Annons:
Etikettbeteende
Läst 1491 ggr
Duvethon
2018-03-19 21:54

Skäller

Min hund på 6 månader har börjat uppvisa ett annat beteende som främst sker på hemmaplan eller då vi åker bil. Han har börjat skälla enormt då han ser andra hundar, detta gör han i betydligt mindre utsträckning när vi befinner oss på neutral mark. När vi är på trädgården och han får syn på en hund skäller han galet mycket.

Han är visserligen en alarmerande ras men tänker att det är bättre att motarbeta skälligheten nu när han är ung. Jag försöker att agera innan problemet uppstår (direkt när jag får syn på hunden) och blir rolig,  försöker få fokuset på annat helt enkelt. Det funkar ibland men känner att jag behöver en annan metod. Båda föräldrarna var relativt tystlåtna av sig om det är värt att tillägga.

Kan det bero på spökåldern tro? Har era unghundar varit likadana? Tips?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
[AnimeV4]
2018-03-19 23:29
#1

Knut började också skälla ungefär vid 7-8 månaders ålder och har börjat lugna sig lite med det nyligen. Han skäller för att folk pratar med mig eller är lite närgångna. Det som funkar är skvaller!

Hornslandet
2018-03-19 23:52
#2

Skulle också satsa på skvaller iaf för att "banna" skällandet. Min jycke skällde en hel del i perioder på folk i trapphuset mellan 8-11mån ålder, men nu har han helt slutat med det. Jag gjorde så att jag uppmärksammade ljudet, typ "lugn, de får vara där". Varje gång, gärna före han skällde på dem om jag hann men annars som ett "okej, jag har hört sig". Med tiden skällde han mindre, nu kanske bara nått voff om en gäst som inte bor i huset går förbi. Men oftast inget alls.

[AnimeV4]
2018-03-20 00:46
#3

#2 I den situationen har jag faktiskt inte prövat skvaller. Det funkar iallafall INTE att säga "Tack tack" dessvärre.

Hornslandet
2018-03-20 12:01
#4

#3 Men hur länge har det pågått? Hunden är 6 mån. Min höll på så vid olika tillfällen i flera månader till ett halvår.. mycket funkar inte snabbt. Jag brukar tänka med en hel del i hundträning att "jag ger det 3-6 månader, så vet vi om det funkar".

JoannaLi
2018-03-20 12:10
#5

#2 Jag körde mycket "hen får vara där, hen bor där" när Arrak var som värst med reaktiviteten med människor, eftersom att det ofta var t.ex. grannar som blev utskällda. 

Lite roligt när man kom på bussen och får säga om busschauffören "han får vara där, han bor där". Många underliga blickar 😂

[AnimeV4]
2018-03-20 12:15
#6

#4 Jag är osäker på när det började, för han skäller bara när någon är på dörren. Något som dök upp nyligen är iallafall att det härjades även om någon bara gick i trappen, vilket är riktigt drygt då jag vaknade av det.

Det som funkar hittills är att tjat-korrigera, vilket är tråkigt, men skvaller ska jag pröva då han är grym på det! Jag läste ju att man inte ska korrigera så jag prövade med att säga "tack tack" (som jag tidigare prövat) istället, men då blev det bara pannkaka av allt.

Huvudsaken för mig är att han inte står och skäller halsen av sig, för det står jag helt enkelt inte ut med. 

Det händer så sällan att han reagerar på saker jag inte är beredd på, så det är lite svårt att hantera det bra när det väl dyker upp.

Annons:
peafie
2018-03-20 17:05
#7

#5 Haha, vad kul! Jag säger exakt samma sak till mina. Ordagrant. :D

Bloggen     ○    Instagram

Duvethon
2018-03-20 17:16
#8

Det är som att han skriker "kolla matte, inkräktare!" Haha. Jag har testat med att kolla på hunden, visa för min hund att jag ser "inkräktaren" och sedan gå vidare för att inte göra en sak av det. Det har börjat bli jobbigt nu eftersom han TOTALskäller ut mina grannar när vi är ute på kisseri…

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Elsis matte
2018-03-20 17:39
#9

Jag skulle se till att hunden inte ser ut från bilen, täck över buren helt enkelt. Jag skulle sätta igång med motbetingning/skvaller på promenaderna, just för att hunden reagerar mindre där och det alltså är lätt att belöna rätt sak. Undvik om möjligt att ha honom lös på tomten tills du jobbat in skvallret. Avled inte i förväg, risken är stor att hunden lär sig att när du blir rolig så är en förhatlig hund på ingång. Någon gång kan man göra det som krishantering, men inte som träning. Sedan skulle jag testa skvaller även på tomten men kanske lägga till en konsekvens också - ha honom först i koppel, sedan långlina och om han börjar gaffla så tar du direkt in honom, utan kommentarer.

[AnimeV4]
2018-03-20 18:19
#10

Jag säger också "De får vara där! De bor där, vet du!"😃

Upp till toppen
Annons: