Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 953 ggr
CayKantos
2018-03-19 13:10

Valpfrågor

Tänk att jag någon gång skulle få ställa dessa frågor i samband med att faktisk veta dom kommer användas SNART! Jag ska hämta hem en valp den 4/4 😍 och har lite frågor jag hoppas kunna få hjälp med :D Jag ska ta bort min matta och lägga en madrass på golvet med kompostgaller runt om som vi kommer sova i den första perioden. Han kommer ha en canvasbur stående på dagarna alltid öppen så att han alltid kan ligga själv om han vill det och så det blir en trygg viloplats oavsett när och var. Men är det osmart att koppla den till vårt lilla sovrum? Han kanske tror man ska kissa därinne istället??.. vad tycker ni? Vill ju alltid han ska ha tillgång till just canvasburen… Sen undrade jag. Hur tycker ni bäst man introducerar katterna till vovven? Dom har höga platser på mitt rum och vi ska bygga en hylla till dom i köket/vardagsrummet också. Det kommer va kompostgaller dom kan hoppa över ifrån mitt rum när jag och valpis befinner oss där. Hur gör ni när ni med hund och katt ger mat? 🤔 och sist men inte minst.. tips på sätt att få vovven skita i kattlådan?😅 Andra saker som e bra o veta? :D

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
hemul
2018-03-19 13:39
#1

Förtydliga det där sista. Vill du att valpen ska använda kattlådan eller att han ska låta bli den? 😃

Grattis till tillökningen! 🌺

parsley
2018-03-19 13:39
#2

Min hund har en canvasbur som står öppen. Han ligger och sover i den ibland och skulle förmodligen inte komma på tanken att kissa i den, eftersom han betraktar den som en sovplats.

frijoh
2018-03-19 14:26
#3

Jag brukar ge min katt och hund mat med kompostgaller emellan och kattlådan har jag ramat in med kompostgaller och klippt upp ett hål som bara katten kan komma in i :)!

Elsis matte
2018-03-19 14:45
#4

För att undvika att valpen får för sig att buren är en toalett (tror inte att risken är stor, hundar brukar inte föredra trånga utrymmen för detta) kan du i början placera lite matbitar eller någon tuggleksak där då och då. Hundar vill inte göra ifrån sig nära matplatser.

Tokryck
2018-03-19 14:52
#5

Sätt katterna högt och låt valpen vandra in. Låt dem kolla in nykomlingen. Så gjorde vi. Katten fick börja äta sin mat högre upp i sitt träd efter hundens ankomst.

Ambrose
2018-03-19 19:05
#6

Jag har haft turen att få en hund som tycker att bajs är jätteäckligt. Det jag gjorde redan från början var att: Så fort hon sniffade på bajs så visade jag själv hur äckligt jag tyckte att det var. "Neej uuusch va äckligt", rynka näsan, ta ett par steg tillbaka och ta henne med mig.

När hon nu råkar på bajs så lyfter hon ena tassen, rynkar näsan och tar ett skutt rakt bak. Hon håller t.om. 2m säkerhetsavstånd från sitt eget skit efter att hon har gjort ifrån sig. Tur eller lyckad träning? Inte vet jag.

Kanske kan det funka även för er?(Och tills dess att valpen har förtått hur äckligt bajs är så sätter du upp/bort kattlådan på en lämplig plats?) Men gör det redan nu s att du inte får för mycket förändringar på en gång för katterna.
Ny plats på lådan + valp sammtidigt kan nog resultera i att katterna gör ifrån ig på annan mindre lämplig plats….

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
CayKantos
2018-03-19 19:47
#7

#5 inte så mycket att vovve ska äta kattens mat.. men att ena katten är obsessed med mat på ett överstressigt nivå… så han kommer sätta livet på geäns för att få mat. Men tror jag kommer mata han i ett seperat rum. #4 och #2 tack! Ja vill ju ha han ska det :) men det löser sig säkert #1 haha att han ska låta bli den 😂 jag satte på toadörren nu så så snart han växer till sig lite bör han ej kunna komma in eller åt den. #3 att ha kompostgaller på allt så är helt enkelt ej möjligt :0 rummet för litet..

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Upp till toppen
Annons: