Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 834 ggr
Hanna.siri.saijo.
2018-03-19 09:19

Hundens klor!

Hej, jag har en liten fråga om klor!

Varför har hundar de där extra 4 klorna som sitter en liten bit ovanför tassarna på insidan av benen? Vad behöver de dem till? Och jag har märkt att många klipper bort de på bakbenen när de är valpar. Varför? 

(Vill ha andras tankar om detta då jag gör ett litet skolprojekt)

Tack för svar!!

Annons:
[kinjelooo]
2018-03-19 09:29
#1

Det är klor som används vid jakt, till att hålla fast bytet (titta på katter när de jagar leksak, de har en liknande klo till samma ändamål. 

Man tar ofta bort de som sitter på bakbenen eftersom det är en skaderisk, de sitter ganska löst och kan fastna i grejer.

JoannaLi
2018-03-19 09:30
#2

Sporrar heter de. Det är hundarnas motsvarighet till tummar, alla hundar har inte sporrar, och vissa har bara 2. (Min har bara fram.) 

Det jag har läst är att de hjälper hundarna göra riktigt snäva svängar, du vet såna som typ motorcyklar gör i skarpa kurvor - där hunden i princip lägger sig ner och svänger. Då kommer sporrarna i kontakt med marken och hjälper då till med fäste :) 

Vissa klipper bort (hua) eftersom att risken finns att hundarna fastnar med sporrarna och sliter av dem.

Hornslandet
2018-03-19 09:39
#3

Min har dubbla sporrar bak :)

Sporrarna kan mycket riktigt vad jag vet hjälpa till med fästet i backen i svängarna! Kan även tänka mig hur de skulle kunna användas vid klättring i knepig terräng! 

Hemskt att folk klipper bort dem..

tiger tok
2018-03-19 10:28
#4

Har han dubbla sporrar till och med?#3

Hornslandet
2018-03-19 10:33
#5

#4 Briarder och beauceroner bl.a. har det ja! (osäker på andra raser som kanske kan ha det).

Kalli
2018-03-19 11:01
#6

Precis, man tar bort dem för att det är enklare att göra det under kontrollerade former än att riskera skador framöver. Det innebär heller ingen nackdel för hunden att vara utan dem.

Annons:
Magrat
2018-03-19 11:06
#7

Att tillägga är kanske att det inte längre är tillåtet att ta bort sporrarna utan medicinsk anledning. Dumt i mitt tycke, de flesta veterinärbesök vi har haft har varit i samband med just sporrarna då de skadats under lösspring och vild lek. Borzoien vi har nu fick sporrarna borttagna när hon var liten, har inte hindrat henne på något sätt från att vara lika vild och galen som de andra hundarna. Hon har ju aldrig haft dem, och har uppenbarligen inte haft behovet av dem.

De skarpa svängarna hjälper en roterande svans till med.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Hanna.siri.saijo.
2018-03-19 16:47
#8

Tack för svaren!!! De har hjälpt enormt!

Våra hundar vad jag vet fick bakbenens sporrar bortklippta som valpar.  Hänt två gånger med den gamla hunden att han råkat fastna med en sporre och halvt slitit av den och det blödde rejält.

Rafflan
2018-03-20 06:28
#9

#8 ja förr klippte man bort baksporrarna utan bedövning på valpar, men det är numera olagligt. Är det dock ett problem så dem skadar sig kan det vara värt att åka till veterinären och ta bort dem :)

Upp till toppen
Annons: