Annons:
Etikettövrigt
Läst 814 ggr
Doodlemom
3/19/18, 9:01 PM

Har jag fel?

Idag hände det igen. Mina hundar var lösa i den park som vi ofta går i på våra kortare rundor. Plötsligt kommer en stor svart hund springandes emot oss. Den är mycket dominant och börjar direkt nosa min  ena hund i baken. Hon är liten och osäker på större hundar, speciellt när de är svarta så direkt säger jag till ägaren att mina hundar inte vill hälsa på din. Han säger sin hunds namn en gång, inget händer. Min hund är vid det här laget mycket orolig och har svansen mellan benen. Jag säger om min mening och lägger till, kan du kalla in din hund? Hur som helst är hunden kopplad en stund senare. Jag går vidare med mina lösa hundar och hör mannen bakom mig skrika "ska du inte koppla dina hundar?". Jag ignorerar och längre fram träffar jag en bekant med sin hund som känner mina. Då har mannen sprungit ikapp mig och skriker diverse glåpord. Att jag är dum i huvudet osv och att jag minnsann inte har rätt att ha mina hundar lösa. Jag svarar mannen med att skillnaden är att mina hundar inte springer fram till din. Han låter aggressiv så jag önskar den bekante en trevlig kväll och går från parken. 

Jag är bara 17 år och har varit med om händelser som dessa sedan jag var 10. Säkert 15 ggr har jag blivit utskälld bara för att mina hundar inte vill hälsa på alla andra vi ser. Jag säger alltid vänligt till hundägaren jag möter att mina hundar inte vill hälsa på dennes när det är en individ som inte har något att ge mina hundar. Gör jag något fel undrar jag? Har jag inte rätten att vara i en park utan att 5 okända hundar ska börja bekanta sig med mina? Tar alltid åt mig så fruktansvärt mycket av sådana händelser så undrar nästan om det är mig det är fel på, eller bor jag bara i ett område med extra många idioter?

Annons:
Hornslandet
3/19/18, 9:08 PM
#1

Den som har hunden som springer fram till andra hundar eller människor har fel. Sålänge dina hundar höll sig vid dig spelar det ju ingen roll om de hade koppel på sig eller ej. Enligt vad du beskriver ser jag inte hur du har gjort ett enda fel alls.

Fisherling
3/19/18, 9:14 PM
#2

Gubbar är gubbar. Oavsett ålder på dem 😟 Jag har blivit våldshotad av en gubbe med trädgren en gång för att jag hade picknick på en äng och fotade mina lösa hundar som höll sig inom en 20-metersradie på denna extremt stora, tomma äng.

Skit i dem. Man blir absolut skakig, men tänk på hur liten och skamsen den människan måste känna sig om deras enda sätt att må bättre är genom att trycka till någon annan.

[kinjelooo]
3/19/18, 9:18 PM
#3

Jag har överlag svårt för folk som låter bli att koppla sina hundar vid möten, vare sig med hundar eller människor. Jag ska inte behöva gå och gissa om hundarna lyder eller om de kommer skapa problem. Ett koppel är en tydlig signal för omgivningen och så mycket hyfs får man ha. Sen så är det inte alls okej att gapa och jaga någon såsom gubben gjorde. Lika oacceptabelt att släppa sin hund fram utan att fråga. Jag har blivit utskälld och tom kallad för idiot, alltid av män, när jag kräver utrymme för min hund. Nu är jag en aning äldre än du och låter sig inte köras med men för 15 år sedan hade jag nog gått hem lipandes :/

[Jbgs]
3/19/18, 9:23 PM
#4

Nej du har inte fel ! Ta inte åt dig av såna människor, dem förstår helt enkelt inte bättre !

Doodlemom
3/19/18, 10:53 PM
#5

Tack för svar, känns bra att på något håll få höra att det inte är en själv som det är fel på. Har iaf lärt mig att det inte är någon idé att diskutera med sådana människor, ju snabbare man kommer från "händelsen" ju mindre tar man åt sig… Får tänka på att det antagligen var jobbigt för honom att inse att han hade sämre koll på sin hund än vad en, mer än hälften så ung tjej har på sina hundar. Då visste han nog i bahuvudet att det är fel att bara släppa hunden utan respekt för andra. :)

Itchy
3/19/18, 11:46 PM
#6

koppeltvång gäller i hela landet från och med första mars, så håll dina hundar kopplade så slipper du fler incidenter

You can't spell Bitchy without Itchy

Annons:
Hornslandet
3/19/18, 11:54 PM
#7

#6 fel, incidenten hade hänt om ts hade hundarna kopplade också. Och koppeltvång betyder inte att man måste ha koppel på hunden.

Elsis matte
3/20/18, 7:07 AM
#8

Du är en ung tjej, som sådan är man "lägst i rang" i mångas ögon och fritt fram att trycka till. Jag kan inte räkna alla galna situationer jag varit med om, t ex en tant som förföljde mig och skrek för att jag inte plockade upp hundkisset…. Eller när jag plockade upp krossat glas och en gubbe blev helt tokig på att jag "skräpade ner". Poängen är, det kommer hända igen men det blir bättre! När du blir vuxen kommer de flesta behandla dig med mer respekt och även om det fortfarande finns idioter så är det mycket mer sällan du utsätts.

Frida B
3/20/18, 7:30 AM
#9

#6 nej man ska hindra hundar från att störa vilt. Står ingenstans att hundarna måste gå i koppel. Och det hade hänt ändå.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Maja2
3/20/18, 8:10 AM
#10

Olika kommuner har olika regler gällande koppeltvång, det handlar alltså inte BARA om "koppeltvånget" 1/3 - 20/8, om man ska prata om koppeltvång.   Har man sin hund lös så måste man ha sådan kontroll över den att den inte springer fram till andra, oavsett tid på året. Det tråkiga här, är att hundägaren som inte hade den kontrollen på sin hund, knappast kommer att be om ursäkt. Hoppas du slipper liknande i framtiden

Upp till toppen
Annons: