Annons:
Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 1052 ggr
Gahich
2018-03-21 15:46

Alla dessa klubbar

Har skaffat mig min första egna hund och försöker reda ut detta med alla olika klubbar som finns och är väldigt förvirrad haha… Jag är 24 år och kan därför bli medlem i Sveriges hundungdom. Planen är att ställa ut en hel del och så småningom börja träna och förhoppningsvis tävla i agility. 

blir man medlem i sveriges hundungdom så får man:

  • tidiningen hundsport/ brukshunden
  • hundungdomsklubb
  • ras/ special/ verksamhetsklubb

Utöver detta måste man alltså bli medlem i en länsklubb, som blir sjävla medlemskapet i skk?  Och det är detta medlemskap som behövs för de flesta utställningar? 🤔


Annons:
Magrat
2018-03-21 16:15
#1

Det är tokkrångligt det där. Jag gav upp och fick bara med i SKK stockholms avdelningen (tror jag) och vinthundsklubben. Funderade på att gå med i rasklubbarna också, men alltså, det är rätt dyrt och vi tävlar ju inte med någon av hundarna.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

CayKantos
2018-03-21 18:48
#2

Jag e i samma sits men klurade ut det. Du ska ha en lokalklubb vilket blir den du tävlar för inom SHU. Specialklubben du ska välja är vad ev kopplar dig till SBK. Du kan tex välja din ras specialklubb eller specialklubben för ett avelsprogram/grupp raser tex vallhundsklubben. Eller man kan bli del av en brukshundsklubb som tillåter dig att träna på deras klubbar. Stället du är medlem är det stället du kommer "representera" när du tävlar :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
2018-03-21 18:55
#3

Tror jag klurade ut det iaf 😂

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Gahich
2018-03-21 19:10
#4

#2 man behöver alltså inte vara medlem i en länsklubb inom SKK? utan det räcker att vara med i SHU? Det står nämligen på hemsidan att man måste vara medlem i en länsklubb för att få ställa ut på en länsklubbsutställning…


CayKantos
2018-03-21 19:35
#5

Ja det räcker. SHU är en del av skk :) Länskljbb är tex pudelklubben eller lerums brukshundsklubb, TROR JAG. Men om du är väldigt osäker mejla, supertrevliga. Men jag vet med säkerhrt att man blir med i SKK via SHU. Men när du blir medlem där får du ett medlemskap i en lokalklubb och "specialklubb" utan att betala extra :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Haztparken
2018-03-21 19:49
#6

#5 En liten rättelse, rasklubbar exempelvis pudelklubben som jag är medlem i är specialklubbar. Länsklubbar är tex Nordskånska kennelklubben, som jag oxlså är medlem i. Just för att kunna vara med på utställningar är jag med i dom två. Specialklubbar och länsklubbar är båda underklubbar till själva SKK :)

Annons:
CayKantos
2018-03-21 19:50
#7

Ja precis! Bra #6 😅

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Haztparken
2018-03-21 19:56
#8

#7 inte så lätt att hålla reda på! Tycker själv det är så krångligt haha 😁

Gahich
2018-03-23 14:59
#9

okej så om jag förstått de rätt:

  • genom att bli medlem i SHU får jag tävla på alla tävlingar som skk anordnar.

  • väljer jag Skövde BK som verksamhetsklubb så får jag tävla på alla tävlingar som brukshundsklubben anordnar?

Jag har en pudel och är sedan tidigare medlem i Svenska Pudelklubben. När jag sedan ska ut o tävla måste jag välja vilken klubb jag vill tävla för, och kan då välja mellan pudelklubben eller skövde bk?


Upp till toppen
Annons: