hur man tolkar ordet anföll?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Emo
2018-03-24 11:22
#44

#43 Ja, du har fattat rätt. Man behöver inte ha skjutvapen eller stickvapen för att anfalla. Om några oprovocerat kastar sig över dig, kan det vara en skrämmande upplevelse.  Har du ingen chans att komma undan är det otäckt även om du "bara" är en rottweiler.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

oh-la
2018-03-24 11:47
#45

Jag blir illa berörd, bpde som mamma och som hundägare, över ditt resonemang ts. Du skriver att ungar få skylla sig själva om dom går fram till din hund, men du verkar också tillåta att barn går fram, fast hunden är oberäknelig om man inte gör helt rätt för att hunden ibland vill hälsa. Har man en hund som ibland hugger kan man imte släppa fram barn för att klappa och sedan säga att det är deras fel om dom blir bitna! Det är ditt ansvar! Där emot kan det kanske kännas jobbigt att säga ifrån om man är blyg, men klarar man inte det ska man inte gå ut med hunden! Utomhusmiljöerna är inte bara den enes eller den andres ansvar. Det är bådas ansvar. Jag har själv en hund som inte är jätteförtjust i barn. Hon är urgullig med vpr dotter, men hon gillar inte andra barn. Hon får därför inte hälsa på några barn ute! Det är mitt ansvar att hålla koll på min hund när vi är ute. Jag har också en dotter på 1,5 år och jag är supernoga med att alltid berätta för henne när vi möter hundar att man bara får titta, inte gå fram. Där emot kan jag inte ha 100% uppsikt hela tiden, hon är snabb, och om jag brister och hon springer fram till en hund hoppas jag av gela mitt hjärta att den hon springer fram till säger stopp och unte låter henne gå fram med tanken att hon får akylla sig själv om hon blir av med ett finger. Oavsett är det hunden som i värsta fall mister livet för att den aom har ansvaret brister. Så länge som vi delar utemiljöer måste man inse att alla har ett ansvar. Vi hundägare, eller förare, har även i lagens mening ett ytterligare ansvar. Sedan är det självklart lättare för en själv att skylla på alla andra istället för att se sin egen del i en incident. Nu har jag svårt att över huvud taget lägga ansvar på barnen när du i #36 lpter barnen hälsa…

Rafflan
2018-03-24 14:47
#46

#30 alltid när jag möter saker på smala vägar, tex cyklister, bilar, andra hundar, mm så ser jag till att ta upp mina hundar fot på ena sidan så jag hamnar emellan dem och vad vi möter, detta är främst för att skydda mina hundar tex ifall hunden vi möter gör utfall och får tag i mina hundar, eller cyklisten åker på lilla hunden kan hon skada sig, mm. Detta gör jag för att skydda mina hundar och detta hindrar även andra från att komma nära mina hundar hur som helst :)

MonicaLagerquist
2018-03-24 15:28
#47

#30 Ja så gör jag också med min hund. Som är en snäll hund som inte bryr sig om mötande hundar eller mötande människor. Eftersom att jag inte vet om de jag möter är rädd för hundar eller om den hund vi möter inte gillar andra hundar.

Stolt ägare till fem La permer

Turast
2018-03-24 15:58
#48

"en trygg hund ska klara av att barn hälsar" Inte i mitt liv. Jag tycker inte om barn, jag vill inte interagera med barn om jag inte måsta. Mina hundar är varken allmän egendom eller leksaker. Sen klarar de av att barn hälsar, men de flesta barn är ouppfostrade vad gällande djur och springer, skriker, flaxar med armar, ska hålla på och rycka undan händer så fort hunden blinkar. Min ena blir osäker av det då han har rätt mycket i bagaget. Han vill inte hälsa och då behöver han inte. Sen när vi åker gotlandsfärgan tex (bor på Gotland) så har den osäkra hunden munkorg både ifall det dyker upp en människa (oftast barn) som inte har respekt eller vett att fråga mig innan de kastar sig över, men också för att folk då tar avstånd för att han ser lite obehaglig ut med munkorg. Ska köpa munkorg till den yngre hunden med då hon är vääääldigt fluffig och gullig enligt folk så då åker det ner händer titt som tätt på ex färjan. Med munkorg på båda får vi nog mer avstånd och riskerar ingenting när vi stöter på människor som inte kan hantera djur eller sig själva.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
Grodan
2018-03-24 16:45
#49

#34 Jag tar omplaceringsdobbisar, de har inte alltid växt upp med barn och har en del i bagaget så jag tar inga chanser/risker. Har ju själv inte barn eller vänner med barn, så det blir lixom ingen träning här heller…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jenmjao
2018-03-24 17:05
#50

TS du hinner inte säga åt ungar att inte hälsa men du skriver själv "Då brukar jajg säga att hon inte vill hälsa och att man måste hålla fram handen." vilket betyder att du säger åt ungarna efter att dom kommit fram och trängt hunden att sträcka fram handen istället för att klappa direkt? Varför inte istället säga "nej du får inte hälsa" när detta sker?

Och att en "stabil" hund ska ta att barn springer fram håller jag inte med om. Min tik hatade barn upp till 5års ålder, Min hane som är en malinois på ca 37-40kg och är 67cm i mankhöjd ÄLSKAR barn och jag tror han är farligare för ett barn än vad min tik som gjorde utfall som yngre för att visa att barn skulle hålla sig ifrån henne var. Han är stor, han är klumpig, han är all over. En fel rörelse och barnet ligger på backe med hjärnskakning för att min hund är så glad. Men vadå han är ju stabil för han älskar barn? Eller är han ostabil för han är så barnkär?

Travis D
2018-03-24 17:08
#51

#50

tror inte du läst ordentligt. Jag skrev att när ungarna frågar så säger jag att dom får hålla fram handen. Är man lugn (tillskillnad från vad dom flesta ungar är) så vill hon ibland hälsa.

JoannaLi
2018-03-24 17:28
#52

#51 Jag hade undvikit att låta barn hälsa över huvud taget. :) Det är inte livsviktigt för varken barn eller hund, och risken finns att hon är obekväm även när hon signalerar att hon vill hälsa som befäster att barn är obehagliga.

jenmjao
2018-03-24 17:45
#53

#51 Okej men då har du ändå sagt ja när dom frågar, så vad är skillnaden på att dom får springa fram eller dom frågar om du ändå säger ja? Reaktionen ifrån hunden verkar vara detsamma så ha inställningen nej hela tiden, Sen kan du inte kontrollera allt runt om dig hela tiden, ett barn (eller vuxen för den delen) kan hinna fram och lyfta upp hunden, gosa med din, kasta sig över den till och med skada den, Man får vara väldigt snabbt, alltid ligga steget före och även då går det inte alltid. Men då hanterar man problemet där och då och lär sig något.

Travis D
2018-03-24 18:50
#54

#53

om någon frågar kan man visa hunden att det bara är någon som bara vill säga hej och så. Men förstår vad du menar.

Zadeira
2018-03-24 20:03
#55

Det är alltid du som håller i kopplet som ansvarar för hunden och vad som händer när hunden är ute med dig. Det är ju just det som gör att många inte vill låta barn och ungdomar gå ut med sina hundar eller vara hundvakt. Det är ett stort ansvar och det ligger på den som håller i kopplet om hunden råkar (eller avsiktligt) skadar en annan hund eller människa. I värsta fall kan hunden avlivas.

Jag ser det som såhär: Om du inte är säker på hur hunden kommer reagera så tillåt INGET barn att hälsa. Varken hunden eller barnen kommer må dåligt av att inte få hälsa, snarare tvärt om då du visar att du ansvarar för situationen. Eftersom det inte ens är din egen hund så tycker jag inte du ska chansa eller "testa" om hunden vill hälsa på barnen, utan helt enkelt se till i god tid att barnen INTE springer fram. Låt hellre ägaren träna med hunden kring barn som är lugna, trygga och stabila och som hunden känner.

Annons:
Kalli
2018-03-25 13:34
#56

Alltså jag kan till viss del hålla med om att det inte är ditt ansvar att uppfostra andras barn men se det åtminstone som ditt ansvar att skydda hunden och din vän (från att få sin hund avlivad).

Det är inte livsviktigt för hunden att bli klappad av barn eller barn att få klappa hunden och eftersom det är osäkert hur bra barnen följer anvisningar och hur hunden kommer reagera så neka istället, alltid, oavsett.

Frågar de inte ens så säg Stopp, Nej, Hunden vill inte hälsa. Finns det möjlighet går det bra att säga det på ett snällt sätt. Verkar det inte gå in är det ingen synd att ryta ifrån. Att ställa sig i vägen är också ett bra sätt att hindra någon från att springa fram, tillsammans med att man säger ifrån då.

Att en hund ska klara av att hälsa på allt och alla håller jag heller inte med om. Hundar är inte allmän egendom. Men om jag kan förhindra det ser jag gärna att folk inte lär sig det den hårda vägen. Även om jag ibland undrar om folk alls är rädda om sina fingrar. Det gäller dock inte barn, det är väl ett vetenskapligt faktum att de ofta saknar just konsekvenstänkande.

Upp till toppen
Annons: