Annons:
Etikettvalpar
Läst 1778 ggr
alexiayassine
3/17/18, 11:55 PM

Chihuahua valp

Hejsan! Nu är det inte långt kvar tills jag tar hem min lilla valp. Jag tänkte höra med er lite vad som är bra att ha tänkt på? Till exempel, vad ska man ha hemma? Vad är bra att tänka på när man har en valp? Hur upplever ni chihuahuan som ras? Har självklart läst på massor och kan det som krävs men vill gärna att ni delar med er, det hade varit intressant att höra vad ni tycker och tänker:) Kram!

Annons:
Honestyisdead
3/18/18, 1:00 AM
#1

Stor variation i psyket. Många oäkta är osäkra skälliga och opålitliga.  Man har avlat för att dom är söta och säljer. 

En som är avlad från stabila linjer är fantastiska enligt mig. Bara man inte glömrr att de behöver samma saker som andra valparvtrots att dom är små.

Vilken kennel är din från?

Vinternos
3/18/18, 7:20 AM
#2

Chihuahuan är mycket hund i liten förpackning. Den har stark vaktinstinkt som alarmerande hund vilket man bör försöka styra upp i tidig ålder. Min hane behöver mycket mental och fysisk stimulans, vi tillbringar mycket tid på Brukshundsklubben. Så enligt min erfarenhet är det ingen liten knähund som vill gå korta promenader och sova större delen av dagarna. Kan vara bra att tänka på. För övrigt älskar jag att Chihuahuan är så obegränsad i utseendet, de kan komma i alla möjliga färger och former(maxvikt 3kg). Dock hade man önskat att fler mentaltestat sina hundar(BPH), just pga av att vissa individer är så osäkra.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

parsley
3/18/18, 8:27 AM
#3

Plocka undan sådant som hunden inte får ha eller ska tugga på. Köp hem kompostgaller så du kan stänga av vissa rum vid behov.

[IdaSoren]
3/18/18, 9:39 AM
#4

De chihuahuor jag har träffat har varit ganska osäkra och inte velat hälsa när gäster hälsar på, sprungit undan när man försökt ta kontakt etc. Skällt en hel del på främlingar och larmat i tid och otid när ljud hörs utifrån. En som min familj var hundvakt åt hade inte blivit rumsren trots att den var vuxen. Samtidigt har de haft mycket energi och ständigt velat hitta på saker, så haft svårt att vara passiva inomhus. Så personligen har jag ingen toppenbild av den rasen, men troligtvis har de individerna inte fått superbra uppfostran heller då de inte har bott hos träningsintresserade personer.

Men hur chihuahuan är som ras antar jag att du har tänkt på redan innan du bestämde dig för att ta hem en sådan valp? 🙂

parsley
3/18/18, 11:12 AM
#5

Kommer du att tillåta att hunden är i möblerna, så kan det vara bra att ordna en liten trappa för den, så den t ex inte hoppar ner från sängen på natten om den vill lägga sig på något annat ställe och sova.

alexiayassine
3/18/18, 11:46 AM
#6

Min valp är renrasig från en kennel i Frölunda som jag har stort förtroende för. Jag har träffat alla hundar som uppfödaren äger och de är helt underbara, även hon då hon har extremt mycket kunskap inom rasen. Jag ska göra allt för att få en stabil hund som mår bra och jag får öva mycket på att tråna hunden till att ej skälla mycket osv… Det viktigaste för mig är att jag får en hund med mycket kärlek som älskar närhet och även vill hitta på saker:) Tack för era tips!! Ska tänka på det med kompostgaller samt att fixa en trappa för jag vill att min valp ska sova med mig osv…

Annons:
Upp till toppen
Annons: