Annons:
Etikettaktivering
Läst 1175 ggr
[Tisstassen]
2018-03-19 11:28

Få hem en liten valp

Jag har nu bokat en liten valp som jag ska hämta om prick en vecka!! 😃

rasen är russkiy toy, så det är alltså en väldigt liten valp

tänkte se om ni har några tips på leksaker till så små valpar? 

en annan fråga också… i nuläget sover den hund jag har i min säng. men jag blir så oroad över tanken att valpen skulle ramla ner? eller bli mosad i sängen? den hund jag har brukar ligga vid mina fötter och jag har vant mig att inte sparka hejvilt på nätterna ^^ kan man kanske sätta kompostgaller längs med sängkanten? eller har ni några andra bra idéer? 

sist men inte minst, vad är bästa sättet att introducera valpen och min andra hund på? ska jag ta ut dem i koppel på gatan och låta dem hälsa innan vi går in, eller bara släppa ut valpen i lägenheten? hunden jag har nu är en 3årig okastrerad hane, och valpen är också en hane. den 3åriga är väldigt glad i andra hundar och jag har aldrig haft problem med revir eller så, det enda är när den absoluta favvoleksaken är framme, då är alla fiender…^^

Annons:
[Tisstassen]
2018-03-19 11:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#1

Här kommer lite bilder på charmören ^^

parsley
2018-03-19 11:47
#2

Ordna gärna någon liten trappa från sängen ner till golvet och lär den lilla hunden använda den om den vill gå upp eller ner ur sängen.

hemul
2018-03-19 12:03
#3

Eller sov på en madrass på golvet i början.

Att de får hälsa ute först tror jag är bra. Ute är alltid bra.

Jojaton
2018-03-19 14:09
#4

Har en vän med chihuahuor som ofta köper kattleksaker till dom - väldigt poppis :)

Johanna - Instagram

Chinesecrestedlover
2018-03-19 20:31
#5

Hej! 

Lycka till med sötnosen!

Lite leksakstips:

Min lilla tik (som vid 14 veckor vägde 1 kg och nu som vuxen väger 2 kg) älskade sin sån här när hon var valp: https://www.vobislivskvalitet.se/ovrigt/skallra-av-mjuk-plysch

Skulle rekommendera denna också (storlek small i svart = med starkare gummi krävdes för min lilla tös trots hennes litenhet och att hon endast har mjölktänder även nu som vuxen och dessutom väldigt få tänder….men om du ej har en piraya😃 så kan ju den röda varianten fungera också): https://animail.se/kong-extreme-svart.html?___store=se&nosto=nosto-404 alternativt: https://animail.se/kong-classic-rod.html

Små gosedjur - bebisleksaker hellre än de för valpar/hundar, bebisleksaker är bättre sydda och håller bättre. 

Fläta av fleece (lätt att göra själv i passande storlek).

Rep (finns väldigt små repleksaker, var uppmärksam bara så att valpen inte tuggar sönder och får i sig trådar). 

Gällande gummileksaker - satsa på ex. kong och andra kvalitetsleksaker (i mitt fall extrem, den svarta) annars kan det tyvärr hända att valpen (trots att den är liten) tuggar i sig/tuggar sönder leksaken väldigt snabbt. Min tik hade större gummileksaker (som borde fungerat för betydligt större hundar en en valp på 1 kg) som riktade sig mot just valpar och som hon bet sönder rejält på max typ. 10 minuter. T.ex. så tuggade hon sönder/åt? en halv gummiboll i storlek med en tennisboll (alternativt lite mindre) på kanske 5-10 minuter när jag "tittade bort en sekund" (tog ett dopp i polen, varm sommardag…mamma skulle hålla lite koll på tösen, haha). 

Tuggben i mängder rekommenderas också varmt. 

Angående sova med liten hund: Min lilla tik har sovit i min säng från det att hon var kanske 16 veckor, innan (hämtade henne då hon var ca 14 veckor) så sov jag med henne på en madrass på golvet. Jag sov med henne på bröstet/precis bredvid mig med armen runt henne (hon föredrar fortfarande att ligga på mig, haha). Det fungerade bra och hon försökte aldrig hoppa ner från sängen. Med min hane (som var något större än tiken då han var 8 veckor mot vad hon var som 14 veckor, nu  vid snart 2 år väger han 4 kg) sov jag första tiden med på madrass på golvet och sen (när han blev lite större) har även han sovit i sängen (båda gör det fortfarande). Han föredrar att ligga vid mina fötter/bredvid mig. Jag har en trappa till de upp till min säng, den är lite i högsta laget för tiken att hoppa upp i annars. 

Jag skulle säga att det bästa är att sova på golvet först och sedan ha en trappa och vara uppmärksam på om valpen tenderar att vara övermodig och försöka hoppa ner trots att den inte kan/inte ser sina begränsningar, då kanske madrass på golvet ett tag till innan den får komma upp i sängen. 

När det kommer till introduktion av två hundar så har jag gjort likadant de båda gånger jag tagit hem valp och redan haft hund hemma. Första gången var när tiken (som jag beskrivit ovan) kom hem. Jag hade redan en väldigt osäker hanhund hemma då (han finns tyvärr inte längre). Andra gången var när jag fick hem hanen (som jag beskriver ovan) och redan hade tiken. 

Båda gångerna har jag tagit ut båda hundarna på "neutral mark" och där introducerat de för varandra. I fallet med osäkra hanen så var han lössläppt och valpen (tiken) i koppel (så han kunde hålla så mycket avstånd han ville…han höll sig på betydande avstånd, tyckte valpen var skitläskig). Efter ett tag tog jag hem båda så de fick bekanta sig mer med varandra inne. Den gången tog det låååång tid för den äldre hunden (osäkra hanen) att vänja sig vid/acceptera valpen. Han tyckte hon var läskig länge men accepterade tillslut att hon fick ligga nära honom m.m. 

Andra gången; med min tik (som älskar allt och alla; som den äldre hunden) och min nuvarande hane (som då var 8 veckor), så hade jag båda kopplade men var fortfarande på "neutral mark". De hälsade på varandra en stund och sedan gick jag in  (ganska omgående, med tanke på hur glad tiken var i valpen redan vid första mötet ute). Väl inne så ville tiken leka med valpen direkt och det var inga konstigheter alls. Hon accepterade direkt att han kom in i familjen. Nu däremot (sen han vuxit om henne och väger det dubbla och dessutom är som en bulldozer som bara ångar på/springer in i henne osv. = galet glad unghund)…så kan hon tycka han är lite jobbig ibland, men de leker ofta med varandra och myser ihop. 

Mitt råd blir därför: Låt de träffas ute först och gå sedan in. Jag skulle även ta bort den äldre hundens favoritleksaker och dylikt som skulle kunna trigga ett bråk, för att vara på den säkra sidan. 

Som vanligt när jag bara ska skriva lite kort så…öh…blir det svinlångt, haha.  Önskar oavsett dig ett stort lycka till med nya familjemedlemmen. Väldigt söt. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Lord Vulcan
2018-03-20 05:14
#6

Jag brukar låta ny och gammal hund träffas ute, lösa båda två. Ingen blir stärkt av husse/matte i andra änden av kopplet.

Annons:
[Tisstassen]
2018-03-20 11:00
#7

Tack för massa bra tips! Så himla spännande det här, och så mycket att lära mig! Jag fick min förra hund när han var ca 1,5år så just valpar är jag rätt grön på^^ Låter som de blir super att låta dem träffas utomhus, jag har fixat så att brorsan möter mig med den äldre hunden när jag kommer hem med valpen så får de hälsa utomhus :) Jag har alltid förkastat kong för att den äldre vovven inte gillar att gnaga på saker… men jag har en 25% kupong på en djuraffär så kanske kan vara värt å köpa en sån till valpen nu så han får gnaga utan att ja behöver oroa mig :) Barnleksaker var ett bra förslag! De ska jag kika på! Det är ju smart att ta till vara på att många människor tycker de är viktigare med hälsosamma leksaker till sina bebisar, säkert mindre risk för giftig plast och sånt också! De där med sovandet… jag bor väldigt trångt så de blir lite bökigt med madrass på golvet, får typ lyfta upp madrassen i sängen när ja sovit klart kanske… vill ju verkligen att han inte skadar sig!

[Tisstassen]
2018-03-20 11:02
#8

Hur har ni gjort med mattor? Just nu har jag en fransmatta på golvet som ja tänkte ta bort medan ja tränar honom på att kissa ute… men kan jag lägga ut typ trasmattor eller kan han äta upp dem?? Ps #5 långt svar är superbra :D

hemul
2018-03-20 11:44
#9

Du lär ju ha uppsikt över honom i början, så du märker om han vill tugga på mattor och andra grejer. Men min erfarenhet säger att även när de blir lite äldre så kan de plötsligt få för sig att äta upp nåt som de inte alls intresserat sig för tidigare…

[Tisstassen]
2018-03-20 12:19
#10

#9 ahh okej… helt enkelt ha väldigt god uppsikt 😃

[Tisstassen]
2018-03-20 13:06
#11

vad tror ni om denna beställning av leksaker?

1 st röd Kong strl S

1st hol-ee strl S https://animail.se/jw-hol-ee-football.html 

Kong Wubba (står S men oklart hur stora de är?) https://animail.se/kong-wubba-friend-small.html

pet stages tuggrej, samma här att det är svårt å veta hur stora de är? https://animail.se/petstages-mini-dental-chewpack.html

antingen pet tages ELLER denna? https://animail.se/jw-big-mouth-rings-triple-small.html

Upp till toppen
Annons: