Annons:
Etikettdebatt
Läst 2443 ggr
nathan19
2018-03-18 09:41

Eurasier - hane eller tik?

Hej, jag är en 19årig tjej som tar studenten till sommaren och tänkte skaffa en hund till sensommaren, eftersom jag ska ta ett sabbatsår och vill ha så mycket tid som möjligt att skapa en relation till hunden. Har fastnat för Eurasiern men står nu inför valet och kvalet om jag bör skaffa en hane eller tik?

Jag vet att det varierar väldigt mycket i beteende mellan hundar beroende på deras egen personlighet, men det jag har fastnat för hos honorna är främst utseendet. Tycker att de är lite vackrare med sitt något avsmalnade ansikte, och även att de är lite mindre i storleken. Har haft en hund tidigare, en Golden Retriever-hane, men skulle vilja ha en något mindre storlek på hunden av bekvämlighetsskäl, dock är inte småhundar något för mig, så en mellanstor passar utmärkt.

Först och främst vill jag poängtera att jag inte har för avsikt att avla, eller för den delen att kastrera hunden oavsett kön. Det undviker jag helst helt. Många skriver att honhundar skulle vara dyrare i kostnad och att de generellt sätt inte lyder lika väl som hanar, men också att de är lite tråkiga/riskerar att bli tråkiga i högre ålder, vilket får mig att överväga en hanhund. Det jag vill ha hunden till är framförallt sällskap, men lydnadsträning är också väldigt viktigt för mig. Det gör mig inget att honorna löper eller att hanarna blir stissiga i löpperioderna, eftersom det är naturligt, men jag vill inte att hunden ska bli bekväm/tråkig för tidigt i åldern därför att jag själv är aktiv och vill ha en hundkompis som motsvarar det.

Någon som har stor erfarenhet av bägge och kan råda mig?

Annons:
Haifa
2018-03-18 19:19
#1

Först kan jag säga att det är extrem stor variation när det gäller eurasier, det är en ung ras och därmed inte lika etablerad i sin rasstandard som typ golden eller schäfer. Så du kan hitta väldigt små hanar och väldigt stora tikar, så här får du helt enkelt gå efter uppfödare och föräldrarna till valpen.

När det gäller lydnad så beror det på i vilken utsträckningen och individen i sig, det är en spets och kan vara rätt självständig även om den gillar sin flock. Väljer du en eurasier så räkna inte med att kunna ha den lös, de älskar att jaga tror inte jag mött en enda eurasier som inte jagat. Även min egna hund jagar, men efter en incident och mycket träning med rätt metod och att uppfatta hennes signaler så kan jag ha henne lös idag.

En annan sak är att var noga vid dit val av valp, fråga uppfödare om valparnas släkt gärna 2-3 generationer bakåt. Detta för att det kan finnas rädslor i generna då rasen ska vara reserverad, ibland slår det över för mycket och man får en hund som är rädd för allt (har en sådan själv). Så var riktigt noga med det, föräldrarna kan vara hur trevliga som helst men gener kan hoppa över generationer.

Måste avsluta med det bästa vad gäller eurasier, det är världens underbaraste hundar om man bara hittar rätt. Följer med på allt möjligt och orkar riktigt mycket, de flesta kräver inte heller så mycket men de älskar när det händer saker. Det är kanske ingen elit ras (kanske i spår) men de klarar av så mycket mer än vad många tror, sen att vissa kan verka lite "tröga" är för att det är en självtänkande ras. Många gör inte mer än vad de måste och det kan få andra som gillar mer arbetande raser att tycka det är en korkad ras som inte duger till något. 

Har du inga tävlings ambitioner och accepterar att du kanske aldrig kan ha den lös så kör på :)

Elsis matte
2018-03-18 20:22
#2

Kan inget om eurasier, men känner igen tik/hanhund-dilemmat… Tycker också att tikar är mer tilltalande, men jag upplever just att de blir lite bekväma av sig när de kommer upp i ålder. Det brukar iofs inte ske förrän någonstans runt 7-8 år men jag överväger nu hanhund efter flera tikar. #1 Måste bara påpeka att gener aldrig kan hoppa över en generation, de nedärvs från föräldrar till avkomma och kan inte på något sätt hoppa direkt från tidigare generationer. Däremot uttrycks inte alla gener i egenskaperna hos en individ.

Haifa
2018-03-18 21:10
#3

#2 Ska tänka på dig nästa gång när jag börjar prata genetik och då gå djupare 😉 Har gått genetik kurs och när man pratar om fenotyper (vilket man i regel gör när man pratar egenskaper) så kan den hoppa över just för att den inte uttrycks. Du är inne på genotypen (något man inte ser) och där kan den inte hoppa över, såvida det inte sker en mutation. Dock var det inte en kurs i genetik som TS var ute efter, sen trodde jag att det flesta visste vad man menar med hoppa över när man pratar om egenskaper. Fast jag kanske har blivit skadad av vår examinator i genetik, hon pratade ofta om egenskaper som hoppade över generationer.

lizton
2018-03-18 22:24
#4

Jag har en tik och hon är mycket trogen och bunden till mig. Hon älskar alla i familjen, men hon har starkast band till mig. Det visar sig tex om jag ska lämna henne vid en tid då hon inte förväntar sig det. Hon gråter och är jätteledsen fast hon har någon annan hemma. Hon har inga problem att vara ensam om allt är som vanligt tex när jag går till jobbet. Jag har en rutin så att jag gör exakt likadant varje gång och säger samma saker.  Jag börjar med "Gå under bordet… vänta .." 

Det är vanligt att de blir väldigt bundna vid sin ägare.

Hane eller tik? Jag föredrar tik eftersom de i regel är bra mot hundar av båda könen. Hanar, har jag hört, kan vara kaxiga mot andra hanhundar.

Löpet är inget besvär - hon tvättar sig själv och inget blod mer än några få droppar på golvet under ett par dagar. Hon är lite låg efter löpet. Hon bäddar och gräver lite, men det går över när man aktiverar henne.

Pälsen är underbar och lättskött. Tänderna är bra. Hon har aldrig varit sjuk. Hon är som en ung hund när hon springer och hoppar - inga ledproblem fast hon snart blir 10 år.

Kräsen i maten - ja, men bra - inget skitätande ute. Hon äter när hon är hungrig och håller vikten bra.  Maten står framme jämt. 

Jag skulle välja en tik.

Upp till toppen
Annons: