Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 983 ggr
Travis D
3/23/18, 6:56 AM

Dagarna- ensam hund?

Hej!

vi hade tänkt skaffa hund men har det här problemet vad hunden ska vara under dagen. Så vi hade kanske tänkt på hund dagis(?)

Så jag undrar är det någon bra idé att ha hunden på hunddagis?

Eller ska vi vänta tills vi får tid att rasta och kela på dagarna?

och hur gör ni på dagarna med era hundar?❤️

Annons:
Travis D
3/23/18, 6:58 AM
#1

Och hur länge får hundar vara ensamma?

JoannaLi
3/23/18, 7:10 AM
#2

Om hunddagis fungerar vet man inte, det beror på individ och dagis. 

Annars finns alternativ som dagmatte (hunden är hemma hos någon annan på dagarna) eller dogwalker (någon som kan rasta hunden när ni är borta). Man får kolla med hunden, för det beror på individ. Vissa blir stressade av dagismiljö och då går inte det, vissa klarar inte att vara ensamma och då funkar inte dogwalker osv. 

Men ja, generellt är dagis en bra idé :) 

Det man får tänka på att en valp eller en vuxen omplacering behöver tid att landa i det nya hemmet innan de ska lämnas ensamma, och då bör man gradvis träna dem till att klara av det (om de klarar av det). Även om man använder sig av hunddagis (där valpar brukar behöva vara 6 månader) eller dagmatte så anser jag att man bör ha en period där man är hemma med den nya hunden så att den hinner landa. 

Det finns ingen lag som begränsar hur länge en hund får vara ensam. Det finns en rekommendation som säger att hundar bör rastas minst var sjätte timme. Sen är väl den generella tumregeln att ju mindre desto bättre. 

Om jag ska vara borta mer än 5h (även om jag kommer tillbaka och rastar) så försöker jag alltid hitta någon som kan vara med hunden i alla fall ett tag under tiden jag är borta, eller så sätter jag honom i hundgården, men det är jag personligen.

MonicaLagerquist
3/23/18, 9:19 AM
#3

Jag för min del skulle inte skaffa hund om jag inte kunde vara med den på dagarna.

Stolt ägare till fem La permer

-Aida-
3/23/18, 9:45 AM
#4

Min hund lämnas hemma under dagtid. Jag kommer hem vid 12 och vi går på promenad och sånt. Sambon är inte hemma förrän vid 5 typ och jag är hemma från o med klockan 12. Måste jag gå efter 12 så ser jag till att han är rastad. Då kommer jag hem vid 4 och tar en gemensam promenad med sambon när han är hemma.
Kan man inte göra så då måste man ha en annan lösning, typ barnvakt, walker, dagmamma, dagis.
Jag skulle aldrig sätta in min hund på dagis för han blir alldeles för stressad i sådan miljö, så hemma miljö är bättre för min hund. då får jag skaffa något av de andra förslagen om jag verkligen inte kan va hemma.

Sen har jag själv diskuterat om jag har samma schema som min sambo 7-4 eller liknande, då kommer jag omplacera min hund, för då är jag inte med honom majoriteten av tiden, då är själva grejen med att ha hund bortblåst, då kan han lika gärna flytta till någon som jobbar deltid eller nåt, enligt min åsikt.

Nu har jag aldrig haft ett heltids jobb på de viset, under min hunds 4 levnadsår har jag jobbat deltid och varit långtidsarbetslös med deltidspraktik.

Elsis matte
3/23/18, 12:52 PM
#5

Dagmatte tycker jag är bästa lösningen, bara man hittar rätt person. Dagis kan fungera för vissa hundar, men det är inte mitt förstahandsval.

[IdaSoren]
3/23/18, 1:05 PM
#6

Tycker absolut att man ska kunna ha hund även om man inte är ledig hela dagarna och kan hänga hemma med hunden. Däremot är det ju viktigt att ha en plan så att man vet vad man ska göra ifall hunden man köper aldrig klarar av att vara ensam, eller om livet/arbetstider förändras. Om hunden passar på dagis eller inte beror ju helt på individen, en del hundar blir nog för stressade av att vara i en sådan miljö, så i sådana fall kan en dagmatte passa bättre. Sedan finns det ju hundar som inte har några problem med att vara ensamma hemma typ 8 timmar om dagen med paus för lunchrastning, men där tycker jag väl att man får fundera på hur roligt liv ens hund har då och hur långsiktigt det är.

Annons:
Rafflan
3/24/18, 12:43 AM
#7

Hunddagis är ett bra alt, dock tycker jag ni ska kanske stanna och fundera lite. 
Ni skaffade nyligen ett kallblod du inte kan rida så din mamma ska ha den nu, och ni ska köpa 1 till ponny till dig, och 1 till katt, och 1 hund?

Travis D
3/24/18, 8:06 AM
#8

#7 Detta handlar inte om dom djuren och så vill pappa ha ett husdjur. Och att jag inte vill rida Nysve beror ju inte på att jag inte kan utan det beror ju på att han och jag inte kommer överens eller har roligt tillsammans. Hunden är det pappa som vill ja för han har inget husdjur. Det är mamma som vill ta emot en till katt för att den måste bort akut från hennes kompis som visade sig ha allergi eller något. Mamma och pappa bor inte tillsammans så det spelar nt riktigr roll om mamma har djur (menar inget ootrevligt)

Hornslandet
3/24/18, 3:40 PM
#9

Min hund funkade inte att slänga in på ett hunddagis iaf som ung. Nu är han fortfarande ung, skulle kanske funka på helt rätt ställe..och kanske ännu bättre som äldre. Men men, det blev inte ett alternativ för mig.

Jag har han med mig när jag jobbar hemma/ute o kör på platsbesök mm. När jag är heldagar på kontor har jag dagmatte. När jag bara är ute säg 2h eller så för nått arbetsrelaterat får han vara hemma själv.

Upp till toppen
Annons: