Annons:
Etikettbeteende
Läst 6593 ggr
RödPlasma
2018-03-22 14:17

Hund gör utfall mot människor

En bekant till mig har problem med att deras omplaceringshund gör utfall mot människor. 

Utfallen kan ske både utomhus och inomhus när hunden träffar en ny person. Oftast kan det ske från ingenstans - hunden viftar på svansen och verkar framåt och vänlig mot personen, men helt plötsligt slår den om och börjar skälla, morra och hugga. Ibland verkar hon på sin vakt innan utfallen, och attackerar när personen går förbi. Detta är såklart ett stort problem för ägarna, och de vet inte hur de ska agera i dessa situationer. Vi vet inte vad som skett med hunden innan, men hon är strykrädd och verkar vakta sin nuvarande husse. 

Hur gör man vid dessa utfall? Väldigt tacksam för hjälp, och länkar till bra hemsidor med fakta kring ämnet vore guld!!

Annons:
[AnimeV4]
2018-03-22 14:41
#1

De får först och främst hindra hundens möjlighet till att hugga. Annat rum, kompostgaller, munkorg, koppel, inte låta folk hälsa även om hunden verkar vänlig. Vad som funkar för dem, helt enkelt.

Sen ta reda på varför det slår över. Hur lång tid är det mellan vänlig tills det slår över?

[Starcrow]
2018-03-22 14:48
#2

Nu vet jag inte om detta kan hjälpa denna hund, men jag och min hund fick verkligen en aha-upplevelse av klicker- och skvallerträning. Jag är helt frälst!! 
Tidigare morrade och skällde hon på människor utomhus, men nu skvallrar hon på dem istället och sen går hon lugnt vidare 👍

Men jag håller med #1, säkerheten först!

RödPlasma
2018-03-22 14:51
#3

#1 För att ge ett exempel; en person kliver in genom ytterdörren och hunden kommer direkt och hälsar genom att hoppa och verka allmänt uppspelt och glad. 5-10 sekunder senare börjar hunden att morra och skälla, och försöker att bita personen. 

Utomhus kan det snarare se ut så att hunden står spänt och kollar när en person kommer gående. När personen kommer närmre tar hunden några steg fram, innan den plötsligt hoppar upp på personen och försöker bita. (Självklart får den inte komma såpass nära främlingar, utan detta gäller personer som ägarna känner. Senast ett barn…)

Vinternos
2018-03-22 15:31
#4

På en sådan hund behöver man definitivt ha munkorg i alla de lägen där hunden kan tänkas skada andra varelser. Sedan bör man kanske ha en professionell kontakt angående träningen, det låter dock som om hunden är väldigt reaktiv och samtidigt oförutsägbar vilket kan vara knepigt att få reda på själv. Vad är det för ras/er?

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

[AnimeV4]
2018-03-22 15:52
#5

#3 Det låter väldigt knepigt. Jag tycker som #4 att en professionell kontakt bör tas in. Skvallerträning som #2 nämner är också kanon och går att genomföra trots munkorg.

Det är pilligt att ge godis i de två modellerna jag använt/använder och en tub mjukost är att föredra då hunden kan slicka i sig istället för att man behöver lirka in saker i munnen🙂

Sugar Mist
2018-03-22 17:00
#6

En sådan hund är det viktigt att rama in med tydliga regler. Hunden får aldrig hälsa vid dörr utan får vänta vid en gavel etc, och när den väl hälsar ska det vara avdramatiserat och främmande ska helst ignorera hunden och är hunden upp i ansiktet plockar ägaren ner hunden, för sånt är bara obödigt konfliktsökande. Min Jack var liknande, förutom att han inte var såpass arg. Han ignorerar mest människor nu, rätt enkel att ha bland människor, om de inte har mat, för då sitter han helst under skinnet i hopp om ett smakprov :p Behöver hunden hälsa på människor ute? Om inte, säg till mönniskor att han inte vill hälsa och platslägg/sätt hunden och var konsekvent med det. När hunden låser sig på människor hade jag bara kortat kopplet och ignorerat människan, ev korrigerat om den gjort utfall.

-

Annons:
[kinjelooo]
2018-03-22 18:00
#7

Skvallerträning, bygg upp hundens självförtroende och relationen mellan hunden och husse FÖRST.

Men framförallt ta hjälp av en instruktör med erfarenhet av utfallshundar. Sluta låta människor hälsa på hunden överhuvudtaget. Det gör ingen nytta, precis tvärtom om hunden är osäker/rädd. Lär hunden att människor inte vill den något, inte hälsa, inte ta på hunden, inte tvångsmata med något. Munkorg vore toppen det med.

Elsis matte
2018-03-22 19:05
#8

Nummer ett är ju verkligen att inte utsätta hunden för de situationerna tills vidare. Munkorg ja, men framförallt ta ansvar som ägare så att hunden inte tar till detta beteende. Under träningen bör hunden alltid vara undanstängd när gäster kommer och ägarna vara tydliga med att folk inte får ta kontakt ute. Om hunden känner att ägaren alltid tar ansvar för situationen och den inte blir pressad, så kommer den också kunna ta det mer med ro.

Sugar Mist
2018-03-22 19:16
#9

#8 Jag hade inte haft hunden undanstängd helt, isåfall med grind. 
Risken finns att hunden blir mer orolig och obekväm med den situationen, eftersom hunden kommer associera det med att bli undanstängd och förlora kontrollen = mer kontrollbehov, vilket jag tror är precis vad hunden har.
Hellre isåfall att man ramar in hunden och sätter upp tydliga regler för vad som är ok och inte, och vara stenhård med det. 
Börja med att sätta upp en grind och att hunden får inte komma ut till dom andra förrns hunden är lugn, och så fort han dummar sig får han "åka in" bakom grinden.

-

[AnimeV4]
2018-03-22 19:22
#10

#9 Jag vill inte vara dryg eller skapa diskussion, utan undrar bara nu. Hunden verkar ju vara så snabb på att smälla och så långt borde det ju inte gå innan man skickar ut den?

Sedan så missade jag nog att utveckla, men jag tänkte mig kompostgaller om hunden var i ett annat rum, för då är den ju ändå med i vad som händer🙂

Sugar Mist
2018-03-22 21:05
#11

#10 Jag tror att vi missförstår varandra, för jag har ingen stans skrivit attman ska skicka ut hunden när det smäller. Jag tolkar det snarare som att hunden får lite för mycket fria tyglar, springer fram, kollar av människorna och bestämmer sig att dom inte är okej. Hade man istället innan människorna kommit in satt hunden innanför en grind/platsat hunden på en bestämd plats och låtit energin dämpa sig lite(för även vi blir upprymda när någon kommer, hundar kan även missuppfatta oss ägare, precis som vi missuppfattar dom)och sedan släppt fram hunden att kolla av läger när människorna är mer passiva och medvetna om att ignorera hunden så är det nog rätt lugnt. Morrar hunden/är upp i ansiktet på folk/överdrivet kontrollerande/inte kan slappna av så får man skicka ut hunden igen, om det smäller så har man varit för ouppmärksam helt enkelt. En hund som klättrar på folk och ska va i ansiktet är inte alltid trevlig, en hund som viftar på svansen och är upprymd är inte alltid glad och båda två slår lätt om till bett OM de får fortsätta så, att istället lugnt plocka ner och ta undan hunden ifrån störningen en stund fungerar super.

-

[AnimeV4]
2018-03-22 21:49
#12

#11 Okej, DÅ förstår jag!😃

Men vad skulle du ha gjort om hunden får ligga avskilt och sen är lugn, blir insläppt, faktiskt ÄR glad och framåt, hälsar och sen smäller det? För nu har vi ju inte sett TS bekantas hund och vet inte om den faktiskt är glad eller ej.

Det låter konstigt om det skulle vara så eftersom det absolut borde märkas på hunden, men det är intressant.

Om den inte är glad, utan nervös eller dylikt, då skickar man ju ut den, innan det smäller!

Sugar Mist
2018-03-22 22:08
#13

#12 Då har man inte läst av situationen och hunden tillräckligt bra, jag hade rent utsagt blivit förbannad på min hund och slängt in honom bakom grind och platsat honom i ett hörn. Är hunden sån tror jag nog att man får ha en ”du får bara nosa snabbt sen är det bra” - regel, så fort det blir för mycket för man plocka undan hunden. Koppel är superbra. En hund som är glad och framåt smäller inte till sådär. Min egna hund är upp i ansiktet och pussas men kollar man på honom blir han arg, och skulle man inte känna honom skulle han säkert tolkas som en positiv och framåt hund men i själva verket är han upp i ansiktet och söker han konflikter :p Han får absolut inte under några omständigheter vara upp i ansiktet på folk och ser han obekväm ut får han ligga bakom mig(utomhus/tåg/hos vänner)/i sin bädd.

-

Annons:
[AnimeV4]
2018-03-22 22:29
#14

#13 Jätteintressant! Tack för dina svar!👍

Hoppas att TS får nytta av detta också.

Upp till toppen
Annons: