Annons:
Etikettraser
Läst 1287 ggr
[kinjelooo]
2018-03-18 15:07

Schapendoes

Hej! Jag har för ett tag sedan upptäckt rasen Schapendoes och undrar om någon kan berätta mer om dem för mig :) Jag har läst SKKs beskrivning men tycker den är ganska torr. Hur är schapendoes i sättet? Temperament? Ev. mentala brister inom rasen? Hur lätt/svårlärda är de? Funkar rasen som en aktiv sällskapshund eller KRÄVER den arbete? Hur mycket jobb kräver pälsen? Jag har idag en amstaffblandning så jag är van vid en aktiv hund som är samarbetsvillig och lättlärd. Dock så letar jag en någorlunda mindre komplicerad ras när det gäller stressnivå och intensitet, som nästa hund (inte en snar framtid men är nyfiken ändå).

Annons:
[kinjelooo]
2018-03-18 15:13
#1

Jag kan inte redigera på telefonen så skriver en till fråga: Hur ser det ut med hd/ed hos rasen?

nollsjuarton
2018-03-19 04:48
#2

Schapendoes är världens härligaste ras! Schapparna är glada arbetsnarkomaner. Förutsatt att hunden fungerar som den ska (vi har t ex haft en schapendoes som fullständigt saknade förmågan att koppla av) är det en otroligt vänlig, lättlärd hund men knappt kan arbeta ihjäl. Men, jag sällar mig inte till skaran som rekommenderar som en aktiv sällskapshund. Självklart går det, men söker man explicit en aktiv sällskapshund skulle jag inte rekommendera schapendoesen. De är så stenhårt utpräglade arbetshundar. Självklart är ju definitionen av ett "aktivt sällskapshund" otroligt diffus och luddig och är din defintion av det att ni utöver vardagsmotion som t ex promenader sysslar med någon sport/aktivitet på hobbynivå så självklart.

Annars är de otroligt glada, vänliga hundar med en stor portion will to please. Jag har upplevt dem som lite känsliga, så man måste uppfostra dem mjukt men ordentligt. Ang pälsen så ska den inte vara svårskött. Vår första hunds päls var en tovig historia och vi fick aldrig bukt på det så vi höll honom nerklippt. Vi har även haft en vi höll nedklippt eftersom vi var ute i geggig skog så ofta. Vet att de finns en del linjer som inte har den fluffiga pälsen de är tänkta att ha, och den är väl närmre det lättskötta alla hävdar.

Ang komplicerad ras när det gäller stressnivå och intensitet? Nu har jag ju aldrig tränat eller upplevt amstaff så jag vet ju inte vad vi jämför med. Men jag skulle säga att schapparna absolut kan ha tendens till "stiss", vi har med alla våra hundar slagits för att de ska lära sig att varva ner fort ett träning och samtliga har haft väldigt lätt för att gå upp i varv av excitement.

[kinjelooo]
2018-03-19 20:08
#3

#2 tack för ditt svar! Min definition av en aktiv sällskapshund är fysträning 2-3ggr i veckan (drag, parkour, jogging), nosarbete lika ofta och vardags/rally/lydnad på det. Jag hade mycket gärna tränat och tävlat i någon gren, hade min nuvarande hund varit ”enklare” så det är inte helt uteslutet med framtida vovvar :) Hur är det med vallning då? Är det orättvist att inte valla med en schappendoes eller kan de trivas utan det? Så det går att hålla de nerklippta alltså? Det låter bra, även om jag egentligen inte har något emot pälsen. Kan tänka mig att det underlättar i ur o skur. Det med stissighet och svårt att varva ner är jag mindre förtjust i dock. Det är precis det som jag tycker är jobbigast med min hund nu, det sliter mycket på nerver och är ganska begränsande. Det går självklart att träna men jag vill helst inte lägga flera år på det igen :/ jag antar att man kan kolla upp olika linjer och uppfödare och försöka solla bort men det får jag tänka på när det är aktuellt.

Hornslandet
2018-03-19 20:15
#4

Du måste inte valla med en schappe, nej. Tror det är ytterst få som gör det med schappar, och vet inte om just nån gör det mer än som hobby då.

[134643]
2018-03-20 17:41
#5

#3 Har inte schappe själv men var och besökte en uppfödare för att tag sedan då jag själv är intresserad av rasen. Hon föder upp ”aktiva sällskapshundar” skulle jag säga, hon beskriver schapparna som hundar som gärna hänger på och tränar men inte har något emot att bara gå promenader och strosa ett tag också. Jag tror att hon hade 5 hundar när jag var och hälsade på. De skällde när vi kom, hälsade glatt på mig och min pojkvän, och gick sedan och la sig på golvet/i någons knä. De slappade sen tills nästa person kom hem, då skällde de tills han öppnat dörren, hälsade och gick och la sig. De hundarna hade i alla fall inga problem med att hitta en av/på knapp. Jag tycker fortfarande att schapparna är hur charmiga som helst!

[kinjelooo]
2018-03-22 17:54
#6

#4 tack, det var skönt att höra! 

#5 härligt att höra, vill du skicka mig ett pm med namn på uppfödaren? :)

Annons:
[134643]
2018-03-22 18:48
#7

#6 Har skickat ett pm :)

Upp till toppen
Annons: