Annons:
Etikettagility
Läst 1258 ggr
nollsjuarton
2018-03-18 09:25

Agility - var börja?

Hej

Jag har en schapendoeshane på ett halvår som klättrar på väggarna. Rasen är ju rätt "hoppig" av sig och snart måste vi anställa någon på heltid för att hålla hunden på alla fyra. Så fort vi kan börja hoppa med honom (tänker på leder, höfter etc) så ska vi börja eftersom planen är att göra agilityhund av honom. Vad kan vi göra nu? Vad tränar som i framtiden gynnar oss på plan men som inte påfrestar höfteroch leder i onödan?

Annons:
JoannaLi
2018-03-18 09:31
#1

Kan inget om agility egentligen, men du kan ju träna allt utom att lägga upp bommarna på hindren :) 

Balanshinder, slalom, handling runt tomma hinderstöd, tunnlar etc :)

Elsis matte
2018-03-18 09:41
#2

Det finns massor att göra! Grunden tycker jag är god grundlydnad och kontakt, miljöträning och kroppskontroll. Sedan kan man träna: - Lek! Att uppskatta kamplek/jaktlek och gärna att komma tillbaka med leksaken - Starter (att stanna kvar och att starta explosivt) - Att springa iväg mot belöning eller target - Tasstarget för kontaktfält - Följa med på båda sidor av er - Vänja sig vid olika underlag, höjder, trånga utrymmen, ostadigt underlag osv - Träna olika trick för att öka kroppskontroll och medvetenhet Men! Det är väldigt frestande att köra mycket fartfylld träning med en aktiv hund, det finns dock en poäng med att träna det motsatta. Låt honom jobba med nosen på olika sätt, träna ett passivt kvarliggande, med mera.

Jojaton
2018-03-18 10:01
#3

#1 Slalom kan dock också vara bra att vänta med eftersom det är rätt påfrestande för ryggen :)

Johanna - Instagram

Elsis matte
2018-03-18 10:20
#4

#1 Nej, man bör definitivt vänta med såväl slalom (påfrestande repetitiva rörelser) och balanshinder på fullhöjd (stor risk att en yvig unghund faller) tills hunden är åtminstone över året. Och det är ett vanligt misstag att köra en massa tunnlar "så länge", sedan har hunden hundratals repetitioner på att söka tunnlar och du står med en tunnelgalning. Likaså är jag tveksam till att köra en massa träning av att springa mellan hinderstöd med nedlagd bom. Absolut ok att lära hunden sikta mellan stöden, men mer avancerad träning innebär en påfrestning på kroppen (om man som en del kör långa sekvenser med handling) och dels lär du hunden att bara springa på utan att lyfta på benen.

IngaTrnqvist
2018-03-18 10:51
#5

Jag har också en valp som är ungefär ett halvår som är tänkt agilityhund. Det bästa är väl att hitta en valpkurs med inriktning på agility, men det kan vara svårt att hitta. Men hinderstöd, kontaktfältsbeteende (rc eller 2on2off), tunnlar, olika kommandon för olika svängar, olika byten, starter, självständighet osv kan man börja träna. Jag leker även slalomingångar (2x2), att skicka från alla möjliga håll genom bara en port med framåtdriv, men kommer dröja tills han är röntgad tills jag bygger vidare.

Detta inlägget om valpagility har också massor av bra tips. 

https://humlespunk.wordpress.com/2012/04/17/for-har-kommer-ett-synnerligt-agilitynordigt-inlagg-om-valpagility/

JoannaLi
2018-03-18 11:15
#6

#2 och #3 Det är bra att ni rättar. 

Det jag menade med slalom var typ första minuten av den här videon, dvs skapa driv och förståelse in i slalomet. Sen att köra små, korta sekvenser (upp till t.ex. 4 pinnar) av riktig slalom någon gång i veckan med en unghund ser jag personligen inga jätteproblem med :) 

Och med balansen menade jag främst kontaktfältet. 

Dvs en mycket mindre förfinad och bra beskrivning av vad #4 skriver 🤐😞

Annons:
Elsis matte
2018-03-18 11:29
#7

#6 Absolut kan en halvårshund springa genom en allé eller träna på ingångar. Men vill ändå varna lite för det, för om man stannar länge på samma nivå blir det svårt att gå vidare. Bättre att vänta med denna träning tills framåt året - har man jobbat med grundövningar och sedan har en plan så går slalom snabbt att få in. Jag hade ett fungerande 12-pinnarsslalom i bana efter fem veckor.

Upp till toppen
Annons: