Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1232 ggr
Isalel
3/23/18, 4:29 PM

Att sluta med ett tidigare tillåtet beteende?

Hej! Vår tvååriga hund är väldigt lekfull och bjuder ofta in till att busa, hittills har vi busat med våra händer, brottats lite å puttats å donat. När vi busar på det sättet är hon väldigt bitig( biter aldrig hårt eller oförsiktigt och slutar alltid på kommando) men allteftersom att barnen tar hem allt fler kompisar så märker vi att det inte är en så bra lekstrategi, särskilt med de som inte är hundvana :) så vi behöver börja om lite och byta ut händerna mot leksaker Men hur korrigerar man ett beteende man tidigare tillåtit? Försöker vi byta mot leksaker så är det ändå armen/handen hon fortsätter att leta efter?

Annons:
Elsis matte
3/23/18, 4:42 PM
#1

Varför inte sätta signal på det istället för att korrigera bort det? Besluta om ett visst ord och tonfall som alltid startar denna typ av lek - till exempel ett uppfordrande "BUS!". Första steget är att ni alltid säger detta precis innan ni startar upp leken. När ni har gjort det några dagar lägger ni till att ibland bete er lite lekfullt utan ordet, och om hon då biter så antingen blir ni helt stilla och tråkiga, eller lugnt ber henne sluta. Om hon behärskar sig belönas hon med ordet som sätter igång leken. Börja med små frestelser och bygg på till att ni kan vara väldigt vilda och hon ändå väntar på tillåtelse.

Fisherling
3/23/18, 5:43 PM
#2

Lägg till ett kommando, som #1 säger. Jag har alltid munnats med mina hundar - aldrig har jag haft problemet att de börjar munna på mig utan att jag initierat leken. Mitt kommando är snarare en fysisk signal. Jag tittar på henne på ett visst sätt, handen blir till en 'klo' och jag drar ett långsamt andetag, DÅ drar leken igång. När jag säger "Så, nu räcker det" så slutar hon.

Hornslandet
3/23/18, 7:39 PM
#3

Sen kan jag väl personligen tycka att om barnen tar hem kompisar, som dessutom inte är hundvana, så kan de väl skippa att leka loss med hunden? Menar inte att ni måste stänga in hunden nånstans, de kan ju interagera. Men inte måste de leka nått intensivt med den?

Lord Vulcan
3/24/18, 8:00 AM
#4

#2 va kul. Tittar oxå på ett visst sätt och tar ett andetag, sen är leken igång.

Isalel
3/24/18, 9:50 AM
#5

#1, det var en bra idé! Men hur ska man tänka om det är hon som initierar lekstunden? Ibland hakar vi ju på och ibland inte men ska man liksom lägga till kommando då ändå när det är hon som startar det hela? #2 jo det är ungfär så det går till hos oss också och hon slutar alltid samma sekund vi säger stopp, men då kanske det löser sig om man lägger till kommando så hon inte startar upp såna lekar med barnen :) #3 Jag håller alltid koll på dom när dom är hemma hos oss men mina barn är bara 7 och 9 så dom är inte alltid så insiktsfulla att de kan läsa av att deras kompisar är lite rädda, så det händer ju att mina barn ”busar upp” hunden och förväntar sig att kompisen ska tycka att det är lika kul som dom tycker :) hunden hakar ju gärna på på mindre än en millisekund men jag stoppar det alltid om det är andra barn hemma hos oss. Men vi får köra helfamiljsträning på Buskommando helt enkelt och se om det blir lite mer kontrollerat :) men vi vill nog ändå försöka byta ut händer mot leksaker i och med att barnen till slut blir så stora att de kommer komma hem till hunden med kompisar utan att jag är hemma.

Fisherling
3/24/18, 11:31 AM
#6

#5 Glöm inte heller bort ett avslutande kommando så hon aldrig behöver undra om det verkligen är slut eller inte. Bara att välja en fras, t.ex som min "Så, nu räcker det" eller "nu är vi klara" och säga det varje gång ni vill avsluta leken, och sedan inte svara på någon fortsatt lek från henne utan bara vara tråkiga, kanske till och med ge henne ett ben eller något hon kan gå och gnaga på istället så hon lugnar sig 👍

Annons:
Hornslandet
3/24/18, 1:52 PM
#7

#6 Om nu hunden lugnar sig av ben.. det skulle min absolut inte göra :)

Upp till toppen
Annons: